Από την πρώτη ημέρα της νέας χρονιάς, οι αυξήσεις στα καύσιμα μέσω της ανόδου του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης προκαλούν προβληματισμό…
Όπως σας είχαμε ενημερώσει μέσω του δικτυακού μας τόπου από τις 7 Δεκεμβρίου, με την έλευση της νέας χρονιάς αυξήθηκαν οι τιμές των καυσίμων, ήδη από την πρώτη της ημέρα. Από το ξεκίνημα του 2017 λοιπόν, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη αυξήθηκε κατά 3 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης η άνοδος του ΕΦΚ ορίστηκε στα 8 λεπτά ανά λίτρο και στο υγραέριο κίνησης στα 10 λεπτά ανά λίτρο. Τα… πανωβαλσίματα αυτά μας έφεραν την τέταρτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη στην λιανική τιμή της βενζίνης, ενώ στο πετρέλαιο εισχωρήσαμε με άνεση στην πρώτη εξάδα. Οι περισσότεροι από εσάς ήδη θα έχετε… νοιώσει την αλλαγή, από την πρώτη σας επίσκεψη στο πρατήριο για το 2017 (1,55 η βενζίνη στον Πειραιά και 1,9 στα ακριτικά νησιά). Σύμφωνα με τους αρμοδίους, οι αυξήσεις των συντελεστών του ΕΦΚ στα καύσιμα θα φέρουν παραπάνω έσοδα στα κρατικά ταμεία, του ύψους των 404 εκατομμυρίων ευρώ.
Ειδικός σημαίνει αυθαίρετος
Κάθε φορολογικό προϊόν έχει ένα ηθικό υπόβαθρο, από το οποίο προκύπτει και η ονομασία που το χαρακτηρίζει. Υπάρχουν δίκαιοι φόροι, τους οποίους ο καθένας μας έχει την υποχρέωση να καταβάλει, αφού χάρις σε αυτούς συντηρούνται τα κράτη και απολαμβάνουν συλλογικά αγαθά οι κοινωνίες. Υπάρχει όμως και άλλη μια κατηγορία φόρων, που απέχει παρασάγγας από την έννοια της ηθικής και που καμιά φυσιολογική ονομασία (προστιθέμενης αξίας, εισοδήματος, φόρος επί των κερδών κλπ) δεν μπορεί να τους προσδιορίσει. Σε αυτή την περίπτωση επιλέγεται μια ονομασία που δε σημαίνει τίποτα και από εκεί προκύπτει η λέξη “ειδικός¨. Σε ελεύθερη μετάφραση, το ελληνικό μόρφωμα που αυτοαποκαλείται κράτος μέσω της σύντμησης “ΕΦΚ” ομολογεί εδώ και χρόνια πως δεν έχει μαντήλι να κλάψει και για αυτό το λόγο εξακολουθεί να βαφτίζει έτσι το νέο του τρυκ. Τα χρήματα που (ελπίζει πως) θα εισπράξει θα κλείσουν κάποια τρύπα ή στη χειρότερη περίπτωση θα πέσουν σε ένα πηγάδι χωρίς πάτο. Πρόκειται απλά για μια νομιμοφανή κρατική αυθαιρεσία, για καθαρά εισπρακτικούς λόγους. Κι ο στόχος των 400 και κάτι εκατομμυρίων ευρώ μοιάζει εξαιρετικά επισφαλής, αφού το μόνο που θα καταφέρει είναι να μειώσει τους τζίρους: Οι Έλληνες θα βάλουν λιγότερες φορές καύσιμα, θα ανάψουν λιγότερες φορές το καλοριφέρ στο σπίτι, θα πιούν λιγότερους καφέδες και ποτά, θα καπνίσουν λιγότερο. Συμβαίνει ήδη από εξαετίας, θα εξακολουθήσει να συμβαίνει και στο μέλλον. Δεν έχουμε κανένα λόγο να πιστεύουμε ότι η αύξηση του ΕΦΚ θα φέρει κάποιο αποτέλεσμα. Και υπάρχουν αποδείξεις γι αυτό, όπως θα δείτε παρακάτω.
Πέντε φορές ακρίβηνες, πέντε φορές έσπασες τα μούτρα σου…
Ο συντελεστής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ανέβηκε πέντε φορές μέσα σε έξι χρόνια (από το 2010 μέχρι το 2016) προσφέροντάς μας μια ακόμη παγκόσμια πρωτοπορία. Κι όμως, στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τα κρατικά έσοδα μόνο από το ΦΠΑ μειώθηκαν κατά 3,7 δις ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι τζίροι μειώθηκαν παντού, φέρνοντας κλείσιμο επιχειρήσεων και απώλεια θέσεων εργασίας. Το ίδιο συμβαίνει και στο χώρο των καυσίμων, όπου κάθε χρόνο οι πωλήσεις ελαττώνονται σημαντικά. Το χειρότερο όμως είναι ότι με τους φόρους τύπου ΕΦΚ, πανηγυρίζουν οι λαθρέμποροι, από τον τομέα των καυσίμων έως εκείνους των ποτών και των τσιγάρων. Ατυχώς, οι παραβατικές συμπεριφορές του κράτους αντιμετωπίζονται με παραβατικές συμπεριφορές εκ μέρους των ιδιωτών. Ατυχώς ξανά, αυτό είναι λογικό, αφού από τη σχέση κράτους-πολιτών απουσιάζει ο αλληλοσεβασμός…