Οδηγούμε τη Mercedes S 350 d Long και τη συγκρίνουμε με ένα μακρινό συγγενή της, τη Mercedes 250 S.
Με αφορμή τη δοκιμή της Mercedes S 350 d Long ταξιδεύουμε στο παρελθόν και στο μέλλον της αυτοκίνησης, με τις γερμανικές ναυαρχίδες να μετατρέπονται στις απόλυτες χρονομηχανές.
Οι μεγάλες Mercedes είναι αναμφίβολα αυτές που εν πολλοίς διαμόρφωσαν τη σημερινή εικόνα της εταιρείας. Μπορεί η S-Class να παρουσιάστηκε πριν από περίπου πενήντα χρόνια, όμως όλο αυτό ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, και δεν είναι τυχαίο που η γερμανική εταιρεία θεωρεί τη «220» του 1951 προπομπό της ναυαρχίδας της. Έτσι, τη δεκαετία του ’60, αν και δεν υπήρχε ακόμη στο λεξιλόγιο των αυτοκινητόφιλων η λέξη «premium», η Mercedes κατάφερνε να συναγωνίζεται σε κύρος εταιρείες όπως την Jaguar και την Cadillac. Στη διαμόρφωση αυτής της αντίληψης συνέβαλε τα μέγιστα η σειρά W108 /W109, που παρουσιάστηκε το 1965 και παρήχθη μέχρι το 1972, οπότε και τη διαδέχθηκε η πρώτη S-Class.
Με αφορμή, λοιπόν, τη δοκιμή της νέας S-Class, αξιοποιούμε μια… «ολοκαίνουργια» 250 S, ως σημείο αναφοράς προκειμένου να κατανοήσουμε τη διαδρομή που έχει διαγράψει η γερμανική ναυαρχίδα όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και την τεχνολογία του αυτοκινήτου.
Σε ποιον απευθύνεται η Mercedes S 350 d;
Εκείνοι που αναζητούν σήμερα ένα status symbol, το πιθανότερο είναι πως θα παρασυρθούν από τις σειρήνες των υπερυψωμένων κατασκευών. Και αν οι μεγάλες Mercedes κάποτε μονοπωλούσαν την πιάτσα της Βουκουρεστίου, πλέον είναι τα πολυτελή βαν της ίδιας εταιρείας που κυριαρχούν στις VIP μετακινήσεις.
Άρα, πού στοχεύει ένα πληθωρικό σεντάν σαν την Mercedes S 350 d Long της δοκιμής μας; Όσο κι αν μας παραξενεύει, όχι μόνο εξακολουθεί να υπάρχει ένα πιστό κοινό που εκτιμά τις αξίες της παραδοσιακής λιμουζίνας, ιδίως στις εκτός Ευρώπης αγορές, αλλά πολλές φορές αυτή συγκεντρώνει και την προτίμηση νέων αγοραστών, όπως στην περίπτωση της Κίνας, όπου κερδίζει την ψήφο των σαραντάρηδων.
Σε αυτό το κοινό, η S-Class εξακολουθεί να κρατάει τα σκήπτρα των πωλήσεων, με περισσότερα από 500.000 αντίτυπα να έχουν διατεθεί μόνο από την προηγούμενη γενιά του μοντέλου. Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι εννέα στους δέκα αγοραστές προτιμούν τη μακρύτερη έκδοση, σαν αυτήν των 5,3 μ. της «δικής μας» S-Class, που προσγειώθηκε στο γκαράζ του περιοδικού με στόχο να μας ταξιδέψει στο μέλλον.
Γιατί αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που δε θα πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους μια S-Class, καθώς ανέκαθεν αντιπροσώπευε την αιχμή της τεχνολογίας για την εκάστοτε εποχή της, ενσωματώνοντας καινοτομίες όπως είναι οι αερόσακοι, το ABS ή το ESP, οι οποίες χρειάστηκαν αρκετά χρόνια -ακόμα και δεκαετίες- μέχρι να υιοθετηθούν και στα πιο γήινα μοντέλα.
Αντιθέσεις: Mercedes S 350 d Long vs Mercedes 250 S
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η νέα S-Class στο δρόμο δεν περνάει απαρατήρητη. Φυσικά, έχουμε αφήσει πίσω την εποχή που τα πολυτελή αυτοκίνητα συγκέντρωναν τα φθονερά βλέμματα των συμπατριωτών μας. Σήμερα, που το… ελατήριο της οικονομίας βαίνει προς εκτόνωση και ως ένα βαθμό έχουμε βάλει στην άκρη τις ιδεοληψίες του παρελθόντος, το πέρασμα μιας πολυτελούς (κατά τεκμήριο μαύρης) λιμουζίνας, το πολύ να προκαλέσει κάποιο διερευνητικό βλέμμα των περαστικών, σε μια προσπάθεια να αναγνωριστεί το πρόσωπο του τυχόν επώνυμου επιβάτη της.
Δίπλα στη 250 S, η Mercedes S 350 d Long μοιάζει ασύγκριτα πιο επιβλητικό και στιβαρό. Δεν είναι μόνο η εύλογη διαφορά διαστάσεων -39 εκ. μακρύτερη η Mercedes S 350d (29 εκ. σε σχέση με τις 280 SEL/300 SEL, την αντίστοιχη Long της εποχής)-, αλλά και τα μικρότερα παράθυρα, οι διογκωμένες κολόνες και βέβαια οι θηριώδεις τροχοί των 20 ιντσών του αυτοκινήτου μας με τα P Zero διάστασης 255/40 εμπρός και 285/35 πίσω (όταν ο μακρινός της πρόγονος φορούσε ελαστικά 185 80 R14), που συντείνουν σε αυτή την αίσθηση.
Αν το ταξίδι πίσω στο χρόνο, περνώντας στο εσωτερικό της 250 S, αποδεικνύεται ανώδυνο, καθώς το ευήλιο σαλόνι της με τις φαρδιές δερμάτινες πολυθρόνες και το λιτό ταμπλό με τους απαραίτητους διακόπτες και τις επενδύσεις από τριανταφυλλιά έχουν μια οικεία και ανθρώπινη διάσταση, η είσοδος στη Mercedes S 350 d θα προκαλέσει δέος στον αδαή, και θαυμασμό στον γνώστη.
Ποιότητα και πολυτέλεια στο έπακρο χαρακτηρίζουν αμφότερα τα αυτοκίνητα, με βάση τα δεδομένα της κάθε εποχής, όμως στη σύγχρονη εκδοχή τις εντυπώσεις κερδίζουν τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου. Δε λείπουν οι καινοτομίες στα συστήματα ασφαλείας, όπως ο πίσω αερόσακος ή το σύστημα E-Active Body Control (με τη βοήθεια της αερανάρτησης το αμάξωμα ανασηκώνεται όταν επίκειται πλευρική σύγκρουση), όμως η έμφαση αναμφίβολα έχει δοθεί στο νέο MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Η νέα γενιά του ψηφιακού συστήματος μέσα από το οποίο αλληλεπιδρούν οι επιβάτες με το αυτοκίνητο περνά πλέον στη δεύτερη γενιά, γίνεται πιο έξυπνη και διαθέτει αυξημένες δυνατότητες εξατομίκευσης. Αν είστε λάτρεις της τεχνολογίας και όλα αυτά δε σας προκαλούν δέος, τότε σας περιμένουν έως και πέντε οθόνες, μέσα από τις οποίες οδηγός και συνεπιβάτες πραγματοποιούν τις απαραίτητες ρυθμίσεις και λαμβάνουν αντίστοιχα τη σχετική πληροφόρηση. Έτσι, οι δύο πίσω οθόνες μαζί με το φιλόξενο περιβάλλον διαμορφώνουν αυτό που η Μercedes αποκαλεί «τρίτο χώρο», ένα καταφύγιο ανάμεσα στο σπίτι και στο εργασιακό περιβάλλον.
Με εξαίρεση το ογκώδες κεντρικό μεσαίο τούνελ, η ζωή στο πίσω κάθισμα της Mercedes S 350 d Long είναι πολύ άνετη – δε νομίζουμε άλλωστε ότι έστω και για τη μικρότερη απόσταση θα στριμωχτεί εκεί τρίτος επιβάτης. Αντίστοιχα ευρύχωρο είναι και το στενόμακρο πορτ μπαγκάζ των 540 λίτρων, καθώς στα πλαϊνά φωλιάζουν προστατευμένα τα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου. Εξίσου πληθωρικός και πιο πρακτικός είναι ο χώρος αποσκευών της 250 S, με τη ρεζέρβα να «κουρνιάζει» σε μια σχεδόν όρθια θέση στο δεξί μέρος, εύκολα προσβάσιμη ακόμα και με φορτωμένο το αυτοκίνητο, όταν στη σύγχρονη εκδοχή δεν υπάρχει εφεδρικός τροχός.
Ο οδηγός έχει μπροστά του έναν πίνακα οργάνων στον οποίο μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τέσσερα διαφορετικά γραφικά και στη δυνατότητα τρισδιάστατης απεικόνισης. Η οθόνη των 12,8 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, συγκριτικά με της προηγούμενης γενιάς, απέκτησε μια μάλλον πιο πρακτική τετράγωνη σχεδίαση, ενώ αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η μεγάλη head-up display οθόνη που έφερε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, με τις σχετικές ενδείξεις να προβάλλονται σε απόσταση περίπου 10 μέτρων, έτσι που ο οδηγός να μη χρειάζεται να μεταβάλλει την εστίαση της όρασής του σε σχέση με το δρόμο.
Το μέγεθος της απεικόνισης, σύμφωνα με τη Mercedes, αντιστοιχεί σε οθόνη 77 ιντσών, ενώ το πιο εντυπωσιακό είναι η ενσωμάτωση επαυξημένης πραγματικότητας, προβάλλοντας στο οπτικό σου πεδίο -πάνω στον ίδιο τον δρόμο- τις οδηγίες πλοήγησης.
Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός και τα έως δεκαεννέα μοτέρ για τη ρύθμιση καθίσματος με τα δέκα προγράμματα μασάζ ολοκληρώνουν το hi-tech περιβάλλον του οδηγού, ενώ ο κατάλογος με τις τεχνολογίες που ενσωματώνει το αυτοκίνητο δεν μπορεί να συμπυκνωθεί μέσα στο περιορισμένο κείμενο μιας δοκιμής.
Ενδεικτικά αναφέρουμε δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 από το μέσον του 2021 σε αυτοκινητοδρόμους στη Γερμανία, παρκάρισμα εξ αποστάσεως ακόμα και σε πολυώροφο γκαράζ, φώτα που προβάλλουν οδηγίες στο δρόμο και προειδοποιούν τους πεζούς, όπως και αναγνώριση του κατόχου μέσω δακτυλικού αποτυπώματος, της φωνής ή του προσώπου του, για την πραγματοποίηση συναλλαγών από το αυτοκίνητο…
Από τη W108 στη W223
Αν ο οδηγός της 250 S έχει στη διάθεσή του ένα πανέμορφο βολάν με μια στεφάνη μεγάλης διαμέτρου, στη Mercedes S 350 d παραδόξως συναντάμε ένα μικρό flat-bottom τιμόνι, με τη μακριά S-Class μάλιστα να γίνεται πιο «μανιτζέβελη» σε συνδυασμό με το έξτρα προσφερόμενο σύστημα τετεραδιεύθυνσης, στο οποίο οι πίσω τροχοί μπορούν να αποκλίνουν έως και 10 μοίρες στους επιτόπιους ελιγμούς.
Κατά τους τελευταίους, το παλιό μοντέλο δεν έχει ανάγκη τις κάμερες και το πλήθος των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, καθώς η περιφερειακή ορατότητα είναι ιδανική, το τετραγωνισμένο αμάξωμα συμβάλλει ώστε ο οδηγός να αντιλαμβάνεται τα όριά του, ενώ η υδραυλική υποβοήθηση στο τιμόνι της ήταν μια ευπρόσδεκτη ευκολία που άργησε αρκετές δεκαετίες να περάσει στα πιο ταπεινά αυτοκίνητα.
Η συγκεκριμένη 250 S αποκτήθηκε από τον φίλο του περιοδικού Κώστα Λυμπερόπουλο το 2011 (υπήρξε ο τέταρτος ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου) και ήταν ήδη σε πολύ καλή κατάσταση. Οι δυο τους έχουν διανύσει περισσότερο από 50.000 χλμ., καθώς το αυτοκίνητο είναι ευχάριστο και αξιόπιστο ώστε να χρησιμοποιείται τόσο σε καθημερινές μετακινήσεις όσο και σε ταξίδια.
Έτσι, ο κάτοχός του, σε αντίθεση με τους περισσότερους ιδιοκτήτες κλασικών αυτοκινήτων, δεν κουβαλάει στο πορτ μπαγκάζ ανταλλακτικά για το ενδεχόμενο κάποιας βλάβης. Η 250 S ταξιδεύει άνετα έως τα 110-130.χλμ./ώρα, με το θόρυβο του βενζινοκινητήρα των 2,5 λίτρων να γίνεται αντιληπτός μετά τα 90 χλμ./ώρα.
Από την άλλη, η Mercedes S 350 d, με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,22, αποτελεί ένα από τα πιο αεροδυναμικά σεντάν, ενώ σύμφωνα με τη Mercedes είναι πιο ήσυχη και άκαμπτη σε σχέση με την προκάτοχό της. Ο 3λιτρος πετρελαιοκινητήρας μετά βίας γίνεται αισθητός στο εσωτερικό, με τη χροιά του να παραπέμπει περισσότερο σε βενζινοκίνητο σύνολο.
Οι 286 ίπποι και τα 600 Nm παρέχουν την απαραίτητη δύναμη για να κινηθεί με άνεση το αμάξωμα των 2.040 κιλών, με τα 100 χλμ. να έρχονται σε 6,4 δλ., όταν οι 130 ίπποι της 250 S με τα 202 Nm ροπής έχουν να μετακινήσουν ένα αμάξωμα περίπου 600 κιλά ελαφρύτερο. Τα 100 χλμ./ώρα εν προκειμένω έρχονται σε περισσότερο από 13 δλ., επίδοση για την οποία εν μέρει ευθύνεται η αραιή κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβώτιου των 4 σχέσεων με τον επιλογέα στο τιμόνι (το 5άρι διατέθηκε ως έξτρα από το Σεπτέμβριο του ’69), όταν η 350 d μεταφέρει την κίνηση (επίσης στους πίσω τροχούς) μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 9 σχέσεων.
Έτη φωτός χωρίζουν τα δύο αυτοκίνητα και στον τομέα της κατανάλωσης, με τη Mercedes S 350 d Long να έχει κάψει κατά μέσο όρο 8,5 λίτρα πετρελαίου/100 χλμ. σε διάστημα 1.700 χλμ., ενώ ο πρόγονός της καίει περί τα 16 λίτρα/100 χλμ. – εξού και διαθέτει μεγαλύτερο ρεζερβουάρ (82 λίτρα) έναντι 66 λτ. της 350 d.
Εύλογα, δεν τίθεται θέμα σύγκρισης στον τομέα της οδηγικής συμπεριφοράς. Μπορεί η 250 S να διέθετε τέσσερα δισκόφρενα, από εκεί και πέρα όμως η αρχιτεκτονική του πλαισίου και των αναρτήσεων, όπως επίσης η απουσία ηλεκτρονικών βοηθημάτων, καθιστά τη Mercedes S 350 d ένα πολύ πιο ασφαλές αυτοκίνητο. Το μεγάλο σεντάν φυσικά θα πάρει κλίσεις, ιδίως στη ρύθμιση Comfort, ενώ η πληθωρική ροπή, υπό συνθήκες, θα κάνει τους πίσω τροχούς να ολισθήσουν μέχρι να επέμβει το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης. Αξίζει να επισημάνουμε πως η 350 d διατίθεται και σε τετρακίνητη έκδοση.
Φυσικά, όλα αυτά έχουν και το κόστος τους, καθώς η τιμή εκκίνησης της 350 d Long διαμορφώνεται στα 141.170 ευρώ, τη στιγμή που, αν θέλεις να γευτείς την αίσθηση μιας κορυφαίας Mercedes -έστω και άλλης εποχής-, μπορείς να βρεις μια 250 S σε καλή κατάσταση κοντά στα 15.000 ευρώ, καθώς οι 4θυρες εκδόσεις της συγκεκριμένης σειράς δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη ζήτηση.
Είναι όμως πράγματι η νέα S-Class μια προβολή όλων όσα θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια στον κόσμο της αυτοκίνησης; Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη γενιά είναι ίσως η τελευταία με θερμικό κινητήρα, το αυτοκίνητο της δοκιμής μάς αποκαλύπτει τη μισή εικόνα, σε κάθε όμως περίπτωση η υπόλοιπη μισή δεν παύει να αποτελεί το απαύγασμα της τεχνολογίας πάνω σε τέσσερις τροχούς. Μένει να αποφασίσει κάποιος πόση τεχνολογία θέλει να βάλει στην αυτοκινητική καθημερινότητά του._ 4Τ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
MERCEDES S 350d Long
> ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.925 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 286 ίπποι/3.400-4.600 σ.α.λ.> ΡΟΠΗ: 600 Nm/1.200-4.600 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: Αυτόματο 9 σχέσεων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 5.289x1.921x1.503 > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.216 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 540 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.040 κιλά > ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,4 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,5 λτ./100 χλμ. > ΜΕΣΗ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 6,2-6,7 λτ./100 χλμ. (WLTP) > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 163-176 γρ./χλμ. (WLTP) > ΤΙΜΗ: 141.170 ευρώ
MERCEDES 250 S
> ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.496 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.400 σ.α.λ.> ΡΟΠΗ: 202 Nm/4.000 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: Χειροκίνητο 4 σχέσεων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.900x1.810x1440 > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: – > ΒΑΡΟΣ: 1.470 κιλά > ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ 0-97 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 182 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16 λτ./100 χλμ. > ΤΙΜΗ: –