Το ενεργοβόρο ασχημόπαπο του χθες, που μετατράπηκε σήμερα σε έναν οικολογικό κύκνο.
Η περίπτωση του Ford Kuga είναι ενδεικτική της τεχνολογικής εξέλιξης που βιώσαμε την τελευταία 15ετία. Το 2008 ήταν μια εποχή που το Focus πάλευε με σχεδόν αναιμικούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες, μιας και οι 5κύλινδρες «σαΐτες» ήταν αρκετά ακριβότερες. Τότε ήταν λοιπόν που η έλευση του Kuga έφερε τα πάνω κάτω σε όλα τα επίπεδα.
Ήταν το πρώτο SUV μοντέλο της εταιρείας που παρουσιάστηκε πολύ πριν ξεκινήσει η εμπορική μανία με τα συγκεκριμένα οχήματα. Μπορεί να είχε εξαιρετικά οδικά χαρακτηριστικά, αλλά οι υποψήφιοι αγοραστές ήταν διστακτικοί, μη θέλοντας ακόμη να αποχωριστούν το αγαπημένο τους Focus για χάρη αυτής της νέας ιδέας. Για να τους δελεάσει η ελληνική αντιπροσωπεία, ακολούθησε μια άκρως επιθετική εμπορική πολιτική, με σχεδόν σκανδαλώδεις τιμές για ένα ευρύχωρο όχημα, που είχε και το επιπλέον μπόνους του 2,5άρη 5κύλινδρου κινητήρα των 200 ίππων.
Το αντίτιμο ήταν μια αναμενόμενα υψηλή κατανάλωση για ένα όχημα με τέτοιον όγκο, αεροδυναμική και βάρος (της τάξεως των 1,6 τόνων). Εναλλακτική δεν υπήρχε, καθώς αυτός ήταν ο μοναδικός διαθέσιμος βενζινοκινητήρας, μιας και ακόμη δεν είχε απελευθερωθεί η πετρελαιοκίνηση και οι περισσότεροι υποψήφιοι αγοραστές δεν είχαν πρόσβαση στους ρεαλιστικότερους ντίζελ Duratorq κινητήρες.
Στην επόμενη γενιά του Kuga, που παρουσιάστηκε το 2012, η εικόνα στο θέμα των βενζινοκινητήρων βελτιώθηκε θεαματικά, χάρη στους downsized EcoBoost, οι οποίοι πλέον μπορούσαν να προσπεράσουν το σκόπελο κυβισμού και φορολογίας, χάρη στις χωρητικότητες των 1,6 και των 2,0 λίτρων. Η κατάσταση όμως αναφορικά με την κατανάλωση (και τις εκπομπές CO2) δε βελτιώθηκε σημαντικά.
Η τελευταία γενιά του Kuga, ωστόσο, έρχεται να βάλει τα πράγματα σε σωστές και ορθολογιστικά οικολογικές βάσεις. Η Ford δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, διευρύνοντας διαρκώς την γκάμα των εξηλεκτρισμένων μοντέλων της, όπου πάντως αλήθεια είναι ότι η Mustang Mach-E κλέβει την παράσταση. Σε αυτό το πλάνο κυρίαρχος είναι ο ρόλος του Kuga, που αποτελεί το πλέον εξηλεκτρισμένο μοντέλο της εταιρείας, καθώς περιλαμβάνει στην γκάμα του mild hybrid, full hybrid και φυσικά την κορυφαία του plug-in υβριδική έκδοση των 225 ίππων (δείτε εδώ περισσότερα από τη δοκιμή του plug-in υβριδικού Kuga).
Η Ford, λοιπόν, αποφάσισε να διαφοροποιηθεί από άλλους κατασκευαστές που δίνουν έμφαση στο performance, υιοθετώντας downsized θερμικούς κινητήρες με υπερτροφοδότηση. Μπορεί η Ford να διαθέτει ένα τέτοιο παράλληλο υβριδικό σύστημα στο μεγαλύτερο SUV της, το οποίο είναι χτισμένο επάνω σε έναν biturbo 3λιτρο EcoBoost κινητήρα (δείτε εδώ περισσότερα από τη δοκιμή του plug-in υβριδικού Ford Explorer), αλλά στο Kuga, εστιάζοντας κυρίως στις χαμηλότερες τιμές κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων, αποφάσισε να ακολουθήσει μια διάταξη που ονομάζει «split power». Bασίζεται σε έναν μεγαλύτερου κυβισμού ατμοσφαιρικό θερμικό κινητήρα (2,5 λίτρων), ο οποίος λειτουργεί σε κύκλο Άτκινσον, μια λύση που έχει δείξει ότι αποδίδει αποτελεσματικότερα στο πλαίσιο ενός υβριδικού συστήματος. Η Ford το μόνο που ανακοινώνει είναι μια συνδυαστική ισχύ 225 ίππων και τίποτε περισσότερο αναφορικά με επιμέρους τιμές ισχύος και ροπής. Σε ό,τι αφορά τη μετάδοση, η εταιρεία επέλεξε να δημιουργήσει μια διάταξη που, αν και χρησιμοποιεί πλανητικά γρανάζια, ενσωματώνει το πρωτεύον ηλεκτρικό μοτέρ και μία δευτερεύουσα γεννήτρια, με το τελικό αποτέλεσμα να παραπέμπει στη λειτουργία ενός κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων.
Αυτό λοιπόν που κατάφερε στην προκειμένη περίπτωση η Ford είναι να δημιουργήσει ένα σύνολο που, παρά το βάρος της κατασκευής, που ξεπερνάει τους 1,8 τόνους, προσφέρει πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις, χάρη στην επιπλέον ώθηση που προσφέρει ο δυνατός ηλεκτροκινητήρας. Από την άλλη, η ενεργοβόρα προϊστορία ανήκει οριστικά στο παρελθόν, καθώς, πέρα από την αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία (45 έως 65 χλμ. ανάλογα με το οδηγικό στυλ και τις κυκλοφοριακές συνθήκες), η κατανάλωση μπορεί να κυμαίνεται σε χαμηλό επίπεδο, της τάξης των 3 με 4 λτ./100 χλμ. Από εκεί και πέρα, ακόμα και με άδεια μπαταρία η κατανάλωση αυξάνεται σημαντικά, χωρίς όμως να φτάνει στο απαγορευτικό επίπεδο του παρελθόντος.
Το σύστημα δίνει στον οδηγό μια ευχέρεια επιλογών: EV Auto (υβριδική λειτουργία), EV Now (ηλεκτροκίνηση), EV Later (διατήρηση του επιπέδου φόρτισης προκειμένου να αποφασίσει ο οδηγός πότε και πού θα τη χρησιμοποιήσει) και EV Charge (φόρτιση της μπαταρίας). Όταν η μπαταρία φτάσει στο κατώτερο επίπεδο φόρτισης, το σύστημα αυτόματα επιστρέφει στο πρόγραμμα EV Auto, συμπληρώνοντας την ισχύ του βενζινοκινητήρα με υποβοήθηση από τον ηλεκτροκινητήρα με χρήση της ανακτημένης ενέργειας για βελτιστοποιημένη οικονομία καυσίμου.
Μέχρι λοιπόν να πάρουμε μία γεύση από την ηλεκτρική Mustang Mach-E, το plug-in υβριδικό Kuga προσφέρει μια απόλυτα ανταγωνιστική πρόταση στην αναδυόμενη κατηγορία αυτών των οχημάτων, τα οποία μάλιστα συνοδεύονται και από ένα ευνοϊκό καθεστώς για εταιρική χρήση.