Στις ειδικές του Ράλλυ Μόντε Κάρλο με τρίθυρο σουπερμίνι; Ακούγεται «κάπως», αλλά όταν η περίπτωση αφορά το περιορισμένης παραγωγής Yaris με την υπογραφή της Gazoo Racing, αφήνεις τις όποιες σκέψεις στην άκρη και λες «φύγαμε».
Στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο έχουμε πάει δεκάδες φορές. Με έδρα άλλοτε το Πριγκιπάτο, αργότερα τη Βαλένς και πρόσφατα την Γκαπ, στη νοτιοανατολική Γαλλία, η οποία σε υψόμετρο 750 μ. αποτελεί την πρωτεύουσα του ορεινότερου γαλλικού νομού, δε μας κάνει διαφορά. Το να παρακολουθήσουμε τον πρώτο αγώνα της σεζόν του WRC, εκτός από… χούι, αποτελεί για εμάς μια ευκαιρία να νιώσουμε στο πετσί μας πως άλλαξε ο χρόνος. Φέτος η υπόθεση «οδοιπορικό» απέκτησε και ένα επιπλέον ενδιαφέρον, αφού, αν και τελευταία στιγμή, το σύμπαν συνωμότησε υπέρ μας, ώστε να «κάνουμε» τον αγώνα με κάτι εντελώς διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Στα χέρια μας έχουμε το περιορισμένης παραγωγής Toyota Yaris GRMN, αναλυτικότερα «Gazoo Racing Meister of Nurburgring». Πρόκειται για ένα από τα μόλις 600 κομμάτια που βγήκαν από την παραγωγή, τα οποία σημειωτέον έχουν ήδη πουληθεί (σ.σ.: μέσα σε 72 ώρες μέσω Διαδικτύου, 400 στην Ευρώπη και 200 στην Ιαπωνία – προς περίπου 28.000 ευρώ) και, ουσιαστικά, έχοντας τη σφραγίδα της αγωνιστικής ομάδας της Toyota στο WRC, που τελεί υπό τη διεύθυνση του Τόμι Μάκινεν, αποτελεί ένα δείγμα γραφής για το αύριο των Ιαπώνων όσον αφορά την εξέλιξη κάποιων μοντέλων τους.
Λίγες ημέρες πριν από τον αγώνα, η Toyota παρουσίαζε το μοντέλο στη Βαρκελώνη. Οι συνεννοήσεις με την ελληνική αντιπροσωπεία έγιναν κυριολεκτικά σε χρόνο dt, και να ‘μαστε στο αεροπλάνο με προορισμό την καταλανική πρωτεύουσα για την παραλαβή του. Α, αυτό ήταν το κάπως σύνθετο στοιχείο του ταξιδιού: με δεδομένο ότι το «δικό μας» Yaris GRMN ανήκει στη μαμά εταιρεία και όχι σε κάποιον αντιπρόσωπο, η συμφωνία έλεγε πως μας το παραδίδουν αμέσως μετά την παρουσίαση στην Ισπανία και το επιστρέφουμε στα κεντρικά της Toyota στις Βρυξέλλες. Πάμε για περίπου 2.500 χλμ. κάπως μαγκωμένοι, αφού ως γνωστόν οι συνθήκες στις ειδικές του Μόντε είναι σύνθετες. Το γεγονός είναι πως το χιόνι δεν το αποφεύγεις. Και σε αυτό πάντως δόθηκε λύση, και τελικά οι δικές μας ακτινωτές 17άρες ζάντες BBS φορούν Continental Wintercontact 205-45. «Πολύ χαμηλό προφίλ για αυτές τις συνθήκες» σκεφτόμαστε, αλλά εκτιμούμε τα τακούνια στο πέλμα, οπότε απ’ το ολότελα…
WRC πόλης
Ο έχων μια σχετική ιδέα γύρω από τα Yaris του WRC, με το που θα κοιτάξει το GRMN, είναι αδύνατον να μην μπει σε συγκρίσεις. Το βασικότερο όλων είναι πως πρόκειται για ένα Yaris με 3θυρο αμάξωμα, όπως αυτό του αγωνιστικού, όταν τα Yaris τελευταίας γενιάς είναι αποκλειστικά 5θυρα. Λευκό, όπως επίσης τα WRC αν βγάλεις από πάνω τους τα χρώματα των χορηγών, με μαύρη οροφή και μεγάλη μάσκα με κυψέλες εμπρός για καλύτερη ψύξη του κινητήρα, φοράει διαφορετικό προφυλακτήρα από τα νορμάλ Yaris, την ώρα που και τα φωτιστικά του σώματα διαφέρουν λόγω του μαύρου τους πλαισίου. Το καλύτερο όμως είναι στο πίσω μέρος, και ειδικότερα στην τρίτη πόρτα με την τεράστια για το μέγεθος του αυτοκινήτου μαύρη αεροτομή, αλλά και στον προφυλακτήρα με την απόληξη της εξάτμισης στο κέντρο. Προσθέστε τα αυτοκόλλητα στα χρώματα της Gazoo -που ομολογουμένως ταιριάζουν πολύ με τα δικά μας-, και ιδού το πιο ωραίο Yaris που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Ο χρόνος πιέζει, αφού μας χωρίζουν περί τα 650 χλμ. από την Γκαπ, όπου και το service park του 86ου Ράλλυ Μόντε Κάρλο. Στα λίγα χιλιόμετρα που θέλουμε μέχρι να βγούμε στον αυτοκινητόδρομο και έχοντας πρώτα εκτιμήσει τον μπάσο ήχο που παράγει η εξάτμιση μόλις πιέσεις το μπουτόν εκκίνησης, εντοπίζουμε το νέο πίνακα οργάνων και το τιμόνι με την παχύτερη στεφάνη που προέρχεται από την GT86. Τα πεντάλ και ο επιλογέας του χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων είναι αλουμινένια, αλλά η πιο αισθητή διαφορά σε σχέση με τα απλά Yaris εντοπίζεται στα μπάκετ καθίσματα από αλκαντάρα. Γεγονός είναι πως παρέχουν κορυφαία πλευρική στήριξη, όμως κάτι η απόλυτα κάθετη πλάτη του καθίσματος, που είτε φέρνει το σώμα σε ορθή γωνία ή το αφήνει να ξαπλώσει, κάτι το τιμόνι με την ελαφριά κλίση και την περιορισμένη διαδρομή ρύθμισης ως προς το διαμήκη άξονα, και το αποτέλεσμα είναι πως την τέλεια θέση οδήγησης δεν τη βρίσκεις.
Όντας μεταξύ στοιχημάτων για το αν θα πληρώσουμε πάνω ή κάτω από 20 ευρώ στα επόμενα διόδια (64,8 το σύνολο για περίπου 550 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο), έχουμε εξοικειωθεί -και μας αρέσει- με την μπάσα χροιά του 4κύλινδρου 2ΖR-FE των 1.800 κ.εκ. που φοράει το GRMN. Πρόκειται για το 1.800άρι σύνολο της Toyota, το οποίο έχει εξελιχθεί από τη Lotus και με την προσθήκη κομπρέσορα αποδίδει 212 ίππους στις 6.800 σ.α.λ. με 250 Νm ροπής στις 4.800 σ.α.λ. Το βάρος έχει κρατηθεί στα 1.135 κιλά, με το γαλλικό εργοστάσιο της Toyota που ανέλαβε εξ ολοκλήρου την παραγωγή του να κάνει λόγο για μόλις 6,4 δλ. για τα πρώτα 100 χλμ. από στάση και για περιορισμό ηλεκτρονικά της τελικής ταχύτητας στα 230 χλμ./ώρα. Εμείς φυσικά ούτε κατά διάνοια δεν τα πλησιάσαμε, και όχι μόνο λόγω του φόβου μιας κλήσης. Μια λογική ταχύτητα για να ταξιδεύεις άνετα με αυτό το Yaris με το αρκετά κοντό κιβώτιο είναι τα 140 χλμ./ώρα, όπου ο κινητήρας βρίσκεται στις 3.500 σ.α.λ. Πιο ψηλά ο ήχος κουράζει αν μιλάμε για ταξίδι, το πρώτο μέρος του οποίου ολοκληρώνεται στο service park του αγώνα, με τους… τρομακτικά πολλούς θεατές που σύντομα μας κάνουν να αισθανθούμε ξεχωριστοί: χωρίς ίχνος υπερβολής, από όπου περνούσαμε, όπου παρκάραμε, όπου κι αν στεκόμασταν, το Yaris αποτελούσε πόλο έλξης. Όλες τις ημέρες μας στον αγώνα. Και δεν ήταν μόνο οι θεατές. Κριτές, επαγγελματίες φωτογράφοι στις ειδικές, μηχανικοί, αστυνομικοί, όλοι ρωτούσαν τι είναι, πού το βρήκαμε, τι κάνουμε. Ακριβώς το τι πρεσβεύει το αντιληφθήκαμε αργότερα, στα 40 χλμ. της διαδρομής από την Γκαπ, μέχρι το χιονοδρομικό κέντρο του Ντεβολί, σε υψόμετρο 1.450 μ., όπου και το κατάλυμά μας. Διότι, αν δεν κλείσεις ξενοδοχείο έξι μήνες νωρίτερα, πρέπει να ξενιτευτείς για να παρακολουθήσεις τον αγώνα, όπου οι θεατές κατά πάσα πιθανότητα αγγίζουν μεγάλο εξαψήφιο νούμερο. Πίσω στην ανηφορική διαδρομή μας, το χαμηλωμένο -συγκριτικά με το νορμάλ- κατά 24 χλστ. Yaris με το ενισχυμένο πλαίσιο, την μπάρα θόλων και την παχύτερη κατά 26 χλστ. πίσω αντιστρεπτική, συμπεριφέρεται σαν… τραπέζι. Τα αμορτισέρ της Zachs είναι σφιχτά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν κουράζουν, και η όλη αίσθηση ολοκληρώνεται με το διαφορικό τύπου Torsen εμπρός, που τραβάει διακριτικά το ρύγχος προς το εσωτερικό της στροφής, αυξάνοντάς σου την αυτοπεποίθηση για την επόμενη. Το σχετικά ελαφρύ τιμόνι με τις μόλις 2,2 στροφές από άκρη σε άκρη είναι ικανοποιητικό σε πληροφόρηση, και πλέον νιώθουμε πως έχουμε το πακέτο για να ακολουθήσουμε τον αγώνα σε κάθε του σημείο.
Ήδη το επόμενο πρωί μας βρίσκει να κάνουμε «αναγνωρίσεις» για τις ανάγκες της φωτογράφισης στο σφιχτό shakedown, και ούτε οι υγρασίες στα κλειστά κομμάτια ούτε οι αλλεπάλληλες κλειστές στροφές μας κάνουν να χαλάσουμε το τέμπο. Είναι μικροσκοπικό και τοποθετείται εύκολα παντού, ενώ ο κινητήρας δουλεύει γραμμικά και σαν ατμοσφαιρικός, με τον ήχο να σε οδηγεί να τον κρατάς συνέχεια ψηλά, σχεδόν κοντά στο όριό του, που είναι οι 7.000 σ.α.λ. Όταν αυτή, αλλά και κάθε πρωινή κατάβασή μας από το Ντεβολί προς όποια ειδική διαδρομή τελειώνει, τα φρένα της Advics με τις τετραπίστονες δαγκάνες και τους δίσκους των 275 χλστ. εμπρός και των 278 χλστ. πίσω συμπεριφέρονται σαν μόλις να ξεκίνησες, ωστόσο, με την εξωτερική θερμοκρασία να κυμαίνεται συνέχεια γύρω στο μηδέν και το δρόμο σπανίως να είναι στεγνός, λες πως μπορεί και να είναι ιδέα σου. Το γεγονός είναι πως, όσο προκαλείς τα βλέμματα με την παρουσία σου με ένα τέτοιο αυτοκίνητο στη… φωλιά του λύκου, άλλο τόσο προκαλείσαι κάθε φορά που το βάζεις μπροστά για την επόμενη διαδρομή. Ακόμα και σε συνθήκες cruising, θα πρέπει να πέσεις σε δρόμο με μεγάλες κακοτεχνίες για να πεις πως σε κουράζει. Όσο για το ταξίδι σε επαρχιακό δίκτυο, αποτελεί βούτυρο στο ψωμί του, αφού η αυξημένη ροπή σε συνδυασμό με την κοντή κλιμάκωση του ακριβέστατου σε κούμπωμα κιβωτίου κάνουν τον επιλογέα απλώς διακοσμητικό στοιχείο, τη στιγμή που, και με 4η σχέση στο κιβώτιο, μπορείς να βγεις ακόμα και από ανηφορική φουρκέτα. Σίγουρα τα χειμερινά μας λάστιχα κάπου μας θύμιζαν πως δεν είναι η ώρα να παραστήσουμε πως ανήκουμε στα Yaris του αγώνα, όμως τα πήγαν περίφημα όταν οι προβλέψεις για χιονόπτωση την τρίτη μέρα έπεσαν μέσα. Εδώ είναι χαρτί περιοδικού, και δεν μπορεί να αποτυπωθεί το πώς συμπεριφέρονταν σε δρόμο με τουλάχιστον 5 πόντους παγωμένο χιόνι, εμείς όμως τα «ζήσαμε» να ελίσσονται με ακρίβεια ανάμεσα σε κολλημένα τετρακίνητα με ασφάλτινα λάστιχα.
Σημείο μηδέν
Έπειτα από περίπου άλλα 1.000 χιλιόμετρα, παρκάρουμε το Yaris GRMN στα κεντρικά της Toyota στις Βρυξέλλες, όπου, πραγματικά, βάζοντας στην άκρη το γεγονός ότι λόγω του ρεζερβουάρ των 35 λίτρων μας έστελνε κάθε 300 χλμ. για ανεφοδιασμό (9,4 λίτρα η κατανάλωση), σκεφτόμαστε πως θα μας λείψει. Ακολουθήσαμε μαζί του έναν αγώνα αν μη τι άλλο θρυλικό, κάτι που επιβεβαιώνεται όχι μόνο από το όνομά του, αλλά και από το πλήθος θεατών που συρρέει από κάθε χώρα της Ευρώπης με σκοπό να κατασκηνώσει με ένα camper σε μια ειδική διαδρομή, απλώς και μόνο για να δει ένα πέρασμα των αυτοκινήτων του WRC. Δεν κουραστήκαμε ποτέ και, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, αισθανθήκαμε να ανήκουμε στο κλίμα του αγώνα. Κρίμα που τα άμεσα πλάνα της Toyota δεν περιλαμβάνουν τη μαζική παραγωγή αυτού του Yaris, που με απόλυτη βεβαιότητα έχει τα φόντα να ξεκινήσει μια νέα εικόνα για το εργοστάσιο._ Ε. Ξ.
Στην πίστα!
Λίγες ημέρες νωρίτερα βρεθήκαμε στη Βαρκελώνη για την επίσημη παρουσίαση του Toyota Yaris GRMN. Εκεί, πέρα από το δρόμο, είχαμε τη δυνατότητα να το οδηγήσουμε και στην πίστα Parcmotor στο Καστεγιόλι. Με μήκος σχεδόν 4,2 χλμ., η συγκεκριμένη πίστα μόνο γρήγορη μπορεί να χαρακτηριστεί, ενώ ακόμα ένα στοιχείο που τη διαφοροποιεί είναι οι υψομετρικές διαφορές. Το Yaris GRMN που οδηγήσαμε στην πίστα ήταν εφοδιασμένο με semi-slick ελαστικά της Bridgestone, γεγονός που αύξησε ακόμα περισσότερο το δείκτη πρόσφυσής του. Σε γρήγορους ρυθμούς διαπιστώνεις τη γραμμική λειτουργία του κινητήρα σε όλο το εύρος στροφών. Μάλιστα, παρά τη χρήση του μηχανικού υπερσυμπιεστή, είναι ευχάριστος ο τρόπος που ο δείκτης του στροφομέτρου σκαρφαλώνει μέχρι το όριο περιστροφής του χωρίς κομπιάσματα. Στο GRMN προγράμματα οδήγησης δεν υπάρχουν, και το μοναδικό κουμπί που μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά του έχει να κάνει με την απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Ακόμα και έτσι, στην πίστα αποδεικνύεται ιδιαίτερα φιλικό. Στις γρήγορες καμπές και στα πατημένα κομμάτια, και με τα συγκεκριμένα ελαστικά, αισθάνεσαι σε κάθε γύρο ότι μπορείς να περάσεις με περισσότερα χιλιόμετρα. Οι σχετικά μικρές κλίσεις του αμαξώματος, σε συνδυασμό με το ακλόνητο πίσω μέρος, προκαλούν το παραπάνω συναίσθημα, την ώρα που το εμπρός μέρος δεν έχει πρόβλημα να περάσει την αυξημένη ισχύ των 212 ίππων στο δρόμο. Αν το παρακάνεις, θα υποστρέψει λόγω σπιναρίσματος, αλλά θα πρέπει να το προκαλέσεις επιμένοντας στο γκάζι. Το ίδιο ισχύει και για το πίσω μέρος, το οποίο με τους κατάλληλους χειρισμούς μπορεί να υπερστρέψει ελαφρώς, βοηθώντας στην τοποθέτηση πριν από τη στροφή. Την ίδια ώρα, το χαμηλό του βάρος σε συνδυασμό με την πολύ καλή λειτουργία της ανάρτησης τού προσφέρουν εξαιρετική κατευθυντικότητα στις απότομες αλλαγές πορείας. Το σύστημα διεύθυνσης μπορεί να μην είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας σε αίσθηση, αλλά η πληροφόρηση είναι καλή και γνωρίζεις πού σημαδεύουν οι τροχοί ανά πάσα στιγμή. Δεν είναι απόλυτο, όπως το Peugeot 208 by Peugeot Sport, αλλά, όντας φιλικό και παράλληλα όχι αποστειρωμένο, θα μπορούσε να αποτελέσει τη… χρυσή τομή!_ Π. Τ.
ΤΟΥΟΤΑ YARIS GRMN ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.798 κ.εκ. ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 212 ίπποι/6.800 σ.α.λ. ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 250 Nm/4.800 σ.α.λ. ΚΙΝΗΣΗ Στους εμπρός τροχούς ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 3.945×1.695×1.510 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.510 χλστ. ΒΑΡΟΣ 1.135 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 6,4 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 230 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9,4 λίτρα/100 χλμ. (τιμή κατασκευαστή) ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 170 γρ./χλμ.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 23-29 Ιανουαρίου 2018 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ Toyota Yaris GRMN ΟΔΗΓΟΙ Ελένη Ξενάκη, Θάνος Ηλιόπουλος ΔΙΑΔΡΟΜΗ Βαρκελώνη-Γκαπ-Βρυξέλλες ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ 2.412
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΛΕΝΗ ΞΕΝΑΚΗ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ