Μπορεί το Model Y, o εκπρόσωπος της Tesla στα μεσαία SUV να βρει έναν άξιο αντίπαλο στο πρόσωπο της ηλεκτρικής Ford Mustang Mach-E;
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Tesla παίζει στο δικό της γήπεδο, με σύσσωμη την αυτοκινητοβιομηχανία πλέον να προσπαθεί να ακολουθήσει το δικό της τέμπο. Δεν είναι μόνο αξιομνημόνευτο ό,τι έχει πετύχει στο τεχνολογικό κομμάτι όσον αφορά την εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων· ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι πως η χρηματιστηριακή της αξία έχει ξεπεράσει εκείνη των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών με σαφώς μεγαλύτερη παραγωγή.
Τη στιγμή όμως που οι περισσότερες εταιρείες απλώς προσαρμόζουν τη φιλοσοφία των αυτοκινήτων τους στα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης, η Ford με τη Mustang Mach–E, ξεκινώντας από το εσωτερικό, προσπαθεί εμφανώς να μιμηθεί ή ακόμα και να βελτιώσει την αφαιρετική προσέγγιση της Tesla. Εξωτερικά, πάντως, όσο κι αν αρχικά σοκάρει η ιδέα ότι η ηλεκτρική μετεμψύχωση της Mustang ανασαίνει σε ένα SUV σώμα, το αποτέλεσμα δικαιώνει την επιλογή, καθώς ο σχεδιασμός διαθέτει τον απαραίτητο δυναμισμό, έτσι που στο αθόρυβο πέρασμά της, θαρρείς πως είναι ακόμη εκεί το γουργουρητό του V8.
Η Tesla, με τη σειρά της, προσδοκά πολλά με το Model Y, την SUV εκδοχή του best-seller της. Νομοτελειακά τα δύο αυτά μοντέλα συναντώνται και στο πεδίο της αγοράς ως άμεσα ανταγωνιστικά, καθώς βρίσκονται κοντά σε προδιαγραφές, ενώ βέβαια δε στερούνται και προσωπικότητας, αφού το καθένα, έστω και με διαφορετικό τρόπο, μπορεί να γοητεύσει το κοινό.
Και ενώ η Mustang Mach-E εδώ και κάτι μήνες διατίθεται ήδη στη χώρα μας, η είδηση εν προκειμένω αφορά την κορυφαία εκδοχή της, την GT (αναμένεται στην Ελλάδα στις αρχές του νέου χρόνου), που ήταν διαθέσιμη στο Τάνις μαζί το Model Y. Το τελευταίο ξεκίνησε μόλις πρόσφατα τη σταδιοδρομία του στην ελληνική αγορά. Η συνύπαρξη των δύο αυτοκινήτων σε αυτή τη δοκιμή ήταν μονόδρομος.
Ξεκινώντας από τα βασικά
Η Mach-E ακολουθεί τη σύγχρονη σχεδιαστική τάση για την εξασφάλιση ενός πιο δυναμικού σχήματος, με τους ανασηκωμένους «ώμους» να αποτελούν τη φυσική συνέχεια ενός αρκετά υψηλού καπό και τα παράθυρα να συμπιέζονται από την οροφή, που σταδιακά κυρτώνει προς τα πίσω. Εν προκειμένω, η έκδοση GT ξεχωρίζει από τους χρωματισμούς Grabber Blue και Cyber Orange (όπως η δική μας), την ελαφρώς τροποποιημένη μάσκα, τον εμπρός προφυλακτήρα και τις ανασχεδιασμένες εισαγωγές. Τις επιπλέον πινελιές εξασφαλίζουν οι τροχοί των 20 ιντσών, η Shadow Black οροφή, τα επίσης μαύρα καλύμματα των εξωτερικών καθρεφτών και οι Colorado Red δαγκάνες των φρένων.
Το Model Y, από τη μεριά του, που μοιάζει με μια υπερυψωμένη προσαρμογή της σιλουέτας του Model 3, διαθέτει ένα σημαντικά πιο χαμηλό ρύγχος, με το παρμπρίζ να κατεβαίνει χαμηλά, όπως και στο σεντάν αδελφάκι του, διαμορφώνοντας περιφερειακά ένα μεγαλύτερο γυάλινο περίβλημα, που σε συνδυασμό με την πανοραμική οροφή εξασφαλίζουν ένα ιδιαίτερα ευήλιο εσωτερικό. Η ορατότητα περιορίζεται μόνο προς τα πίσω τις βροχερές ημέρες, ελλείψει πίσω υαλοκαθαριστήρα.
Τα δύο αυτοκίνητα, πάντως, είναι εντυπωσιακά κοντά σε εξωτερικές διαστάσεις, με το Tesla να υπερέχει σε μήκος και ύψος κατά μόλις 1 εκ. και κατά 4 εκ. σε πλάτος. Και αν η Mach-E κερδίζει πόντους όσον αφορά το δυναμισμό της εξωτερικής εμφάνισης, ο μετρ της ηλεκτροκίνησης κάνει θαύματα στη διαρρύθμιση των εσωτερικών χώρων, καθώς το Model Y διαθέτει, παρά το χαμηλότερο καπό, έναν αρκετά ικανοποιητικό φόρτωσης μπροστά, και ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο πορτ μπαγκάζ, με συνολική χωρητικότητα 971 λίτρα. Οι αριθμητικές συγκρίσεις εν προκειμένω μπορεί να οδηγήσουν σε εσφαλμένα αποτελέσματα, αν δεν πραγματοποιούνται με την ίδια μέθοδο, αλλά τα 502 λίτρα της Mach-E αντιστοιχούν χωρίς αμφιβολία σε ένα μικρότερων διαστάσεων SUV.
Ώρα να περάσουμε στο θάλαμο επιβατών, όπου και στις δύο περιπτώσεις οι «κρυφές» χειρολαβές για το άνοιγμα των θυρών αποδεικνύονται πιο σύνθετες στην καθημερινότητα. Η Ford έχει κάνει πολύ καλή δουλειά στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, συνδυάζοντας ένα ποιοτικό φινίρισμα με μια σχεδιαστική προσέγγιση που αξιοποιεί μια εξίσου μεγάλη οθόνη (15,5 ιντσών, για την ακρίβεια) με του Model Y.
Εν προκειμένω τοποθετημένη σε «portrait» διάταξη, διαθέτει στο κάτω μέρος της ενσωματωμένο έναν μεγάλο περιστροφικό επιλογέα. Το μενού είναι εύχρηστο και κατανοητό, αλλά σίγουρα δε διαθέτει το βάθος που χαρακτηρίζει το λογισμικό του αντιπάλου της. Από εκεί και πέρα, μία επιπλέον μικρή οθόνη πίσω από το τιμόνι προσφέρει τις απαραίτητες ενδείξεις ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Ένας ακόμα περιστροφικός διακόπτης στην κεντρική κονσόλα για τον επιλογέα του κιβωτίου εξασφαλίζει την απαραίτητη γέφυρα με το οικείο περιβάλλον ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Από την άλλη, το Model Y, ως γνωστόν, είναι η χαρά του μινιμαλισμού, με την οριζόντια διατεταγμένη οθόνη να ξεχωρίζει μπροστά από το λιτό ταμπλό με την ξύλινη επένδυση. Όσο για τους επιβάτες του πίσω καθίσματος, και στις δύο περιπτώσεις απολαμβάνουν πολύ ικανοποιητικό αέρα για τα πόδια τους, με επίπεδο δάπεδο που κάνει ευκολότερη τη χρήση της μεσαίας θέσης.
Model Y vs Mustang Mach-E GT: Πόσο κοντά;
Το διαθέσιμο Tesla Model Y του Τάνις ήταν η έκδοση Long Range, που υπό κανονικές συνθήκες αποδίδει 470 ίππους (με μια επί πληρωμή αναβάθμιση η ισχύς «ξεκλειδώνει», αγγίζοντας τους 500 ίππους), όταν η Mustang Mach-E GT διαθέτει 487 ίππους. Σε κάθε περίπτωση, τη διαφορά την κάνει η ροπή, με το πρώτο να αποδίδει 575 Nm (592 Nm με την αναβάθμιση), όταν στη Mach–E GT η μέγιστη τιμή αγγίζει τα 860 Nm. Και στα δύο αυτοκίνητα συναντάμε δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν για κάθε άξονα, έτσι που η πληθωρική τους ιπποδύναμη να κατανέμεται στους τέσσερις τροχούς. Η συγκεκριμένη έκδοση της Mustang, σε αντίθεση με την επίσης τετρακίνητη «απλή» AWD extended range, διαθέτει ανάλογη ρύθμιση ώστε η κατανομή της ροπής στον πίσω άξονα να είναι μεγαλύτερη.
Σε κάθε περίπτωση, και τα δύο αυτοκίνητα επιταχύνουν ακαριαία, με την ταχύτητά τους να κλιμακώνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Ωστόσο, όπως είναι αναμενόμενο, η συγκεκριμένη έκδοση της Mustang αποδεικνύεται σαφώς γρήγορη της Long Range. Έτσι, για το τυπικό «0-100» η Mach-E GT χρειάζεται μόλις 3,7 δλ., επίδοση που ισοφαρίζει μεν η έκδοση Performance του Model Y, όταν το «δικό μας» Long Range χρειάζεται 5 δλ. και περίπου 4 δλ. με το σχετικό «ξεκλείδωμα».
Αντίστοιχα, όσον αφορά την τελική ταχύτητα, στοιχείο που μάλλον αφήνει αδιάφορους τους κατόχους των ηλεκτρικών, η Mach-E GT τερματίζει στα 200 χλμ./ώρα, με τη μέγιστη ταχύτητα των LR και Performance να διαμορφώνεται αντίστοιχα στα 217 και τα 241 χλμ./ώρα.
Η Mustang Mach–E GT διαθέτει αναβαθμισμένα φρένα, που φέρουν την υπογραφή της Brembο. Η ρυθμιζόμενη ανάρτηση MagneRide είναι στάνταρντ στη συγκεκριμένη έκδοση, ενώ εφοδιάζεται με ειδικά σχεδιασμένα ελαστικά της Pirelli σε διαστάσεις 245/45 R20.
Η κορυφαία έκδοση της Mach-E διαθέτει ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης, το Untamed Plus, στο οποίο οι μονάδες κίνησης προσαρμόζονται στις οδηγικές απαιτήσεις μιας πίστας, ενώ παράλληλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης και της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου γίνονται λιγότερο παρεμβατικά.
Ας δούμε πώς αποτυπώνονται όλα αυτά στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, με το πιο βαρύ τιμόνι της Mustang να προσφέρει καλύτερη αίσθηση και να σε προδιαθέτει για πιο «πολεμικές καταστάσεις», όπως και ο τεχνητός ήχος του κινητήρα. Τα προοδευτικά φρένα εμπνέουν επίσης στις διαδοχικές στροφές, όταν εκείνα του Model Y, τα οποία διαθέτουν επίσης γραμμική λειτουργία στην καθημερινή χρήση, επενεργούν πολύ πιο δραστικά σε ένα πιο αποφασιστικό φρενάρισμα πριν από τη στροφή.
Εντούτοις, το κατά περίπου 300 κιλά ελαφρύτερο αμάξωμα του Model Y τού προσφέρει την απαραίτητη ευελιξία, ενώ είναι αξιοσημείωτο πως, στην τυπική διαδικασία αποφυγής ταράνδου του Tannistest, πέτυχε φέτος την καλύτερη επίδοση ανάμεσα σε 28 νέα μοντέλα από όλες τις κατηγορίες (βλ. ξεχωριστή αναφορά).
Αφήσαμε για το τέλος το κρίσιμο κομμάτι της μπαταρίας, όπου η Mustang Mach-E διαθέτει συσσωρευτές με ωφέλιμη χωρητικότητα 88 kWh, που σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP εξασφαλίζουν αυτονομία 500 χλμ., ενώ το Model Y κερδίζει στο νήμα με 507 χλμ., παρά τη μικρότερη μπαταρία με ωφέλιμη χωρητικότητα 75 kWh. Το Tesla, πάντως, έχει ξεκάθαρα το πάνω χέρι στο κομμάτι της φόρτισης που μπορεί να πραγματοποιηθεί στα 250 kW, όταν το ηλεκτρικό SUV της Ford φορτίζει στα 150 kW, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους μεταξύ τους χρόνους φόρτισης.
Ford εναντίον Tesla: Μια πρώτη αποτίμηση
Η πρώτη εντύπωση πίσω από το τιμόνι της Mustang Mach–E GT είναι εκείνη ενός πιο σπορτίφ συνόλου, κάτι που χαρακτηρίζει άλλωστε και τις μικρότερες εκδόσεις του μοντέλου. Εντούτοις, το σαφώς ελαφρύτερο Model Y αποδεικνύεται εξίσου αποτελεσματικό στο δρόμο, είναι σαφώς πιο ευρύχωρο, ενώ διαθέτει το προβάδισμα στο κομμάτι του ανεφοδιασμού, με τη δυνατότητα ταχύτερης φόρτισης και την πρόσβαση στο δίκτυο των supercharger. Ταυτόχρονα, το Autopilot είναι αυτήν τη στιγμή ό,τι πιο προχωρημένο, όσον αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα από τη συγκεκριμένη συνύπαρξη των δύο αυτοκινήτων, που επ’ ουδενί δε διαθέτει χαρακτήρα συγκριτικής δοκιμής, φαίνεται πως η -ουσιαστικά πρώτη- απόπειρα της Ford στον τομέα της ηλεκτροκίνησης την αναδεικνύει σε μια καθ’ όλα υπολογίσιμη δύναμη, οπότε αναμφίβολα το μέλλον προδιαγράφεται ενδιαφέρον._ Μ. Σ.
Ford Mustang Mach-E AWD
ΙΣΧΥΣ: 487 ίπποι
ΡΟΠΗ: 860 Nm
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.743×1.881×1.613 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 2.273 κιλά
ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 402+100* λίτρα
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 88 kWh
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (DC): 150 kW
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 500 χλμ.
*Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΕΜΠΡΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Tesla Model Y
ΙΣΧΥΣ: 470 ίπποι
ΡΟΠΗ: 575 Nm
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.751×1.921×1.624 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.890 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.981 κιλά
ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 854+117* λίτρα
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,0 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 217 χλμ./ώρα
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 75 kWh
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (DC): 250 kW
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 507 χλμ.
TIMH: 54.990 ευρώ (με την επιδότηση του κράτους)
*Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΕΜΠΡΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
«Αποφυγή ταράνδου» στο Τάνις
Ford Mach-E AWD
Ελαστικά: Continental Premium Contact 6 (225/55 R19)
Με ταχύτητα εισόδου 64 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο γέρνει έντονα και υποστρέφει, εντούτοις η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται χωρίς παρέμβαση του ESP. Η μέγιστη ταχύτητα με την οποία περνάει επιτυχημένα τη διαδικασία είναι τα 70 χλμ./ώρα, αυτήν τη φορά με έντονα υπερστροφικά φαινόμενα. Τα 71 χλμ./ώρα πλέον αποδείχθηκαν πολλά και το αυτοκίνητο ολισθαίνει και χτυπάει τις κορύνες, ενώ στα 76 χλμ./ώρα βγαίνει εκτός πορείας πλαγιολισθαίνοντας.
Από την άλλη, η έκδοση Mach-E GT, με ελαστικά Pirelli P Zero (245/45 R20), δεν παρουσιάζει υπερστροφικά φαινόμενα και παραλίγο να ολoκληρώσει επιτυχημένα τη διαδικασία στα 74 χλμ./ώρα, αν δε χτυπούσε μια κορύνα. Ακόμα και στη σημαντικά υψηλότερη ταχύτητα των 81 χλμ./ώρα, παρ’ ότι και πάλι οριακά δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει τη διαδικασία, οι αντιδράσεις του αυτοκινήτου στις απότομες αλλαγές πορείας δεν είναι υπερβολικές.
«Αποφυγή ταράνδου» στο Τάνις
Tesla Model Y
Ελαστικά: Hankook Ventus S1 evo3 (255/45 R19)
Με ταχύτητα εισόδου 71 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο φρενάρει απότομα, το πίσω μέρος γυρίζει, όμως καταφέρνει και περνάει τη δοκιμασία. Το ίδιο επαναλαμβάνεται και όταν στη συνέχεια η ταχύτητα ανεβαίνει στα 73 και μετά στα 76 χλμ./ώρα. Στα 82 χλμ./ώρα η ταχύτητα πλέον είναι μεγάλη και η παρέμβαση του ESP δεν επαρκεί για να ολοκληρωθεί η πορεία χωρίς να χτυπήσει τις κορύνες. Εντούτοις, τα συνολικά αποτελέσματα είναι πολύ καλά.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ