Λίγες μόλις μέρες πριν το ντεμπούτο της νέας Μ5, ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά στις πέντε προγενέστερες γενιές του Βαυαρικού μοντέλου που τα τελευταία 32 χρόνια έβαλαν τη δική τους ανεξίτηλη σφραγίδα στην κατηγορία των σπορ σεντάν.
Η αρχή δεν έγινε το 1984, όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Άμστερνταμ η νέα για την εποχή εκείνη ΒΜW M5 (Ε28), αλλά πολύ νωρίτερα. Και συγκεκριμένα, στις αρχές περίπου του 1972, χρονιά που οι Βαυαροί της BMW αποφασίζουν να ιδρύσουν ένα αυτόνομο «παράρτημα», την BMW Motorsport GmbH, που θα εστίαζε για τη μετέπειτα περίοδο την προσοχή της στην εξέλιξη και κατασκευή «πολεμικών μηχανών» αποκλειστικά για αγωνιστική χρήση. Και όπως απεδείχθη έως τα μέσα περίπου του 1993, χρονιά που το αγωνιστικό παρακλάδι της μάρκας χωρίζεται οριστικά από το M Division, την ευθύνη για όλα τα μοντέλα ευρείας… κατανάλωσης της BMW με σπορτίφ αύρα.
1985 – 1988 BMW M5 E28
Η πρώτη υλοποίηση των Βαυαρών βασίστηκε στην «ταπεινή» 535i της εποχής εκείνης. Κάτω από το καπό φιλοξενούνταν μια τροποποιημένη εκδοχή του 6κύλινδρου εν σειρά M88 κινητήρα της Μ1, που με τη σειρά της βασιζόταν στο μηχανικό σύνολο που κινούσε την καθαρόαιμη 3.0 CSi. Στις ευρωπαϊκές Μ5, o ατμοσφαιρικός ασφαλώς κινητήρας των 3,5 λίτρων απέδιδε ισχύ 286 ίππων στις 6.500 σ.α.λ. και ροπή 340 Nm στις 4.500 σ.α.λ. Από τις δύο γραμμές παραγωγής του μοντέλου βγήκαν μόλις 2.191 αντίτυπα της M5 E28, γεγονός που την καθιστά σήμερα, μαζί με τις Μ1 (456 αντίτυπα), Μ5 Touring E34 (891 αντίτυπα) και 850 CSi (1.510 αντίτυπα), εξαιρετικά περιζήτητη στην αγορά του μεταχειρισμένου.
1988 – 1995 BMW M5 E34
Η παραγωγή της Μ5 Ε34 ξεκίνησε τον Σπετέβριο του 1988 κα έληξε με πάσα επισημότητα το 1995. Κάθε αντίτυπο του Βαυαρικού σεντάν γεννιόταν στο χέρι από ένα άτομο ή κατά περιόδους από μια μικρή ομάδα εξειδικευμένων μηχανικών της γερμανικής εταιρείας με κάθε ένα από τα 12.254 αντίτυπα να «ολοκληρώνεται» σε χρονική περίοδο δύο εβδομάδων. Την κίνηση παρείχε μια ακόμα πιο βελτιωμένη εκδοχή του «3,5άρη» κινητήρα των 3.535 κ.εκ. της BMW, η οποία απέδιδε στη γηραιά ήπειρο 315 ίππους στις 6.900 σ.α.λ. και ροπή 360 Nm στις 4.750 σ.α.λ., τιμές ικανές να επιταχύνουν το αμάξωμα των 1.750 κιλών από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο μόλις 6,3 δλ.
1998 – 2003 BMW M5 E39
Σημείο αναφοράς για την Μ5 Ε39 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση της Γενεύης το 1998 ήταν η συγκριτικά μεγαλύτερη ισχύς της σε σχέση τις προγενέστερες γενιές της οικογένειας. Το ατμοσφαιρικό διαμάντι S62B50 των 4.941 κ.εκ. με τους 8 κυλίνδρους σε διάταξη V απέδιδε 400 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. σε συνδυασμό με ροπή της τάξης των 500 Nm στις 3.900 σ.α.λ. Η τελική ταχύτητα περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα και το «0-100» ολοκληρωνόταν σε μόλις 5,3 δλ. Το 2001, η BMW προχώρησε σε ένα μικρό facelift και στην αναβάθμιση του εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας. Συνολικά, η M5 E39 παρήχθη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των Βαυαρών, σε 20.482 αντίτυπα.
2005 – 2010 BMW M5 E60
Το 2005 η BMW πραγματοποιεί ένα ακόμα τεχνολογικό άλμα εγκαθιστώντας την Μ5 Ε60 έναν εκπληκτικό 5λιτρο κινητήρα, τον S85, με 10 κυλίνδρους σε διάταξη V και απόδοση 507 ίππων και 520 Nm σε μια προσπάθεια να «συνδεθεί» η συγκεκριμένη έκδοση με το αγωνιστικό πρόγραμμα που την εποχή εκείνη ακολουθούσε η εταιρεία με την ομάδα της Sauber στο Π.Π. της F1. Ο σχεδιασμένος από λευκό χαρτί αυτός κινητήρας συνδυαζόταν με το 7τάχυτο κιβώτιο SMG II που είχε εξελιχθεί σε συνεργασία με την Getrag εξασφαλίζοντας χρόνο διαδοχής των σχέσεων της τάξης των 65 msec. Η Μ5 Ε60 παρήχθη σε 19.564 αντίτυπα καθώς και σε μόλις 1.025 «κομμάτια», από το 2007 και εξής, που βασίστηκαν στην έκδοση στέισον βάγκον της εποχής.
2011 – 2016 BMW M5 F10
Το ντεμπούτο της M5 F10 έγινε το Σεπτέμβριο του 2011 στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Αυτή ήταν η πρώτη υπερτροφοδοτούμενη M5, με τον V8 κινητήρα (S63B44) των 4.395 κ.εκ. να αποδίδει για την περίσταση 560 ίππους από τις 6.000 έως και τις 7.000 σ.α.λ. και ροπή 680 Nm σταθερά από τις μόλις 1.500 έως και τις 5.750 σ.α.λ. Το τυπικό «0-100» ολοκληρωνόταν σε μόλις 4,4 δλ. και με το προαιρετικό πακέτο M Driver’s Package η τελική έφτανε τα 305 χλμ./ώρα, παρά τα 1.945 κιλά του αμαξώματος. Γιορτάζοντας τα 30 χρόνια παρουσίας του μοντέλου, η BMW κατασκεύασε 300 μοναδικά αντίτυπα της Μ5 F60 που έφεραν την ονομασία «30 Jahre M5».
Προ των πυλών η νέα BMW M5 F90
Οι Βαυαροί χαρακτηρίζουν τη νέα BMW M5 ως το «πιο συναρπαστικό και συναισθηματικό σεντάν υψηλών επιδόσεων που κατασκεύασε ποτέ το τμήμα Μ». Και όπως όλα μαρτυρούν, έχουν δίκιο! Έχοντας περάσει πλέον στην έκτη κατά σειρά γενιά της, η νέα Μ5 F90 θα κινείται από έναν V8 κινητήρα της γενιάς TwinPower με χωρητικότητα 4,4 λίτρων, ο οποίος στην τελική του μορφή θα αποδίδει περισσότερους από 600 ίππους και 700 Nm διαθέτοντας μια πλειάδα βελτιώσεων σε σχέση με το παρελθόν. Ανάμεσα σε αυτές, σύμφωνα με τους Γερμανούς, είναι οι νέοι υπερσυμπιεστές, το διαφορετικό σύστημα λίπανσης και ψύξης, η υψηλότερη πίεση λειτουργίας των εγχυτήρων καυσίμου αλλά και το νέο σύστημα εξαγωγής που εγγυάται «ακόμα πιο συναρπαστική ηχητική απόδοση». Όπως ανακοινώθηκε, ο V8 συνδυάζεται κατ’ αποκλειστικότητα με ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής με δυνατότητα διαδοχής των σχέσεων μέσω των paddles που βρίσκονται στο τιμόνι.
Ωστόσο, η σημαντικότερη είδηση στη νέα M5 είναι η παρουσία ενός «έξυπνου» συστήματος τετρακίνησης. Η καρδιά του Μ xDrive είναι μια κεντρική μονάδα, ή για να το θέσουμε στη σωστή του τεχνική διάσταση, ένα κιβώτιο μεταφοράς το οποίο απαρτίζεται από πολύδισκο συμλέκτη που ελέγχεται ηλεκτρονικά, διάταξη που έχει την ικανότητα να «μοιράζει» τη ροπή του V8 ανάμεσα στους δύο άξονες. Χαρακτηριστικά, ο Frank van Meel, ο Πρόεδρος του ΔΣ της BMW, σημειώνει: «Τώρα, η νέα M5 μπορεί να οδηγείται με τον παραδοσιακά σπορτίφ τρόπο αλλά και με χαρακτηριστική ακρίβεια, τόσο στην πίστα όσο και στον ανοιχτό δρόμο –και μάλιστα σε όλες τις καιρικές συνθήκες». Κατά βάση, η νέα M5 είναι πισωκίνητη, όπως εξηγούν οι Βαυαροί, με τους εμπρός τροχούς του αυτοκινήτου να μπαίνουν στο… παιχνίδι μόνο στην περίπτωση που οι πίσω δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν την ισχύ του κινητήρα που περνά σε αυτούς.
Ο οδηγός μπορεί μάλιστα να επιλέξει ανάμεσα στους πέντε δυνατούς συνδυασμούς που αφορούν στο DSC (DSC on, M Dynamic Mode, DSC off) και στο M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Όσοι το επιθυμούν μπορούν να θέσουν εκτός λειτουργίας το «έξυπνο» σύστημα τετρακίνησης του αυτοκινήτου «μετατρέποντας» τη νέα Μ5 σε πισωκίνητη. Με την εκκίνηση του κινητήρα, η default ρύθμιση είναι η «DSC on» και «4WD», στην οποία όμως είναι εφικτό ένα μικρό σπινάρισμα των πίσω τροχών του αυτοκινήτου. Στo «DSC off» o οδηγός μπορεί να επιλέξει σε συνδυασμό μια από τις ρυθμίσεις «4WD», «4WD Sport» και «2WD», ενώ με την επιλογή «MDM» (M Dynamic Mode) το μοναδικό διαθέσιμο πρόγραμμα στο M xDrive είναι το «4WD». Επιπρόσθετα, η νέα M5 είναι εφοδιασμένη με το ενεργό πίσω διαφορικό του M Division (Avtive M Differential) που είναι υπεύθυνο για το μοίρασμα της ροπής –από 0% έως και 100%- ανάμεσα στους τροχούς του πίσω άξονα.
Από εκεί και πέρα, τα φρένα αποτελούνται από ατσάλινους δίσκους ενώ προαιρετικά θα διατίθενται και κεραμικοί. Στις αναρτήσεις της νέας M5 η συμβολή της εταιρείας Sachs ήταν καθοριστική, ενώ στους τροχούς και συγκεκριμένα στα ελαστικά, η εταιρεία προσφέρει λύσεις των Yokohama και Continental σε συνδυασμό με ζάντες 19 ιντσών ή των Pirelli και Michelin στην περίπτωση επιλογής των έξτρα ζαντών με διάμετρο 20 ίντσες. Η BMW αναφέρει επίσης πως στο τιμόνι του αυτοκινήτου υπάρχουν οι επιλογές Μ1 και M2 στις οποίες ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει τις προσωπικές του ρυθμίσεις σε σχέση με την «ευαισθησία» του DSC, την ταχύτητα διαδοχής των σχέσεων του 8τάχυτου κιβώτιου, την σκληρότητα της ανάρτησης, τη χαρτογράφηση του κινητήρα, το «βάρος» του τιμονιού και φυσικά τη «συμπεριφορά» του M xDrive.
Κλείνοντας αξίζει να αναφέρουμε πως η πλήρης αποκάλυψη της νέας BMW M5 θα γίνει τις προσεχείς ημέρες. με την επίσημη πρεμιέρα της να πραγματοποιείται τον Σεπτέμβριο στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης._Χ.Α.