Η Skoda μπορεί να την ονομάζει «Grand Coupe», ίσως όμως τελικά να πρόκειται για το απόλυτο crossover όχημα.
Σίγουρα χρειάζεται μία εξήγηση για το πως μπορούν να συνυπάρξουν στην ίδια πρόταση οι λέξεις Octavia και crossover. Βλέπεται η Octavia διαχρονικά προσπαθούσε να ελιχθεί ανάμεσα στις κατηγορίες των μικρομεσαίων και των μεσαίων μοντέλων, ενώ και το αμάξωμά της αποτελούσε μια μέση λύση μεταξύ 5θυρων και 4θυρων, χάρη στη μεγάλων διαστάσεων πίσω πόρτα. Σε αυτή την τέταρτη γενιά η σχεδίαση έρχεται να βάλει στην εξίσωση και κάτι από κουπέ σχήμα. Μπορεί η ονομασία «Grand Coupe» να φαντάζει αρκετά πομπώδης για την κάποτε ταπεινή Octavia, η νέα σχεδιαστική ταυτότητα όμως έχει δημιουργήσει μια κομψή και συνάμα επιβλητική εικόνα. Εκτός από ιδιαίτερα αεροδυναμική (Cd: 0,249), η σιλουέτα αυτή δημιουργεί και την ψευδαίσθηση ενός χαμηλού οχήματος, χάρη στις κεκλιμένες πίσω κολόνες, αν και συνολικά όλες οι εξωτερικές διαστάσεις έχουν αυξηθεί.
Ο crossover χαρακτήρας της Octavia σε αυτή την τέταρτη γενιά πάντως δε σταματά εδώ, μιας και, έχοντας ήδη ξεπεράσει συνολικά τα 7 εκατ. πωλήσεων, η σιωπηρή φιλοδοξία (πέρα από τη διατήρηση των κεκτημένων) δεν είναι άλλη από την αντιμετώπιση της επέλασης των κάθε λογής SUV. Σε αυτό λοιπόν το θέμα, πέρα από την εικόνα, την πρακτικότητα και την επερχόμενη έκδοση Scout, υπάρχει και η προοπτική του πακέτου Rough Road, το οποίο αυξάνει κατά 15 χλστ. την απόσταση από το έδαφος με ειδικά αμορτισέρ και ελατήρια, ενώ προσθέτει επιπλέον προστατευτικές επιφάνειες στην πίσω ανάρτηση.
Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι τον πρώτο λόγο πρέπει να έχει ένας οικογενειακός χαρακτήρας, με έμφαση στην άνεση. Η τέταρτη γενιά της Octavia, με μήκος που έχει φτάσει αισίως στα 4.689 χλστ. και με μεταξόνιο στα 2.686 χλστ., εξασφαλίζει και πάλι μεγάλους χώρους, που επαρκούν ακόμα και για μία πενταμελή οικογένεια, αφού ούτε οι κεκλιμένες κολόνες, ούτε το ογκώδες κεντρικό τούνελ μπορούν να αποτρέψουν τη μεταφορά ενός πέμπτου επιβάτη.
Ο χώρος αποσκευών παραμένει αχανής, έχοντας φτάσει αισίως στα 600 λίτρα, και με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων (κάτι που μπορεί να γίνει και από ξεχωριστά χειριστήρια στο πίσω μέρος) μπορεί να φτάσει στα 1.555 λτ., ενώ η τεράστια πέμπτη πόρτα εξασφαλίζει ένα άπλετο άνοιγμα (προκειμένου να την κλείσεις, ίσως να ήταν πια καιρός για μια συμβατική χούφτα, και όχι για αυτό το λεπτό πλαστικό στέλεχος που προεξέχει). Το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε ρεζέρβα κανονικών διαστάσεων (τα 600 λτ. αφορούν μέτρηση με κιτ επισκευής), ενώ θα θέλαμε κάποιο διπλό δάπεδο που να εξασφαλίζει μια επίπεδη διαμόρφωση με ριγμένα τα καθίσματα.
Την πρακτικότητα συμπληρώνουν άφθονες simply clever λύσεις και διάφορες θήκες για μικροαντικείμενα, αν και θα θέλαμε μία πιο χρηστική προσέγγιση στη διαμόρφωση αυτών που υπάρχουν στη βάση της κονσόλας και μεταξύ των εμπρός καθισμάτων. Αυτά ωστόσο περνούν σε δεύτερο πλάνο, εμπρός στη συνολική ποιοτική και τεχνολογική αναβάθμιση της καμπίνας. Οι ψηφιακές απεικονίσεις έχουν την τιμητική τους σε ό,τι αφορά τα όργανα (το virtual cockpit είναι στάνταρντ στην έκδοση Style) και το σύστημα πολυμέσων (8,25 ιντσών στην έκδοση Ambition και 10 ιντσών στη Style), που ενισχύουν την ποιοτική εικόνα που εισπράττουν οδηγός και επιβάτες. Σε αντίθεση με το Golf, όπου όσο και εάν ψάξαμε δεν καταφέραμε να εισαγάγουμε χειροκίνητα ένα σταθμό στο ραδιόφωνο, εδώ η λειτουργία αυτή είναι άμεσα προσβάσιμη. Το φινίρισμα, τα πλαστικά και οι επενδύσεις (ένας εξαιρετικός συνδυασμός δέρματος και αλκαντάρα στο αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας) επιβεβαιώνουν τη διαχρονικά ανοδική εικόνα του μοντέλου.
Ο χειρισμός γίνεται: μέσω της οθόνης αφής (κάτι που αφορά και το σύστημα κλιματισμού, το οποίο στην έκδοση Ambition είναι διζωνικό), μέσω κλασικών διακοπτών για ορισμένες επιμέρους λειτουργίες, με μοναδική εξαίρεση το slider αφής που υπάρχει στη βάση της κεντρικής οθόνης, ενώ ειδική μνεία αξίζει το νέο και πολύ όμορφο τιμόνι με τους περίτεχνους διακόπτες του. H νέα Octavia μπορεί να προσφέρει θύρες USB-C στις εμπρός και πίσω θέσεις, ακόμα και μία επιπλέον στον εσωτερικό καθρέφτη, ενώ φυσικά υπάρχει δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης για το τηλέφωνο.
Κάτω από το καπό της συγκεκριμένης Octavia Grand Coupe βρίσκεται ο γνωστός 1.500άρης TSI κινητήρας του γερμανικού γκρουπ, ο οποίος αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής, κάτι που για το αμάξωμα των τουλάχιστον 1.338 κιλών μεταφράζεται σε 8,2 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και σε 230 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας. Τα δυναμικά αποθέματα του συγκεκριμένου συνόλου δείχνουν αρκετά ικανοποιητικά για τα οικογενειακά δεδομένα της Octavia, κάτι που ισχύει και για την απόλυτα γραμμική απόδοση και την πολιτισμένη λειτουργία. Κανένα απολύτως θέμα δεν προέκυψε από το μέτωπο της μετάδοσης, καθώς το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων αποδείχθηκε απροβλημάτιστο στην καθημερινή χρήση, με τον επιλογέα να έχει πολύ καλό κούμπωμα και το συμπλέκτη να είναι ελαφρύς και προοδευτικός.
Χάρη στην έμφαση που έχει δοθεί στον περιορισμό των τριβών, στη θερμική διαχείριση, και με τη συνεισφορά του συστήματος απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε χαμηλό φορτίο λειτουργίας, το 4κύλινδρο σύνολο τα καταφέρνει αρκετά καλά στο θέμα της κατανάλωσης, με τη μέση τιμή να ξεπερνά οριακά την τιμή των 8 λίτρων/100 χλμ. κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Σε ένα ταξίδι πάντως στον ανοιχτό δρόμο με κανονικό φορτίο, ο οδηγός μπορεί με σχετική ευκολία να διατηρεί την τιμή κάτω από τα 7 λτ./100 χλμ.
Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη γκάμα, αρχικά η Octavia θα είναι διαθέσιμη μόνο σε τρεις εκδόσεις, τη βενζινοκίνητη με τον 1.5 TSI (150 PS) και χειροκίνητο κιβώτιο, τη 2λιτρη ντίζελ των 116 ίππων που προορίζεται για ταξί και εταιρικούς πελάτες (κι αυτή αρχικά με χειροκίνητο κιβώτιο), ενώ την γκάμα συμπληρώνει η 2λιτρη ντίζελ των 150 ίππων, που συνδυάζεται με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (περισσότερα για τη συγκεκριμένη έκδοση στο τεύχος που κυκλοφορεί στα περίπτερα). Η βενζινοκίνητη έκδοση με τον 1.0 TSI έρχεται άμεσα με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ στο τέλος του έτους θα είναι διαθέσιμες οι 48βολτες αυτόματες εκδοχές βενζίνης e-TEC 1.0 και 1.5. Η έκδοση G-TEC φυσικού αερίου θα είναι διαθέσιμη τον Οκτώβριο, αρχικά μόνο με DSG (το 2021 θα ακολουθήσει η χειροκίνητη έκδοση), όπου το ερχόμενο φθινόπωρο αναμένονται και οι πολύ ενδιαφέρουσες plug-in υβριδικές εκδόσεις.
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, θεωρούμε ότι τον πρώτο λόγο εδώ πρέπει να έχει ένας οικογενειακός χαρακτήρας, και αυτό αφορά και τη συμπεριφορά στο δρόμο. Έτσι μπορεί κανείς υπό προϋποθέσεις να δεχτεί την επιμονή της Skoda σε ό,τι αφορά την ύπαρξη του ημιάκαμπτου άξονα στην πίσω ανάρτηση (οι αντίστοιχης ιπποδύναμης εκδόσεις των VW και Audi χρησιμοποιούν τη διάταξη των τεσσάρων συνδέσμων). Αυτός εξασφαλίζει μια προβλέψιμη και ουδέτερη συμπεριφορά στις στροφές, διατηρώντας παράλληλα ένα καλό επίπεδο κύλισης, το οποίο διαταράσσεται κυρίως στις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Μέσα από αυτό το πρίσμα θα μπορούσαμε να ζήσουμε και χωρίς κάποιες σπορτίφ πινελιές, όπως οι όμορφοι 18άρηδες τροχοί με το χαμηλό προφίλ (225/45-18) ή το σύστημα με τα προγράμματα οδήγησης (μιας και οι επιμέρους επεμβάσεις σε τιμόνι, κινητήρα και ανάρτηση δεν προσφέρουν κάτι ουσιαστικό). Άλλωστε, οι ρυθμίσεις της ανάρτησης και τα αμορτισέρ με την κάπως σφιχτή απόσβεση και τη μαλακή επαναφορά φανερώνουν αμέσως τις προτεραιότητες της κατασκευής. Το τιμόνι με την κάπως αποκομμένη αίσθηση είναι όσο άμεσο θα χρειαστεί ένας μέσος οδηγός, ενώ αρκούντως αποτελεσματικά είναι τα φρένα, που στην προκειμένη περίπτωση είχαν και τη βοήθεια των πολύ καλών Goodyear Eagle F1.
Το τελευταίο κομμάτι που συνθέτει το παζλ της νέας Octavia αφορά την παραδοσιακά πολύ καλή σχέση τιμής-εξοπλισμού. Το σημείο εκκίνησης για το μικρότερο μοντέλο των 110 ίππων βρίσκεται στα 19.500 ευρώ, ενώ με το 1.500άρη βενζινοκινητήρα των 150 ίππων το κόστος ξεκινάει από τα 21.800 ευρώ. Η έκδοση Ambition δε συνεπάγεται παραχωρήσεις, αφού διαθέτει 16άρες ζάντες αλουμινίου, προβολείς LED, διζωνικό κλιματισμό, Front Assist, ενεργή υποβοήθηση διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας και σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 8,25 ιντσών, και έτσι θεωρούμε ότι δε χρειάζεται να στραφεί κανείς στην πλουσιότερη έκδοση Style, που τιμάται στα 23.800 ευρώ.
Καταλήγοντας, θα λέγαμε ότι το γερμανικό γκρουπ, μετά το Audi A3, μας αποδεικνύει και με τη νέα Skoda Octavia ότι τα SUV και η «θέα από ψηλά» δεν είναι μονόδρομος. Μέσα από ένα οικογενειακό πρίσμα, η νέα Octavia διατηρεί στο ακέραιο τα χωροταξικά της πλεονεκτήματα, σε ένα πιο ενδιαφέρον σχεδιαστικά αμάξωμα, ενώ έχει εμπλουτιστεί σε θέματα ποιότητας και τεχνολογίας._ Σ. Τ.