Το ηλεκτρικό Hyundai Ioniq 5 μπορεί να αντλεί τις ρίζες του από το παρελθόν της κορεατικής φίρμας, όμως είναι αντιπροσωπευτικό των προθέσεων της κορεάτικης φόρμας να πρωτοπορήσει στον τομέα τόσο της τεχνολογίας όσο και του σχεδιασμού.
Αλήθεια, τι διαδρομή για την Hyundai! «Μέχρι πού μπορεί να φτάσει μια χώρα που αποφασίζει να φτιάξει για πρώτη φορά επιβατικό αυτοκίνητο;» αναρωτιόμασταν τον Απρίλιο του 1978 στην εισαγωγή της δοκιμής του Hyundai Pony. Αναμφίβολα, τα πράγματα ήταν πιο απλά τότε, καθώς για τη δημιουργία του αυτοκινήτου εργάστηκαν έξι πρώην μηχανικοί της Austin Morris, το σχεδιασμό υπέγραφε ο Τζουτζάρο της Italdesign, ενώ κινητήρας και κιβώτιο ήταν δανεισμένα από τη Mitsubishi. Το Pony, το οποίο έμεινε στην παραγωγή από το 1975 έως το 1990, υπήρξε το πρώτο μαζικής παραγωγής αυτοκίνητο της Κορέας που εξήχθη στις υπόλοιπες αγορές του κόσμου. «Ένα κλασικό στη σύλληψη και την εκτέλεση αυτοκίνητο, που προσπαθεί να συναγωνιστεί περισσότερο τα γιαπωνέζικα μοντέλα της κλάσης του…», κατέληγε το συμπέρασμα της πρώτης εκείνης δοκιμής.
Η εμπορική επιτυχία στα μετέπειτα χρόνια της κορεατικής φίρμας, ιδίως στη χώρα μας, είναι γνωστή, στηριζόμενη περισσότερο στον «best value» χαρακτήρα των μοντέλων της, αλλά και στην αναγνωρισμένη αξιοπιστία τους. Η αναβάθμιση της προϊοντικής γκάμας της Hyundai τής έδωσε τη δυνατότητα να ανταγωνίζεται πλέον τους κορυφαίους εκπροσώπους κάθε κατηγορίας, ενώ δίπλα στις παραδοσιακές της αξίες η εταιρεία παραθέτει επιπλέον τη σειρά επιδόσεων «Ν», αλλά και έναν τρίτο πυλώνα, εκείνον με τον οποίο η Hyundai επιδιώκει να καταστεί ηγέτης στα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων.
Φυσικά, όλο αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί υπερβολικά φιλόδοξο από κάποιον που δε γνωρίζει πως η εταιρεία πειραματίζεται πάνω από δεκαπέντε χρόνια με εναλλακτικά καύσιμα. Έτσι, το 2006 είχαμε οδηγήσει μια υδρογονοκίνητη εκδοχή της πρώτης γενιάς του Tucson, ενώ δέκα χρόνια αργότερα, στο Tannistest, είχαμε πρωτοσυναντήσει τη σειρά Ioniq, που προσφερόταν σε υβριδική, plug–in και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Η Hyundai ουσιαστικά προλείαινε το έδαφος για τον εξηλεκτρισμό της γκάμας της. Η έλευση του Ioniq 5, που βασίζεται στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα της εταιρείας, την οποία αξιοποιεί και το Kia EV6, σηματοδοτεί μια νέα γενιά high–end ηλεκτρικών μοντέλων.
Ο σχεδιασμός του Hyundai Ioniq 5 αποτίνει φόρο τιμής στο Pony της δεκαετίας του ’70, καθώς βασίζεται στο Concept 45, πρωτότυπο που παρουσιάστηκε το 2019 για να εορταστούν τα 45 χρόνια από την εμφάνιση του πρώτου μοντέλου της κορεατικής φίρμας. Οι αναλογίες του Hyundai Ioniq 5 και η απλότητα των γραμμών του παραπέμπουν στον αρχικό σχέδιο του Τζουτζάρο, εντούτοις η λιτότητα του σχεδίου -όπως για παράδειγμα η χωρίς νεύρα κεντρική επιφάνεια του καπό- αποκτά άλλη διάσταση μέσα από τον επιμελημένο σχεδιασμό των λεπτομερειών του αυτοκινήτου, αλλά και με το τολμηρό διαγώνιο «τσάκισμα» των πλευρικών επιφανειών, το οποίο δημιουργεί ένα ενδιαφέρον παιχνίδι με το φως, ιδίως στο ασημί περλέ χρώμα του αυτοκινήτου που δοκιμάσαμε επί ελληνικού εδάφους.
Το φουτουριστικό Hyundai Ioniq 5 μπορεί να διαθέτει τις αναλογίες ενός τυπικού χάτσμπακ, εντούτοις αρκεί κανείς να αναφέρει το μεταξόνιο των… 3 μέτρων για να πάρει μια ακριβέστερη εικόνα του όγκου της συγκεκριμένης κατασκευής, η οποία με μια απόσταση από το έδαφος 16 εκ. δικαίως μπορεί να χαρακτηριστεί ως crossover. Πρόκειται αναμφίβολα για μια ενδιαφέρουσα προσαρμογή, και μόνο στο Signum της Opel είχαμε διαπιστώσει στο παρελθόν μια ανάλογη απόπειρα «μπολιάσματος» της τυπολογίας ενός χάτσμπακ αμαξώματος σε μια άλλη κατηγορία.
Με τους τροχούς του Hyundai Ioniq 5 εκτοπισμένους στα άκρα του αμαξώματος και τον περιορισμό των προβόλων, αναμενόμενα ο χώρος των επιβατών είναι εντυπωσιακά μεγάλος, ενώ το απόλυτα επίπεδο δάπεδο συνεισφέρει στην άνετη φιλοξενία τριών ενηλίκων στο πίσω κάθισμα. Αντίστοιχη αίσθηση ευρυχωρίας εξασφαλίζει και η συρόμενη κατά 14 εκ. κεντρική κονσόλα, η οποία σε καμία περίπτωση δεν κρατά αποξενωμένους τους εμπρός επιβάτες, αφού μπροστά της παραμένει ένας σημαντικός αέρας από το ταμπλό, που θεωρητικά επιτρέπει το πέρασμα από το ένα κάθισμα στο άλλο. Έτσι, η τοποθέτηση του επιλογέα του κιβωτίου στην κολόνα του τιμονιού (κάτω από το μοχλοδιακόπτη των καθαριστήρων) ήταν μονόδρομος. Βέβαια, ο μη εξοικειωμένος, κάποιες φορές, αντί να θέσει σε κίνηση το Ioniq, άθελά του θα προτάξει την καθαριότητα του παρμπρίζ…
Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική, με τις πολλαπλές ρυθμίσεις του καθίσματος να επιτρέπουν και μια μορφή ανάκλισης αντίστοιχη των αεροπορικών καθισμάτων της πρώτης θέσης που συναντάμε στις υπερατλαντικές πτήσεις. Αναμφίβολα μια ευπρόσδεκτη επιλογή, που θα φανεί χρήσιμη, αν μη τι άλλο, κατά τον ανεφοδιασμό σε ένα ταξίδι. Αναφορικά με το χώρο αποσκευών, διαθέτει ένα σχετικά υψηλό κατώφλι φόρτωσης και μπορεί να υποδεχθεί 530 λίτρα φορτίου, ενώ κάτω από το εμπρός καπό υπάρχει ένας πρόσθετος χώρος 57 λίτρων (24 στις τετρακίνητες εκδόσεις, όπως η δική μας).
Εν Ελλάδι με το Hyundai Ioniq 5
Το Hyundai Ioniq 5 είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε αρχικά στην Ισπανία το καλοκαίρι του 2021, ενώ η έλευσή του στην ελληνική αγορά είχε προσδιοριστεί για τον περασμένο Σεπτέμβριο. Κι αν το επίσημο λανσάρισμα έχει καθυστερήσει μερικούς μήνες, δε θα μπορούσαν να περάσουν απαρατήρητα κάποια αυτοκίνητα που ήδη έχουν έρθει στη χώρα μας και έχουν αποκτηθεί από τον ΑΔΜΗΕ, τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο οποίος ύστερα από σχετικό αίτημα, μας παραχώρησε ευγενικά ένα εξ αυτών, προκειμένου να πάρουμε μια πρώτη γεύση από τη συμπεριφορά του στους ελληνικούς δρόμους.
Σπεύδουμε να περάσουμε στη θέση του οδηγού. Δε βρίσκουμε τόσο πρακτικές τις αναδυόμενες χειρολαβές για το άνοιγμα των θυρών, όμως δε θα μπορούσαν να απουσιάζουν από ένα αυτοκίνητο με τόσο καθαρές γραμμές, ενώ αποδεικνύονται αποδοτικές στον περιορισμό της αεροδυναμικής αντίστασης. Στο πλαίσιο αυτό, το Hyundai Ioniq 5 αναμένεται προσεχώς να διατίθεται και με κάμερες στη θέση των παραδοσιακών καθρεφτών.
Βολευόμαστε εύκολα στη θέση οδήγησης και μας εντυπωσιάζει η περιφερειακή ορατότητα, που ενισχύεται από τις κάμερες υψηλής ευκρίνειας, οι οποίες αποδεικνύονται επιβοηθητικές ώστε να μην πληγώσεις τις καθαρές επιφάνειες του αμαξώματος σε κάποιον ελιγμό. Ξαφνιάζει το τιμόνι μπροστά μας, καθώς από το κέντρο του απουσιάζει το logo της εταιρείας.
Ο σχεδιασμός του ταμπλό, με τις δύο οθόνες των 12 ιντσών για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων, συνάδει με τον μίνιμαλ εξωτερικό σχεδιασμό. Μπορεί να μην εντυπωσιάζει όπως οι μεγάλες οθόνες που υιοθετούν Tesla και Mustang Mach-E, το σύνολο όμως είναι εύχρηστο και καλοσχεδιασμένο. Σε επίπεδο αισθητικής μοιάζει με ένα κοκτέιλ της πρώτης γενιάς του MBUX της Mercedes και των λευκών polycarbonate MacBook. Κάτω από την οθόνη του συστήματος πολυμέσων συναντάμε ένα σύνολο αναλογικών διακοπτών που διευκολύνουν τις σχετικές επιλογές, ενώ οι ρυθμίσεις στο σύστημα κλιματισμού πραγματοποιούνται από μια ξεχωριστή επιφάνεια αφής. Για την πληροφόρηση του οδηγού υπάρχει επίσης διαθέσιμη μία οθόνη head–up display.
Όπως και άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, το Hyundai Ioniq 5 προσφέρεται με δύο χωρητικότητες μπαταρίας (58 και 72,6 kWh), καθεμία από τις οποίες διατίθεται με την κίνηση στους πίσω ή σε όλους τους τροχούς. Με τη μικρή μπαταρία, η πισωκίνητη έκδοση έχει απόδοση 170 ίππους και η τετρακίνητη 225, ενώ με τη μεγάλη οι αντίστοιχες ιπποδυνάμεις διαμορφώνονται στους 217 και τους 305 ίππους. Αντίστοιχα, οι δικίνητες εκδόσεις διαθέτουν μέγιστη ροπή 350 Nm και οι τετρακίνητες 605 Nm, ανεξαρτήτως μεγέθους μπαταρίας, ενώ το συνολικό βάρος κυμαίνεται μεταξύ 1.830 και 2.020 κιλών. Το δικό μας αυτοκίνητο ήταν η κορυφαία τετρακίνητη έκδοση, με την μπαταρία των 72,6 kWh, χωρητικότητα η οποία θα σκαρφαλώσει στις 77,4 kWh, στο πλαίσιο μιας αναβάθμισης που αναμένεται στο μέσον του τρέχοντος έτους.
Ανάλογα με την έκδοση διαμορφώνεται φυσικά και η εμβέλεια του μοντέλου, με το δικό μας να υπόσχεται 460 χλμ. αδιάλειπτης οδήγησης, σύμφωνα με την εργοστασιακή τιμή, ενώ σε πραγματικές συνθήκες θα μπορέσει να ξεπεράσει τα 400 χλμ. Συνυπολογίστε πως τα φωτοβολταϊκά πάνελ στην οροφή της έκδοσης λανσαρίσματος εξασφαλίζουν έως και 1.500 επιπλέον χιλιόμετρα το χρόνο.
Αυτό όμως που κάνει το Hyundai Ioniq 5 να ξεχωρίζει σε σχέση με τον ανταγωνισμό και το τοποθετεί απέναντι στην Tesla είναι η τεχνολογία ταχυφόρτισης των 800 V (αντί του στάνταρντ των 400 V), κάτι που σημαίνει πως σε έναν φορτιστή με ισχύ 350 kW, η πλήρωση για το 10%-80% της μπαταρίας μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα σε μόλις 18 λεπτά, ενώ απαιτούνται μόλις 5 λεπτά προκειμένου να επιτευχθούν 100 χλμ. αυτονομίας.
Τέλος, μια ενδιαφέρουσα δυνατότητα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου, η οποία προσφέρεται ως έξτρα, μεταμορφώνει το τελευταίο, με τη βοήθεια ενός προσαρμογέα στη θύρα φόρτισης, σε ένα μεγάλο powerbank, έτσι που ο κάτοχός του να μπορεί να τροφοδοτήσει μια υπαίθρια συσκευή με ισχύ έως 3,6 kW.
Απρόσκοπτες μετακινήσεις
Δε χρειάζεται να πούμε, για άλλη μία φορά, πόσο εντυπωσιακή είναι η αίσθηση πίσω από το τιμόνι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τέτοια στοιχεία απόδοσης. Παρά τα 2.020 κιλά του αμαξώματος, επιλέγοντας τη λειτουργία Sport, το Hyundai Ioniq 5 μπορεί να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα μέσα σε 5,2 δλ. Φυσικά, στις καθημερινές μετακινήσεις ο οδηγός μπορεί να επιλέξει -μέσα από το σχετικό μπουτόν στο κάτω αριστερά μέρος του τιμονιού- ένα πιο ήπιο πρόγραμμα οδήγησης, που θα του επεκτείνει την αυτονομία.
Με τα δύο αλουμινένια paddles πίσω από τη στεφάνη ρυθμίζεται ο βαθμός ανάκτησης στο άφημα του δεξιού πεντάλ, εν προκειμένω σε τέσσερις βαθμίδες. Η τέταρτη (λειτουργία i–pedal) σου δίνει τη δυνατότητα να οδηγείς, σχεδόν στο σύνολο μιας διαδρομής, μόνο με το δεξί πεντάλ, λειτουργία πολύ πιο βολική σε σχέση με αντίστοιχες υλοποιήσεις άλλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χάρη στην πιο προοδευτική αντίδραση στο άφημα του «γκαζιού».
Πράγματι, εκείνο που σε κερδίζει στο ηλεκτρικό Hyundai είναι ο απρόσκοπτος και ομαλός τρόπος που μετακινείσαι. Κατ’ αρχάς είναι το ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο θορύβου στο εσωτερικό του Ioniq, χαμηλότερο εν συγκρίσει με άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της κατηγορίας του, αλλά και η πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η ανάρτηση διαθέτει εμφανώς πιο μαλακή ρύθμιση σε σχέση με το EV6. Το αντιλαμβάνεσαι ακόμα κι όταν κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το αμάξωμα πλέει στις στροφές και παίρνει υπερβολικές κλίσεις.
Το τιμόνι διαθέτει τη σωστή υποβοήθηση και χαρακτηρίζεται από μια κάπως τεχνητή αίσθηση, ενώ οι τροχοί των 19 ιντσών με ελαστικά 235/55 του αυτοκινήτου μας, προσέφεραν εξαιρετική πρόσφυση και, σε συνδυασμό με την προσανατολισμένη στην άνεση ανάρτηση, κρατούν μακριά από την καμπίνα το ανομοιογενές της ελληνικής ασφάλτου, αν και οι πιο έντονες ανωμαλίες δε θα περάσουν απαρατήρητες. Μένει να δούμε πώς θα λειτουργούν τα νέα αμορτισέρ που θα προσφέρει η ανανεωμένη έκδοση, τα οποία υπόσχονται βελτιωμένη απόκριση της πίσω ανάρτησης, προς όφελος της άνεσης αλλά και της οδικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου.
Καταξίωση
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το hyundai Ioniq 5 δίκαια πήρε μία θέση στους 7 φιναλίστ του Αυτοκινήτου της Χρονιάς, με το συγγενές Kia EV6 να είναι κι αυτό ανάμεσα στους διεκδικητές του τίτλου. Αναμένουμε την επίσημη παρουσίαση του μοντέλου προκειμένου να επανέλθουμε με κάποια ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση, αλλά και με πληροφορίες για τις τιμές διάθεσης του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση, η τεχνολογία που διαθέτει το Ioniq 5 το τοποθετεί στο άνω τμήμα της κατηγορίας, ενώ η προσθήκη στην γκάμα του και μίας έκδοσης «Ν», με σχεδόν 600 ίππους, αναμένεται να διασκεδάσει τις όποιες αμφισβητήσεις και στον τομέα των επιδόσεων._ 4Τ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
ΥΠΕΡ//ΧΩΡΟΙ//ΣΧΕΔΙΑΣΗ//ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ//ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
ΚΑΤΑ//ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΠΟΡΤΙΦ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
HYUNDAI IONIQ 5
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 305 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 605 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ 72,6 kWh
ΦΟΡΤΙΣΗ AC 11 kW
ΦΟΡΤΙΣΗ DC 220 kWh
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP) 460 χλμ.
ΚΙΝΗΣΗ Στους τέσσερις τροχούς
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 4.635×1.890×1.605 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 3.000 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 2.020 κιλά
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ* 5,2 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ* 185 χλμ./ώρα
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ