Κάπως έτσι μεγαλώσαμε. Έχοντας για όνειρο να αποκτήσουμε ένα όμορφο και καλοζυγισμένο κουπέ, με κίνηση στους πίσω τροχούς, γεμάτο κινητήρα και μαγικό χειροκίνητο κιβώτιο, όπως είναι η Toyota GR86.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Μιχάλης Σταυρόπουλος
Όταν είσαι κορυφή, όπως η Toyota, γνωρίζεις πώς να κυριαρχείς στις πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, διδάσκοντας χρόνια τώρα υβριδική τεχνολογία, πώς να πρωταγωνιστείς σε πολλές μορφές του motorsport (σε πίστες και ειδικές διαδρομές), αλλά και, όταν θέλεις, πώς να δημιουργείς κατασκευές αφιερωμένες στον Πραγματικό Οδηγό.
Μέσα λοιπόν από το εξειδικευμένο -αγωνιστικό- τμήμα τους, την Toyota Gazoo Racing, από όπου προέρχονται τα επίσης οδηγοκεντρικά διαμάντια όπως τα GR Yaris και Supra, αναδείχθηκε και ο αντικαταστάτης ουσιαστικά του GT86, το GR86, το οποίο δε χάσαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στo Tannistest 2022, στην προκριματική διαδικασία για την ανάδειξη του Αυτοκινήτου της Χρονιάς (Car Of The Year).
Το αυτοκίνητο το είχαμε γνωρίσει νωρίτερα, στη Βαρκελώνη, και ειδικότερα στην πίστα του Καστεγιόλι, με το αμάξωμά του καλυμμένο με ένα πολύχρωμο καμουφλάζ και τις περισσότερες προδιαγραφές του να μην έχουν οριστικοποιηθεί. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα «αντίδοτο», αν θέλετε, απέναντι στην πανστρατιά των ηλεκτρικών, ή έστω εξηλεκτρισμένων προτάσεων που συναντήσαμε στη Δανία, αλλά και καθημερινά, πλέον, στο δημοσιογραφικό μας διάβα.
Toyota GR86: Η εμφάνιση -πάντα- μετράει
Ξεχώριζε αυτό το κόκκινο ιαπωνικό κουπέ στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου «Tannishus», σαν να σου ζητάει να το οδηγήσεις απεγνωσμένα, αφήνοντας για λίγο στην άκρη τις σημειώσεις σου για range, μπαταρίες και CO2. Αμάξωμα με συμπαγείς διαστάσεις (μήκος 4.265 χλστ.) και χαμηλό (1.310 χλστ.), όπως αρμόζει σε μια σπορ κατασκευή, χαμηλότερο κατά 10 χλστ. από το GT86 και με μόλις 5 χλστ. μακρύτερο μεταξόνιο (2.575 χλστ.). Από εμπρός, ξεχωρίζεις τους προβολείς LED, παρόμοιους με του GR Supra, ενώ ο εμπρός προφυλακτήρας με την ανάγλυφη σχεδίαση συνεισφέρει στη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης.
Κάτω από τα φουσκωμένα φτερά φιλοξενούνται τροχοί έως 18 ιντσών, ενώ συνολικά συναντάς αρκετά αεροδυναμικά βοηθήματα, όπως ένα εμπρός σπόιλερ και ενεργούς αεραγωγούς πίσω από τους θόλους των εμπρός τροχών. Οι νέοι εξωτερικοί καθρέφτες έχουν καμπύλη σχεδίαση για αεροδυναμική απόδοση, ενώ αεροδυναμικά πτερύγια έχουν προστεθεί στους θόλους των πίσω τροχών και στο κάτω τμήμα του πίσω προφυλακτήρα, που βοηθούν στον έλεγχο της ροής αέρα. Οι πλουσιότερες εκδόσεις εξοπλίζονται και με μία πίσω αεροτομή.
Στα εντός, νιώθεις όπως πριν από μερικά χρόνια, χωρίς όμως έκπτωση στην ποιότητα. Η πρόσβαση σε κάθε χειριστήριο είναι απρόσκοπτη, ενώ η 8άρα οθόνη του συστήματος πολυμέσων είναι απλή στο χειρισμό και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 7 ιντσών λιτός και κατανοητός. Χωροταξικά, το πλήρωμα θα βολευτεί εύκολα στα χαμηλά καθίσματα, ενώ οι +2 πίσω θέσεις είναι περισσότερο θεωρητικές.
Toyota GR86: Η «δίαιτα» το μυστικό
Ο 16βάλβιδος μπόξερ των 1.998 κ.εκ. που εφοδίαζε την GT86 έχει δώσει τη θέση του σε έναν μεγαλύτερο κινητήρα χωρητικότητας 2.387 κ.εκ., διατηρώντας όμως την ίδια σχέση συμπίεσης (12.5:1). Ως εκ τούτου, η απόδοσή του έχει αυξηθεί κατά περίπου 17%, από τους 200 στους 234 ίππους στις 7.000 σ.α.λ., ενώ βελτιωμένη είναι και η ροπή, που πλέον αποδίδεται πολύ χαμηλότερα (250 Nm/3.700 σ.α.λ., έναντι των 205 Nm/6.600 σ.α.λ. του GT86). Από πλευράς επιδόσεων, για το «0-100» απαιτούνται πλέον 6,3 δλ. (6,9 με αυτόματο κιβώτιο), ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 226 χλμ./ώρα (216 με αυτόματο κιβώτιο).
Σε τέτοιες όμως κατασκευές, εκτός από τα απόλυτα νούμερα, σημαντικότατο ρόλο παίζει η… δίαιτα, με τους σχεδιαστές του GR86 να χρησιμοποιούν ελαφρά υλικά υψηλής αντοχής για το πλαίσιο και το αμάξωμα, με στόχο την ενίσχυση της ακαμψίας και με αποτέλεσμα τη διατήρηση του βάρους κοντά στα 1.264 κιλά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας και έως τα 1.293 κιλά, ανάλογα με τον εξοπλισμό. Με στόχο τη μείωση του βάρους του κινητήρα, μεταξύ άλλων χρησιμοποιήθηκαν πιο λεπτά χιτώνια κυλίνδρων, ενώ έχει γίνει χρήση ρητίνης αντί αλουμινίου για το καπάκι των εκκεντροφόρων.
Από εκεί και πέρα, το σύστημα άμεσου και έμμεσου ψεκασμού έχει επαναρυθμιστεί για ταχύτερη απόκριση, ενώ η αναπνοή του κινητήρα έχει βελτιωθεί με αλλαγές στη διάμετρο και στο μήκος των αυλών της πολλαπλής εισαγωγής, συνεισφέροντας σε μια πιο γραμμική καμπύλη ροπής και επιτάχυνση. Για τον περιορισμό των θορύβων και των κραδασμών, το GR86 φέρει νέες, αλουμινένιες, υδραυλικές βάσεις κινητήρα και μία αναθεωρημένη, πιο άκαμπτη δομή κάρτερ με νέο σχήμα διασταυρούμενων νεύρων ενίσχυσης. Το ένα και μοναδικό διαθέσιμο κινητήριο σύνολο συνδυάζεται με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, ενώ από πλευράς προγραμμάτων οδήγησης, ο οδηγός πέρα από… το καθημερινό, μπορεί να επιλέξει το Track mode ή να απενεργοποιήσει το Vehicle Stability Control.
Toyota GR86: Με τα σωστά συστατικά
Βρισκόμαστε μόλις λίγα λεπτά πριν αρχίσει η δράση, προσπαθώντας να αντιληφθούμε την –GR– δουλειά σε βάθος που έχει γίνει στο αυτοκίνητο. Στο εμπρός μέρος, διαγώνια εγκάρσια στοιχεία έχουν προστεθεί στους συνδέσμους ανάμεσα στην ανάρτηση και στο πλαίσιο, ενώ υψηλής αντοχής συστήματα έδρασης συνδέουν το πλαίσιο με τις βάσεις της ανάρτησης. Το καπό διαθέτει ένα νέο εσωτερικό διαγώνιο πλαίσιο στη θέση της προηγούμενης κυψελοειδούς σχεδίασης και συνολικά η πλευρική ακαμψία στο εμπρός τμήμα του αμαξώματος έχει αυξηθεί κατά 60%. Στο πίσω, μια πλήρως κλειστή δομή συνδέει το πάνω με το κάτω πλαίσιο, ενώ και εδώ τα νέα συστήματα έδρασης συνδέουν το πλαίσιο με τις βάσεις της ανάρτησης. Συνολικά, η στρεπτική ακαμψία του αμαξώματος έχει αυξηθεί κατά 50%.
Όσο για το αμάξωμα, αλουμίνιο χρησιμοποιείται στο πάνελ οροφής, στα εμπρός φτερά καθώς και στο καπό, ενώ περαιτέρω μειώσεις βάρους έχουν επιτευχθεί από το νέο εμπρός κάθισμα, το σιλανσιέ και τον άξονα μετάδοσης. Αυτά συντελούν επίσης στην επίτευξη μιας σχεδόν ιδανικής κατανομής βάρους (53:47). Πέραν αυτών, η ανάρτηση παραμένει ίδια με του GT86, με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω, αλλά με αναβαθμισμένο set-up, ενώ στάνταρντ είναι το μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen στον πίσω άξονα.
Ας δούμε, όμως, πώς όλα αυτά μεταφράζονται στο δρόμο. Καθόμαστε ακριβώς όπως θέλουμε στα τύπου μπάκετ καθίσματα, πιέζουμε το μπουτόν εκκίνησης (να μια «μοντερνιά», σκεφτόμαστε χαμογελώντας), ξεκινάμε και απολαμβάνουμε με το «καλημέρα» αυτό που ορίζαμε παλιά ως έναν γεμάτο ατμοσφαιρικό κινητήρα και εξαιρετικά εύστροφο έως και τον κόφτη του, που είναι κοντά στις 7.000 σ.α.λ. Εδώ δεν υπάρχει έντονο ξέσπασμα σε κάποιο σημείο, όπως συμβαίνει στα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα, αλλά όλα εξελίσσονται με απόλυτη γραμμικότητα.
Ροπή, ροπή και πάλι ροπή! Αυτό το συναίσθημα κυριαρχεί, μαζί με το πόσο ωραία αποδίδει τις αρετές του μοτέρ το μαγικό και εξαιρετικό σε αίσθηση και ουσία, πολύ κοντό χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων. Το τιμόνι είναι ίσως πιο ελαφρύ από ό,τι περιμένεις να συναντήσεις σε μια τέτοια κατασκευή, πολύ γρήγορο όμως και υπάκουο σε κάθε εντολή του οδηγού, ακόμη και αν αυτή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πάντα «ανάποδη» αλλά συνάμα διασκεδαστική υπερστροφή και παρά την εξαιρετική πρόσφυση από τα Michelin Pilot Sport 4 (215/40 R18) που ήταν εφοδιασμένο το «δικό μας».
Όταν αρχίζεις να ξεθαρρεύεις μαζί του, αυτό που σε κερδίζει αμέσως μετά είναι η στιβαρότητά του, με την ανάρτηση και το αμάξωμα να αποτελούν ένα κομμάτι, την ώρα που η απόσβεση των αμορτισέρ πραγματικά εντυπωσιάζει, σημεία όμως όπου έχει γίνει πολλή δουλειά. Σημειώστε εδώ ότι στο τεστ αποφυγής ταράνδου του Tannistest, το ESP έγινε αντιληπτό σε ταχύτητα πάνω των 80 χλμ./ώρα!
Κάπως έτσι, τα όνειρα, στα οποία αναφερθήκαμε στην αρχή, κάνουν και πάλι την εμφάνισή τους. Το GR86 αποτελεί σήμερα μία από τις λιγοστές προτάσεις της παγκόσμιας αυτοκίνητης που είναι σε θέση ακόμη να μας αναστατώνουν, καθώς έχουν κατασκευαστεί με αποκλειστικό γνώμονα την οδηγική απόλαυση, και αυτό αρκεί!_ Μ. Σαλ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
TOYOTA GR86
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ατμοσφαιρικός, 16V, μπόξερ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.387 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 234 ίπποι/7.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/3.700 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.265×1.775×1.310 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.575 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.264-1.293 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 226 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,7-8,8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 198-200 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ: Από 53.450 ευρώ