Οι VIP μετακινήσεις των τουριστών μπορούν τώρα -χάρη στην ηλεκτρική Mercedes EQV- να πραγματοποιούνται με την ελάχιστη επιβάρυνση στο περιβάλλον.
Τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση των επισκεπτών στη χώρα μας, πλημμύρισαν οι δρόμοι της πρωτεύουσας αλλά και των τουριστικών περιοχών με μαύρα βανάκια για VIP μετακινήσεις, με τα περισσότερα από αυτά μάλιστα να φέρουν την υπογραφή της Mercedes. Ποιος όμως θα μπορούσε να φανταστεί ότι ο συγκεκριμένος τύπος αμαξώματος θα ήταν δεύτερος μετά την EQC, τον οποίο η γερμανική εταιρεία θα εμπλούτιζε με μια ηλεκτρική έκδοση; Κι όμως, ένα van, όπως είναι η Mercedes EQV, είναι πολύ πιο εύκολο να υποδεχθεί μια μεγάλη μπαταρία, με χωρητικότητα εν προκειμένω 100 kWh, από τις οποίες οι 90 είναι διαθέσιμες για την κίνηση του αυτοκινήτου. Επιπλέον, τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα πραγματοποιούν συνήθως τυποποιημένες διαδρομές, για παράδειγμα από ένα ξενοδοχείο προς το αεροδρόμιο ή κάποιο αξιοθέατο, με τους όποιους χρόνους αναμονής να προσφέρονται για τη φόρτιση της μπαταρίας.
Οικοτουρισμός
Με ονομαστική αυτονομία 355 χλμ. (κατά το πρότυπο WLTP), εννοείται πως η Mercedes EQV δεν είναι το κατάλληλο αυτοκίνητο για να μεταφέρει τον επισκέπτη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών ή της Ολυμπίας. Στην περίπτωση αυτή, η πετρελαιοκίνητη V250d ή V300d παραμένει η πιο ευέλικτη λύση, αν μη τι άλλο μέχρι οι συγκεκριμένοι προορισμοί να εξοπλιστούν με τα απαραίτητα σημεία ταχυφόρτισης. Και άλλωστε τι πιο ταιριαστό, ακόμα και σε επίπεδο συμβολισμού, από το να επισκέπτεσαι ένα πολιτιστικό μνημείο με ένα μέσο που επιβαρύνει ελάχιστα το περιβάλλον.
Φυσικά, τα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης κατηγορίας, ιδίως σε άλλες χώρες, αξιοποιούνται και ως μεταφορικά μέσα πολυμελών οικογενειών, ενώ δεν κρύβουμε το γεγονός πως τα van γίνονται ανάρπαστα ανάμεσα στη συντακτική ομάδα του περιοδικού, καθώς αποτελούν τα ιδανικά μέσα εξόρμησης, ιδίως με παρέα. Καθώς τίποτα από τα δύο δεν μπορούσαμε να απολαύσουμε εν μέσω του εγκλεισμού, περιοριστήκαμε αναγκαστικά στις ανάγκες της δοκιμής.
Το μακρύ και το κοντό της…
Η Mercedes EQV διατίθεται σε δύο διαφορετικές εκδοχές, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας (Extra Long) να διαθέτει μήκος 5.370 χλστ. – έναντι 5.140 της έκδοσης Long. Και στις δύο περιπτώσεις η EQV μπορεί να μεταφέρει έως οκτώ επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού. Η δική μας διέθετε 7θέσια διάταξη και, σε αντίθεση με άλλα ανάλογα van που έχουμε οδηγήσει, πίσω από την τρίτη σειρά καθισμάτων προσέφερε έναν εντυπωσιακό χώρο αποσκευών 1.410 λίτρων. Αξίζει να επισημάνουμε πως η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο δεν επέφερε χωροταξικές επιπτώσεις στην καμπίνα των επιβατών. Η πρόσβαση στο πολυτελές εσωτερικό διευκολύνεται από τις κλασικές (ηλεκτρικά συρόμενες εν προκειμένω) πλαϊνές πόρτες. Ο οδηγός κάθεται ψηλά, έχοντας μπροστά του τον γνώριμης αισθητικής πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων MBUX, με τα ποιοτικά υλικά και τα δερμάτινα καθίσματα να συνθέτουν ένα σύνολο αντάξιο των πολυτελών επιβατικών μοντέλων της φίρμας.
Εννοείται πως η ηλεκτροκίνηση συνεισφέρει στην premium αίσθηση με το χαμηλό επίπεδο θορύβου και τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα. Με απόδοση 204 ίππους και μέγιστη ροπή 362 Nm, το ηλεκτρικό μοτέρ κινεί με άνεση το μεγάλο βάρος του αμαξώματος (2.976 κιλά), χωρίς να εξασφαλίζει την εντυπωσιακή επιτάχυνση στην οποία μας έχουν κακομάθει άλλα ηλεκτρικά σύνολα, όπως για παράδειγμα η ελαφρύτερη και σαφώς ισχυρότερη EQC. Σε κάθε περίπτωση, η αίσθηση αλλάζει δραστικά αν ο οδηγός αντί του προγράμματος οδήγησης Eco ή Comfort επιλέξει το Sport, οπότε και τα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 10,4 δλ., επιλογή όμως που δε συνάδει με τον στρωτό τρόπο με τον οποίο συνήθως θα κινείται το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Με τα paddles πίσω από το τιμόνι μπορείς να ρυθμίσεις την ανάκτηση της ενέργειας σε τέσσερις βαθμίδες, έτσι που αν ο οδηγός το επιλέξει μπορεί να κινείται ελαχιστοποιώντας τη χρήση του μέτριας αίσθησης πεντάλ του φρένου (μαλακό στην αρχή με μικρή απόκριση και πιο απότομο στη συνέχεια), ενώ στη θέση «D Auto» βελτιστοποιείται η κατανάλωση ρεύματος και, συνεπώς, η αυτονομία του αυτοκινήτου.
Ηλεκτρική κατανάλωση
Η επίσημη μέση τιμή της κατανάλωσης (26,4 kWh/100 χλμ.) είναι εύλογα πιο τσιμπημένη από ό,τι έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα, λόγω του μεγέθους της κατασκευής, ενώ στην πράξη κυμάνθηκε από 27 έως 38 kWh/100 χλμ., με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στις 33 kWh/100 χλμ. στη διάρκεια της δοκιμής. Αυτό σημαίνει πως σε αστικές συνθήκες η μπαταρία της Mercedes EQV εξασφαλίζει 300 με 330 χλμ. αυτονομίας.
Στον αυτοκινητόδρομο φυσικά τα πράγματα είναι διαφορετικά και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη μέση ταχύτητα κίνησης, με την τελική πάντως να αγγίζει τα 140 χλμ./ώρα και προαιρετικά να διαμορφώνεται στα 160 χλμ./ώρα.
Η φόρτιση της μπαταρίας, που διαθέτει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ., μπορεί να πραγματοποιηθεί σε εναλλασσόμενο ρεύμα με ισχύ φόρτισης μέχρι τα 11 kW και σε ταχυφορτιστή στα 110 kW. Ο αντίστοιχος χρόνος φόρτισης είναι στην πρώτη περίπτωση μικρότερος των 10 ωρών, ενώ στην περίπτωση της ταχυφόρτισης ο κατασκευαστής δίνει ενδεικτικά τη διάρκεια πλήρωσης από το 10% στο 80%, που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε 45 λεπτά.
Στο δρόμο
Από οδηγική άποψη, η Mercedes EQV «γέρνει» πιο πολύ στη συμπεριφορά των επιβατικών αυτοκινήτων παρά σε αυτή των van, εντούτοις υπόκειται στους φυσικούς νόμους που ορίζουν το βάρος και το μέγεθός της. Η μετάδοση της κίνησης εμπρός εξασφαλίζει μια πιο ουδέτερη οδική συμπεριφορά, δεδομένης και της ροπής που μεταφέρεται στους τροχούς. Από την άλλη, θα θέλαμε το τιμόνι (3,2 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη) να «έκοβε» περισσότερο, καθώς θα εξασφάλιζε μια αυξημένη ευελιξία στο μακρύ αυτοκίνητο.
Τέλος, στον τομέα της άνεσης, η ανάρτηση στρογγυλεύει ικανοποιητικά τις ανωμαλίες του δρόμου, ενώ τα ελαστικά 245/55 17 του αυτοκινήτου μας έχουν συμβατές διαστάσεις με την ποιότητα της ελληνικής ασφάλτου. Δε θα αποφευχθούν κάποιες αναπηδήσεις, γνώριμες σε αυτοκίνητα της συγκεκριμένης κατηγορίας, εντούτοις το αυτοκίνητο επιδεικνύει στιβαρό χαρακτήρα.
Παρ’ ότι η Mercedes EQV δεν εμπίπτει, λόγω της υψηλής εργοστασιακής τιμής της, στα κίνητρα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το κόστος της (92.862 για την Extra Long) κινείται κοντά στις τιμές των συμβατικών 2λιτρων V 250d και V 300d των 190 και 239 ίππων, που κοστίζουν 85.629 και 88.620 ευρώ, αντίστοιχα. Επιπλέον, η EQV απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας και φυσικά διαθέτει ένα πολύ χαμηλό χιλιομετρικό κόστος.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι όταν οι υποδομές επαναφόρτισης θα είναι επαρκείς, πολύ γρήγορα οι στόλοι των VIP μετακινήσεων δε θα έχουν κανένα λόγο να παραμείνουν στη συμβατική τεχνολογία.
MERCEDES EQV 300 EXTRA LONG
>ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 204 ίπποι >ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 362 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 5.370x1.928×1.901 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.430 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 2.976 κιλά >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 100 kWh >ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 110 kW >ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 355 χλμ. (WLTP) >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 140 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 26,4 kWh/100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 92.862 ευρώ
*ΤΙΜΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ