Παρέα με το “Αυτοκίνητο της Χρονιάς”, Peugeot 3008, βρεθήκαμε στην τελετή παράδοσης του έργου “Μαλιακός – Κλειδί”, παίρνοντας μια ιδέα τόσο έξω, όσο και μέσα από τις σήραγγες.
Συνεχίζοντας το ρεπορτάζ στους νέους αυτοκινητόδρομους της χώρας, το οποίο και θα διαβάσετε στο επόμενο τεύχος των 4Τροχών, η σημερινή μας ημέρα αφιερώθηκε σε εγκαίνια. Από αύριο το πρωί, Παρασκευή 7 Απριλίου και ώρα 09:00, δίνεται στην κυκλοφορία το νέο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Ευαγγελισμός – Σκοτίνα. Ο λόγος για έναν υπερσύγχρονο δρόμο, συνολικού μήκους 26 χιλιομέτρων, ο οποίος διαθέτει τρεις σήραγγες, με ξεχωριστούς κλάδους ανά κατεύθυνση (δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ με συνολικό πλάτος 10,75 μέτρα), μήκους 2, 3 και 6 χλμ.
Η “6άρα” μάλιστα, την οποία λίγο πριν την εκδήλωση, είχαμε αποκλειστικά στην διάθεσή μας, για την απαραίτητη φωτογράφιση, είναι η μεγαλύτερη οδική σήραγγα της Νοτιανατολικής Ευρώπης. Ο κάθε κλάδος, διαθέτει εξόδους διαφυγής πεζών ανά 300 μέτρα και συνδετήριες σήραγγες οχημάτων έκτακτης ανάγκης ανά 900 μέτρα. Παράλληλα, ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει τρεις μεγάλες γέφυρες μήκους 200, 500 και 700 μέτρων, δύο ανισόπεδους κόμβους (στη Ραψάνη και στον Πλαταμώνα) και τρεις νέους ανισόπεδους στο τμήμα Κατερίνη – Κλειδί.
Ποια η σημασία αυτού του έργου; Πολύ απλά αλλά τόσο σημαντικά, φέρνει πιο κοντά μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας, όπως η Αθήνα, η Λαμία, η Λάρισα και η Θεσσαλονίκη, μειώνοντας αισθητά τον χρόνο διαδρομής, ενώ την ίδια στιγμή αναβαθμίζεται το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, κάτι που αποτελεί υψίστης σημασίας στόχο για μια χώρα που σέβεται τον εαυτό της. Στόχος και πρόβλεψη των υπευθύνων είναι, η απόσταση από την Αθήνα ως την Κατερίνη να γίνεται με ασφάλεια στις τρεις ώρες και τριάντα λεπτά ενώ με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη η απόσταση ως τη Λάρισα να καλύπτεται σε μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά, ενώ ο χρόνος που θα απαιτείται από τη Θεσσαλονίκη ως τη Λαμία να είναι δύο ώρες και σαράντα λεπτά.
Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι παραχωρησιούχος του έργου είναι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., η οποία, από τις 5 Μαρτίου του 2008, ανέλαβε τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία και συντήρησή του. Η χρηματοδότηση της κατασκευής έγινε με κονδύλια του Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΣΠΑ), ιδιωτικά κεφάλαια και δάνεια από ελληνικές και ξένες τράπεζες.
Στην εντυπωσιακή τελετή παράδοσης του έργου, ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, είπε μεταξύ άλλων… “Αυτά τα σπουδαία έργα δεν ανήκουν σε καμία Κυβέρνηση. Ανήκουν αποκλειστικά στον Έλληνα πολίτη που τα πληρώνει…” για να συνεχίσει, τονίζοντας ότι η ολοκλήρωση του έργου αποτελεί τον πιο ισχυρό συμβολισμό ότι η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της και να τα καταφέρει. Λίγο πριν, η Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, Κορίνα Κρέτσου, χαρακτήρισε το έργο ως “Ηράκλειο Άθλο”.
Σημειώστε, ότι το συνολικό έργο της παραχώρησης περιλαμβάνει περίπου 230 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ, το μεγαλύτερο τμήμα των οποίων (περίπου 205 χιλιόμετρα) ήταν ήδη κατασκευασμένο ως δημόσιο έργο, όμως απέμενε ανολοκλήρωτο το δυσκολότερο κατασκευαστικά. Οι σήραγγες δηλαδή Τεμπών και Πλαταμώνα καθώς και οι μεγάλες γέφυρες αυτού του τμήματος. Στα “υφιστάμενα τμήματα”, περιλαμβάνεται και χαρακτηρίζεται ως”οδός ιδιαίτερης σημασίας” και η υφιστάμενη Ε.Ο. από τον ανισόπεδο κόμβο Ευαγγελισμού μέχρι εκείνον την Λεπτοκαρυάς (δηλαδή η κοιλάδα των Τεμπών), καθώς και η διαδρομή στον Πλαταμώνα και τον Νέο Παντελεήμονα με το επιβλητικό κάστρο. Αξίζει να αναφερθεί, ότι μετά την ολοκλήρωση των σηράγγων θα απαγορεύεται η διέλευση βαρέων οχημάτων από την κοιλάδα των Τεμπών.
Στην παρακάτω φωτογραφία οι τιμές που θα ισχύουν από αύριο το πρωί στις 09:00 στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.