To Volkswagen ID.5 ακολουθεί τη σύγχρονη τάση των coupe SUV και αποτελεί το αναμενόμενο συμπλήρωμα στην ηλεκτρική γκάμα της εταιρείας.
To Volkswagen ID.5 ακολουθεί αναμφίβολα το σχεδιαστικό trend της χρονιάς, καθώς τα SUV σταδιακά μεταμορφώνονται σε κουπέ. Όσο κι αν φαντάζει ευπρόσδεκτος ο εν λόγω μετασχηματισμός, ο οποίος προσδίδει κομψότητα στις ογκώδεις υπερυψωμένες κατασκευές, μια τέτοια αλλαγή δε θα ήταν εύκολα αποδεκτή μερικά χρόνια πριν. Η κάποτε αποκλειστικά κάθετη διαμόρφωση της ουράς στα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης κατηγορίας, τότε που τα «τζιπ» περνούσαν αρκετό χρόνο σε εκτός δρόμου διαδρομές, ήταν μια επιλογή που προκαθαριζόταν κυρίως από την ανάγκη τοποθέτησης ενός κανονικού μεγέθους εφεδρικού τροχού στην πέμπτη πόρτα.
Οι εν συνεχεία «ντεμέκ» SUV κατασκευές που ακολούθησαν, πολλές από τις οποίες ήταν πλέον δικίνητες, μπορεί να μην επρόκειτο να πατήσουν ποτέ σε χιόνι, χώμα ή άμμο, όμως ήταν αναγκασμένες να υποκρίνονται έναν αντίστοιχα περιπετειώδη χαρακτήρα με εκείνο των προκατόχων τους. Έτσι, σχεδιαστικά ακολουθούσαν την τυπολογία των hard core 4x4, έστω κι αν η έλλειψη ρεζέρβας στην πέμπτη πόρτα μαρτυρούσε το ποιόν τους…
Μέχρι που το 2007 η BMW λάνσαρε την X6, η οποία υιοθετούσε μια κουπέ διαμόρφωση στην ουρά ενός κατά τα άλλα θηριώδους SUV. Παρ’ ότι καμία σύγκριση δεν μπορούσε να γίνει με τα τότε δημοφιλή αυτοκίνητα της κουπέ κατηγορίας, στον τομέα τόσο της εμφάνισης όσο και της οδικής συμπεριφοράς, εντούτοις αυτή την… ύβρη οι θεοί της αυτοκίνησης δεν έμελλε να την τιμωρήσουν.
Σήμερα πλέον όλοι οι κατασκευαστές εμπλουτίζουν την γκάμα τους με κουπέ παραλλαγές των SUV μοντέλων τους, τόσο των συμβατικών όσο -πόσω μάλλον- των ηλεκτρικών, καθώς αυτές οι πιο αεροδυναμικές εκδοχές δείχνουν αν μη τι άλλο περισσότερο συμβατές με τη λογική της εξοικονόμησης ενέργειας. Εν προκειμένω, στο γερμανικό γκρουπ η τάση αυτή αποτυπώνεται με το πρόσφατο λανσάρισμα των Audi Q4 e–tron Sportback και Skoda Enyaq Coupe, και τώρα του Volkswagen ID.5, της κουπέ παραλλαγής του ID.4
Ομοιότητες και διαφορές
Βασισμένο και αυτό, όπως και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά αδέλφια του στο VW Group, πάνω στην εξελιγμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα πλατφόρμα «MEB», το Volkswagen ID.5 είναι ένα οικογενειακό SUV, το οποίο κατά βάση διαφοροποιείται από το μέσο του αμαξώματος και πίσω σε σχέση με το ID.4. Από πλευράς διαστάσεων, συγκρινόμενο με το τελευταίο, ουσιαστικά υπάρχει μια ανεπαίσθητη διαφοροποίηση ως προς το μήκος (+15 χλστ.), φτάνοντας συνολικά τα 4.599 χλστ. και διαθέτοντας συνολικά μια επιβλητική παρουσία στο δρόμο.
Το πληθωρικό μεταξόνιο των 2.771 χλστ. (κατά 5 χλστ. μεγαλύτερο των ID.3 και ID.4) σε συνδυασμό με τους μεγάλους προβόλους εξασφαλίζουν άφθονο χώρο για επιβάτες και αποσκευές, με το πορτ μπαγκάζ να διαθέτει μεταφορική ικανότητα 549 λίτρων (1.561 με αναδιπλωμένη την πλάτη των πίσω καθισμάτων). Ωστόσο, η κλίση της οροφής αναγκαστικά στερεί λίγο από τον αέρα στα κεφάλια των πίσω επιβατών, όπου πάντως ενήλικες με ανάστημα 1,80 μ. θα φιλοξενηθούν με άνεση. Αντίστοιχα, το ικανό πλάτος του πίσω καθίσματος και η σχεδόν επίπεδη διαμόρφωση του δαπέδου θα κάνουν άνετη τη διαβίωση και ενός τρίτου επιβάτη σε ένα πιο μακρινό ταξίδι.
Το περιβάλλον του οδηγού δε διαφοροποιείται ουσιαστικά από τις προηγούμενες «ID» εκδόσεις, με όσα θετικά και αρνητικά αυτό συνεπάγεται. Βολεύεσαι καλά στο κάθισμα, που είναι αναβαθμισμένο σε σχέση αν μη τι άλλο με του ID.3 1st, που οδηγήσαμε πριν από περίπου δύο χρόνια. Αντίστοιχα, σαφώς ποιοτικότερες είναι στο Volkswagen ID.5 οι επενδύσεις στο πάνω μέρος του ταμπλό και στις πόρτες, με την υπόσχεση πάντως πως οι εν λόγω ποιοτικές αναβαθμίσεις θα περάσουν και στα υπόλοιπα «ID».
Το αυτοκίνητο είναι επίσης εξοπλισμένο με την πιο πρόσφατη έκδοση λογισμικού (3.1), που επιτρέπει υψηλότερη ισχύ ταχυφόρτισης (135 αντί 125 kW), βελτιωμένο λογισμικό για το voice control, αλλά και αποτελεσματικότερη ψύξη για την μπαταρία υψηλής τάσης.
Από εκεί και πέρα, το περιβάλλον του οδηγού είναι οικείο. Μπροστά του είναι τοποθετημένος ο μικρός ψηφιακός πίνακας οργάνων με την οθόνη των 5,3 ιντσών που μετακινείται μαζί με την κολόνα του τιμονιού, έτσι ώστε οι απαραίτητες ενδείξεις να παραμένουν πάντα εντός του οπτικού σου πεδίου, ανεξαρτήτως της ρύθμισης στη θέση οδήγησης. Η ορατότητα προς τα πίσω είναι φυσικά πιο περιορισμένη, ενώ η έλλειψη πίσω καθαριστήρα, όπως πρακτικά σε όλα τα κουπέ SUV, θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τα πράγματα όταν το πίσω παράθυρο γεμίσει σταγόνες ή σκόνη.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 12 ιντσών, με εύληπτο λειτουργικό και «αυλάκια αφής» για τη ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος και την ένθεν και ένθεν επιλογή της θερμοκρασίας των εμπρός θέσεων.
Εμείς, πάντως, παραμένουμε «φαν» των φυσικών διακοπτών, που εν προκειμένω σπανίζουν στο Volkswagen ID.5. Τουλάχιστον για τα προγράμματα οδήγησης μπορείς να καταφύγεις στο δεξί εκ των τεσσάρων μπουτόν, κάτω ακριβώς από την οθόνη, και όχι στο μενού του infotainment.
Και στο Volkswagen ID.5 διατηρείται η ιδιαιτερότητα (που φυσικά απέφυγαν οι μηχανικοί των Audi και Skoda στα αντίστοιχα ηλεκτρικά τους μοντέλα), με τους δύο μόνο διακόπτες για το χειρισμό των τεσσάρων ηλεκτρικών παραθύρων, σε συνδυασμό με ένα ξεχωριστό μπουτόν (και πάλι αφής) για την εναλλαγή μεταξύ εμπρός και πίσω παραθύρων! Είμαστε σχεδόν σίγουροι πως μετά το πρώτο facelift των ID θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα των τεσσάρων φυσικών διακοπτών.
Τέλος, το ID.5 εφοδιάζεται με θύρες USB-PD ports (Power Delivery), έτσι που να μπορούν να τροφοδοτηθούν και πιο απαιτητικές, ως προς αυτή την άποψη (όπως φορητοί υπολογιστές) με ισχύ φόρτισης έως 45 Watt.
Οδηγώντας το Volkswagen ID.5
Το ID.5, που αρχικά προσφέρεται με τρία κινητήρια σύνολα, δανείζεται στο ηλεκτρικό του σύστημα γνώριμα εξαρτήματα από το ράφι της σειράς ID. Η βασική έκδοση, το ID.5 Pro2, διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα με ισχύ 174 ίππους και μέγιστη ροπή 235 Nm. Το ID.5 Pro Performance3, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, εφοδιάζεται με ένα ισχυρότερο σύνολο με απόδοση 204 ίππων και μέγιστη ροπή 310 Nm, ενώ η έκδοση ID.5 GTX1 διαθέτει ένα μοτέρ σε κάθε άξονα με συνδυαστική ισχύ 299 ίππους και μέγιστη ροπή 460 Nm.
Να επισημάνουμε εδώ πως η μικρότερη έκδοση δεν έρχεται στη χώρα μας, καθώς το όφελος στην τιμή του αυτοκινήτου θα ήταν αμελητέο. Εν προκειμένω, η επιλογή της πίσω κίνησης στη δική μας δικίνητη έκδοση προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στην αποτελεσματική μεταφορά της δύναμης στο δρόμο, στη σταθερότητα όταν πραγματοποιείται η διαδικασία της ανάκτησης σε ολισθηρό οδόστρωμα και, φυσικά, στην επίτευξη ενός εντυπωσιακά μικρού κύκλου στροφής (10,2 μ.), παρά το μεγάλο μεταξόνιο, όταν η έκδοση ID.5 GTX1 χρειάζεται 11,57 μ., ένεκα των εμπρόσθιων ημιαξονίων.
Η ροπή των 310 Nm προσφέρει ικανοποιητική επιτάχυνση για το αμάξωμα των 2.117 κιλών, με τα 100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 8,4 δλ. (8,5 δλ. στο ID.4) και την τελική ταχύτητα να οριοθετείται στα 160 χλμ./ώρα.
Το γερμανικό σύνολο διαθέτει έναν ευχάριστο οδηγικό χαρακτήρα, εξασφαλίζοντας ένα άνετο και ήσυχο ταξίδι, προσφέροντας παράλληλα ασφαλή οδική συμπεριφορά. Το αυτοκίνητό μας πατούσε σε τροχούς 19 ιντσών, με ελαστικά διάστασης 235/55 R19 εμπρός, και φαρδύτερα (255/50 R19) πίσω, προκειμένου να μεταφέρεται αποτελεσματικά η δύναμη του ηλεκτροκινητήρα στο δρόμο. Εντούτοις, στο μειωμένης πρόσφυσης οδόστρωμα θα εμφανιστούν εύκολα οι τάσεις ολίσθησης μέχρι να επέμβουν τα ηλεκτρονικά.
Στις στροφές το τιμόνι διαθέτει καλή πληροφόρηση και, αν πιέσεις το αυτοκίνητο, θα εμφανίσει ήπιες υποστροφικές τάσεις, με τις κλίσεις να παραμένουν ελεγχόμενες, παρά το βάρος της κατασκευής. Το τελευταίο γίνεται περισσότερο αντιληπτό από τα κάπως σφιχτά ελατήρια, που σε καμία περίπτωση δε θα περάσουν ξερά το ανάγλυφο της ασφάλτου, στην καμπίνα των επιβατών.
Για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας, το Volkswagen ID.5 χρησιμοποιεί μία μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh, για την οποία προσφέρεται εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. και εξασφαλίζει μια θεωρητική αυτονομία 516 χλμ. Στην πράξη όλο αυτό μεταβάλλεται ανάλογα με τον τρόπο και τις συνθήκες οδήγησης, την εξωτερική θερμοκρασία και φυσικά το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλέξετε (Eco, Comfort, Sport ή το παραμετροποιήσιμο Individual). Με μικτή χρήση εμείς εύκολα επιτύχαμε αυτονομία που ξεπερνούσε τα 400 χλμ., με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται στις 18-19 kWh/100 χλμ., τιμή πολύ κοντά στην εργοστασιακή τιμή των 16,9 kWh/100 χλμ.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει από τον περιστροφικό επιλογέα του κιβωτίου στα δεξιά του πίνακα οργάνων τη λειτουργία «Β» (Brake), έτσι που στο άφημα του δεξιού πεντάλ το αυτοκίνητο να επιβραδύνει χάρη στη λειτουργία ανάκτησης και να φορτίζει πιο αποδοτικά την μπαταρία στα κλειστά ή κατηφορικά κομμάτια μιας διαδρομής.
Το Volkswagen ID.5, που οδηγικά εντέλει δε διαφοροποιείται σε σχέση με τα αδέλφια του, διατίθεται με πλούσιο εξοπλισμό στην τιμή των 51.600 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του ελληνικού κράτους), δηλαδή κατά περίπου 3.000 ευρώ υψηλότερη έναντι του ID.4. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει μια κομψότερη σιλουέτα αλλά και ένα αναβαθμισμένο προφίλ, σε επίπεδο τόσο φινιρίσματος όσο και λογισμικού. Η τελική απόφαση αποτελεί απλώς θέμα επιλογής._ 4Τ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
VOLKSWAGEN ID.5
ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ-ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ//ΑΝΕΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
ΚΑΤΑ//ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΧΥΣ: 204 ίπποι >ΡΟΠΗ: 310 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: 1 σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 77 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.599×1.852×1.615χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.771 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 549/1.561 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.117 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,9 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 516 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 7 ώρες & 30 λεπτά (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-80% (DC): 29 λεπτά (135 kW) >ΤΙΜΗ: 51.600 ευρώ