Σημείο αναφοράς στην κατηγορία της τα τελευταία τριάντα χρόνια, η Mercedes E-Class, αποτελεί εκτός των άλλων φορέα των νέων τεχνολογιών, που στη συνέχεια περνούν στα πιο γήινα μοντέλα της φίρμας.
Μπορεί η Mercedes W120 του 1953, γνωστή και ως «Ponton», να εγκαινίασε τη σειρά των επιτυχημένων μεσαίων σεντάν της γερμανικής φίρμας, εντούτοις η ονομασία «E–Class» καθιερώθηκε σαράντα χρόνια μετά, ύστερα από πέντε γενιές μοντέλων, και για την ακρίβεια στο facelift της W124.
Σήμερα η έκτη γενιά της E–Class, αντίθετα με τους προκατόχους της, δεν προσφέρεται πλέον σε κουπέ και convertible εκδοχές, καθώς αυτές πλέον διαθέτουν τη δική τους ξεχωριστή ονοματοδοσία. Το 4θυρο αυτό μοντέλο (αλλά και η στέισον εκδοχή, που είναι δημοφιλής στο Βορρά) μπορεί να μην αποτελεί όνειρο ζωής για σημαντική μερίδα αγοραστών, όπως υπήρξε στο παρελθόν, έχει όμως το κοινό της και, πάνω απ’ όλα, διαθέτει μια ξεχωριστή σημαντικότητα σε επίπεδο συμβολισμού.
Η Mercedes E-Class εξακολουθεί, τριάντα χρόνια μετά την εμφάνισή της, να προάγει την τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα. Πάντως είναι άξιο μνείας πως σε σχέση με το αμέσως ανταγωνιστικό μοντέλο της BMW, τη Σειρά 5, που παρουσιάστηκε και αυτή την περασμένη χρονιά, η νέα E–Class δε μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με την ηλεκτρική εκδοχή της. Καθώς η ηλεκτρική Mercedes EQE υιοθετεί διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία και βέβαια ακόμα πιο διαφορετική μηχανολογική υποδομή, η E–Class απευθύνεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο -εν πολλοίς business– κοινό.
Προσωπικά θεωρούμε το παραδοσιακό σχήμα της E–Class πολύ πιο αρμονικό και με περισσότερο χαρακτήρα σε σχέση με εκείνο της EQE, και ακόμα περισσότερο εν συγκρίσει με όλες τις υπερυψωμένες κατασκευές που έχουν κατακλύσει την αγορά.
Πραγματικά, αν αφήσουμε κατά μέρος την πρακτικότητα των SUV, τα κοντόχοντρα αμαξώματά τους δεν μπορούν να συναγωνιστούν σε αναλογίες ένα κλασικό σεντάν. Εξωτερικά μπορεί να μοιάζει λιγότερο τολμηρή σε σχέση με τον Βαυαρό ανταγωνιστή της, όμως αναμφίβολα διαθέτει έναν από τους πιο όμορφους σχεδιασμούς στην ιστορία του μοντέλου.
Στο προφίλ ξεχωρίζουν η χαμηλή γραμμή του ρύγχους, τονίζοντας έτσι την παρουσία των τροχών (από 18 ίντσες, όπως στην περίπτωση της δοκιμής μας, έως 21΄΄), αλλά και οι χωνευτές χειρολαβές, ενώ στο εμπρός μέρος τα φωτιστικά σώματα είναι LED σε όλες τις εκδόσεις στις βασικές τους θέσεις, και προαιρετικά στη λειτουργία ημέρας.
Παρ’ ότι το μήκος της νέας Mercedes Ε-Class φλερτάρει με τα 5 μ. (4.949 χλστ. για την ακρίβεια), είναι 11 εκ. πιο συμπαγής από τη νέα «5άρα». Το μακρύ καπό με τον κοντό πρόβολο και την καμπίνα «τραβηγμένη» προς τα πίσω χαρίζει στην τελική της εικόνα. Οι κάπως μικρότεροι πρόβολοι της E–Class, σε σχέση με εκείνων της «5άρας», έχουν ως αποτέλεσμα η υπεροχή της τελευταίας στο μέγεθος του μεταξονίου να περιορίζεται στους περίπου 3 πόντους και, κατά συνέπεια, να μην παρατηρείται μεγάλη απόκλιση όσον αφορά τους εσωτερικούς χώρους.
Πράγματι, ο χώρος των πίσω επιβατών, χωρίς να ξαφνιάζει, είναι υπερεπαρκής, όμως το πολύ μεγάλο κεντρικό τούνελ θα δυσκολέψει αυτόν που θα φιλοξενηθεί στη μεσαία θέση. Ικανή είναι και η μεταφορική ικανότητα του πορτ μπαγκάζ των 540 λίτρων, με τον μεγάλο και επίπεδο χώρο φόρτωσης να διευκολύνει στη διευθέτηση των αποσκευών.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ποιότητα υλικών και συναρμογής βρίσκεται στο γνωστό υψηλό επίπεδο που μας έχει συνηθίσει η γερμανική φίρμα, όμως αυτό που κάνει τη διαφορά έχει να κάνει με την προαιρετική φουτουριστική MBUX Superscreen στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Σε αντίθεση με την MBUX Hyperscreen που έχουμε δει σε άλλα μοντέλα της Mercedes, εδώ ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ορθογώνιο ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών, δεξιά του οποίου εκτείνεται η μεγάλη γυάλινη επιφάνεια της MBUX Superscreen, που περιλαμβάνει τις επιμέρους οθόνες του infotainment και του συνοδηγού.
Ο τελευταίος μπορεί να την αξιοποιεί απολαμβάνοντας διάφορες εφαρμογές ψυχαγωγίας, χωρίς όμως να αποσπάται η προσοχή του οδηγού, διότι στην περίπτωση αυτή γίνεται αντιληπτό από την κάμερα του αυτοκινήτου και «μαυρίζει» η δεξιά οθόνη.
Μια διαφοροποίηση σε σχέση με το παρελθόν έχει να κάνει και με την κατάργηση των φυσικών διακοπτών. Οι απαραίτητες επιλογές για το χειρισμό του συστήματος κλιματισμού πραγματοποιούνται πλέον στο κάτω μέρος της κεντρικής οθόνης αφής.
Η γκάμα
Πριν περάσουμε στις εντυπώσεις μας πίσω από το τιμόνι της πετρελαιοκίνητης αυτής έκδοσης, αξίζει να κάνουμε μια μνεία για το σύνολο της γκάμας κινητήρων της νέας Mercedes E–Class, η οποία είναι διαθέσιμη σε mild hybrid βενζίνης ή ντίζελ και plug-in υβριδικές εκδόσεις.
Εισαγωγική έκδοση αποτελεί η E 200, που εφοδιάζεται με κινητήρα βενζίνης 1.999 κ.εκ., ο οποίος υποστηρίζεται από ήπιο υβριδικό σύστημα. Το σύνολο αποδίδει 204 ίππους και 320 Nm ροπής, με το υβριδικό σύστημα να συμβάλλει με 23 ίππους και 205 Nm ροπής.
Η αμέσως επόμενη έκδοση με ήπιο υβριδικό σύστημα είναι η E 220 d της δοκιμής μας, η οποία εφοδιάζεται με έναν ντίζελ κινητήρα 1.993 κ.εκ. με απόδοση 197 ίππων και 440 Nm ροπής, με αντίστοιχο κέρδος σε ισχύ και ροπή από το ήπιο υβριδικό σύστημα. Η συγκεκριμένη έκδοση κινητήρα διατίθεται και με σύστημα μετάδοσης σε όλους τους τροχούς (E 220 d 4MATIC), ενώ την γκάμα συμπληρώνουν οι τρεις επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις βενζίνης:
η E 300 e με 2λιτρο κινητήρα βενζίνης 204 ίππων και 320 Nm ροπής, που συνεπικουρείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 129 ίππων και 440 Nm ροπής (συνδυαστικά η αποδιδόμενη ισχύς φτάνει τους 313 ίππους και η ροπή τα 550 Nm) και η τετρακίνητη παραλλαγή της (E 300 e 4MATIC) με ίδια χαρακτηριστικά απόδοσης, ενώ στην κορυφή τοποθετείται η έκδοση E 400 e 4MATIC, επίσης με τον 2λιτρο κινητήρα βενζίνης και ένα ηλεκτρικό μοτέρ, όπου η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 381 ίππους και η ροπή τα 650 Nm.
Στο δρόμο με τη μικρή S–Class
Ο οδηγός μπορεί να βρει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης. Θέτοντας τον κινητήρα σε λειτουργία, ο ήχος του ντίζελ γίνεται ελάχιστα αντιληπτός στη λειτουργία ρελαντί, ενώ καθώς ανεβαίνουν οι στροφές επ’ ουδενί δεν ενοχλεί. Το αυτόματο κιβώτιο των 9 σχέσεων συνεργάζεται άψογα με το κινητήριο σύνολο μεταφέροντας την κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ εξαιρετικά ομαλή είναι και λειτουργία Start–Stop.
Στον τομέα των επιδόσεων, τα 100 χλμ. έρχονται σε 7,6 δλ., τιμή πολύ καλή αν σκεφθεί κανείς πως το βάρος της κατασκευής φλερτάρει με τους 2 τόνους. Αυτό από μόνο του δεν προδιαθέτει για μια πιο επιθετική οδήγηση σε δρόμους με στροφές, εντούτοις η Mercedes E–Class θα συμπεριφερθεί σαφώς καλύτερα από ένα αντίστοιχης κατηγορίας SUV, ενώ σε αντίθεση με το παρελθόν το τιμόνι διαθέτει πολύ καλή αίσθηση. Η ανάρτηση εξασφαλίζει καλό έλεγχο του αμαξώματος, διατηρώντας τα κορυφαία επίπεδα άνεσης στα οποία μας έχει συνηθίσει η φίρμα.
Στο κομμάτι αυτό παίζει ρόλο και η σωστή επιλογή των τροχών (18΄΄ με ελαστικά 225/55 στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας), καθώς οι μεγαλύτερες διαστάσεις πιθανόν να μην είναι συμβατές με το ανάγλυφο της ελληνικής ασφάλτου. Πάντως, αν κάποιος επιθυμεί το κάτι παραπάνω, αξίζει να επιλέξει το πακέτο Engineering, που με κόστος 2.632 ευρώ περιλαμβάνει αερανάρτηση και σύστημα τετραδιεύθυνσης, τα οποία συνεισφέρουν σημαντικά τόσο στον τομέα της άνεσης όσο και σε αυτόν της οδικής συμπεριφοράς.
Τέλος, η πετρελαιοκίνητη έκδοση της Mercedes E–Class αποδείχθηκε πολύ οικονομική, αφού στη διάρκεια της δοκιμής κατανάλωσε κατά μέσο όρο 6,4 λίτρα/100 χλμ., γεγονός που καθιστά το αυτοκίνητο ιδανικό για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων.
Εν κατακλείδι, πρόκειται για μια μικρή S–Class -αρκεί μόνο να μπει κανείς στον διαμορφωτή του μοντέλου για να αντιληφθεί την πληθώρα των προσφερόμενων εξοπλιστικών επιλογών-, σαφώς πιο φινετσάτη και προηγμένη από τον προκάτοχό της, που στη συγκεκριμένη έκδοση αποδεικνύεται και συμβατή με το πνεύμα εξοικονόμησης καυσίμου._ 4Τ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ//ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΚΑΤΑ//ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΩΝ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΩΝ
Mercedes E 220 d Sedan
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: π/κ mild hybrid >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1993 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 197+23 ίπποι/3.600 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 440+205 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 9 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Τεσσάρων συνδέσμων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.950×1.461×1.468 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.961 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 540 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.915 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 238 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 4,8-5,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 129 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 66.600 ευρώ