Αυτό είναι το υδρογονοκίνητο Hyundai Nexo που οδήγησε ο πρωθυπουργός στην Κοζάνη. Το οδηγήσαμε και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
Ένα υδρογονοκίνητο αυτοκίνητο, το Hyundai Nexo, ένα αυτοκίνητο του 2018, πήρε ξαφνικά δημοσιότητα, καθώς το οδήγησε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας. Το αυτοκίνητο ήρθε στη χώρα μας από τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Υδρογόνου (Hydrogen Europe), με σκοπό την ανάδειξη της χρήσης του υδρογόνου στις μεταφορές, παίρνοντας σαν αφορμή τη διοργάνωση στην Κοζάνη της 1ης Έκθεσης και του Συνεδρίου Καινοτομίας από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Να θυμίσουμε πως τα οχήματα με ενεργειακές κυψέλες είναι κατ’ ουσία ηλεκτρικά, αντί όμως για μπαταρίες για την αποθήκευση της απαραίτητης για την κίνησή τους ενέργειας, χρησιμοποιούν υδρογόνο το οποίο μετατρέπεται σε ηλεκτρικό ρεύμα. Το πλεονέκτημα εν προκειμένω σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα εντοπίζεται στην αυξημένη αυτονομία, εντούτοις το κόστος της τεχνολογίας παραμένει υψηλό, ενώ το δίκτυο πρατηρίων υδρογόνου είναι πολύ περιορισμένο, εξαιτίας του απαγορευτικού κόστους μιας τέτοιας εγκατάστασης.
Γνωρίζοντας το Hyundai Nexo
Το Nexo, που πρωτοποραρουσιάστηκε το 2018, αποτελούσε ένα από τα 18 οικολογικού χαρακτήρα μοντέλα που η Hyundai είχε θέσει τότε στο πλάνο της να παρουσιάσει μέχρι το 2025. Με μήκος 4.670 χλστ., από πλευράς διαστάσεων, πλησιάζει εκείνες του 7θέσιου Santa Fe, ο χαρακτήρας του όμως είναι σαφώς πιο premium, κάτι που το αντιλαμβάνεσαι αμέσως.
Εξωτερικά στο δεόντως φουτουριστικό αμάξωμα λάμπουν δια της απουσίας τους οι ακμές, ενώ το δικό μας αυτοκίνητο διέθετε ένα ιδιαίτερο ανθρακί χρώμα με ματ φινίρισμα. Στις σχεδιαστικές ιδιαιτερότητες συγκαταλέγονται τα πεπλατυσμένα εμπρός φωτιστικά σώματα που ενώνονται από ένα ενιαίο LED φιλέτο, όπως και οι αναδυόμενες χειρολαβές συνάδουν, οι οποίες αποσκοπούν και στον περιορισμό της αεροδυναμικής αντίστασης, αν και ο συντελεστής οπισθέλκουσας (0,33) δεν εντυπωσιάζει.
Περνώντας στο εσωτερικό το βλέμμα κλέβει ο συνδυασμός ποιοτικών υλικών, αλλά και ο σχεδιασμός όπου από τη μια υιοθετεί σύγχρονα στοιχεία όπως η κεντρική οθόνη των 12,3 ιντσών και από την άλλη ακολουθεί μια πιο παραδοσιακή προσέγγιση με ένα πλήθος διακοπτών για τον έλεγχο των περισσότερων υποσυστημάτων (ακόμα και του κιβωτίου) κατανεμημένα πάνω στη φαρδιά και υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα. Ο πίνακας οργάνων αποτελείται από μια οθόνη LCD 7” και ενσωματώνει μια ενδιαφέρουσα καινοτομία, απεικονίζοντας -κάθε φορά που ενεργοποιείς το φλας- την πλαϊνή και πίσω κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένης της τυφλής γωνία που δεν καλύπτει ο καθρέφτης.
Το μεταξόνιο των 2.790 χλστ. εξασφαλίζει πλούσιους -όχι όμως και κορυφαίους- χώρους, ενώ ικανοποιητική είναι και η μεταφορική ικανότητα του πορτ μπαγκάζ που φτάνει τα 461 λίτρα, κάτι που εν μέρη επετεύχθη από την έξυπνη αποθήκευση του συμπιεσμένου υδρογόνου σε 3 ρεζερβουάρ των 52,2 λίτρων, τα οποία μπορούν να φουλάρουν σε μόλις 5′.
Οδηγώντας με υδρογόνο
Ήταν λίγο μετά το 2000 όταν οδηγήσαμε για πρώτη φορά ένα υδρογονοκίνητο αυτοκίνητο. Το εντυπωσιακό πρωτότυπο Hy-Wire της GM μας ταξίδεψε τότε στο μέλλον, με την αμερικανική εταιρεία να υπόσχεται τότε ότι μέχρι το 2010 θα είχε βάλει ένα τέτοιο αυτοκίνητο στην παραγωγή. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν συνέβη, όμως στα χρόνια που μεσολάβησαν το κόστος, ο όγκος και το βάρος των ενεργειακών κυψελών συμπιέστηκε σημαντικά, ενώ η λειτουργία των εν λόγω οχημάτων ραφιναρίστηκε, είναι όμως σήμερα η πρώτη φορά, τώρα πίσω από το τιμόνι του Nexo που η όλη αίσθηση είναι αντίστοιχη ενός κανονικού αυτοκινήτου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗ ΔΟΚΙΜΗ ΤΟΥ ΥΔΡΟΓΟΝΟΚΙΝΗΤΟΥ TOYOTA MIRAI
Αν εξαιρέσεις βέβαια την απόλυτη έλλειψη θορύβου. Ουσιαστικά το Nexo, που οδηγήσαμε το φθινόπωρο του 2018 στο πλαίσιο της προκριματικής διαδικασίας του COTY είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όμως η ηλεκτρική ενέργεια, αντί να αποθηκεύεται σε συσσωρευτές, δημιουργείται από την ένωση του υδρογόνου με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας πάνω στις ενεργειακές κυψέλες. Η χημική διαδικασία, που είναι η ακριβώς αντίστροφη της ηλεκτρόλυσης, εκτός από ηλεκτρικό ρεύμα παράγει και νερό το οποίο… ξεχύνεται από την εξάτμιση του αυτοκινήτου όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς στις σχετικές φωτογραφίες.
Εν προκειμένω δεν ακουγόταν καν το γνώριμο, από άλλες αντίστοιχες κατασκευές, “φύσημα” της τροφοδοσίας του υδρογόνου. Εντούτοις ένας αεροδυναμικός θόρυβος έφτανε στο εσωτερικό από τις εμπρός κολώνες του αυτοκινήτου, κάτι για το οποίο κρατάμε επιφύλαξη, δεδομένων των ισχυρών ανέμων που έπνεαν στη Δανία την ημέρα της δοκιμής.
Ο οδηγός κάθεται αρκετά ψηλά, με τα καθίσματα να είναι μεν άνετα, χωρίς όμως να συγκρατούν καλά το σώμα. Η απόσβεση της ανάρτησης, που περιλαμβάνει σύστημα πολλαπλών συνδέσμων στους πίσω τροχούς, είναι εντυπωσιακή, με την πρώτη εντύπωση να δείχνει πως είναι προσανατολισμένη στην άνεση. Εντούτοις όταν κινηθείς πιο γρήγορα, το αυτοκίνητο στρίβει ουδέτερα, χωρίς να βγάζει μούτρα ή να εμφανίζει κάποιες απότομες αντιδράσεις και είναι περισσότερο η περιορισμένη αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης που δεν σε προδιαθέτει για το παραπάνω.
Μάλιστα, στην παραδοσιακή αποφυγή ταράνδου που πραγματοποιείται στο Τάνις, το Nexo, που πατά σε Hankook Ventus S1 EVO, διάστασης 245/45 R19, διέγραφε με άνεση τη διαδικασία (χωρίς μάλιστα να ενεργοποιείται το ESP) μέχρι την εντυπωσιακή ταχύτητα των 75 χλμ./ώρα. Το ESP πλέον επενέβη στα 80 χλμ./ώρα όπου το Nexo ολοκλήρωσε το Elk test, ταχύτητα που στη δοκιμασία εκείνης της χρονιάς μόνο η Aston Martin Vantage κατάφερε να ισοφαρίσει…
O ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 163 ίππους και διαθέτει μέγιστη ροπή 395 Nm, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση για το “0-100” μέσα σε 9,5 δλ. και τελική ταχύτητα 179 χλμ./ώρα, ενώ η ονομαστική του αυτονομία φτάνει τα 666 χλμ. με το πρότυπο WLTP.
Εννοείται πως το Nexo διαθέτει τα πλέον σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, με χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης, όπως επίσης δυνατότητα στάθμευσης χωρίς την παρουσία του οδηγού στο αυτοκίνητο.
Το μέλλον είναι ήδη εδώ!
Είναι εύλογο πως το Nexo διατίθεται σε χώρες όπου υπάρχει ένα ικανό δίκτυο πρατηρίων υδρογόνου. Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα αν τα οχήματα με ενεργειακές κυψέλες αντιπροσωπεύουν την επόμενη μέρα της αυτοκίνησης, το βέβαιο όμως είναι ότι η τεχνολογία έχει ήδη ωριμάσει. Κι αυτό επιβεβαιώνεται τόσο από την εμπειρία πίσω από το τιμόνι ενός τέτοιου αυτοκινήτου όσο και από την επίλυση των όποιων τεχνικών ζητημάτων που υπήρχαν μέχρι σήμερα. Έτσι το Nexo μπορεί να εκκινήσει ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες -30οC, ενώ η αξιοπιστία των ενεργειακών κυψελών, σύμφωνα με τη Hyundai είναι εφάμιλλη με εκείνη των κινητήρων εσωτερικής καύσης._Μ.Σ.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Με ενεργειακές κυψέλες >ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 163 ίπποι >ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 395 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.670×1.860×1.630 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.790 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.873 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 179 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 0,95 κιλά/100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, EUROKINISSI