Με το Volvo C40 Recharge η σουηδική εταιρεία πραγματοποιεί ένα ακόμα βήμα προς την ηλεκτρική της μετάβαση. Το οδηγούμε στη Γάνδη του Βελγίου.
Βρεθήκαμε στη Γάνδη του Βελγίου προκειμένου να οδηγήσουμε το Volvo C40 Recharge. “Γιατί εκεί;”, θα αναρωτηθούν πολλοί, που την πανέμορφη αυτή ιστορική πόλη, τη γνωρίζουν περισσότερο από την ομώνυμη ποδοσφαιρική ομάδα. Πολύ απλά γιατί στη Γάνδη (Gent), η σουηδική εταιρεία διαθέτει ήδη από το 1965 ένα εργοστάσιο, το οποίο όμως αρχικά κατασκεύαζε βαρέα οδήματα και σήμερα φιλοξενεί την παραγωγή των μικρών της μοντέλων (XC40, C40), όπως επίσης και του V60.
Το C40 αποτελεί την κουπέ εκδοχή του μικρού SUV της Volvo, του XC40 και διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό! Ξεκινώντας από το σχεδιασμό του αυτοκινήτου, το Volvo C40 Recharge δεν διαφοροποιείται από το αδελφάκι του μόνο στη διαμόρφωση της ουράς του αλλά και στο εμπρός μέρος, καθώς επανασχεδιασμένος είναι τόσο ο προφυλακτήρας όσο και τα φωτιστικά σώματα.
Φυσικά τη μεγάλη διαφορά κάνει η κουπέ διαμόρφωση του πίσω μέρους, που όχι μόνο χαρακτηρίζεται από κομψότητα, σε σχέση με το αυστηρό τετραγωνισμένο σχήμα του XC40, αλλά καταφέρνει να ξεγελά το μάτι σε τέτοιο βαθμό, που στην πρώτη επαφή δεν γίνεται αμέσως αντιληπτή η συγγένεια των δύο μοντέλων.
Τα κατακόρυφα πίσω φωτιστικά σώματα – σήμα κατατεθέν της εταιρείας εδώ και δεκαετίες, δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν, όμως το διάκενο που δημιουργεί το άνοιγμα της πίσω πόρτας, το εκμεταλλεύτηκαν οι σχεδιαστές επαναλαμβάνοντας στο άνω μέρος την ασυνέχεια αυτή της φωτεινής επιφάνειας.
Η κύρτωση της οροφής και η παρουσία μιας αεροτομής στο κάτω μέρος του πίσω παραθύρου, περιόρισαν σημαντικά το μέγεθός του. Το αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή που κάθεσαι στη θέση του οδηγού, καθώς κοιτώντας από τον πίσω καθρέφτη το οπτικό πεδίο είναι πολύ περιορισμένο. Ιδίως στον αυτοκινητόδρομο αυτό γίνεται ενοχλητικό καθώς το χαμήλωμα της οροφής περιορίζει την ορατότητα στο ύψος του καπό του πίσω αυτοκινήτου. Επιπλέον τόσο για λόγους αισθητικούς, όσο και αεροδυναμικούς καταργήθηκε ο πίσω καθαριστήρας. Ίσως να περιττεύει στην υπόλοιπη Ευρώπη, όμως σκόνη και λασποβροχή που συχνά θα κατακάτσουν πάνω στη γυάλινη επιφάνεια θα περιορίσσουν ακόμα περισσότερο την ορατότητα προς τα πίσω.
Από εκεί και πέρα, η κουπέ διαμόρφωση της ουράς, δεν επηρέασε το χώρο αποσκευών (413 λίτρα) που επιπλέον διαθέτει δυνατότητα διαιρούμενης διαμόρφωσης με πρακτικούς γάντζους για τη στήριξη του φορτίου.
Κάποιες επιπλέον πρακτικές λύσεις υιοθετήθηκαν και στην καμπίνα των επιβατών, ενώ στο πίσω κάθισμα, παρά την κεκλιμένη οροφή, δεν θα έχει πρόβλημα να βολευτεί ένας κανονικού αναστήματος επιβάτης, παρά το γεγονός ότι ο χώρος για το κεφάλι των επιβατών έχει περιοριστεί κατά 62 χλστ..
Δύο ακόμα στοιχεία χαρακτηρίζουν το εσωτερικό του αυτοκινήτου: Το ένα έχει να κάνει με την απόφαση της εταιρείας να καταργήσει τη χρήση δέρματος στα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα, ενώ το ανακυκλωμένο από πλαστικά Fjord blue carpet που συναντάμε στο δάπεδο, αλλά και στις επενδύσεις των θυρών δίνει την αίσθηση ανθεκτικότητας.
Η μεγάλη αλλαγή πάντως σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν της εταιρείας έχει να κάνει με την υιοθέτηση ενός νέου λογισμικού για το σύστημα infotainment το οποίο έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με την Google. Η πλοήγηση πραγματοποιείται τώρα με το Google Maps, οι φωνητικές οδηγίες γίνονται πλέον πολύ πιο αποτελεσματικά με το Google Assistant, ενώ υπάρχει πρόσβαση στις εφαρμογές του Google Play Store.
Οδηγώντας το Volvo C40 Recharge
Στον τομέα της οδήγησης δεν περιμέναμε κάτι ιδιαίτερα διαφορετικό σε σχέση με την αίσθηση που είχαμε αποκομίσει οδηγώντας στην Ελλάδα το ηλεκτρικό XC40, παρότι στο νέο μοντέλο διαθέτει ένα αναβαθμισμένο πλαίσιο.
Δύο πράγματα μας είχαν αφήσει πολύ καλή εντύπωση, στην ηλεκτρική εκδοχή του XC40, και φυσικά τα συναντάμε και στο Volvo C40 Recharge, που αμφότερα διαθέτουν την πληθωρική απόδοση των 408 ίππων, με τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ -ένα για κάθε άξονα προσφέρουν συνδυαστικά μέγιστη ροπή 660 Νm.
Είχαμε, λοιπόν, πραγματικά εντυπωσιαστεί από τον τρόπο που όλη αυτή η δύναμη μεταφέρεται χωρίς… παρατράγουδα στην ελληνική άσφαλτο, πόσω μάλλον στους ποιοτικούς δρόμους του Βελγίου, που βέβαια με τις χιλιάδες κάμερες και την πυκνή κίνηση επ’ ουδενί δεν προσφέρονται για υπερβολές. Εν προκειμένω, η επιτάχυνση από στάση του Volvo C40 Recharge έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνεται μέσα σε 4,9 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα. Εντούτοις πιστεύουμε, και μάλλον θα δούμε στη συνέχεια, πως θα μπορούσε κάλλιστα να προσφέρεται και μια πιο ήπια, από πλευράς απόδοσης εκδοχή του μοντέλου.
Το δεύτερο πράγμα που μας έχει εντυπωσιάσει και επίσης είναι κάτι που γίνεται πιο εμφανές στους ελληνικούς δρόμους είναι η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου, ενός μοντέλου δηλαδή που καίτοι δεν έχει εξελιχθεί εξαρχής ως ηλεκτρικό, καταφέρνει να διαθέτει την ιδανική ρύθμιση στην ανάρτηση μεταξύ δυναμικών χαρακτηριστικών και άνεσης. Με άλλα λόγια, παρά το βάρος της κατασκευής και τη μεγάλη ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, που νομοτελειακά θα οδηγούσαν σε μια πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, εδώ παραδόξως έχουμε ένα σύνολο που στρογγυλεύει όλες τις ανωμαλίες του δρόμου.
Η οδήγηση του Volvo C40 Recharge έχει απλουστευθεί μέσα από την κατάργηση περιττών επιλογών. Δεν υπάρχει καν μπουτόν εκκίνησης. Δεν έχεις παρά να τοποθετήσεις τον επιλογέα στη θέση “D” και όλα εξελίσσονται καταιγιστικά, αν το επιδιώξεις, ή εξαιρετικά ήρεμα και προοδευτικά αν είσαι προσεκτικός με το δεξί πεντάλ. Χωρίς περιττά προγράμματα οδήγησης, με τη μοναδική επιπλέον επιλογή να αφορά την ενεργοποίηση της λειτουργίας οδήγησης “one pedal”. Στην προκειμένη περίπτωση η οδήγηση μπορεί να γίνει σχεδόν στο σύνολό της μόνο με τη χρήση του δεξιού πεντάλ, με το αυτοκίνητο να επιβραδύνει στο άφημά του και την εξοικονόμηση ρεύματος να μεγιστοποιείται μέσα από αυτή τη διαδιμασία.
Όλα τα χειριστήρια του αυτοκινήτου είναι ιδανικά ρυθμισμένα, από το τιμόνι που παρέχει πληροφόρηση και διαθέτει τη σωστή υποβοήθηση ή το πεντάλ του φρένου που προσφέρει γραμμική μετάβαση από την περιοχή της ανάκτησης της ενέργειας σε εκείνη όπου επεμβαίνουν οι δίσκοι. Το ίδιο ισχύει και για το δεξί πεντάλ, στο οποίο δεν απαιτούνται χειρουργικές κινήσεις στο πάτημα ή στο άφημα για να κινηθείς πολύ αργά -για παράδειγμα, στο παρκάρισμα, ενώ την ίδια στιγμή, αν βυθίσεις παραπάνω το πόδι σου θα εκπλαγείς από τη δύναμη που κρύβει η εν λόγω κατασκευή.
Τέλος, δεν μπορουμε να μην αναφερθούμε στα της αυτονομίας που εξασφαλίζει η μπαταρία ιόντων λιθίου των 78 kWh (75 kWh η ωφέλιμη χωρητικότητα). Η ονομαστική της τιμή της εμβέλειας του αυτοκινήτου είναι 444 χλμ., η οποία ως γνωστόν στην πράξη διαμορφώνεται ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και τα χαρακτηριστικά της διαδρομής. Η φόρτιση σε εναλλασόμενο ρεύμα μπορεί να γίνει με ισχύ έως 11 kW και μέχρι 150 kW σε ταχυφορτιστή, οπότε εν προκειμένω, το «φουλάρισμα» έως και το 80% της μέγιστης χωρητικότητας της μπαταρίας ολοκληρώνεται σε 40 λεπτά.
Το 2030 όλα ηλεκτρικά
Οι παραγγελίες για το Volvo C40 Recharge έχουν ήδη ξεκινήσει στη χώρα μας, ενώ οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται στα τέλη Δεκεμβρίου. Με τιμή 63.000 (χωρίς την επιδότηση του ελληνικού κράτους), θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι δεν απευθύνεται στο ευρύ κοινό της μάρκας, εντούτοις στο εργοστάσιο της Γάνδης, όπου κατασκευάζεται το μοντέλο μαζί με τα θερμικά αδέλφια του, θα αυξηθεί η δυναμικότητα της κατασκευής των ηλεκτρικών μοντέλων στα 135.000 ετησίως. Κι αυτό αποτελεί ένα σημάδι πως οι στόχοι που έχει θέσει η εταιρεία για την ηλεκτρική της μετάβαση (από το 2030 όλα της τα μοντέλα της θα είναι ηλεκτρικά, ενώ από το 2025 το 50% των πωλήσεων της θα απαρτίζεται από οχήματα μηδενικών εκπομπών) είναι απόλυτα ρεαλιστικοί.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ: 408 ίπποι
ΡΟΠΗ: 660 Nm
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.440×1.873×1.591 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.702 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 2.207 κιλά
ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 413 λίτρα
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,7 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 78 kWh
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (DC): 150 kW
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 444 χλμ.
TIMH: 63.000 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του ελληνικού κράτους)