Οι ενέργειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ενθάρρυνση της χρήσης πράσινων τεχνολογιών ιδίως στις αστικές περιοχές, επισημάνθηκαν στο 3ο Συνέδριο του ΤΕΕ «Green Deal Greece» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η υφυπουργός Μεταφορών αρμόδια για τον τομέα των Μεταφορών κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου ανέφερε πως ο σχεδιασμός του Υπουργείου, ο οποίος ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών, θα ενθαρρύνει τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες και αποδοτικές μορφές μεταφορών. Τόνισε πως οι δράσεις που υλοποιούνται περιλαμβάνουν την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την αύξηση των υποδομών φόρτισης, αλλά και τη δημιουργία ευνοϊκού νομικού πλαισίου για την ενθάρρυνση της ανάπτυξης των πράσινων τεχνολογιών και την ανάγκη εκπαίδευσης για την ομαλή υιοθέτησή τους. Τέλος, επιβεβαίωσε τη δέσμευση της κυβέρνησης στην προώθηση της ενεργειακής αυτονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, ενισχύοντας έτσι το μήνυμα της ανάγκης αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Ακολουθούν τα κυριότερα σημεία της ομιλίας της υφυπουργού Μεταφορών Χριστίνας Αλεξοπούλου:
«Τις προηγούμενες δεκαετίες η αστικοποίηση δημιούργησε τεράστια προβλήματα στα κέντρα των πόλεων. Μια υποδομή σχεδιασμένη για 1 εκατομμύριο οχήματα, καλείται να εξυπηρετήσει τριπλάσιο όγκο σε καθημερινή βάση. Ένας κάτοικος του λεκανοπεδίου χάνει μέχρι και μια βδομάδα από τη ζωή του σε ετήσια βάση στο μποτιλιάρισμα. Τα προγράμματα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας θα ενταθούν το επόμενο διάστημα, τόσο όσον αφορά στα οχήματα όσο και στις υποδομές φόρτισης. Προφανώς το ηλεκτρικό ταξί, το ηλεκτρικό σκούτερ και το ηλεκτρικό ποδήλατο, αποτελούν μέρος της λύσης για βιώσιμες μεταφορές εντός πόλης. Ειδικά αν η ενέργεια που καταναλώνουν παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Ως κράτος οφείλουμε πρωτίστως να αποθαρρύνουμε τη χρήση των παλιών ρυπογόνων οχημάτων εφαρμόζοντας το νόμο. Ως κράτος οφείλουμε να μειώσουμε τα όρια ταχύτητας εντός πόλης στα 30 km/h μειώνοντας αντίστοιχα τους ρύπους και βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια. Εν συνεχεία θα δοθεί προτεραιότητα στους ευάλωτους χρήστες της οδού έναντι των αυτοκινήτων. Ως κράτος οφείλουμε να βελτιώσουμε την υπηρεσία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Με την επέκταση του Μετρό, τον εξηλεκτρισμό του στόλου των ταξί τον εκσυγχρονισμό του στόλου των λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά οχήματα αλλά και επενδύσεις σε φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες όπως το πράσινο υδρογόνο. Περιμένουμε με ενδιαφέρον την παρουσία των πρώτων υδρογονοκίνητων λεωφορείων στην Ελλάδα την επόμενη πενταετία.
Για τη χώρα μας είναι σημαντική η μείωση των εκπομπών ρύπων και η ολοένα και μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονόμησή της. Όπως πιθανόν γνωρίζετε φέτος υπήρξαν μήνες όπου η προερχόμενη από ΑΠΕ ενέργεια πλησίαζε το 50% της συνολικής κατανάλωσης. Όσο ανεβαίνει η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, τόσο λιγότεροι ρύποι εκπέμπονται και τόσο λιγότερο εξαρτόμαστε από εισαγόμενη ενέργεια και τις συνέπειες αυτής στο προϋπολογισμό του κράτους και το εμπορικό ισοζύγιο συναλλαγών. Οι ΑΠΕ μας προσφέρουν τη δυνατότητα να απεξαρτηθούμε από τον ορυκτό άνθρακα.
Υπό αυτό το πρίσμα είναι λογικό και ζητούμενο το επόμενο βήμα όσον αφορά στην αξιοποίηση της καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας. Το υδρογόνο μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω μείωση των ρύπων. Δεδομένου ότι η ηλεκτροκίνηση είναι αδήριτα το μέλλον των μεταφορών λόγω της αποδοτικότητας του ηλεκτροκινητήρα και της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, πιθανότατα το υδρογόνο ως καύσιμο θα βρει τη θέση του στις μεταφορές. Ειδικά στα μεγάλα οχήματα όπου το βάρος των μπαταριών είναι απαγορευτικό, είναι λογικό η ηλεκτροκίνηση να προχωρήσει μέσω του πράσινου υδρογόνου.
Μια ακόμη επιλογή για το μέλλον που ανοίγεται από την παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι τα συνθετικά καύσιμα που δεν βασίζονται σε ορυκτό άνθρακα. Βασίζονται σε άνθρακα που υπάρχει ήδη στο περιβάλλον σε μορφή διοξειδίου μέσω του οποίο συντίθεται η ανθρακική αλυσίδα και παίρνουμε καύσιμα πανομοιότυπα με τη βενζίνη, το ντίζελ ή την κηροζίνη που βασίζονται στον ορυκτό άνθρακα. Με την καθοριστική όμως διαφορά ότι τα καύσιμα αυτά δεν έχουν ανθρακικό αποτύπωμα. Πιθανόν αυτή να είναι η λύση για τα εκατομμύρια οχημάτων με θερμικό κινητήρα που βρίσκονται στη χώρα μας. Εμείς ως Πολιτεία οφείλουμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη της τεχνολογίας που μας φέρνει πιο κοντά στο στόχο της απανθρακοποίησης αλλά και της ελαχιστοποίησης των εκπομπών ρύπων».