Η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 από το Νέο Φάληρο ως τον Πειραιά είναι μια υπόθεση που συζητείται από το 2000. Ίσως όμως πλησιάζει το πλήρωμα του χρόνου για την εκκίνηση και αυτού του έργου.
Για τα σημαντικά έργα στον Πειραιά, που θα καταστήσουν το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έναν πραγματικό συγκοινωνιακό κόμβο, μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής στο ραδιοφωνικό σταθμό Κανάλι 1. Ο κ. Καραμανλής τόνισε ειδικότερα ότι μέσα στο 2022 θα δοθεί λύση στο ζήτημα της υπογειοποίησης της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ). Ένα μεγάλο έργο, το οποίο όπως επισήμανε συζητείται από το 2000, είχε γίνει μελέτη, αλλά ποτέ δεν έγινε πραγματικότητα. Ο Ηλεκτρικός κόβει αυτή τη στιγμή την πόλη στα δύο. Θα γίνει μία πολεοδομική ανάπλαση, θα γίνει υπογειοποίηση. Θα είμαστε έτοιμοι μέσα στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες, μαζί με το Δήμαρχο, να επικαιροποιήσουμε τη μελέτη και να πούμε πότε θα ξεκινήσει το έργο, πόσα χρήματα θα στοιχίσει, πότε θα ολοκληρωθεί και πως θα χρηματοδοτηθεί, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Υπενθύμισε ότι πριν από ενάμιση χρόνο παραδόθηκαν στο επιβατικό κοινό τρεις σταθμοί του Μετρό προς Πειραιά (Νίκαια, Κορυδαλλός και Αγία Βαρβάρα). Και δήλωσε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα παραδοθούν και οι τρεις επόμενοι σταθμοί, Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς. Αναφέρθηκε επίσης στα υπόλοιπα σημαντικά έργα για τον ευρύτερο Πειραιά, όπως η δυτική περιφερειακή οδός του Αιγάλεω, που θα ξεμπλοκάρει το κυκλοφοριακό έμφραγμα στο Σχιστό και το Σκαραμαγκά, καθώς και στο ξεμπλοκάρισμα της υποθαλάσσιας σήραγγας Σαλαμίνα-Πέραμα, για την οποία αναμένεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Η υπογειοποίηση της γραμμής 1 του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) στο τμήμα Νέο Φάληρο-Πειραιάς υπάρχουν αρκετές ελπίδες ότι θα μπορέσει να ενταχθεί μέσω του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για υλοποίηση στο ΕΣΠΑ 2021-2027 . Το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) αποτελεί το βασικό στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας, με τη συνδρομή σημαντικών πόρων που προέρχονται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μετά την ένταξή του στο πρόγραμμα, θα ετοιμαστούν τα τεύχη δημοπράτησης του έργου, ώστε να εγκριθεί από την διαχειριστική αρχή ο διαγωνισμός. Το συνολικό κόστος του θα ανέλθει σε περίπου εκατό εκατομμύρια ευρώ. Ο Δήμος Πειραιά θεωρεί το έργο αυτό πολύ βασικό για την περαιτέρω ανάπτυξή του, αφού με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί μια λεωφόρος που θα καταλήγει στο λιμάνι και θα μπορεί να δεχτεί τον κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το έργο περιλαμβάνει τη βύθιση των γραμμών αμέσως μετά την έξοδο από τον σταθμό του Νέου Φαλήρου, τη δημιουργία ενός νέου υπόγειου σταθμού με την ονομασία Καμίνια στη συμβολή των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Ομηρίδου Σκυλίτση, καθώς και την άνοδο των γραμμών στην επιφάνεια στον τερματικό σταθμό του Πειραιά. Με την ολοκλήρωσή του, θα κλείσει ένα θέμα που συζητείται εδώ και είκοσι χρόνια, από το μακρινό πλέον 2000.