Tα δημόσια έργα που φιλοδοξούν να αλλάξουν το χάρτη των μεταφορών στην Ελλάδα, βρίσκονται στο τέλος των προπαρασκευαστικών διαδικασιών τους, με μερικά από αυτά να έχουν ήδη ξεκινήσει.
Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτήν τη στιγμή μια σειρά από μεγάλα και μεσαία έργα υποδομών ανά την Ελλάδα που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2030, δίνοντας νέα πνοή στις μετακινήσεις και στις μεταφορές.
Οι μετροπόντικες για τη Γραμμή 4 του «Αττικό Μετρό» έχουν έρθει και οι πρόδρομες εργασίες άρχισαν, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο του χρόνου, όλα τα έργα έχουν εγκριθεί από το Κοινοβούλιο και οι διαδικασίες για τις χρηματοδοτήσεις από τα προγράμματα ΕΣΠΑ της ΕΕ και μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα) έχουν προχωρήσει. Παράλληλα έχουν «τρέξει» κάποιοι διαγωνισμοί, έχουν γίνει περιβαλλοντικές και τεχνικές μελέτες, άλλες δημοπρατήσεις έχουν διεξαχθεί και άλλες αναμένονται, κάπου έχουν οριστεί και οι προσωρινοί ανάδοχοι. Το κλίμα είναι θετικό για τη συνέχεια, όσο κατευθυνόμαστε προς την υλοποίηση των έργων που έχουν εξαγγελθεί.
ΒΟΑΚ
Ευρύ πρόγραμμα έργων υλοποιείται στην Κρήτη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με κορωνίδα τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Το έργο είναι προϋπολογισμού άνω των 2,2 δισ. ευρώ και τις επόμενες εβδομάδες θα αρχίσουν να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια. Τέλη 2023 με αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Στις αρχές του Σεπτεμβρίου υπογράφηκε η σύμβαση για το έργο που αφορά τη βελτίωση-διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος στο Λασίθι. Αρχές του 2023 θα ξεκινήσει η κατασκευή για το τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη. Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν υλοποιηθεί στην Ελλάδα. Ήδη εγκρίθηκαν τα τεύχη της Β Φάσης του διαγωνισμού και δόθηκαν στους συμμετέχοντες, ώστε στα τέλη Μαρτίου να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος. Οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά προχωρούν ώστε εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 να υποβληθεί η περιβαλλοντική μελέτη και να ξεκινήσει η κατασκευή του παράλληλα με το Χανιά-Ηράκλειο, ενώ προχωρά η ωρίμανση των μελετών του ΒΟΑΚ για το τμήμα Σούδα-Αεροδρόμιο και τα τμήματα ανατολικότερα του Αγίου Νικολάου, μέχρι τη Σητεία.
ΜΕΤΡΟ ΓΡΑΜΜΗ 4
Για το πρώτο τμήμα (Α) της Γραμμής 4, που θα συνδέσει το Άλσος Βεΐκου με την περιοχή του Γουδή, οι πρόδρομες εργασίες προχωρούν. Τα εργοτάξια έχουν στηθεί και ο πρώτος μετροπόντικας βρίσκεται στο εργοτάξιο της Κατεχάκη, όπου θα συναρμολογηθεί για να ξεκινήσει τη δουλειά στις αρχές του 2023. Ο δεύτερος μετροπόντικας, που θα εγκατασταθεί στο εργοτάξιο της Βεΐκου, αναμένεται να ξεκινήσει εργασίες στο τέλος της άνοιξης του 2023. Το τμήμα «Άλσος Βεΐκου-Γουδή», με βάση το χρονοδιάγραμμα, πιστεύεται πως θα τεθεί σε λειτουργία για το επιβατικό κοινό το 2029, έχοντας 15 νέους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή). Με την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 υπολογίζεται ότι η κυκλοφορία θα μειωθεί σε καθημερινή βάση κατά 53.000 οχήματα, ενώ θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως (οι 125.000 εργαζόμενοι).
ΓΡΑΜΜΗ 4: ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ
Β: Γουδή-Μαρούσι (9,6 χλμ. μήκος, 8 σταθμοί)
Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (4,1 χλμ. μήκος, 3 σταθμοί)
Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (7,5 χλμ. μήκος, 6 σταθμοί)
Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (4,4 χλμ. μήκος, 3 σταθμοί)
ΜΕΤΡΟ: ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΓΡΑΜΜΗΣ 2
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, καθώς τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να γίνει η δημοπράτηση του έργου. Η επέκταση θα ξεκινά από την Ανθούπολη, θα έχει συνολικό μήκος 4 χλμ. και θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος). Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ενώ ο τρίτος επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον. Εκτιμάται πως η μέση επιβατική κίνηση θα φτάσει συνολικά τα 51.000 άτομα σε καθημερινή βάση. Ο προϋπολογισμός του όλου έργου είναι περίπου μισό δισ. ευρώ, ενώ η χρηματοδότησή του θα καλυφθεί με τη συγχρηματοδότηση από το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2021-2027. Η διάρκειά του έχει οριστεί σε πέντε χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.
FLYOVER ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πρόκειται για έναν νέο οδικό άξονα στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, του οποίου η ιδιαιτερότητα είναι πως ένα τμήμα του, μήκους περίπου 4 χλμ., θα είναι υπερυψωμένο (flyover). Η ταχεία λεωφόρος που θα κατασκευαστεί θα έχει μήκος 14 χλμ., με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ. Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης οκτώ νέες γέφυρες, εννέα ανισόπεδοι κόμβοι και τρεις σήραγγες. Από πλευράς χρηματοδότησης, το Flyover Θεσσαλονίκης προωθείται μέσω ΣΔΙΤ, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται στα 475 εκατ. ευρώ. Η διέλευση από τον νέο οδικό άξονα της συμπρωτεύουσας, που πιστεύεται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2026, δε θα επιβαρύνεται με διόδια.
ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ
Ο αυτοκινητόδρομος θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με την Κορίνθου-Πατρών και τις ίδιες υπηρεσίες. Θα υπάρχουν δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), στην Κάτω Αχαγιά και κοντά στον Πύργο. Τα έργα έχουν ξεκινήσει και «τρέχουν» με εντατικούς ρυθμούς, έχουν ήδη φτάσει στο 10%. Τα πρώτα 12 χλμ. από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαγιά, που θα παραδοθούν τον Ιούλιο του 2025 (τέσσερις μήνες νωρίτερα θα δοθεί το τμήμα Κάτω Αχαγιά-Πύργος), θα κατασκευαστούν με το δρόμο να είναι σε κυκλοφορία. Έχει δοθεί εντολή να ξεκινήσουν οι μελέτες για το τμήμα Πύργος-Αρχαία Ολυμπία, για να γίνουν έργα οδικής ασφάλειας. Ωστόσο, όταν θα κατασκευαστεί το μήκους 12 χλμ. επόμενο τμήμα Πύργος-Αλφειός, εκεί θα υπάρξει ένας κόμβος που θα λειτουργεί ως περιφερειακή του Πύργου, ο οποίος θα μειώσει περαιτέρω την απόσταση με την Αρχαία Ολυμπία.
ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΠΥΛΟΣ-ΜΕΘΩΝΗ
Ο οδικός άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη έχει μήκος 49 χιλιομέτρων και χωρίζεται σε τρία τμήματα: Καλαμάτα-Ριζόμυλος 16,4 χλμ., Ριζόμυλος-Πύλος 24,4 χλμ., Πύλος-Μεθώνη 7,9 χλμ. Είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στη Νότια Πελοπόννησο και το κόστος του εκτιμάται στα 312 εκατ. ευρώ. Εφόσον δεν υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις, η σύμβαση ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα) θα υπογραφεί το πρώτο τετράμηνο του 2023. Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση και αναβάθμιση περίπου 20 χλμ. υφιστάμενων οδών, την κατασκευή μιας νέας αρτηρίας μήκους περίπου 30 χλμ., την προσαρμογή και τη βελτίωση 7 χλμ. κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή δώδεκα γεφυρών και νέου παράπλευρου οδικού δικτύου 40 χλμ., καθώς και την κατασκευή ισόπεδων κόμβων και 15 χλμ. τοπικών οδών.
ΣΗΡΑΓΓΑ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ
Προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ, το έργο συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020. Περιλαμβάνει την κατασκευή της νέας επαρχιακής οδού μήκους 10,4 χλμ., που εντάσσεται στον οδικό άξονα Καστοριάς-Πτολεμαΐδας, στα όρια των νομών Καστοριάς και Φλώρινας, καταλήγοντας στα όρια του νομού Κοζάνης. Κομβικό τμήμα αποτελεί η σήραγγα της Κλεισούρας με μήκος 1.365 μ., η οποία θα κατασκευαστεί σε ιδιαίτερα ορεινό ανάγλυφο και θα περιλαμβάνει τέσσερις ανισόπεδους κόμβους, μία γέφυρα (ρέματος Κώτουρη), μήκους 34,6 μέτρων, και τέσσερις κάτω διαβάσεις. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής υπολογίζεται σε τρία έτη (φωτ: σήραγγα ΠΑΘΕ).
ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ ΟΤΙ…
2,50 αντί για 2,80 ευρώ θα τιμάται η διέλευση των επιβατικών αυτοκινήτων από την Αττική Οδό, μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης.
Έως και 21% αυξήθηκε η μέση ταχύτητα των οχημάτων στο οδικό δίκτυο γύρω από τους τρεις νέους σταθμούς του Μετρό στον Πειραιά.
Στα οδικά έργα που θα συμβασιοποιηθούν σύντομα είναι και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, όπως και η σύνδεσή της με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, ύψους 352 εκατ. ευρώ.
Έως το Μάρτιο του 2023 θα δρομολογηθεί η σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την εθνική οδό, που περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και στον Σκαραμαγκά, καθώς και τη δημιουργία νέου κόμβου στα Ναυπηγεία. Το έργο θα έχει προϋπολογισμό 63 εκατ. ευρώ.
Μέχρι την άνοιξη θα δημοπρατηθεί ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά, με προϋπολογισμό περίπου 310 εκατ. ευρώ.
Αισιοδοξία υπάρχει για τη δρομολόγηση της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, ύψους 210 εκατ., καθώς και του «Μπράλος-Άμφισσα», που θα κοστίσει 265 εκατ. ευρώ.
Και φυσικά, υπάρχει πάντα και η ανάπλαση του φαληρικού όρμου (από όπου προέρχεται και η κεντρική φωτογραφία του άρθρου), η οποία αν και όταν ολοκληρωθεί θα δημιουργήσει νέα δεδομένα στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, ενώ εκτιμάται ότι θα φέρει το Μετρό μέχρι το ίδρυμα Νιάρχος.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: EUROKINISSI