Η VW δηλώνει παρούσα στην καυτή κατηγορία των σκληροπυρηνικών σπορ χάτσμπακ, καταθέτοντας μάλιστα δύο προτάσεις με τη σφραγίδα του ειδικού τμήματος R GmpH και το διαφορετικό χαρακτήρα που προκύπτει από την επιλογή μετάδοσης της κίνησης στους εμπρός ή σε όλους τους τροχούς.
ΜΕ την ίδρυση του τμήματος R GmpH, το 2010, η VW έκανε σαφή την πρόθεσή της να δημιουργήσει τη δική της παράδοση σε εκείνο το κομμάτι της αυτοκίνησης όπου οι επιδόσεις και η τεχνολογία συμβαδίζουν με το πάθος και το συναίσθημα. Σήμερα το γράμμα «R» έχει καταστεί συνώνυμο των κορυφαίων οδηγικά και τεχνολογικά δημιουργιών της γερμανικής εταιρείας, συνοδεύοντας τις πιο σκληροπυρηνικές σπορ πολιτικές εκδόσεις και ταυτόχρονα λειτουργώντας ως ταυτότητα της αγωνιστικής της εμπλοκής, με κορυφαία έκφραση φυσικά την παρουσία στο WRC, όπου ήδη μετρά δύο Παγκόσμια Πρωταθλήματα με το Polo R WRC.
Συμμετέχοντας στο παιχνίδι των καυτών χάτσμπακ υψηλών επιδόσεων και στον άτυπο πόλεμο γοήτρου που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους κατασκευαστές, η VW επιλέγει την τακτική του διπλού χτυπήματος, ρίχνοντας στο «ρινγκ» όχι έναν, αλλά δύο μαχητές με αντίστοιχη δυναμική αλλά διαφορετικό ύφος, χάρη στη δυνατότητα επιλογής μετάδοσης της κίνησης μόνο εμπρός ή παντού. Δίπλα, λοιπόν, στο ήδη γνωστό Scirocco R, το οποίο, παράλληλα με την υπόλοιπη σειρά του κουπέ μοντέλου της VW, δέχτηκε μια διακριτική αισθητική και μηχανολογική ανανέωση, βρίσκεται πλέον και το εντελώς νέο Golf R, που βασίζεται στην έβδομη γενιά του Golf και υιοθετεί τις πιο προηγμένες λύσεις που διαθέτει ο γερμανικός όμιλος στο οπλοστάσιό του.
Μιλώντας με πράξεις
Η αποφυγή των αισθητικών υπερβολών αποτελεί πάγια τακτική της VW, η οποία έχει επιλέξει να μας εντυπωσιάζει με την ουσία, και όχι με το φαίνεσθαι. Από αυτήν τη λογική δεν ξεφεύγουν ούτε τα μοντέλα «R», καθώς η πρώτη ματιά δε μαρτυρά αυτό που πραγματικά κρύβεται κάτω από το μέταλλο. Πολύ περισσότερο, στην περίπτωση του Golf R θα χρειαστεί να επιμείνεις σε λεπτομέρειες, όπως στο διαφορετικό εμπρός προφυλακτήρα, στους τροχούς των 18 ιντσών, στις μαύρες δαγκάνες με το λογότυπο «R» και στην τετραπλή απόληξη της εξάτμισης, ώστε να σιγουρευτείς πως δεν πρόκειται για μια πλούσια εξοπλισμένη έκδοση του GTI. Με αυτό το δεδομένο, πιο σαφή δήλωση της ταυτότητάς του κάνει το Scirocco R, όπου, σε συνδυασμό με τα ανασχεδιασμένα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα, το δυναμικό κουπέ αμάξωμα είναι προικισμένο με έναν εντυπωσιακό βαθύ εμπρός προφυλακτήρα, τη στιγμή που ο πίσω έχει αποκτήσει μια πιο επιθετική εικόνα σε σχέση με το παρελθόν, χάρη στην προσθήκη δύο κάθετων αεροδυναμικών διαχυτών.
Από εκεί και πέρα, αντίστοιχη είναι η λογική της εικόνας που απολαμβάνει ο οδηγός έχοντας πλέον καθίσει στα καθίσματα με την πολύ καλή πλευρική στήριξη και το ανάγλυφο «R». Χωρίς να διακρίνεται κάποια επιτηδευμένη προσπάθεια οπτικής ενδυνάμωσης του σπορτίφ στοιχείου, κοινό παρονομαστή και στις δύο περιπτώσεις αποτελεί η χαρακτηριστική μπλε απόχρωση του πίνακα οργάνων, με τη διαφοροποιημένη από των απλών μοντέλων γραμματοσειρά και το χορταστικό στην αφή flat bottom τιμόνι. Πάντως, το Golf δηλώνει το δυνατό του στοιχείο με την επιγραφή «4MOTION» μπροστά από τον επιλογέα, όταν, ανάλογα, το Scirocco έχει αποκτήσει στο επάνω μέρος του ταμπλό μια απόλυτα ταιριαστή στο ύφος του σειρά αναλογικών οργάνων με ενδείξεις για την πίεση υπερπλήρωσης και τη θερμοκρασία λαδιού μαζί με ένα χρονόμετρο.
Περνώντας στην ουσία, θα σταθούμε αρχικά στην καρδιά των δύο μοντέλων και στον πασπαρτού 2λιτρο TSI στις δύο πιο δυνατές εκδόσεις του. Στο μεν Scirocco με 280 ίππους (από 265 της προηγούμενης έκδοσης), όπως δηλαδή και στον έτερο προσθιοκίνητο πύραυλο του ομίλου, το Seat Leon Cupra 280, στο δε Golf με 300 ίππους (επιπλέον 30 σε σχέση με το παρελθόν), όπως άλλωστε και στο αδελφό Audi S3. Η επίτευξη αυτής της απόδοσης είναι αποτέλεσμα της συνολικής αναθεώρησης και αναβάθμισης του κινητήρα που βρίσκουμε στο Golf GTI. Μεταξύ άλλων, λοιπόν, η ανασχεδιασμένη κυλινδροκεφαλή έχει νέες βαλβίδες εξαγωγής, με διαφορετική έδραση και ελατήρια, νέα έμβολα, αναβαθμισμένους εκχυτήρες υψηλής πίεσης, ενώ έχει τοποθετηθεί και μεγαλύτερος υπερτροφοδότης.
Κάπου εδώ σταματούν οι αλλαγές σε σχέση με ό,τι ήδη γνωρίζαμε για το Scirocco R, το οποίο διατηρεί την προσθιοκίνητη καταβολή του, χωρίς κάποια ουσιαστική διαφοροποίηση στην ανάρτηση ή τη μετάδοση. Η τελευταία δε χρησιμοποιεί κάποιο εξειδικευμένο βοήθημα για το πέρασμα της ισχύος στο δρόμο, πέραν της απλής έκδοσης του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού XDS. Αντίθετα, στο Golf R η αναβάθμιση συνεχίζεται σε κάθε τομέα, με ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της τετρακίνησης Haldex πέμπτης γενιάς, με βελτιωμένο λογισμικό ελέγχου του υδραυλικού κυκλώματος και της ηλεκτρικής αντλίας ενεργοποίησης του πολύδισκου συμπλέκτη. Έτσι, μέσω συνεχούς παρατήρησης των δεδομένων πρόσφυσης, εντοπίζεται η όποια διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής όλων των τροχών, και ανάλογα υπολογίζονται η πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα και το ποσοστό εμπλοκής του συμπλέκτη, που καθορίζει τη ροπή που φθάνει στον εμπρός και τον πίσω άξονα. Υπό κανονικές συνθήκες και με χαμηλό φορτίο κινητήρα, η ισχύς περνά σχεδόν αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, με στόχο τη μείωση των απωλειών στο σύστημα μετάδοσης, προς όφελος της κατανάλωσης.
Έχοντας όμως πάντα μια πίεση προφόρτισης στο κύκλωμα, η ενεργοποίηση του Haldex είναι ακαριαία μόλις παρουσιαστεί ανάγκη μεταφοράς ισχύος και πίσω, εξαλείφοντας έτσι την όποια υστέρηση στην απόκριση του συστήματος, ενώ την ίδια στιγμή η ενεργοποίηση του πολύδισκου συμπλέκτη από ηλεκτρική αντλία σημαίνει πως υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς ακόμα και του 100% της ροπής στον πίσω άξονα. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την τετρακίνηση, το Golf R είναι εφοδιασμένο και με την πιο εξελιγμένη έκδοση του ηλεκτρονικού συστήματος προσομοίωσης διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης XDS+, τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα. Τέλος, η μετάδοση συμπληρώνεται από τις δύο επιλογές που αφορούν το κιβώτιο, με βασική αυτήν του χειροκίνητου συνόλου 6 σχέσεων, το οποίο όμως διαθέτει ενισχυμένο συμπλέκτη και μικρότερες διαδρομές στον επιλογέα – με προαιρετική αυτή με το γνωστό «ενισχυμένο» 6άρι DSG υγρού συμπλέκτη.
Συνεχίζοντας στις υπόλοιπες αναβαθμίσεις του νέου Golf R, θα σημειώσουμε πως στον τομέα της ανάρτησης, εκτός από τις πιο σκληρές ρυθμίσεις και το χαμηλότερο ύψος (κατά 20 χλστ. σε σχέση με των απλών εκδόσεων και κατά 5 χλστ. συγκριτικά με του GTI), έχει αυξηθεί η ακαμψία, ενώ εμπρός έχουν ανασχεδιαστεί τα ψαλίδια βάσης των γονάτων ΜακΦέρσον, ώστε να μειωθούν οι μεταβολές της γεωμετρίας κάτω από υψηλό φορτίο. Από εκεί και πέρα, στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται η κρεμαγιέρα μεταβλητού βήματος, που διαθέτει και διαφορετικό λογισμικό για καλύτερη πληροφόρηση, καθώς και τα φρένα με τους αεριζόμενους (εμπρός και πίσω) δίσκους 17 ιντσών με τις χαρακτηριστικές μαύρες δαγκάνες.
Τέλος, το Golf R είναι το μόνο της σειράς με δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ESP, ενώ το σύστημα επιλογής προφίλ οδήγησης (Driving Profile Selector), εκτός από τις γνωστές επιλογές Eco, Normal, Sport και Individual, διαθέτει την επιπλέον λειτουργία Race, στην οποία ενεργοποιούνται οι πιο επιθετικές χαρτογραφήσεις στον κινητήρα και στην υποβοήθηση του τιμονιού, ενώ στα μοντέλα που είναι εφοδιασμένα με DSG και ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC επιλέγονται τα προγράμματα με την ταχύτερη απόκριση και τις πιο σφιχτές ρυθμίσεις, αντίστοιχα.
Πιάσε με αν μπορείς…
Από τη στιγμή που σου δίνεται η δυνατότητα να βρεθείς στη θέση του οδηγού στις δύο ταχύτερες πολιτικές κατασκευές με το έμβλημα της VW, το μυαλό ταξιδεύει σε διαδρομές όπως αυτές στα γερμανοαυστριακά αλπικά περάσματα. Τα χρονικά περιθώρια, όμως, είναι αρκετά πιεστικά, οπότε η αναζήτηση της κατάλληλης διαδρομής περιορίζεται πέριξ της «βάσης» των δύο πυραύλων στο Βόλφσμπουργκ. Ακόμα κι έτσι, πάντως, τα μηνύματα που σε βομβαρδίζουν είναι τόσο έντονα και σαφή, που καταφέρνουν να δώσουν μια σαφέστατη εικόνα της πραγματικής διάστασης των δύο αυτοκινήτων.
Ξεκινάμε με το περισσότερο γνωστό μας Scirocco R, για να διαπιστώσουμε πως η ανανεωμένη έκδοση διατηρεί ανεξίτηλα όλα εκείνα τα στοιχεία που μας είχαν κερδίσει στις προηγούμενες επαφές μαζί του – όχι μόνο στο δρόμο, αλλά και στην πίστα. Με άλλα λόγια, το δυνατό χαρτί της ταχύτερης έκδοσης του γερμανικού κουπέ παραμένει αυτή η ιδανική ισορροπία ανάμεσα στο ποιοτικό, ευχάριστο GT και στην ικανότατη και ταχύτατη, κάτω από τις πιο απαιτητικές συνθήκες, κατασκευή, με τον πραγματικά σπορ χαρακτήρα, που μπορεί να ενθουσιάσει και τον πιο… ένθερμο. Με άλλα λόγια, θα ταξιδέψεις ατσαλάκωτος με σχεδόν απαγορευτικές μ.ω.τ. και, ταυτόχρονα, με το ίδιο αυτοκίνητο θα χαμογελάσεις όταν βρεθείς σε κάποια φιδίσια διαδρομή, αλλά και θα εκπλαγείς με τα γυρολόγια που μπορεί να καταγράψει σε μια πίστα.
Το μυστικό έχει να κάνει με το εξαιρετικό ζύγισμα, το σίγουρο πάτημα που χαρίζουν τα φαρδιά μετατρόχια και, φυσικά, την εξαιρετική γεωμετρία, που παράγει άφθονη μηχανική πρόσφυση εμπρός, κάνοντας την παρουσία του επιπλέον πίσω διαφορικού να μοιάζει σχεδόν περιττή σε ένα καλό οδόστρωμα όπως αυτό των γερμανικών δρόμων. Ουδέποτε μάλιστα η επιπλέον ισχύς της ανανεωμένης έκδοσης θα φανεί να ξεπερνά τις ικανότητες του πλαισίου, και μόνο σε πολύ κλειστά κομμάτια θα σκεφτείς πως το ιδανικό συμπλήρωμα θα ερχόταν από ένα μηχανικό μπλοκέ που θα κάλυπτε τις αδυναμίες του XDS, ώστε η μούρη να έχει την ακρίβεια διαβήτη του Leon Cupra.
Σύντομα, η περιέργεια για το νέο μάς φέρνει πίσω από το τιμόνι του Golf R, που κάνει άμεσα σαφή την εστίασή του στην απόλυτη ταχύτητα κάτω από όλες τις συνθήκες. Προδιαθέτει δε θετικά με το «καλημέρα» με τον καλά δουλεμένο μπάσο βρυχηθμό που πλημμυρίζει την καμπίνα, θυμίζοντας κάτι από παλαιότερα 5κύλινδρα σύνολα της Audi. Στη συνέχεια, βέβαια, είναι τα ουσιαστικά ταλέντα που σε κερδίζουν, ακόμα και σε ρυθμό βόλτας, όπως ο εξαιρετικός επιλογέας με τις ελάχιστες διαδρομές και το σχεδόν μεταλλικό σαφέστατο κούμπωμα, που σε… διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να χάσεις αλλαγή, ακόμα και με την πιο βίαιη μεταχείριση. Την ίδια στιγμή, ο 2λιτρος TSI δε χάνει την ευκαιρία να επιδείξει την ικανότητά του να εμφανίζει διχασμένη προσωπικότητα. Χαμηλά είναι απαλλαγμένος από κάθε είδους δυστροπία που άλλοτε θα συνόδευαν οι σχεδόν αγωνιστικές προδιαγραφές του, καταθέτοντας την αμεσότητα και την ελαστικότητα που αναζητάς από ένα σύνολο που σε συντροφεύει και στην καθημερινότητα. Πατώντας αποφασιστικά το γκάζι, απελευθερώνεται μια ωμή δύναμη που κολλά το σώμα στο κάθισμα, καθώς η βελόνα του στροφομέτρου σκαρφαλώνει με χαρακτηριστική ευκολία προς την κόκκινη περιοχή, ακόμα και με επιλεγμένες τις μεγάλες σχέσεις στο κιβώτιο.
Και βέβαια είναι απαραίτητες οι κλεφτές ματιές στο ταχύμετρο για να διαπιστώσεις την πραγματική ταχύτητα, αφού η αίσθηση είναι δεδομένο πως ξεγελά, και σίγουρα κρύβει τόσο τη σοβαρότητα όσο και τη δυσκολία των καταστάσεων, κάνοντας τη διαδικασία να δείχνει απόλυτα φυσιολογική ακόμα και όταν ξεπερνάς τα όρια που βάζει η λογική. Το άπαιχτο τιμόνι σού επιτρέπει να στοχεύσεις με ακρίβεια χιλιοστού, ενώ η αμεσότητα της απόκρισης, ακόμα και σε μικρές κινήσεις του χεριού, χαρίζει μια εξαιρετική αίσθηση ζωντάνιας. Και αυτό έρχεται ως συμπλήρωμα στην ικανότητα του Golf R να βρίσκει σε κάθε είδους οδόστρωμα και υπό όποιες συνθήκες πρόσφυση που νομίζεις πως είναι αδύνατο να ξεπεράσεις, και να τη συνδυάζει με την ισορροπία και τον απόλυτο έλεγχο που προσφέρει ένα εξαιρετικά ζυγισμένο πλαίσιο με απόκριση αστραπής και ακρίβεια χειρουργικού εργαλείου σε κάθε σου εντολή, ακόμα και κοντά στο όριο.
Είναι ακλόνητο στις γρήγορες καμπές, όπου η ταχύτητα αγγίζει μεγάλες τριψήφιες ενδείξεις, και την ίδια στιγμή η τετρακίνηση δουλεύει τόσο καλά, ώστε να εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα των ελαστικών να παράγουν πρόσφυση, χωρίς να δημιουργεί καμία υπόνοια υποστροφής, ακόμα και στα κλειστά κομμάτια, προκαλώντας σε έτσι να δοκιμάσεις με περισσότερο γκάζι. Με άλλα λόγια, σε εκπλήσσει με την αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα που επιδεικνύει, ανεξαρτήτως οδοστρώματος και συνθηκών, και μάλιστα με μια ευκολία που σε κάνει να νιώθεις ικανός να τα βάλεις με οτιδήποτε βρεθεί στο δρόμο σου, ακόμα και από την παρέα των supercar. Και η αλήθεια είναι πως δύσκολα μπορούμε να σκεφτούμε κάτι που μπορεί να καταθέσει επιπλέον ταχύτητα από αυτήν του Golf R σε μια άγνωστη διαδρομή με ποικιλία συνθηκών. Έχοντας στο μυαλό το δίδυμο S3, μπορούμε να πούμε πως το Golf R στην έκδοση με τη ρυθμιζόμενη ανάρτηση, όπως αυτή που είχαμε στη διάθεσή μας, στο πιο επιθετικό πρόγραμμα Race έχει πιο εστιασμένες στην απόδοση ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα να χάνει λίγο στα ποιοτικά χαρακτηριστικά κύλισης, αλλά να δίνει μια σαφώς πιο ατίθαση και καθαρόαιμη αίσθηση, που ταιριάζει απόλυτα με την εικόνα του «κακού παιδιού».
Κατά μέτωπο επίθεση
Χωρίς «ναι μεν, αλλά», το τμήμα R GmpH της VW φαίνεται πως ακολουθεί με απόλυτη επιτυχία τα χνάρια των αντίστοιχων τμημάτων της BMW και της Audi, που έκαναν τα γράμματα «Μ» και «S» ή «RS» συνώνυμα της οδηγικής πιστότητας, δημιουργώντας όχι απλώς φίλους, αλλά και οπαδούς. Δίπλα λοιπόν στο Scirocco R, που παραμένει το εξαιρετικά εύστοχο «ένα σε όλα» κουπέ, και με ενδυναμωμένο το κομμάτι των επιδόσεων, το νέο Golf R έρχεται να παραθέσει έναν καθαρόαιμα σπορ χαρακτήρα, που ενθουσιάζει. Δεν πρόκειται μάλιστα από τις περιπτώσεις που μιλάμε για μια απλή αναβάθμιση, καθώς οι Γερμανοί τεχνικοί έδωσαν στο ήδη εξαιρετικό χάτσμπακ τα χαρακτηριστικά πραγματικού όπλου, με δυνατότητες που αφοπλίζουν και χαρακτήρα που δρα άκρως εθιστικά._ Γ. Χ.
VW SCIROCCO R VW GOLF R
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.0 TFSI
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 280 ίπποι/6.000 σ.α.λ. 300/5.500-6.200
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 35,7 χλγμ./2.500-5.000 σ.α.λ. 38,7/1.800-5.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Εμπρός Στους 4 τροχούς
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική
ΔIAΣTAΣEIΣ
MHK.xΠΛ.xYΨ. 4.248×1.820×1.398 χλστ. 4.276×1.790×1.436
METAΞONIΟ 2.578 χλστ. 2.632
BAPOΣ 1.350 κιλά 1.400
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 5,7 δλ. (DSG: 5,5) 5,1 (DSG: 4,9)
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 250 χλμ./ώρα
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8,0 (DSG 7,9) λίτρα/100 χλμ. 7,1 (DSG: 6,9)
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 187 γρ./χλμ. (DSG: 185) 165 (DSG: 159)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ