X
Test Drive

Ford Explorer: Ένας γίγαντας με οικολογικές ανησυχίες

Δοκιμάζουμε το (πολύ) μεγάλο SUV της Ford, που βασίζεται σε ένα plug-in υβριδικό σύστημα 457 συνδυαστικών ίππων.

Συνεχίζοντας το πλάνο εξηλεκτρισμού της γκάμας της, που περιλαμβάνει την παρουσίαση 17 νέων μοντέλων όλων των κατηγοριών, η Ford αυτήν τη φορά καταπιάνεται με τα μεγάλα SUV. Όταν λέμε μεγάλα, κυριολεκτούμε απόλυτα, καθώς το Explorer δείχνει αμέσως τις υπερατλαντικές του καταβολές (πάντως για τα αμερικανικά δεδομένα δεν είναι ό,τι μεγαλύτερο υπάρχει, αφού ακόμα και μέσα στην γκάμα της Ford υπάρχει το μεγαλύτερο Expedition). Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό στα μέρη μας, πρόκειται όμως για ένα πολύ σημαντικό brand name, που κουβαλάει μία ιστορία τριάντα ετών.

Αυτή λοιπόν η έκτη γενιά, που έφτασε με κάθε επισημότητα και στα δικά μας μέρη, είναι εντελώς καινούργια και βασίζεται σε μια νέα πλατφόρμα της εταιρείας. Η αισθητική έχει έντονο αμερικανικό χρώμα, ευτυχώς χωρίς χρώμιο, αλλά με άφθονες σκουρόχρωμες λεπτομέρειες, όπως στη μάσκα, αλλά και περιμετρικά στο σύνολο των παραθύρων, που διακόπτονται ουσιαστικά μόνο από τις κεκλιμένες πίσω κολόνες. Η επιβλητικότατη εικόνα συμπληρώνεται από τους 20άρηδες τροχούς, τους αεραγωγούς στο ρύγχος και το ζευγάρι διπλών απολήξεων της εξάτμισης.

Φυσικά ο όρος «επιβλητικότατη» οφείλεται κατά κύριο λόγο στις «αμερικανο-αναθρεμμένες» διαστάσεις, με το μήκος να ξεπερνάει τα 5 μ. και το μεταξόνιο τα 3 μ. Περιθώρια για να νομίζεις ότι μπορείς να στριμωχθείς κάπου δεν υπάρχουν, καθώς με ανοιχτούς τους καθρέφτες το πλάτος αγγίζει τα 2,3 μ. (τουλάχιστον το σύστημα πανοραμικής προβολής του περιβάλλοντος χώρου βοηθάει τα μέγιστα κατά τη διαδικασία του παρκαρίσματος, μαζί και με το στάνταρντ σύστημα που αυτοματοποιεί την όλη διαδικασία, για το οποίο μπορείτε να δείτε περισσότερα σε αυτό το video).

Αυτές οι διαστάσεις μεταφράζονται, όπως είναι αναμενόμενο, σε μια γενναιόδωρη προσφορά εσωτερικών χώρων, για τρεις σειρές καθισμάτων και επτά επιβαίνοντες. Αυτά της δεύτερης σειράς είναι συρόμενα, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε εκείνα της τρίτης σειράς, τα οποία ανακλίνονται μάλιστα ηλεκτρικά. Ακόμα και με όλα τα καθίσματα σε πλήρη ανάπτυξη, περισσεύουν 240 λίτρα αποσκευών. Σε 5θέσια διάταξη, η τιμή αυτή αυξάνεται στα 635 λίτρα, ενώ το Explorer μπορεί να αναλάβει να φέρει εις πέρας μία μετακόμιση, καθώς σε διθέσια διάταξη χωράει 2.274 λίτρα (δείτε περισσότερα για τους χώρους του Explorer σε αυτό το video). Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η συνολική χωρητικότητα των διάφορων θηκών και αποθηκευτικών χώρων που υπάρχουν μέσα στην καμπίνα και φτάνουν στα 123 λίτρα(!).

Στο ταμπλό, που λες και έχει διαμορφωθεί για να τονίζει ακόμα περισσότερο το πλάτος της καμπίνας, ξεχωρίζουν οι μεγάλες ψηφιακές οθόνες για τα όργανα και το σύστημα πολυμέσων (SYNC 3 με τις δυνατότητες διασύνδεσης που εξασφαλίζει το Ford Pass Connect). Ο εξοπλισμός είναι πολύ πλούσιος, και θα ξεχωρίσουμε τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα της έκδοσης Platinum (αεριζόμενα και θερμαινόμενα), που προσφέρουν επιπλέον αρκετά προγράμματα μασάζ, καθώς και το προηγμένο ηχοσύστημα της B&O με την πολύ καλή απόδοση.

Δεν έχουμε παράπονα από την εργονομία και την ποιότητα των υλικών, όπου πάντοτε βέβαια κυριαρχεί ένας made-in-USA αέρας. Στις χρήσιμες λεπτομέρειες, εκτός από την επαγωγική φόρτιση κινητού, προσφέρονται άφθονες παροχές ρεύματος (έως τέσσερις υποδοχές USB, τρεις πρίζες 12V και μία 240V).

Κάτω από το καπό κρύβεται ένα μέλος της οικογένειας των EcoBoost κινητήρων, αλλά τα μεγέθη είναι τελείως διαφορετικά από αυτά στα οποία μας είχε συνηθίσει μέχρι σήμερα η Ford. O θερμικός κινητήρας είναι ένας 3λιτρος V6 με δύο τούρμπο, που αποδίδει 363 ίππους και συνεργάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 102 ίππων. Το συνδυαστικό αποτέλεσμα αυτής της σύμπραξης ανέρχεται στους 457 ίππους και στην αστείρευτη ροπή των 825 Nm, που είναι διαθέσιμη μόλις στις 2.500 σ.α.λ. Μπορεί το βάρος να αγγίζει του 2,5 τόνους, αυτό όμως δεν εμποδίζει το Explorer να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε 6 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 230 χλμ./ώρα.

Υπό άλλες συνθήκες τα μαντάτα από το μέτωπο της κατανάλωσης δε θα ήταν ευχάριστα για μια τέτοια κατασκευή. Χάρη όμως στη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, η εργοστασιακή κατανάλωση περιορίζεται στα 3,1 λτ./100 χλμ. και στα 71 γρ./χλμ. εκπομπών CO2. Βέβαια, η πραγματικότητα δεν αποδεικνύεται τόσο αισιόδοξη, αλλά και πάλι τα 6,5 λτ./100 χλμ. είναι μια πολύ καλή επίδοση για ένα όχημα αυτών των προδιαγραφών. Τα 42 χλμ. της εργοστασιακής ηλεκτρικής αυτονομίας μεταφράζονται στην πράξη σε μια τιμή γύρω στα 30 χλμ., ενώ όταν αδειάσει η μπαταρία, τότε η κατανάλωση αυξάνεται πάνω από τα 10 λτ./100 χλμ. (ειδικά μάλιστα εάν ο οδηγός επιλέξει να φορτίζεται η μπαταρία μέσω του θερμικού κινητήρα).

Όπως άλλωστε έχουμε ήδη γνωρίσει από το plug-in υβριδικό Kuga, (δείτε εδώ περισσότερα για την δοκιμή του υβριδικού Kuga) έτσι και εδώ υπάρχουν τέσσερις διαθέσιμες εναλλακτικές για το υβριδικό σύστημα: EV Now για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, EV Later που διατηρεί το επίπεδο φόρτισης, EV Charge που φορτίζει την μπαταρία μέσω του βενζινοκινητήρα και EV Auto, όπου το σύστημα επιλέγει τον ιδανικό συνδυασμό κίνησης ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. H μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 13,6 kWh και φορτίζεται από οικιακή πρίζα σε περίπου 6 ώρες, ενώ σε Ford Connected Wallbox ο χρόνος πέφτει στις περίπου 4 ώρες.

Όλη αυτή η δύναμη του Ford Explorer PHEV μεταφέρεται στο δρόμο μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 10 σχέσεων και ενός ηλεκτρομηχανικού συστήματος τετρακίνησης, που ελέγχει ταχύτατα την κατανομή της ροπής σε όλους τους τροχούς. Από εκεί και πέρα, το σύστημα Terrain Management προσφέρει μία πλούσια γκάμα επιλογών για κάθε πιθανή συνθήκη κίνησης (Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco και Deep Snow & Sand), με ανάλογες απεικονίσεις στον πίνακα οργάνων.

Στο δρόμο το πρώτο στοιχείο που εισπράττεις είναι φυσικά η αρχοντική ποιότητα κύλισης. Οι αναρτήσεις (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω) απορροφούν τις περισσότερες κακοτεχνίες που θα συναντήσει στο διάβα του το θηριώδες Explorer, είτε κινείται εντός ασφάλτου, είτε εκτός αυτής. Στη δεύτερη περίπτωση θέλει λίγη προσοχή, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το μεγάλο μήκος του μεταξονίου, αλλά και με τα ελαστικά, που προορίζονται για ασφάλτινη χρήση.

Για μια στιγμή ο οδηγός μπορεί να παρασυρθεί με όλη αυτήν τη δύναμη στη διάθεσή του, χάρη και στην εξαιρετική απόκριση του αυτόματου κιβωτίου στις εντολές του δεξιού πεντάλ. Μπορεί το τιμόνι να μη διακρίνεται για την αμεσότητά του, το σύστημα τετρακίνησης όμως χαρίζει έναν «παιχνιδιάρικο» χαρακτήρα στην κατασκευή, όπου βέβαια πάντοτε πρέπει να υπάρχει ο ανάλογος σεβασμός στην αδράνεια που συνοδεύει μια τέτοια μάζα.

Ένας ακόμη τομέας όπου το Explorer διακρίνεται για τις ικανότητές του είναι αυτός της ηχομόνωσης, χάρη στα ηχοαπορροφητικά κρύσταλλα αλλά και στο ηλεκτρονικό ενεργό σύστημα περιορισμού των θορύβων. Φυσικά, δε θα μπορούσε να λείπει από ένα όχημα αυτής της κατηγορίας μία πλήρης παλέτα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού.

Το νέο Ford Explorer Plug-in Hybrid διατίθεται στην τιμή των 84.885 ευρώ για την έκδοση ST-Line και των 85.576 ευρώ για την έκδοση Platinum με στάνταρντ εξοπλισμό, που περιλαμβάνει κυριολεκτικά τα πάντα, σε συνδυασμό με 8 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση Ford Protect. Σίγουρα πρόκειται για μια πολύ πληθωρική κατασκευή, με πλουσιοπάροχες προδιαγραφές και ένα οικολογικό προφίλ, λόγω του επαναφορτιζόμενου υβριδικού συστήματος. Σε αυτή την κατηγορία όμως ο ανταγωνισμός, που προέρχεται κατά βάση από τη Γερμανία και την Αγγλία, είναι αμείλικτος, και ιδιαίτερα σκληρός, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με το κύρος και το prestige._ Σ. Τ.

 

Ford Explorer PHEV

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.000 κ.εκ.

ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ: Άμεσος ψεκασμός και 2 τούρμπο

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 363 ίπποι/5.750 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 555 Nm/3.500 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 102 ίπποι

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 300 Nm

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 457 ίπποι

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 825 Nm

ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,6 kWh

ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 10 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 5.063×2.107×1.783 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.025 χλστ.

ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 240/635 – 2.274 λίτρα

ΒΑΡΟΣ: 2.466 κιλά*

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 68,4 λίτρα

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,0 δλ.*

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 230 χλμ./ώρα*

ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΔΟΚΙΜΗΣ: 25-35 χλμ.

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,5 λίτρα/100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 71 γρ./χλμ.

ΤΙΜΗ: 84.885 ευρώ (ST Line)

 

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!