Μπορούν οι υπερβόρειοι Σκανδιναβοί να αντιμετωπίσουν στα ίσια τους γείτονές τους; Η συγκριτική δοκιμή του «μικρού» Volvo S60 των 1,6 λίτρων με τη Mercedes C180 φιλοδοξεί να αποσαφηνίσει τα πράγματα...
Λίγκα του Βορρά
Το γεγονός ότι το premium κομμάτι της μικρομεσαίας κατηγορίας κυριαρχείται από Βορειοευρωπαίους κατασκευαστές είναι γνωστό τοις πάσι. Μπορούν, όμως, οι υπερβόρειοι Σκανδιναβοί να αντιμετωπίσουν στα ίσια τους γείτονές τους; Η συγκριτική δοκιμή του «μικρού» Volvo S60 των 1,6 λίτρων με τη Mercedes C180 φιλοδοξεί να αποσαφηνίσει τα πράγματα…
ΑΝ θέλαμε να μιλήσουμε με κλισέ, θα λέγαμε εξαρχής πως «ο νέος είναι ωραίος, μα ο παλιός είναι αλλιώς». Είναι ίσως η πρώτη σκέψη που σου περνά απ’ το μυαλό, αν θες να περιγράψεις το νεοφερμένο S60, που τολμά να αμφισβητήσει τον ταγό της κατηγορίας, τη Mercedes C-Class. Μια σειρά που καλείται να προσελκύσει νεότερους ηλικιακά (για το μέσο όρο της γερμανικής εταιρείας) αγοραστές, να τους κρατήσει και να τους προωθήσει στις μεγαλύτερες κατηγορίες. Λογικά, λοιπόν, διατηρεί τις παραδοσιακές αρετές μιας Mercedes όσον αφορά ποιότητα και άνεση, συνδυάζοντάς τες με έναν περισσότερο σπορτίφ χαρακτήρα. Ίσως, μάλιστα, οι Γερμανοί να ήθελαν να διαφοροποιήσουν τα μοντέλα C σε χαρακτήρα, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι ως σημείο αναφοράς της κατηγορίας σε επίπεδο ποιότητας, ποιότητας κύλισης και άνεσης θα είχαν ολοένα και περισσότερους ανταγωνιστές.
Το άλμα της Audi στο κλειστό κλαμπ των Mercedes και BMW θα μπορούσε κάλλιστα να ακολουθήσει και κάποιος άλλος κατασκευαστής, κατακερματίζοντας περαιτέρω το κομμάτι της αγοραστικής πίτας που αναλογεί στον καθέναν τους. Το εγχείρημα είναι επιτυχημένο και τα μοντέλα της C-Class είναι όντως οδηγικά ενδιαφέροντα, συγκρινόμενα με εκείνα της μεγαλύτερης Ε. Και ίσως εκεί -πέρα από όποια κριτήρια κύρους ενδεχομένως λειτουργούν ως κριτήρια αγοράς- να οφείλεται και η μέχρι σήμερα επιτυχημένη πορεία τους.
Το Volvo S60 είπαμε από την πρώτη στιγμή πως είναι ένα ολοκληρωμένο και ισορροπημένο αυτοκίνητο, με τη μαγική ιδιότητα να συνδυάζει τον premium χαρακτήρα των κορυφαίων προτάσεων της κατηγορίας με άκρως ανταγωνιστικές τιμές. Σχεδιαστικά ενδιαφέρον και ποιοτικά άρτιο, το νέο μοντέλο της -κινεζικών πλέον συμφερόντων- σουηδικής εταιρείας έχει όλα τα εχέγγυα να πετύχει σε μία από τις δυσκολότερες ευρωπαϊκές κατηγορίες. Συν τοις άλλοις, η έκδοση με τον καινούργιο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1,6 λίτρων της Ford του δίνει και τη δυνατότητα να φέρει την αντιπαράθεση περισσότερο στα μέτρα του, εντός… έδρας και χωρητικότητας.
Κατευθείαν στο ψητό…
Με τον 4κύλινδρο κινητήρα άμεσου ψεκασμού των 1.596 κ.εκ. (που προσφέρεται σε δύο εκδόσεις, την Τ3 με τους 150 ίππους και την Τ4 με τους 180) συμπληρώνεται η γκάμα των κινητήρων του S60, η οποία περιλαμβάνει το 2λιτρο της ίδιας οικογενείας και τον 3λιτρο Τ6. Η συνταγή είναι γνωστή και πλέον ευρέως διαδεδομένη: άμεσος ψεκασμός και υπερτροφοδότηση για ψεκασμό κρύου καυσίμου σε μεγάλη ποσότητα συμπιεσμένου αέρα, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων για απόδοση σε μεγάλο εύρος στροφών και μακριές σχέσεις μετάδοσης για λειτουργία του κινητήρα σε μεγάλο μέσο όρο φορτίου. Έτσι, προκύπτει ένα σύνολο με άφθονη ροπή στις χαμηλομεσαίες (24,5 χλγμ./1.620-4.020 σ.α.λ.), δύναμη (150 ίπποι/5.700 σ.α.λ) και χαμηλή κατανάλωση. Ακολουθεί, δηλαδή, ακριβώς τον ίδιο δρόμο με τη Μercedes στους κινητήρες άνω των 1,8 λίτρων. Ο μικρός 160άρης της C180 ανήκει μεν στη γενιά που αποχωρίστηκε το μηχανικό υπερσυμπιεστή προς χάριν του οικονομικότερου τούρμπο, είναι όμως προγενέστερος της σειράς συνόλων άμεσου ψεκασμού, και ως εκ τούτου και τεχνολογίας Euro4. Ωστόσο, σε ισχύ υπερτερεί του νεότερου κινητήρα του Volvo (156 ίπποι/5.200 σ.α.λ.), αλλά υστερεί ελαφρώς σε ροπή, με 23,4 χλγμ./2.800-4.600 σ.α.λ. Στην πράξη, αυτή η διαφορά ροπής και απόδοσής της από 1.200 σ.α.λ. πιο ψηλά (σε συνδυασμό με το ελαφρώς κοντύτερο -αλλά με απόλυτα κριτήρια αρκετά μακρύ- κιβώτιο) είναι που εξασφαλίζει στο σουηδικό μοντέλο μια υπεροχή σε όλες τις επιταχύνσεις εν κινήσει από χαμηλές στροφές (από 0,8 δλ. για τα 30-50 χλμ./ώρα με 3η, έως και 1,7 δλ. για τα 40-60 χλμ./ώρα με 4η). Ανεβάζοντας στροφές προς την κόκκινη περιοχή του στροφομέτρου, ο κινητήρας των Γερμανών καταφέρνει να εξισορροπήσει τα πράγματα ή και να πάρει βραχεία κεφαλή 0,3 δλ. (στα «120-140» με 4η). Οι επιταχύνσεις από στάση είναι, ωστόσο, υπέρ των Σουηδών, με μόλις 0,1 δλ. διαφοράς στο «0-100» και αντίστοιχα μικρό προβάδισμα για τα 400 και 1.000 μέτρα. Οδηγικά η διαφορά στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις δύσκολα θα γίνει αντιληπτή σε πραγματικές συνθήκες, ενώ ούτε και μια σχετική δυσθυμία σε πολύ υψηλές στροφές του κινητήρα του Volvo (συγκρινόμενο με το πιο εύστροφο γερμανικό σύνολο) θα επηρεάσει την καθημερινή ζωή του ιδιοκτήτη.
Γραμμικά, ευχάριστα και με δύναμη (πράγμα που δε θα περίμενε κανείς, δεδομένων του κυβισμού και του βάρους των αμαξωμάτων), τα δύο σύνολα μπορεί να μη φτάνουν τα καλοφτιαγμένα σασί στα όριά τους, αλλά μπορούν να τα κινήσουν κάτι πολύ περισσότερο από απλώς αξιοπρεπώς. Οι επιδόσεις μπορούν, πάντως, να εξηγήσουν διαφορές σε επίπεδο μέσης κατανάλωσης (0,6 λίτρα/100 χλμ.) και να εξηγηθούν με τη σειρά τους από την επιλογή συστήματος ψεκασμού. Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, ο κινητήρας του S60 είναι εκείνος που τελικά… ακούγεται λιγότερο στο χώρο των επιβατών, επιβεβαιώνοντας τη μικρότερη ηλικία του αλλά και την καλή δουλειά που έχει γίνει στην ηχομόνωση. Δεν είναι, όμως, ο μόνος τομέας που η Mercedes παλιότερα είχε στο τσεπάκι της και τώρα βρίσκει το δάσκαλό της: Η άνεση, η ποιότητα κύλισης και η απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος που προσφέρει το S60 είναι ανώτερες από ό,τι της Mercedes! Και αυτό σίγουρα αποτελεί την καλύτερη επιβράβευση για τη δουλειά των Σουηδών, που ακολούθησαν την τακτική των premium αυτοκινήτων της κατηγορίας, επιλέγοντας ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, που, παρά τις 17άρες ζάντες και τα ελαστικά με 45άρι προφίλ, δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα απόσβεσης. Τα ελαστικά της έκδοσης Blue Efficiency είναι τα «οικολογικά» Michelin διάστασης 195/60 R16, που, λόγω στενού πέλματος, δεν καταφέρνουν να ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο από τα 120 χλμ./ώρα νωρίτερα από τα 62,5 μ. (μια διαφορά 5,2 μ., σύμφωνα με τις μετρήσεις μας, σε σχέση με τα νορμάλ ελαστικά της C180), τη στιγμή που η αντίστοιχη τιμή του S60 με τα 235άρια SportContact3 της Continental είναι 55,8 μ.
[[PAGEBREAK]]
Διαφορά χαρακτήρα
Ελαφρώς μεγαλύτερο σε όλες τις διαστάσεις (4.628×1.899×1.484 χλστ., έναντι 4.581×1.770×1.429) και στο μεταξόνιο (2.776 χλστ., αντί για 2.760), το S60 φαίνεται να έχει σχεδιαστεί επί τούτου ως αντίζηλος της C-Class, που -κακά τα ψέματα- αποτελεί το σημείο αναφοράς της κατηγορίας. Τη διαφορά την καταλαβαίνεις, πάντως, στο δρόμο, αλλά περισσότερο λόγω του στησίματος της Mercedes, του μικρότερου -κατά σχεδόν 100 κιλά- βάρους και της καλύτερης κατανομής του. Μπορεί το S60 να κερδίζει σε άνεση, όμως η πιο σφιχτή ανάρτηση της C180 και ο μεγαλύτερος όγκος πληροφορίας που σου παρέχει το τιμόνι σου δίνουν εντέλει την αίσθηση πως είναι πιο μικρή, πιο ευέλικτη, πιο εύκολα ελεγχόμενη. Αναμφίβολα, οδηγικό ενδιαφέρον έχουν και τα δύο αυτοκίνητα. Η C180 είναι, όμως, εκείνη που σου κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον, ακόμα και αν δεν μπορείς να εκμεταλλευτείς (εξαιτίας του ESP, που ποτέ δε θα απενεργοποιηθεί πλήρως) τις αρετές της πίσω κίνησης. To πίσω τμήμα, ωστόσο, σπάνια ελαφρώνει και η οδική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από έναν ασφαλή-υποστροφικό χαρακτήρα, όπως άλλωστε και αυτή του προσθιοκίνητου S60, που διακρίνεται και για την ελκτική του πρόσφυση αλλά και για την καλύτερη πλευρική στήριξη που προσφέρουν τα καθίσματά του. Θετική και στις δύο περιπτώσεις η κρίση μας για τη θέση οδήγησης, αν και διαφορετικής φιλοσοφίας (πιο χαμηλή αυτή της C180, πιο ενσωματωμένη στο κόκπιτ εκείνη του S60), ενώ στην ποιότητα και την εργονομία και τα δύο αυτοκίνητα είναι δίχως δεύτερη κουβέντα αντάξια της φήμης των κατασκευαστών τους. Στα συν της Mercedes λογίζεται η ύπαρξη του περιστροφικού μπουτόν πολλαπλών λειτουργιών στην κεντρική κονσόλα, ενώ το σύστημα αναγνώρισης εμποδίων και αυτόματου φρεναρίσματος City Safety της Volvo (μέρος του στάνταρντ εξοπλισμού) ανεβάζει τον πήχη της ενεργητικής ασφάλειας σε άλλο επίπεδο! Στους χώρους δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές, πέρα από το λίγο μεγαλύτερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών του Volvo, με τη C180 να υπερέχει στη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ κατά 15 λίτρα.
Εν κατακλείδι, έχουμε να κάνουμε με δύο αξιοπρόσεκτες προτάσεις της premium κατηγορίας, που διαφοροποιούνται σε χαρακτήρα και στόχους. Από τη μία έχουμε την εναλλακτική ως προς τους παραδοσιακούς κατασκευαστές της κατηγορίας που πρεσβεύει το S60 και από την άλλη την ωριμότητα της C180, που δεν έχει να φοβηθεί και να αποδείξει τίποτα. Εφόσον ζητούμενο είναι η πιο σπορτίφ συμπεριφορά και αίσθηση, η γερμανική πρόταση κερδίζει τις εντυπώσεις. Παρ’ όλα αυτά, η άνεση και η ποιότητα κύλισης που προσφέρει η Volvo (κερδίζοντας σε αυτόν τον τομέα το μετρ του είδους!) και η παρουσία ενός πιο σύγχρονου και οικονομικότερου κινητήρα την καθιστούν, όσο κι αν σε κάποιους μπορεί να φαντάζει περίεργο, άξιο αντίπαλο όχι μόνο της Mercedes, αλλά και οποιουδήποτε κατασκευαστή στην κατηγορία._ 4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Με αρχικές τιμές που ξεκινούν από τα 33.700 ευρώ για τη C180 και από τα 25.350 ευρώ για τo S60, υπάρχει σημαντική διαφορά κόστους. Στην περίπτωση του Volvo διατίθενται πέντε εκδόσεις (Optimum, Kinetic, R-design, Momentum, Summum), με τη βασική να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έξι αερόσακους, διζωνικό κλιματισμό, ABS, ESP, προβολείς αλογόνου, cruise control, το σύστημα City Safety και μεταλλικές ζάντες 16 ιντσών και την ακριβότερη, Summum, των 32.000 ευρώ να μην αφήνει κανένα περιθώριο για παράπονα (δερμάτινα και ηλεκτρικά καθίσματα, αισθητήρες παρκαρίσματος, βροχής, ενεργοί προβολείς κτλ.). Στον αντίποδα, η βασική έκδοση της C180 περιλαμβάνει μεταξύ άλλων επτά αερόσακους (και γονάτου), ABS, ESP, adaptive brake και διζωνικό κλιματισμό.
VOLVOS60 T3
ΥΠΕΡ/ΑΝΕΣΗ/ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ/ΡΕΠΡΙΖ
ΚΑΤΑ/ΜΑΚΡΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
MERCEDES C180 BLUE EFFICIENCY
ΥΠΕΡ/ΣΠΟΡΤΙΦ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ/ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ/ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΚΑΤΑ/ΤΙΜΗ/ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
– Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΜΕΣΩ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ (ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗΣ ΤΙΜΟΝΙΟΥ) ΣΤΟ S60
– ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΟ ΜΠΟΥΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΤΗΣ C180
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
– ΝΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ, ΑΝΤΙ ΝΑ ΕΚΝΕΥΡΙΖΕΙ, ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΛΩΡΙΔΑΣ ΤΗΣ VOLVO, ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
– ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΙΑ ΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕ ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΗΣ C180;
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ