Εκπονείται το Νέο Στρατηγικό Σχέδιο Συγκοινωνιών, που έχει ως τελικό στόχο να δημιουργήσει νέα δεδομένα και να αναμορφώσει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής
Ένα καθοριστικό βήμα για την αναδιαμόρφωση των συγκοινωνιών στην Αττική αποτέλεσε η ημερίδα με θέμα «Μαζί σχεδιάζουμε τον Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής», που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τη συνεργασία του Υπουργείου, του ΟΑΣΑ και του «Growthfund», του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου. Καθημερινά, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες μετακινούνται στην Αττική χρησιμοποιώντας τις αστικές συγκοινωνίες. Αυτή την περίοδο εκπονείται το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής για τα επόμενα είκοσι χρόνια, το οποίο περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων που στοχεύει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και την ενίσχυση των «πράσινων» μεταφορών. Ο ΟΑΣΑ καταγράφει την υπάρχουσα κατάσταση των μεταφορών στην Αττική μέσω εκτεταμένης έρευνας, που πραγματοποιείται σε όλους τους Δήμους της Αττικής, σε νοικοκυριά, μετακινούμενους σε σταθμούς μετρό, τραμ, λεωφορείων και τρόλεϊ, σε λιμάνια και αεροδρόμια, ενώ συμμετέχουν οδηγοί ταξί και εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών.
Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του ΟΑΣΑ και του «Growthfund», με την ανάπτυξη του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη, είναι η δημιουργία ενός πιο αποδοτικού, βιώσιμου και φιλικού προς το περιβάλλον συστήματος αστικών συγκοινωνιών που θα καλύπτει με καλύτερο τρόπο τις ανάγκες των πολιτών, με έμφαση στη διαλειτουργικότητα των αστικών συγκοινωνιών, ώστε όλα τα μέσα μεταφοράς να λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους. Η εκδήλωση είχε τον χαρακτήρα συνάντησης εργασίας, στην οποία προσκλήθηκαν και συμμετείχαν όλοι οι Δήμοι της Αττικής, καθώς και συναρμόδιοι φορείς, προκειμένου να ενημερωθούν και να συμβάλουν ενεργά στη διαμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί ένα πολυεπίπεδο έργο ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών στην Αττική, με βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη.
Ενδεικτικά
Ανανεώνεται ο στόλος των αστικών λεωφορείων.
Κυκλοφορούν 250 νέα, σύγχρονα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορεία στην Αττική, με σκοπό να γίνουν 950 το καλοκαίρι του 2025.
Αναζητείται χρηματοδότηση για επιπρόσθετα 700 λεωφορεία και τρόλεϊ.
Υλοποιούνται πιλοτικά νέες υπηρεσίες, όπως οι ανέπαφες πληρωμές στα εισιτήρια.
Επεκτείνεται το δίκτυο του Μετρό.
Αναβαθμίζονται συρμοί.
Δρομολογείται η ενίσχυση της μικροκινητικότητας.
Αυτές οι παρεμβάσεις βελτιώνουν το επίπεδο υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, αλλά συνιστούν και παρακαταθήκη για το μέλλον. Αποτελούν τα μέσα και τις υποδομές επάνω στις οποίες θα εφαρμοστεί το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Αττικής, το οποίο θα προκύψει μετά και τη διαβούλευση.
Η συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον ΟΑΣΑ και το Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο, σε συνδυασμό με τη στήριξη των Δήμων και της Περιφέρειας, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για τον εκσυγχρονισμό του συγκοινωνιακού μας δικτύου. Όλη αυτή η προετοιμασία θα ολοκληρωθεί με την τελική μορφή του Συγκοινωνιακού Χάρτη της Αττικής έως τον Μάιο του 2025.
Το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βιώσιμη κινητικότητα, προσβασιμότητα, χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και προστασία του περιβάλλοντος.
Μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής (ΣΣΜΑ) θα προσδιοριστεί η ζήτηση για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η εκτίμηση των απαιτήσεων προέλευσης-προορισμού, η εξέταση νέων τάσεων αστικής μετακίνησης, σε ένα χώρο ευθύνης που τα τελευταία 15 χρόνια έχει μεταβληθεί σημαντικά, από κοινωνική, οικονομική και πολεοδομική άποψη. Τα ευρήματα θα αποτελέσουν τον γνώμονα για τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού Στρατηγικού Σχεδίου, που θα ορίζει δράσεις για τη βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών της Αττικής και της αποδοτικής λειτουργίας του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών, δίνοντας έμφαση στην διαλειτουργικότητα των μέσων και την προώθηση βιώσιμων αστικών μεταφορών.
Τέσσερα είναι τα κρίσιμα ζητήματα προτεραιότητας, στα οποία εμπλέκεται στη λύση τους ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας: Οδικής ασφάλειας και πως μπορεί να βοηθήσει η μελέτη του ΟΑΣΑ, ανάγκη για συντήρηση και διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών και μέσων, ανάγκη για γενικό στρατηγικό σχεδιασμό και πρόταση για ίδρυση μητροπολιτικού φορέα μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στην Ημερίδα χαιρετισμό απηύθυναν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Μεταφορές Βασίλης Οικονόμου, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος, η γενική γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα, ο διευθύνων σύμβουλος του «Growthfund» Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, ο εντεταλμένος σύμβουλος οδικής ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, ο αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος.