Οδηγούμε δύο σύγχρονους εκπροσώπους της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα SUV MG Marvel και Lynk & Co 01, που ενσωματώνουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Συμβαίνει τώρα! Η εισβολή των Κινέζων στην ευρωπαϊκή αγορά είναι γεγονός. «Πού είναι οι Κινέζοι;» είχαμε ρωτήσει πριν από χρόνια τον τότε Πρόεδρο της Peugeot και νυν υψηλόβαθμο στέλεχος στη Stellantis, Maxim Picat. «Θα έρθουν στην Ευρώπη», μας είχε πει «και θα το κάνουν με την έλευση της ηλεκτροκίνησης». Να, λοιπόν, που ο κ. Picat επιβεβαιώνεται, καθώς στη φετινή λίστα των υποψήφιων αυτοκινήτων για το θεσμό του Αυτοκινήτου της Χρονιάς φιγουράριζαν αρκετές made in China κατασκευές, κάποιες από τις οποίες είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε κατά τη διάρκεια του φετινού Tannistest στη Δανία. Πρόκειται για το ηλεκτρικό MG Marvel και το plug–in υβριδικό Lynk & Co 01.
Πέρα από τις αρχικές μας εντυπώσεις, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο τρόπος που οι κινεζικές εταιρείες προσπαθούν να διεισδύσουν στην Ευρώπη, κάτι όμως που επ’ ουδενί δε θα τους προσφέρει όγκους πωλήσεων αντίστοιχους της εσωτερικής τους αγοράς. Εντούτοις, απλώνοντας το πόδι τους στη δύσκολη ευρωπαϊκή αγορά, αποκομίζουν οφέλη στον τομέα του πρεστίζ και αναμφίβολα θέτουν τις βάσεις για ένα σημαντικά υψηλότερο μερίδιο τα επόμενα χρόνια.
MG Marvel
Στην περίπτωση της MG Motors, η είσοδος αρχικά στη βρετανική αγορά και εν συνεχεία σε μια σειρά από άλλες ευρωπαϊκές (Ολλανδίας, Ιταλίας, Ελβετίας, Ισπανίας, Πορτογαλίας και στις Σκανδιναβικές) πραγματοποιήθηκε μέσω ενός αναγνωρίσιμου τίτλου, που αποκτήθηκε, μαζί με το εργοστάσιο του Λόνγκμπριτζ, από τη Nanjing Automobile ύστερα από την κατάρρευση της MG Rover το 2005. Σήμερα η φίρμα ανήκει στη SAIC Motor Corporation Limited και παράγει τόσο συμβατικά μοντέλα όσο και εξηλεκτρισμένα, σαν το Marvel.
Εξωτερικά, είναι περισσότερο η μάσκα του MG Marvel με τα οριζόντια φωτιστικά σώματα, ένα εκ των οποίων διατρέχει όλο το πλάτος του καπό, που δίνει έναν πιο μοντέρνο χαρακτήρα, εντούτοις ο μεγάλος μπροστινός πρόβολος και το αδιάφορο προφίλ δημιουργούν ένα σύνολο χωρίς ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Στο εσωτερικό ξεχωρίζει η μεγάλη οθόνη με το χρηστικό μενού, ενώ μέτρια γεύση αφήνουν ο σχεδιασμός των καθισμάτων και οι περιορισμένοι χώροι για τους πίσω επιβάτες, αλλά και τις αποσκευές.
Εντούτοις, δε χρειάζεται παρά ένα απλό πάτημα στο δεξί πεντάλ για να αντιληφθείς ότι κάτω από το άνευρο περίβλημα κρύβεται ένα σύνολο με συνολική απόδοση 288 ίππων και μέγιστη ροπή 665 Nm, που είναι σε θέση να επιταχύνουν το αμάξωμα των 1.995 κιλών στα 100 χλμ./ώρα μέσα σε 4,9 δλ. Για τη μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο 2 σχέσεων, ενώ η μπαταρία των 70 kWh εξασφαλίζει αυτονομία 370 χλμ., σύμφωνα με το πρότυπο WLTP.
Στο δρόμο ο οδηγός απολαμβάνει τη στιβαρή κατασκευή, η οποία διαθέτει και μια αξιόλογη οδική συμπεριφορά. Στο αεροδρόμιο του Σίνταλ, το βαρύ MG Marvel κατάφερε να ολοκληρώσει τη διαδικασία αποφυγής ταράνδου (η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της προκριματικής διαδικασίας του Car Of The Year) με 70 χλμ./ώρα, ενώ στα 74 χλμ./ώρα, παρ’ ότι πλέον βγήκε εκτός τροχιάς, εμφανίστηκαν ήπιες υποστροφικές αντιδράσεις.
Εκπρόσωπος της εταιρείας μάς είπε πως αν η MG αντιπροσώπευε κάποτε την εταιρεία που προσέφερε σπορ μοντέλα για όλους, σήμερα επιθυμούν να καθιερωθούν ως η φίρμα που θα κάνει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσιτό. Πάντως, το MG Marvel δεν μπορεί κανείς να πει πως εκπληρώνει τη συγκεκριμένη συνθήκη, καθώς η τιμή διάθεσής του σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές κυμαίνεται λίγο πάνω από τα 50.000 ευρώ.
Lynk & Co 01
Από την άλλη, το πιο προσιτό plug–in υβδριδικό Lynk & Co 01 (42.000 ευρώ στη Γερμανία), που άρχισε να προσφέρεται μόλις τον περασμένο Απρίλιο, δε στοχεύει τόσο στις άμεσες πωλήσεις, όσο στη διάθεσή του μέσα από ένα πρωτότυπο σύστημα μίσθωσης με πανευρωπαϊκό κόστος 500 ευρώ το μήνα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προσφέρει ιδιαίτερη ευελιξία, καθώς μπορείς να το ακυρώσεις με μια προειδοποίηση τριάντα ημερών, ενώ το ενδιαφέρον εν προκειμένω είναι πως, μέσω μιας εφαρμογής, έχεις τη δυνατότητα να υπενοικιάσεις το αυτοκίνητο σε τρίτο για ένα οποιοδήποτε διάστημα, έναντι τιμήματος που εσύ κάθε φορά που θα ορίζεις. Με άλλα λόγια, αν απουσιάζεις δύο μέρες σε κάποιο επαγγελματικό ταξίδι, μπορείς να επωφεληθείς οικονομικά, από το να αφήσεις το αυτοκίνητό σου ακίνητο σε έναν χώρο στάθμευσης. Οι συνεργάτες της Lynk & Co μας είπαν πως πρόκειται για ένα μοντέλο διάθεσης των αυτοκινήτων της που δε θα λειτουργούσε στην Κίνα, καθώς εκεί είναι ιδιαίτερα έντονη η αίσθηση της ιδιοκτησίας.
Το Lynk & Co 01 μπορεί κάποιος να το παραγγείλει on–line με ελάχιστα «κλικ» και, στην όλη λογική απλοποίησης της διαδικασίας, προσφέρονται μόλις δύο χρώματα (μπλε και μαύρο) και ένα επίπεδο εξοπλισμού. Υπάρχουν επίσης φυσικές εκθέσεις («club» τις αποκαλεί η εταιρεία) για όποιον θελήσει να το δει από κοντά και να το οδηγήσει.
Παρ’ ότι η διαδικασία διάθεσης του αυτοκινήτου είναι κοινή για όλες τις χώρες, εντούτοις το κοινό κάθε φορά λειτουργεί διαφορετικά. Έτσι, στην Ολλανδία, για παράδειγμα, τους ενδιαφέρει πολύ το κόστος, ενώ στο Νότο τους αρέσει να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα, μας είπε ο εκπρόσωπος της εταιρείας. Το Lynk & Co 01 διατίθεται ήδη σε Σουηδία, Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ολλανδία, ενώ για τη χώρα μας προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιο πλάνο για την εισαγωγή του.
Όσο για το ίδιο το αυτοκίνητο, οι πρώτες εντυπώσεις είναι όλες απόλυτα θετικές. Μπαίνοντας στο άνετο και ποιοτικό εσωτερικό του, ο επιλογέας αποκαλύπτει στον γνώστη τη συγγένεια του αυτοκινήτου με το Volvo XC40, στο οποίο και βασίζεται στο σύνολό του, καθώς αμφότερες οι εταιρείες ανήκουν στη μητρική Geely. Στο κέντρο του ταμπλό ξεχωρίζει η οθόνη 10 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, ενώ αξιοσημείωτη είναι η λειτουργία της κάμερας ταξιδίου (πάντα απορούσαμε γιατί δεν την έχει υιοθετήσει νωρίτερα κάποιος άλλος κατασκευαστής), με δυνατότητα καταγραφής και διαμοιρασμού των αρχείων μιας διαδρομής, όπου τουλάχιστον δεν υπάρχει πρόβλημα με τα προσωπικά δεδομένα.
Το αυτοκίνητο ταξιδεύει αθόρυβα, με τον υπερτροφοδοτούμενο 1.5 και το ηλεκτρικό μοτέρ να αποδίδουν συνδυαστικά 261 ίππους (180+81). Αντίστοιχα, αθροιστικά από τα δύο σύνολα προσφέρεται ροπή 160+265 Nm. Για τη μετάδοση φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων που μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Το «0-100» επιτυγχάνεται σε 8 δλ., παρά τα 2.350 κιλά της κατασκευής, η τελική αγγίζει τα 210 χλμ., ενώ η τυποποιημένη κατανάλωση, χάρη στο επαναφορτιζόμενο σύστημα, ορίζεται στα μόλις 1,2 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 στα 27 γρ./χλμ. Αντίστοιχα, στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, στην προαναφερθείσα δοκιμή αποφυγής ταράνδου, το Lynk & Co 01 ολοκλήρωσε τη διαδικασία με 71 χλμ./ώρα, με το αυτοκίνητο να είναι κάπως «μαλακό» στις αντιδράσεις του.
Πολύ υψηλό, λοιπόν, το επίπεδο των σύγχρονων κινεζικών εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων, γεγονός που προδιαγράφει ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές στα χρόνια που έρχονται…_ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ