Δυόμιση δεκαετίες τετράτροχων δημιουργιών που ξέρουν να μιλούν στην καρδιά αλλά και στη ψυχή κάθε petrolhead.
Το 2017 σηματοδότησε για την Honda την επέτειο των 25 χρόνων από την παρουσίαση του πρώτου Type-R. Για δύο δεκαετίες, το λογότυπο αυτό υποδηλώνει κάτι περισσότερο από κορυφαίες επιδόσεις, μιας και από το 1992 μέχρι και σήμερα κοσμεί «πολιτικά» μοντέλα για χρήση σε δημόσιο δρόμο, που όμως βασίζουν τη γενικότερη φιλοσοφία τους σε προτάσεις με αγωνιστικές περγαμηνές.
Το όνομα Type-R εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1992 στο εμβληματικό NSΧ. Στόχος της Honda ήταν η δημιουργία ενός αυτοκινήτου το οποίο θα πρόσφερε άφθονη οδηγική απόλαυση σε συνδυασμό με την ταχύτητα ενός αγωνιστικού. Ένα εκτενές πρόγραμμα μείωσης του βάρους αφαίρεσε από το σώμα του ιαπωνικού κουπέ, το οποίο ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά στην αγορά της Ιαπωνίας, σχεδόν 120 κιλά. Τα συμβατικά ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα της «απλής» έκδοσης έδωσαν τη θέση τους στα ελαφρά και συνθετικά της εξειδικευμένης στο είδος Recaro. Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή ήταν η πρώτη φορά που το κόκκινο έμβλημα της Honda, η κόκκινη ταπετσαρία στο εσωτερικό, αλλά και το εξωτερικό χρώμα «Championship White» έκαναν τη συνδυαστική εμφάνισή τους μοντέλο ευρείας παραγωγής της Honda. Αξίζει να σημειωθεί πως ο εν λόγω χρωματικός συνδυασμός επιλέχθηκε προκειμένου η ιαπωνική εταιρεία να αποτίσει φόρο τιμής στην κληρονομιά της Honda στη Formula 1 αποτυπώνοντας τα αγωνιστικά χρώματα που εμφανίστηκαν στα μονοθέσια RA271 και RA272. Το RA271 ήταν το πρώτο ιαπωνικό μονοθέσιο που έτρεξε σε Formula 1, ενώ το RA272 ήταν το πρώτο που κέρδισε σε Grand Prix, παίρνοντας την καρό σημαία στο Μεξικό το 1965. Και τα δύο οχήματα ήταν βαμμένα λευκά με ένα κόκκινο «ήλιο» εμπνευσμένο από την εθνική σημαία της Ιαπωνίας –κάτι που συνεχίστηκε ως παράδοση και στις μελλοντικές εκδόσεις Type-R. Στο πρώτο NSX Type-R, ο ατμοσφαιρικός και 3λιτρος V6 κινητήρας της Honda απέδιδε ισχύ 280 ίππων.
Honda NSX Type-R 1992
Το 1995 η Honda παρουσίασε την πρώτη γενιά Integra Type-R, η οποία επισήμως ήταν διαθέσιμη μόνο στην ιαπωνική αγορά. Ο 4κύλινδρος 1.800άρης VTEC κινητήρας των 200 ίππων είχε «κόκκινο» στις 8.000 σ.α.λ. καταφέρνοντας με τα γενικότερα χαρακτηριστικά του να προσελκύσει ένα διευρυμένο από πλευράς μεγέθους αγοραστικό κοινό. Η αναβαθμισμένη έκδοση του μοντέλου ήταν ελαφρύτερη από το «βασικό» Integra, διατηρώντας όμως την ίδια ακαμψία. Ωστόσο, το «5άρι» μηχανικό κιβώτιο που «συνόδευε» τον εύηχο VTEC των ιαπώνων διέθετε ακόμα πιο πυκνή κλιμάκωση, ενώ τόσο τα φρένα όσο και οι αναρτήσεις διέθεταν σημαντικές αναβαθμίσεις σε σχέση με το «απλό» Integra.
Honda Integra Type-R 1995
Εν συνεχεία, το κατ’ αποκλειστικότητα ιαπωνικό Civic Type-R του 1997 (EK9) που ακολούθησε χρησιμοποιούσε το διάσημο κινητήρα B16 1.6 –τον πρώτο σε στάνταρ μοντέλο μαζικής παραγωγής που προσέφερε ειδική ισχύ πάνω από 100 ίππους ανά λίτρο. Συνολικά, η ισχύς του έφτανε τους 180 ίππους στις 8.200 σ.α.λ. (ο κόφτης επενέβαινε στις 8.400 σ.α.λ.) και η ροπή τα 160 Nm στις… 7.500 σ.α.λ. Το «αγριεμένο» αυτό Civic διέθετε πιο άκαμπτο πλαίσιο από τις απλές εκδόσεις, εμπρός και πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια, αναβαθμισμένα φρένα και μπλοκέ εμπρός διαφορικό.
Honda Civic Type-R 1997
Οι Ευρωπαίοι είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν το Type-R για πρώτη φορά με τη μορφή του Integra Type-R του 1998. Με την ισχύ ενός τετρακύλινδρου 1.8άρη κινητήρα VTEC, το θρυλικό κουπέ αυτό κουπέ της Honda απέδιδε 190 ίππους με το «κόκκινο» στο στροφόμετρο να έχει τοποθετηθεί στις 8.000 rpm. Η ροπή έφτανε τα 178 Nm, η μέγιστη ταχύτητα τα 234 χλμ./ώρα και το «0-100» σε μόλις 6,7 δλ. Η φιλοσοφία εξοικονόμησης βάρους, που δεν υπερέβαινε τα 1.125 κιλά, περιελάμβανε ακόμα και λεπτότερα κρύσταλλα παρμπρίζ για τις ευρωπαϊκές εκδόσεις.
Honda Integra Type-R 1998
Το πρώτο 5άθυρο Type-R παρουσιάστηκε το 1999. Το Accord Type-R διέθετε πιο σκληρό πλαίσιο και ανάρτηση, ισχυρότερα φρένα και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Επίσης προσέφερε διπλό σύστημα εξαγωγής και προαιρετική πίσω αεροτομή. Το βάρος του ιαπωνικού… οικογενειακού ξεπερνούσε, έστω και οριακά, τα 1.400 κιλά. Μολαταύτα, ο 16βαλβιδος κινητήρας των 2.157 κ.εκ. με τους 212 ίππου και τα 215 Nm ροπής που έκαναν την εμφάνισή τους στις 6.700 σ.α.λ. προσέφεραν τελική ταχύτητα της τάξης των 228 χλμ./ώρα και «0-100» σε 7,2 δλ.
Honda Accord Type-R 1999
Το 2001 σηματοδότησε το ντεμπούτο της δεύτερης γενιάς Integra Type-R για την ιαπωνική αγορά. Ο «K20A» ατμοσφαιρικός κινητήρας της Honda που φιλοξενούνταν κάτω από το καπό απέδιδε 220 ίππους διαθέτοντας για πρώτη φορά το έξυπνο σύστημα i-VTEC. Το ιαπωνικό κουπέ διατήρησε και στην εν λόγω παραλλαγή αναλλοίωτη τη φιλοσοφία των προκατόχων του διαθέτοντας ένα «σφικτό» χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, 4πίστονες δαγκάνες της Brembo, σπορ ανάρτηση και μπλοκέ διαφορικό.
Honda Integra Type-R 2001
Το 2001 επίσης το ντεμπούτο του έκανε το δεύτερης γενιάς Civic Type-R, ένα αυτοκίνητο που ήρθε να επαναπροσδιορίσει και στην Ευρώπη πλέον τον όρο «hot hatch». Αυτή η γενιά ήταν σημαντική για την Honda για έναν ακόμα λόγο, καθώς το EP3 ήταν το πρώτο Type-R που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Honda που βρίσκεται στο Swindon της Μ. Βρετανίας. Η έκδοση της ιαπωνικής εγχώριας αγοράς, με αρκετές αναβαθμίσεις σε σχέση με το Βρετανικό μοντέλο, κατασκευαζόταν επίσης στο HUM. Το ευρωπαϊκό Type-R φιλοξενούσε έναν 2λιτρο κινητήρα με φυσική αναπνοή –για τους πιο ειδικούς, τον «Κ20Α2», ο οποίος απέδιδε 200 ίππους.
Honda Civic Type-R 2001
Το 2002, η δεύτερη γενιά NSX Type-R εμφανίσθηκε, για μια ακόμα φορά, αποκλειστικά στην Ιαπωνία. Αξιοσημείωτη ήταν η χρήση ανθρακονημάτων για τη μείωση του βάρους, συμπεριλαμβανομένης της μεγάλης πίσω αεροτομής και του καπό, στο οποίο είναι ενσωματωμένοι και αεραγωγοί ψύξης. Αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω αυτοκίνητο παραμένει το πιο σπάνιο σήμερα μοντέλο της οικογένειας Type-R της Honda. Ο χειροποίητος V6 κινητήρας των 3,2 λίτρων προέρχονταν απευθείας από το αγωνιστικό τμήμα της μάρκας αποδίδοντας (επισήμως!) 290 ίππους. Γιατί στην πραγματικότητα η ισχύς του ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Honda NSX Type-R 2002
Η τρίτη γενιά του Civic Type-R παρουσιάστηκε το Μάρτιο 2007, και ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις. Οι Ιάπωνες πελάτες μπορούσαν να αποκτήσουν ένα 4θυρο μοντέλο με 4κύλινδρο κινητήρα 2.0- της γενιάς VTEC με ισχύ 225 ίππων και ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση, ενώ το ευρωπαϊκό Type-R ήταν βασισμένο στο 5θυρο hatchback μοντέλο της οικογένειας Civic, φιλοξενώντας κάτω από το εμπρός καπό έναν 2λιτρο VTEC κινητήρα με απόδοση 201 ίππων στις 7.800 σ.α.λ..
Honda Accord Type-R 2007
Η τέταρτη γενιά του Civic Type-R λανσαρίστηκε το 2015 με πολλές τεχνολογικές πρωτιές. Στην καρδιά του βρισκόταν ο πρώτος κινητήρας VTEC Turbo– ο πιο αποδοτικός και ισχυρός κινητήρας στην ιστορία του σειράς Type-R– που απέδιδε 310 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. και ροπή 400 Nm από τις 2.500 σ.α.λ. Για πρώτη φορά το ντεμπούτο στο εν λόγω Type-R έκανε το πρόγραμμα +R προσφέροντας στους οδηγούς τη δυνατότητα να επιλέξουν μία ακόμα πιο σπορ εμπειρία οδήγησης, με αυξημένη απόκριση του κινητήρα, ακόμα καλύτερη αίσθηση στο πηδάλιο αλλά και πιο σφικτές ρυθμίσεις στην ανάρτηση.
Honda Accord Type-R 2015
Σήμερα, η Honda γυρίζει μια ακόμα σελίδα παρουσιάζοντας την τέταρτη γενιά του Civic Type–R. Η μέγιστη ισχύς του βελτιωμένου σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν 2λιτρου κινητήρα τούρμπο έφτασε πλέον στους 320 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. και η ροπή 400 Nm από τις 2.500 έως τις 4.500 σ.α.λ.. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 5,7 δλ. με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 272 χλμ./ώρα. Πρόκειται επίσης για το ταχύτερο Type-R που έχει περάσει ποτέ από το… κολαστήριο του Nürburgring Nordschleife σημειώνοντας για ένα πλήρη γύρο χρόνο 7:43.8._Χ.Α.
Honda Accord Type-R 2017