Καθώς η Ιταλία βρέθηκε στο επίκεντρο της πανδημίας του COVID-19, επικοινωνήσαμε με τον διεθνούς φήμης σχεδιαστή αυτοκινήτων, Ανδρέα Ζαπατίνα, ο οποίος μένει μόνιμα στη γειτονική χώρα και μας μετέφερε όσα έχει βιώσει αυτούς τους μήνες.
Πολλοί είναι οι συμπατριώτες μας που ζουν μόνιμα στη γειτονική Ιταλία (διαβάστε το μεγάλο αφιέρωμα στη γειτονική χώρα στο τεύχος Μαΐου που κυκλοφορεί) και τον τελευταίο καιρό, βίωσαν από πρώτο χέρι τα δυσάρεστα γεγονότα με την πανδημία του COVID-19. Ο Ανδρέας Ζαπατίνας, που αυτή την περίοδο εργάζεται στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chang’An, έχοντας την έδρα του στην Ιταλία, μας μίλησε για αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση.
Αναλυτικά όσα μας είπε ο Ανδρέας Ζαπατίνας:
Για την υγεία τη δική του και της οικογένειάς του: “Ευτυχώς, είμαστε καλά. Γενικά, δεν βιώσαμε σε τόσο μεγάλο βαθμό την εξάπλωση του κορονοϊού σε υγειονομικό επίπεδο. Στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο μέρος της ζημιάς έγινε σε μια περιοχή, μεταξύ Κρεμόνα, Μπρέσια και Μπέργκαμο, όπου υπήρξαν τα περισσότερα κρούσματα. Προς το Τορίνο, όπου μένουμε, τα πράγματα ήταν καλύτερα.”
Για τον τρόπο που διαχειρίστηκε την κατάσταση η Chang’An: “Λόγω της σχέσης με την Κίνα, τα προληπτικά μέτρα είχαν ξεκινήσει νωρίτερα, από τα μέσα Φεβρουαρίου. Μας υποχρέωσαν να φοράμε μάσκες, περίπου 2-3 εβδομάδες νωρίτερα. Επιπλέον, κάθε πρωί υπήρχε διαδικασία μέτρησης της θερμοκρασίας σε όλους μας, ώστε αν συμβεί κάτι, να αντιμετωπιστεί έγκαιρα. Καθώς στην Ιταλία δεν υπήρχε ακόμη έξαρση, ορισμένοι θεώρησαν πως αυτό ήταν υπερβολή.”
Για την καθημερινή χρήση μάσκας και την αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους Ιταλούς: “Αρχικά, οι υπόλοιποι μας κοιτούσαν λίγο παράξενα, γιατί ήμασταν οι μόνοι που φορούσαμε μάσκες. Η εταιρεία είχε φροντίσει να αγοράσει μάσκες, οπότε μας έδινε καινούργιες κάθε μέρα. Κάθε πρωί παίρναμε μια νέα μάσκα και το απόγευμα, όταν φεύγαμε, την αφήναμε. Προσωπικά, κράτησα αρκετές εξ αυτών και τις απολύμανα, οπότε μου φάνηκαν χρήσιμες στη συνέχεια.”
Για το lockdown στην Ιταλία: “Όταν ανακοινώθηκε το lockdown, εμείς είχαμε ήδη αναπτύξει προληπτικά μέτρα για σχεδόν 3 εβδομάδες. Αν θυμάμαι καλά, το lockdown ανακοινώθηκε περίπου την εποχή που ακυρώθηκε η Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης.”
Για τα κρούσματα κορονοϊού στην περιοχή του: “Μένουμε στο Ρίβολι, στα προάστια του Τορίνο. Γενικά, αν αφαιρέσουμε την Κρεμόνα, τη Μπρέσια, το Μπέργκαμο και λίγες ακόμη περιοχές, η υπόλοιπη Ιταλία δεν είχε πάρα πολλά κρούσματα. Στην περιοχή μας επίσης, δεν είχαμε πολλά κρούσματα και αυτό βοήθησε.”
Για τις αλλαγές στην καθημερινότητα: “Η καθημερινότητά μας άλλαξε όσον αφορά σε αγορές. Δε μπορούσαμε να βγούμε στο δρόμο χωρίς λόγο και αν βγαίναμε, έπρεπε να αποδείξουμε πού θέλουμε να πάμε, όπως νοσοκομείο, σούπερ μάρκετ ή για περίθαλψη ενός προσώπου. Το σούπερ μάρκετ ήταν σχετικό πρόβλημα, καθώς οι ουρές ήταν μεγάλες, οπότε αυτό επηρέασε τους χρόνους μας.”
Για τις ενέργειες της Chang’An: “Στη δουλειά είχαμε κλείσει μία εβδομάδα περίπου πριν το lockdown. Η εταιρεία πήρε την πρωτοβουλία να κρατήσει 30 άτομα για εργασία στα γραφεία, ενώ οι υπόλοιποι εργάζονται κανονικά από το σπίτι. Οι πληρωμές μας γίνονται κανονικά, δεν υπάρχει κάποια μείωση, οπότε η εταιρεία υπήρξε υποδειγματική σε αυτό.”
Για την δική του καθημερινή εργασία: “Σταμάτησα να πηγαίνω στο γραφείο κατά τις αρχές Μαρτίου. Ωστόσο, τις καθημερινές εργάζομαι κανονικά από το σπίτι. Έχω δουλειά το πρωί και το απόγευμα, καθώς έρχομαι σε επαφή με συνεργάτες μέσω διαδικτύου, με χρήση Apps. Κάνουμε conference meetings, ανταλλάσσουμε τις εργασίες μας, ενώ κάνουμε και εκτενή χρήση του CAS (Computer Aided Styling). Οι ομάδες που απασχολούνται ψηφιακά εργάζονται εντατικά, ενώ η φυσική μοντελοποίηση (physical modeling) έχει σταματήσει, καθώς δε μπορούμε να πάμε στη δουλειά.”
Για την καθημερινότητα εκτός εργασίας: “Ο κόσμος που βρίσκεται στην εξοχή, όπως εμείς, ζει πιο άνετα σε σύγκριση με την πόλη. Για όσους έχουν παιδιά και κατοικούν σε διαμερίσματα, αυτό είναι πρόβλημα. Εμείς έχουμε κήπο και εγώ περνάω αρκετό χρόνο στην κηπουρική. Με την καραντίνα, βρήκα χρόνο να κάνω πράγματα που ήθελα. Έχω διαβάσει πολλά βιβλία, ενώ παράλληλα έχω δει ενδιαφέροντα αφιερώματα στο YouTube, όπως αναφορικά με την ιστορία της αρχιτεκτονικής, που πάντοτε με ενδιέφερε.”
Για τις αλλαγές στις συνήθειές του: “Κάναμε αρκετές παραγγελίες μέσω Amazon και γενικά, μέσω internet. Προσωπικά, έκανα και κάτι που δεν είχα ξανακάνει, αφού παρήγγειλα τρόφιμα από την Ελλάδα. Καμιά φορά συνήθιζα να φέρνω τρόφιμα από την Ελλάδα, οπότε σκέφτηκα να το δοκιμάσω.”
Για τους ελέγχους της αστυνομίας στην Ιταλία εν μέσω καραντίνας: “Δεν βγήκα πολλές φορές, οπότε δε μπορώ να πω με βεβαιότητα. Όμως, η αίσθησή μου είναι ότι δεν το παράκαναν. Νομίζω πως υπήρχαν μεν έλεγχοι, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό. Βέβαια, εμείς ζούμε σε προάστιο, δεν γνωρίζω τι γινόταν στην πόλη. Πάντως, δεν είναι πως υπήρχε αστυνομία σε κάθε τετράγωνο.”
Για τη γενική εικόνα που έχει αποκτήσει από το ξέσπασμα του κορονοϊού και τη νέα καθημερινότητα: “Πρώτα από όλα, είμαστε τυχεροί που δεν έχουμε προβλήματα υγείας εμείς και οι γύρω μας. Έχοντας αυτό υπόψιν, από το lockdown και μετά, θα έλεγα πως υπάρχει λιγότερο στρες. Ηρεμήσαμε σε μεγάλο βαθμό, ενώ από τη στιγμή που δεν υπήρχε το χάσιμο χρόνου για μετακινήσεις, βρήκαμε χρόνο για πράγματα που θέλαμε, αλλά δεν προλαβαίναμε να κάνουμε. Αυτό είναι ίσως ένα θετικό, από την αλλαγή του ρυθμού ζωής.”
Για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιταλία, μετά τις εξελίξεις με τον κορονοϊό: “Ουσιαστικά όταν μιλάμε για ιταλική βιομηχανία, αναφερόμαστε σε ένα μέρος της Fiat. Δεν έχω πολλές πληροφορίες από τους συναδέλφους εδώ, αφού άλλωστε δεν εργάζονται αυτή την περίοδο. Το τι θα γίνει στο μέλλον, κανείς δεν το ξέρει. Όλοι κάνουν τους δικούς τους υπολογισμούς και ελπίζουν να βγουν σωστοί.”
Για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα και τα μηνύματα που εκείνος λαμβάνει: “Το ίδιο συμβαίνει και στην Κίνα περίπου, μόνο που εκεί έχουν ξαναμπεί μπροστά οι μηχανές. Υπάρχει μείωση του ρυθμού παραγωγής, όμως συνεχίζουμε projects για παραγωγή και ο προγραμματισμός δεν έχει αλλάξει. Από μια άποψη, βοηθήσαμε κάπως την εταιρεία, γιατί από πλευράς design, εμείς δουλεύαμε κανονικά. Όταν το πρόβλημα ήρθε εδώ, άρχισε να ανοίγει η Κίνα, οπότε δημιουργήθηκε ισορροπία. Στην Κίνα γίνονται συναντήσεις. Στην Κίνα υπήρξε πτώση πωλήσεων προφανώς, αρκετά σοβαρή. Αυτό το ξέρουμε, τι ακριβώς θα γίνει, θεωρώ πως δεν υπάρχει άνθρωπος που γνωρίζει ακριβώς τι θα γίνει, γιατί οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες. Οπότε προσπαθείς να διατηρηθείς στον προγραμματισμό όσο αυτό είναι εφικτό, ώστε να είσαι μπροστά από τις εξελίξεις και να μη μείνεις πίσω.”
Ποιος είναι:
Ο Ανδρέας Ζαπατίνας γεννήθηκε το 1957 στην Αθήνα. Σπούδασε στο Art Center College of Design στην Καλιφόρνια. Εργάζεται ως Σχεδιαστής Αυτοκινήτων από το 1988, έχοντας επιτελικές θέσεις σε αυτοκινητοβιομηχανίες όπως Fiat, BMW, ενώ έχει διατελέσει Πρόεδρος του Σχεδιαστικού Τμήματος στις Alfa Romeo και Subaru. Μεταξύ των αυτοκινήτων που έχει σχεδιάσει ή φέρουν το “στίγμα” του συγκαταλέγονται: Fiat Barchetta, Coupe, Bravo, Punto, Alfa Romeo 145, 147 GTA, 156 GTA, 156 Sportswagon, 159, Brera, BMW σειρά 1, 3, 5, X5, X6, Subaru B9, R1 και Β5. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chang’an και με την ελληνική εταιρεία ανελκυστήρων Kleeman σε επίπεδο βιομηχανικού σχεδιασμού, τον οποίο έχει διδάξει σε Σχολές στην Ιταλία και την Ελβετία.