X
Test Drive

Δοκιμάζουμε το νέο Cupra Formentor 1.5 eTSI

Ανανεωμένο εφ’ όλης της ύλης και ενδυναμωμένο στα επιμέρους σημεία, το Cupra Formentor είναι πιο ελκυστικό από ποτέ, αλλά παράλληλα και πιο ικανό.

Το Formentor είναι το πρώτο μοντέλο, αποκλειστικό δημιούργημα της Cupra, χωρίς καμία εξωτερική βοήθεια. Εξαρχής έδειξε τον προσανατολισμό και τη δυναμική της ισπανικής φίρμας, η οποία κατάφερε, έχοντας ως μπροστάρη το συγκεκριμένο μοντέλο να διακριθεί σε ένα εξαιρετικά μικρό χρονικό διάστημα, δείχνοντας τα δόντια της σε όλον τον ανταγωνισμό, χωρίς να φοβηθεί να τα βάλει με τις premium μάρκες.

Σήμερα, πατάει γερά στα πόδια της, όπως μαρτυρούν και οι πωλήσεις της και προχωράει με γοργούς ρυθμούς εξέλιξης να προσφέρει κάτι διαφορετικό και αναμφίβολα ξεχωριστό στην αγορά, με την προσθήκη και νέων μοντέλων, που εστιάζουν ακόμα περισσότερο στο πυρήνα της και θα γεμίσουν τα ταμεία της ισπανικής εταιρείας με ζεστό χρήμα, το οποίο θα αποτελέσει κινητήριο δύναμη για περεταίρω εξέλιξη.

Προπομπός…

Το Formentor είναι αυτό που έδειξε το δρόμο, χαράσσοντας την πορεία στην οποία η Cupra κινήθηκε. Σήμερα, μετά από λίγα χρόνια επιτυχημένης εμπορικής πορείας, έφτασε η στιγμή της ανανέωσης. Για μια ακόμα φορά στη σύντομη ιστορία της ισπανικής μάρκας, το Formentor προηγείται, είναι ο προπομπός, υιοθετώντας πρώτο τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της φίρμας.

Στόχος της συγκεκριμένης αισθητικής ανανέωσης είναι και η προσέλκυση ενός νέου κοινού, μικρότερου σε ηλικία, με πιο μοντέρνες παραστάσεις και απαιτήσεις. Το εντελώς αναθεωρημένο εμπρός μέρος δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης για την τόλμη των σχεδιαστών και τη μοναδικότητα της σχεδίασης, που αφήνει πίσω του τις παλιές γραμμές, που έτσι και αλλιώς ήταν δυναμικές, για χάρη μιας νέας ταυτότητας, στην οποία η φύση αποτέλεσε έμπνευση.

Θυμίζει ρύγχος καρχαρία η όψη του, καταφέρνοντας να διαφοροποιηθεί από τον προκάτοχό του αλλά και να εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο στην πρώτη ματιά. Οι μεγάλες εισαγωγές, εκτός από το λειτουργικό κομμάτι στο οποίο διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, ενισχύουν και τη δυναμική του Formentor. Τα τριγωνικά μοτίβα, χαρακτηριστικό της Cupra, βρίσκουν εφαρμογή σε διάφορα σημεία, όπως οι προβολείς ομίχλης, αλλά και το εσωτερικών των φώτων matrix LED.

Το σήμα της εταιρείας, στο ίδιο σχήμα, σκαρφάλωσε λίγο πιο πάνω στον προφυλακτήρα και βρίσκεται τώρα εμπρός από το μυώδες καπό, που μαζί με τους φουσκωμένους θόλους ενισχύουν την αίσθηση του πλάτους και κάνουν το μικρομεσαίο SUV της Cupra να δείχνει πιο άγριο. Πιο ιδιαίτερο είναι το πίσω αιχμηρό μέρος, το οποίο διατρέχει σε όλο του πλάτος μια μπάρα LED, που περιλαμβάνει το φωτιζόμενο σήμα της Cupra στο κέντρο του. Μια σειρά νέων ζαντών αλουμινίου συμπληρώνουν την εικόνα του ανανεωμένου Formentor, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας να πατάει σε αυτές τις όμορφες 18άρες.

Στο πιλοτήριο…

Από μέσα οι αλλαγές είναι εξίσου σημαντικές. Τόσο σχεδιαστικά, όσο και τεχνολογικά, αλλά και ποιοτικά. Η αναβάθμιση είναι άμεσα αντιληπτή, χάρη στην μεγάλη 12,9 ιντσών οθόνη, που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό, αλλά και ένα ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,9 ιντσών, με δυνατότητα παραμετροποίησης της προβολής του. Εργονομικά σχεδιασμένη, με προσοχή στη λεπτομέρεια, η καμπίνα προάγει τη σπορ διάσταση που πρεσβεύει η ισπανική μάρκα, με τον οδηγό να νοιώθει ένα με το αυτοκίνητο.

Απολαμβάνει την καλή θέση οδήγησης, με τις πολλαπλές ρυθμίσεις από κάθισμα και τιμόνι, που θα τους επιτρέψουν εύκολα να βολευτεί πίσω από το όμορφο τιμόνι, με τα προσεκτικά τοποθετημένα χειριστήρια που δίνουν πρόσβαση στις επιμέρους λειτουργίες, με τους δυο δορυφόρους που είναι τοποθετημένοι κάτω από τα μεσαία μπράτσα να φροντίζουν για την εκκίνηση, αλλά και την αλλαγή των προγραμμάτων οδήγησης.

Δεν λείπει η πρακτικότητα, με τις θήκες για μικρότερα η μεγαλύτερα αντικείμενα να είναι στρατηγικά τοποθετημένες για να καλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες οδηγού και επιβατών. Ο διαθέσιμος χώρος είναι άνετος για τέσσερα άτομα, με αυτόν για τις αποσκευές να είναι 450 λίτρα, που ικανοποιούν, χωρίς να είναι κορυφαία επίδοση στην κατηγορία. Οι χάλκινες πινελιές δίνουν μια πιο σπορ αύρα και αποτελούν χαρακτηριστικό γνώρισμα των μοντέλων της Cupra, με τα πλαστικά να είναι μαλακά στην πλειονότητά τους, με τις ραφές στις ενώσεις τους να προσδίδουν στην μοναδικότητα της σχεδίασης.

Το σύστημα πολυμέσων έχει αναβαθμιστεί ουσιαστικά και όχι μόνο όσον αφορά τη μεγάλη σε μέγεθος οθόνη. Πιο εύκολη είναι τώρα η περιήγηση στα μενού, με συντομεύσεις για τα κυριότερα και άμεση πρόσβαση στα υπομενού, ενώ η συνδεσιμότητα περιλαμβάνει τόσο Apple CarPlay, όσο και Android Auto. Η πρόσβαση στο κλιματιστικό γίνεται επίσης από την οθόνη, με το πάτημα ενός σημείου που σε μεταφέρει κατευθείαν στο μενού του, ενώ η ρύθμιση της θερμοκρασίας γίνεται και ανεξάρτητα, τόσο από την οθόνη, όσο και από τη μπάρα αφής στη βάση της οθόνης.

Φουλ της απόδοσης…

Αυτό που κάνει επίσης το Cupra Formentor ακόμα πιο ελκυστικό, είναι η πλήρης γκάμα κινητήρων που διαθέτει. Με απόδοση από 150 ίππους έως 333 ίππους στην κορυφαία εκδοχή του με τα διακριτικά VZ (Veloz που μεταφράζεται σε γρήγορος). Έχεις επιλογές, που ακολουθούν την εν γένει σπορ φιλοσοφία του μοντέλου, αλλά καλύπτουν πλέον και πιο αποτελεσματικά το κάτω άκρο, με πιο αποδοτικά σύνολα.

Για πρώτη φορά βρίσκει εφαρμογή στο Formentor το ήπια υβριδικό σύνολο 1.5 eTSI, που έρχεται να βελτιώσει την απόδοση και παράλληλα την κατανάλωση. Τη βάση αποτελεί έναν 4κύλινδρος κινητήρας 1.498 κ.εκ. με turbo, ο οποίος αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής από πολύ χαμηλά και μόλις τις 1.500 σ.α.λ. Στην προκειμένη περίπτωση «παντρεύεται» με μια ήπια υβριδική τεχνολογία 48V, που συμβάλει με την ηλεκτρική λειτουργία στην αποδοτικότητα και την άνεση.

Μια μίζα – γεννήτρια 48V και μια μπαταρία ιόντων λιθίου αποτελούν τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος. Αυτό επιτρέπει σε κάθε ευκαιρία και σε συνθήκες χαμηλού φορτίου στο αυτοκίνητο να κινηθεί με σβηστό τον κινητήρα, εξοικονομώντας έτσι καύσιμο και μειώνοντας δραστικά την κατανάλωση. Στη δοκιμή μας και σε μικτές συνθήκες είδαμε 8,5 λτ./100 χλμ. που είναι σχεδόν 0,5 λτ./100 χλμ. πιο χαμηλά από αυτό που είχαμε καταγράψει στη δοκιμή του προηγούμενου Formentor 1.5 TSI χωρίς το 48V mild hybrid σύστημα. Το Stop & Start λειτουργεί τώρα, χάρη στο 48V σύστημα πιο άμεσα και απρόσκοπτα, χωρίς σχεδόν να γίνεται αντιληπτό από τον οδηγό.

Το Formentor 1.5 eTSI έχει τη μικρότερη δύναμη από τις εκδόσεις που είναι διαθέσιμες για το μοντέλο, αλλά έχει να διαχειριστεί και το μικρότερο βάρος όλων, που περιορίζεται στα 1.463 κιλά. Οι 150 ίπποι και τα 250 Nm ροπής τα καταφέρνουν αξιοπρεπώς στον τομέα των επιδόσεων, με την τυπική επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται σε 9,0 δευτερόλεπτα και τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 205 χλμ./ώρα.

Έχει «νεύρο» στο δρόμο και το νιώθεις. Σε αυτό συμβάλει και το γρήγορο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη με τις επτά σχέσεις, που στέλνει τη δύναμη στους εμπρός τροχούς. Γρήγορο στις αλλαγές του, είτε προς τα επάνω, είτε όταν κατεβάζει, παρουσιάζεται ελαφρώς νευρικό, στις χαμηλές ταχύτητες, με πρόθεση κατεβάσματος που μεταφράζεται σε ένα μικρό κλότσημα λίγο πριν την πλήρη ακινησία, κάτι που όμως ισχύει σε όλα τα κιβώτια του είδους και δεν είναι αποκλειστικό χαρακτηριστικό του αυτόματου Formentor.

Τα φαρδιά ελαστικά της Continental με πλάτος 245/45 βάζουν κάτω τη δύναμη αποτελεσματικά, χωρίς να επιτρέπουν στο εμπρός μέρος να… χαζεύει, ακόμα και όταν ο οδηγός πιέζει δυνατά το δεξί πεντάλ. Το τιμόνι με τη βαριά, μεστή αίσθηση, περνά στα χέρια του οδηγού όλες τις πληροφορίες από το δρόμο, με την ανάρτηση, που αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, να σιγοντάρει. Διαβάζει καλά το δρόμο, με σπορ χροιά, που δίνει προτεραιότητα στην πληροφόρηση έναντι της άνεσης, κάτι που θα αρέσει στους «φίλους» της οδήγησης.

Η σπορ διάσταση είναι αυτή που κάνει ξεχωριστό το Cupra Formentor, δίνοντας ένα προβάδισμα στο ισπανικό μοντέλο έναντι του ανταγωνισμού, σε αυτόν τον τομέα. Αυτό δεν έρχεται μόνο του φυσικά, με το ισπανικό μοντέλο να έχει ένα πλήρες οπλοστάσιο σε όλους τους τομείς, που αφορούν την τεχνολογία άνεσης και ασφάλειας, αλλά και τους χώρους. Σε ένα πακέτο ελκυστικό εξωτερικά, με ένα περιβάλλον στο εσωτερικό του που σε αγκαλιάζει και σε κάνει να γίνεις ένα με αυτό. Όσον αφορά το οικονομοτεχνικό κομμάτι, η τιμή του Cupra Formentor 1.5 eTSI είναι 36.590 ευρώ. Το σύνολο είναι ολοκληρωμένο σε όλους τους τομείς, με πλουσιότερο εξοπλισμό, πιο έντονη εμφάνιση, αλλά και πιο σύγχρονο κινητήρα με βελτιωμένη αποδοτικότητα, που καθιστούν αθροιστικά το Formentor ως μια από τις καλύτερες επιλογές στην κατηγορία του.

Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης

Τεχνικά χαρακτηριστικά
CUPRA FORMENTOR 1.5 eTSI 150 PS DSG7
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ Άμεσος ψεκασμός με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.500 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.451 x 1.839 x 1.511 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 450 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.463 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,0 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 205 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 143-146 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 36.590 ευρώ

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!