Περισσότερες από 1.000 κάμερες σε 100 κομβικά σημεία της Αθήνας θα καταγράφουν τις παραβάσεις, οι οποίες από το καλοκαίρι του 2025 θα έρχονται στο κινητό μας τηλέφωνο, καταργώντας για πάντα τις «χάρτινες» κλήσεις.
Οι επικεφαλής των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και της Περιφέρειας Αττικής, με κοινή συνέντευξη Τύπου ανακοίνωσαν την εγκατάσταση και λειτουργία 1.388 καμερών στους κύριους οδικούς άξονες και στους δρόμους της Αθήνας, για την καταπολέμηση των τροχαίων ατυχημάτων και την καταγραφή-τιμωρία των παραβατικών συμπεριφορών στους Αθηναϊκούς δρόμους.
Οι κάμερες θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία στους δρόμους της Αθήνας και θα βεβαιώνουν υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, παράνομη χρήση ΛΕΑ, oδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση και κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ. Οι κλήσεις θα στέλνονται στις ηλεκτρονικές θυρίδες των πολιτών στο gov.gr, ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται η εξόφλησή τους και οι πιθανές ενστάσεις. Σε συνεργασία με το υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη, το υλικό θα στέλνεται άμεσα σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων, ενώ θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος, για να μη φαίνονται οι επιβάτες. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η ΕΛΑΣ, επιβάλλοντας ποινές στους παραβάτες, με βάση φυσικά όσα ορίζει ο ΚΟΚ.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ανέφερε τα εξής: «Σήμερα έχουμε 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό. Οι κάμερες θα καταγράφουν όριο ταχύτητας, παράβαση ερυθρού σηματοδότη, παράβαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης και έλεγχο ΚΤΕΟ. Το νέο σύστημα θα ισχύσει από τους θερινούς μήνες του 2025 και έπειτα, ενώ σκοπός είναι όταν γίνεται μια παράβαση να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη. Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση των αριθμό καμερών που εγκατέστησε, αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που λειτουργούν. Αυτό γιατί δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας, το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες. Αυτή θα είναι η δουλειά του αναδόχου.
«Ο διαγωνισμός για τον προσδιορισμό του ανάδοχου θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025 και η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα είναι με παραχώρηση για μια δεκαετία. Σκοπός είναι να γίνει κατανοητό ότι όλο το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή όχι. Το σύστημα θα συλλέγει όλα τα δεδομένα, θα κάνει την ψηφιακή βεβαίωση των παραβάσεων, θα επιδίδει την κλήση ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr. Το σύστημα επίσης θα μπορεί να ενημερώνει το point system, αλλά και να κάνει αυτόματα ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος. Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να δει στοιχεία της παράβασης. Μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν ήταν αυτός ή δεν θεωρεί ότι δεν πέρασε με κόκκινο, να κάνει ηλεκτρονικά την ένσταση. Άρα και εδώ ερχόμαστε να απαλλάξουμε την αστυνομία και την Τροχαία από όλο αυτό τον φόρτο. Και βέβαια να μπορούν αν θέλουν να κάνουν και μία επαφή με τον αξιωματικό ή με υπεύθυνο άνθρωπο της Τροχαίας. Και αυτό μέσω τηλεδιάσκεψης προκειμένου να μην μετακινηθεί».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι «την προηγούμενη 10ετια η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα, λόγω των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό καθώς αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους και η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων με δίκυκλα και τετράτροχα. Στο πλαίσιο διαμόρφωσης ενός νέου πλαισίου τροχαίας αστυνόμευσης, δρομολογείται η ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και η αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων. Η πρωτοβουλία αφορά την ανάπτυξη του δικτύου των καμερών μέσα από διαγωνισμό παραχώρησης και τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, τη διαχείριση του οποίου θα αναλάβει ένας υφιστάμενος φορέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η Υπηρεσία Οδικών Τελών-Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών».
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρυσοχοΐδης εστίασε τις δηλώσεις του στα εξής: «Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι ποτέ να μην ξαναβιώσουμε πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν σαν κοινωνία. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στα αστικά κέντρα καθώς τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα σημειώνονται εντός πόλεων. Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής και ταυτόχρονα γίνεται προετοιμασία να υπάρξει πολύ σύντομα μια πρόταση για τοποθέτηση καμερών στη Θεσσαλονίκη. Τα κριτήρια τοποθέτησης είναι δύο, το πρώτο αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και την καλύτερη διαχείρισή της στην Αττική, ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει συνεχώς σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας και το δεύτερο είναι η τοποθέτηση των καμερών σε κρίσιμα σημεία για να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις για να γίνεται διαλεύκανσή τους.
«Έχει γίνει μια προσπάθεια ενίσχυσης των δυνάμεων, προσφάτως μπήκαν 200 αστυνομικοί στην Τροχαία, έγινε η καλύτερη επιλογή των διοικητών τμημάτων Τροχαίας, καθημερινά χρησιμοποιούνται δίκυκλα που προστέθηκαν στη διαχείριση της κυκλοφορίας για ευελιξία, αξιοποιούνται κάθε μέρα drones, έχει εμπλακεί σε ένα μεγάλο βαθμό και η ΔΙΑΣ και η Άμεση Δράση και έχουν αυξηθεί τα σημεία ελέγχου. Υπάρχει φέτος πάνω από 70% αύξηση σε σχέση με πέρσι, στις βεβαιώσεις παραβάσεων. Το 2023 βεβαιώθηκαν 193.062 παραβάσεις ενώ μέχρι στιγμή φέτος έχουν βεβαιωθεί 320.682 παραβάσεις. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην επιβολή κυρώσεων, όπου σε σχέση με το 2003 έχουν αυξηθεί κατά 110% με τις περισσότερες να αφορούν την αφαίρεση πινακίδων, αδειών κυκλοφορίας και διπλωμάτων οδήγησης. Σημαντική αύξηση παρουσιάζει και το έργο της Τροχαίας Αττικής, η οποία αποτυπώνεται και στην μείωση των ατυχημάτων. Υπάρχει μια αύξηση 150% στην βεβαίωση παραβάσεων, όπου από 47.930 το 2023 εκτοξεύθηκαν στις 118.220 μέχρι στιγμής το 2024».
Ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς στην τοποθέτησή του είπε πως «το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, γενικότερα τα ζητήματα που αφορούν στην αστική κινητικότητα αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για όλους. Πόσο μάλλον που στην Περιφέρεια Αττικής καλούμεθα να συντηρήσουμε συνολικά 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, όση σχεδόν είναι η χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα μέχρι την Οδησσό. Σε αυτά προσθέστε 108 γέφυρες και 49 υπόγειες διαβάσεις σε όλο το λεκανοπέδιο. Είναι αντιληπτό το δύσκολο του εγχειρήματος. Οι νέες έξυπνες κάμερες θα λειτουργούν σε όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής και φιλοδοξούν να μετριάσουν ή να ανατρέψουν την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους. Με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο οδηγούς επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού».