Πόσο πιστευτή μπορεί να γίνει μια «λαϊκή» φίρμα αυτοκινήτου σε ρόλο premium κατασκευαστή;
Το παιχνίδι της μίμησης
Η ΕΠΙΛΟΓΗ των αυτοκινήτων που θέτει σε σύγκριση ένα περιοδικό υπόκειται πάντα στην αυστηρή κρίση του αναγνωστικού κοινού, αφού κάθε τέτοια αντιπαράθεση θα πρέπει να αντιστοιχεί στον πραγματικό προβληματισμό ενός υποψήφιου αγοραστή. Έτσι, για παράδειγμα, πριν από κάμποσες δεκαετίες ένα Volkswagen δε θα μπορούσε επ’ ουδενί να σταθεί δίπλα σε ένα Volvo, ούτε άλλωστε κάτι τέτοιο θα συγκαταλεγόταν έστω και στις μύχιες σκέψεις της γερμανικής εταιρείας. Στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού της εποχής, η Volvo μοιραζόταν την εικόνα του κατασκευαστή κύρους μαζί με τη Mercedes – ίσως και την Cadillac, αφού Audi και BMW δεν είχαν καταφέρει ακόμη να κατακτήσουν μια τέτοια περίοπτη θέση. Τότε, που η κατοχή αυτοκινήτου αποτελούσε απόμακρο όνειρο για τους πολλούς, η εικόνα ενός κατασκευαστή χτιζόταν πιο εύκολα, ανάλογα με την πολυτέλεια, το κόστος (και το βάρος…) αλλά και την αξιοπιστία των αυτοκινήτων του.
Λαός και Κολωνάκι
Ερχόμενοι στο σήμερα, θα μπορούσαμε να γεμίζουμε ολόκληρες σελίδες, σε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε τον τρόπο που το αγοραστικό κοινό εκτιμά ένα προϊόν ως premium. Ίσως στο πέρασμα μισού αιώνα αυτοκίνησης να μην έχουν αλλάξει πολλά από τα στοιχεία που συνθέτουν μια τέτοια εικόνα. Τεχνολογία, ποιότητα, πολυτέλεια, τιμή είναι κάποια από αυτά, εντούτοις όλα μαζί δεν αποτελούν ικανή και αναγκαία συνθήκη, με την έννοια ότι οι κατασκευαστές που τα υιοθετούν δεν αποκτούν παραχρήμα και τον τίτλο του premium, όσο κι αν θα το ήθελαν.
Σήμερα, λοιπόν, που όλοι μιλούν για premium αίσθηση και χαρακτήρα, πόσο βλάσφημο είναι να συγκρίνεις ένα Volkswagen με κάποιο μοντέλο της Volvo; Η αλήθεια είναι ότι η γερμανική εταιρεία, στις τέσσερις δεκαετίες που μεσολάβησαν από την παρουσίαση του πρώτου Golf, έχει κάνει τεράστια άλματα. Τα αυτοκίνητά της όχι μόνο αποτελούν σημείο αναφοράς στις περισσότερες κατηγορίες, αλλά επιπλέον έχουν φτάσει, με το χαρακτήρα, την ποιότητα και τις ιδιότητές τους, να «κανιβαλίζουν» την ίδια την γκάμα της Audi. Το νιώσαμε αυτό στο Τάνις, πριν από μερικούς μήνες, όταν, στο πλαίσιο της προκριματικής διαδικασίας του Αυτοκινήτου της Χρονιάς, βρεθήκαμε για πρώτη φορά πίσω από το τιμόνι του καινούργιου Passat και σκεφθήκαμε ότι δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από ένα Α4.
«Premium league» ήταν ο τίτλος της πρώτης δοκιμής επί ελληνικού εδάφους με το 1.400άρη κινητήρα βενζίνης των 150 ίππων, επισημαίνοντας ότι το μοντέλο, του οποίου το σημαντικότερο πλεονέκτημα μέχρι σήμερα ήταν οι προσφερόμενοι χώροι, έκανε τώρα ένα ακόμα βήμα, μπαίνοντας στα χωράφια των πολυτελών μεσαίων σεντάν. Και αν η πιο προσιτή, χαμηλού κυβισμού έκδοση του Passat βρίσκει απέναντί της αντίστοιχες προτάσεις της Ford (νέο Mondeo) και της Opel (το σημαντικά αναβαθμισμένο, με νέους κινητήρες, Insignia), η 2λιτρη ντίζελ παραλλαγή τοποθετείται αναγκαστικά απέναντι στους premium εκπροσώπους της κατηγορίας.
Την ίδια στιγμή, το S60, το μεσαίο μοντέλο της Volvo, που παρουσιάστηκε πριν από τέσσερα χρόνια, χωρίς έστω και στο ελάχιστο να έχει χάσει τη φρεσκάδα του, αναβαθμίστηκε με ένα περιορισμένο facelift στα εμπρός φωτιστικά σώματα και στη μάσκα, ενώ απέκτησε πρόσφατα ένα νέο 2λιτρο 4κύλινδρο πετρελαιοκίνητο σύνολο. «Ο αγοραστής ενός Volvo πιστεύω ότι ενδιαφέρεται για τις επιδόσεις και για την οικονομία καυσίμου, και δεν τον νοιάζει αν κάτω από το καπό βρίσκονται 4, 6 ή 8 κύλινδροι», μας είπε ο Αλέν Βιζέρ, αντιπρόεδρος της σουηδικής εταιρείας, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε πριν από λίγους μήνες, και αυτό ίσως αποτελεί ένα σημάδι ότι εταιρείες που έχουν κατακτήσει την αναγνώριση του κοινού δε χρειάζονται τα δεκανίκια των πολυκύλινδρων συνόλων.
Παρατηρώντας εξωτερικά τα δύο αυτοκίνητα, δε χρειάζεται να πάρεις τη μεζούρα για να επιβεβαιώσεις ότι το Passat είναι μακρύτερο από το S60 (κάπου 13 εκ.), υπολείπεται όμως ελαφρώς σε πλάτος και ύψος. Έτσι, το σουηδικό σεντάν μοιάζει πολύ πιο μαζεμένο και δυναμικό, εντούτοις τα έντονα νεύρα, οι καθαρές πλευρικές επιφάνειες και το έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ προσδίδουν στο Passat μια κομψότητα που το ξεχωρίζει από τους προκατόχους του.
Στο εσωτερικό υπάρχει ευθεία αναλογία με τις εξωτερικές διαστάσεις των δύο αυτοκινήτων. Έτσι, οι πίσω επιβάτες του Passat διαθέτουν πολύ περισσότερο χώρο για τα γόνατά τους, ενώ τόσο στο πλάτος όσο και στο ύψος κάθονται πιο άνετα. Όμως, ο μεσαίος επιβάτης και στα δύο μοντέλα θα δεινοπαθήσει, κυρίως λόγω του πολύ μεγάλου κεντρικού τους τούνελ. Από εκεί και πέρα, χάος, θεωρητικά, χωρίζει τα δύο αυτοκίνητα, όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα των πορτ μπαγκάζ τους, αν και τα 586 λίτρα, που αναφέρει η εταιρεία για το Passat, συμπεριλαμβάνουν το χώρο φύλαξης της κανονικού μεγέθους ρεζέρβας. Εντούτοις, παραμένει πιο ευρύχωρο το γερμανικό μοντέλο και με καλύτερο άνοιγμα σε σχέση με εκείνο του S60, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 390 λίτρα αποσκευών, ενώ το κατώφλι φόρτωσης είναι αντίστοιχο και στις δύο περιπτώσεις.
Το ύφος των δύο αυτοκινήτων βρίσκει εφαρμογή και στο σχεδιασμό του πίνακα οργάνων, καθώς αυτός του Volvo χαρακτηρίζεται από έντονες καμπύλες, δίνοντας την αίσθηση ότι περιβάλλει περισσότερο τον οδηγό, ενώ εκείνος του Passat μοιάζει πιο ανάλαφρος, με τους αεραγωγούς που διατρέχουν απ’ άκρη σ’ άκρη το ταμπλό να παραπέμπουν στη μάσκα του αυτοκινήτου. Αντίθετα με το τι μαρτυρούν οι εξωτερικές διαστάσεις των αυτοκινήτων, το Passat δείχνει πιο φαρδύ. Ο οδηγός θα βρει τη θέση οδήγησης που τον εξυπηρετεί και στα δύο αυτοκίνητα, όμως στο Volvo κάθεται πιο ψηλά, ενώ το κάθισμα του VW προσφέρει καλύτερη πλευρική στήριξη. Σε κάθε περίπτωση, τα καθίσματα και των δύο αυτοκινήτων αποδεικνύονται ξεκούραστα στο ταξίδι.
Ο έλεγχος της πληθώρας συστημάτων που συνοδεύουν ένα αυτοκίνητο της συγκεκριμένης κατηγορίας πραγματοποιείται μέσα από ένα συνδυασμό διακοπτών και της κεντρικής οθόνης LCD. Στο Passat υπάρχει μία διακριτή ενότητα διακοπτών για τον έλεγχο του κλιματισμού, ενώ οι περισσότερες από τις υπόλοιπες ρυθμίσεις πραγματοποιούνται μέσω της οθόνης αφής, τη στιγμή που στο S60 το πλήθος διακοπτών, παρατεταγμένων ο ένας δίπλα στον άλλον, απαιτεί περισσότερη εξοικείωση από τη μεριά του οδηγού.
Οι πενήντα αποχρώσεις του premium
Πόσο άνιση μπορεί να είναι η σύγκριση του Passat των 150 ίππων με το S60 των 181 PS; Δίπλα στο Volvo θα μπορούσε κανείς να αντιπαρατάξει την επίσης 2λιτρη BMW 420d Gran Coupe με τους 184 ίππους, όμως η τιμή της είναι… αλλού σε σχέση με του σουηδικού μοντέλου. Ωστόσο, οι επιδόσεις τους στο δρόμο είναι παρεμφερείς, με την 420d να σημειώνει ένα μικρό προβάδισμα στις περισσότερες μετρήσεις.
Ο κινητήρας Drive-E της Volvo με τα δύο σειριακά συνδεδεμένα τούρμπο αποτελεί σημαντικό βήμα σε σχέση με το 5κύλινδρο σύνολο των 163 ίππων που αντικαθιστά. Η τεχνολογία i-Art εξασφαλίζει με ακρίβεια τον ψεκασμό της ιδανικής ποσότητας καυσίμου σε κάθε κύλινδρο, για τη βέλτιστη απόδοση και οικονομία καυσίμου. Στην πράξη, η λειτουργία του Drive-E ενθουσιάζει με την πληθωρική ροπή των 40,8 χλμ. που αποδίδεται ήδη από τις 1.750 σ.α.λ., την ακαριαία απόκρισή του στο παραμικρό πάτημα του πεντάλ του γκαζιού και, φυσικά, την επιτάχυνση που εξασφαλίζει στο αμάξωμα των 1.579 κιλών όταν ο οδηγός βυθίσει το δεξί του πόδι. Σύμμαχος στο έργο του το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων της Aisin. Τα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε μόλις 7,5 δλ., όταν το Passat, συνεπικουρούμενο από το (έξτρα) κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 6 σχέσεων, τα επιτυγχάνει σε 8,8 δλ. Προβάδισμα 1,5 δλ. σημειώνεται για το S60 και στο πρώτο χιλιόμετρο, που ολοκληρώνει σε 28,8 δλ., ενώ σημαντικά πιο γρήγορο αποδεικνύεται το Volvo και στις εν κινήσει επιταχύνσεις.
Το Passat, παρ’ ότι υπολείπεται του S60 σε επιδόσεις, καταφέρνει τελικά να δείχνει αρκετά σβέλτο στο δρόμο, όντας περί τα 90 κιλά ελαφρύτερο (πλεονέκτημα που επιτυγχάνεται χάρη στην υιοθέτηση της πλατφόρμας MQB), ενώ η μέγιστη ροπή των 34,7 χλγμ. κάθε άλλο παρά αμελητέα μπορεί να θεωρηθεί. Το μικρότερο βάρος συνέβαλε και στην ελαφρώς καλύτερη κατανάλωση που σημείωσε στη διάρκεια της δοκιμής μας (7,4 λίτρα/100 χλμ., έναντι 7,9 του S60). Σε κάθε περίπτωση, είναι εντυπωσιακό το πώς δύο τόσο μεγάλες κατασκευές με ισχυρούς 2λιτρους κινητήρες καταφέρνουν να πετυχαίνουν χαμηλές καταναλώσεις και εκπομπές CO2 λίγο πάνω από τα 100 γρ./χλμ. Να σημειώσουμε επίσης την πολιτισμένη λειτουργία και των δύο κινητήριων συνόλων, με εξαίρεση το ρελαντί, όπου ο θόρυβος και οι παραγόμενοι κραδασμοί έρχονται κάπως σε αντίθεση με το ραφιναρισμένο χαρακτήρα των αυτοκινήτων. Το κιβώτιο των 8 σχέσεων του S60 έχει βελούδινη λειτουργία, με τις αλλαγές να… περνούν απαρατήρητες, ενώ στη χειροκίνητη επιλογή (για την οποία προσφέρονται και paddles στο τιμόνι), αποδεικνύεται πιο αργό στις εντολές του οδηγού σε σχέση με το DSG του Passat. Από την άλλη, το τελευταίο είναι λιγότερο ομαλό στην εκκίνηση, κάτι που επιβαρύνεται από τη μικρή υστέρηση του Start & Stop.
Στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, και τα δύο αυτοκίνητα έχουν να προσφέρουν άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Από εκεί και πέρα, όταν ανέβουν οι ρυθμοί, το ισχυρότερο S60 εμπνέει λιγότερο, καθώς νιώθεις το αμάξωμα να πλέει πάνω στους τροχούς, ενώ το τιμόνι του, παρ’ ότι διαθέτει ακρίβεια, στερείται αίσθησης, εν πολλοίς εξαιτίας της έντονης υποβοήθησης. Στον αντίποδα, το σωστά ζυγισμένο Passat, παρά τον όγκο του, το παίρνεις και το «φοράς». «Οδηγείς όπως θα οδηγούσες ένα Golf», γράψαμε στη δοκιμή του μικρότερου, αλλά εξίσου ισχυρού και γρήγορου μοντέλου με το 1.400άρη βενζινοκινητήρα. Σε οδόστρωμα με ανωμαλίες η πίσω ανάρτηση του Passat δείχνει πιο απότομη στην απόσβεση, χωρίς όμως να αμαυρώνει το επίπεδο της προσφερόμενης άνεσης, ενώ και στο Volvo τα 40άρια λάστιχα δε θα μπορέσουν να εξαφανίσουν τις ατέλειες της ελληνικής ασφάλτου. Τέλος, εξίσου αποτελεσματικό είναι το σύστημα πέδησης και των δύο αυτοκινήτων.
Οι μάσκες πέφτουν
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η μάσκα ενός αυτοκινήτου αντανακλά την αξία που αντιπροσωπεύει η εκάστοτε φίρμα στη συνείδηση των αγοραστών. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις προδιαγραφές του προϊόντος, αφού στην όλη εξίσωση μπαίνει και η προστιθέμενη αξία σε συναισθηματικό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύουμε ότι το νέο Passat όχι μόνο ανταγωνίζεται επάξια το premium σεντάν της Volvo, αλλά κλέβει την παράσταση, όντας το πιο ομοιογενές και ενδιαφέρον οδηγικά από τα δύο και προσφέροντας συνάμα πλουσιότερους χώρους. Διατίθεται και αυτό με πλήθος συστημάτων ασφαλείας, όπως και το σουηδικό μοντέλο. Το μόνο που έχει να ζηλέψει από το S60 είναι η απόδοση του κινητήρα του, γεγονός που δε θα περάσει απαρατήρητο από ένα κοινό για το οποίο η απόκτηση ενός αυτοκινήτου κύρους είναι απαραίτητο να συνδυάζεται με υψηλές επιδόσεις._ 4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Παραπλήσιες είναι οι τιμές εκκίνησης των δύο αυτοκινήτων, με την έκδοση Comfortline του Passat να εκκινεί από τα 30.600 ευρώ (27.800 με απόσυρση). Αυτή περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, αερόσακους οδηγού/συνοδηγού, πλευρικούς και οροφής, City Emergency Braking, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, cruise control,σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος κτλ. Με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, η τιμή του αυτοκινήτου αντίστοιχα διαμορφώνεται στα 33.400 ευρώ (30.600 με απόσυρση). Από την άλλη πλευρά, η τιμή εκκίνησης του χειροκίνητου S60 ανέρχεται στα 31.700 ευρώ (28.991 με απόσυρση), ενώ με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων σκαρφαλώνει στα 34.200 ευρώ (31.407). Η βασική έκδοση του S60 προσφέρεται με σιδερένιες ζάντες 16 ιντσών, αερόσακους οδηγού/συνοδηγού, πλευρικούς και οροφής, και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό.
VW PASSAT 2.0 TDI 150 PS
ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΧΩΡΟΙ
ΚΑΤΑ/ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
VOLVO S40 D4
ΥΠΕΡ/ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ/ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΚΙΒΩΤΙΟΥ
ΚΑΤΑ/ΟΔΗΓΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ