Oι συγκινήσεις που πηγάζουν από την οδήγησης της ανανεωμένης Porsche Taycan 4S παραμένουν μοναδικές, ακόμα και όταν υπάρχει πίεση χρόνου.
Ευκαιρίας δοθείσης, ποτέ δε λες όχι όταν πέφτει στα χέρια σου μια Porsche Taycan, πόσω μάλλον όταν πρόκειται και για την ανανεωμένη έκδοση. Η πολιτική της ελληνικής αντιπροσωπείας, με τα ούτως ή άλλως περιορισμένα χρονικά περιθώρια, δεν μπορεί παρά να παραπέμπει περισσότερο σε μια αναλυτική γνωριμία, παρά σε μια εξαντλητική δοκιμή.
Πάντως, καθώς βρίσκεσαι εντός έδρας, έχεις το πλεονέκτημα να κινηθείς σε γνωστά λημέρια, κάτι που σου επιτρέπει να αφιερωθείς εξ ολοκλήρου στο ψάξιμο των τεχνικών και οδηγικών στοιχείων, κάτι πρακτικά αδύνατο σε μια τυπική, αστραπιαία γνωριμία υπό το φόβο των «Ιουδαίων», στο εξωτερικό.
Οι τυπικές διαδικασίες είναι λίγες, η γραφειοκρατία περιορισμένη, κι έτσι πολύ γρήγορα η Taycan είναι ακριβής στο ραντεβού της και μας περιμένει έξω από τα κεντρικά της Porsche στη Μεταμόρφωση.
Η αδιόρατη ανανέωση
Δυσκολεύεσαι να διακρίνεις την ανανέωση, αλλά έτσι κι αλλιώς μάλλον απαγορεύεται να μπει βαθιά το νυστέρι σε ένα τέτοιο αισθητικό σύνολο. Τα ανασχεδιασμένα φτερά συνεχίζουν να τονίζουν το πλάτος της Porsche Taycan, ενώ χρειάζονται δεύτερες (και τρίτες) ματιές στα φώτα και στους προφυλακτήρες για να ανακαλύψεις τις διαφορές.
Το πλέον (νέο) αναγνωρίσιμο σημείο είναι το τρισδιάστατο λογότυπο της μάρκας στο πίσω μέρος, «κρεμασμένο» κάτω από μία λεπτή φωτεινή μπάρα, όπου μάλιστα για πρώτη φορά διατίθεται σε φωτιζόμενη έκδοση, με κινούμενα σχέδια χαιρετισμού κατά την είσοδο και την έξοδο από το όχημα.
Ανάλογα δυσδιάκριτες είναι οι αλλαγές και στο εσωτερικό. Μπορεί ο εξοπλισμός να είναι από πλούσιος έως και ατελείωτος μέσα από μια μακροσκελέστατη λίστα από έξτρα, η αλήθεια είναι όμως ότι είναι πολύ συγκεκριμένα εκείνα που σου φτιάχνουν τη διάθεση. Οι «rich and famous» πελάτες αναμφίβολα θα προτιμήσουν να ασχοληθούν με χρώματα, επενδύσεις και οθόνες.
Εμάς μας φτάνουν και μας περισσεύουν το vintage καρό των λιτών μπάκετ, λίγη αλκαντάρα στο τιμόνι και ελάχιστο δέρμα. Η έκπληξη έρχεται από την αερανάρτηση, που σηκώνει (αστραπιαία) το αμάξωμα για να διευκολύνει τη διαδικασία επιβίβασης/αποβίβασης σε ένα τόσο χαμηλό αυτοκίνητο, αλλά και από τον γυάλινο ουρανό με την ηλεκτροχρωματική επικάλυψη (με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να γίνεται μερικώς ή ολικώς αδιαφανής).
Αναπόφευκτα δεν μπορεί να υπάρχει αφθονία χώρων σε ένα τόσο χαμηλό κουπέ, παρά τα 5 μέτρα και τις τέσσερις πόρτες, ενώ όσοι θέλουν κάτι περισσότερο(;) μπορούν και πάλι να στραφούν στις Cross/Sport Turismo.
Δυνατότερα και μακρύτερα
Ευτυχώς, πάντως, φαίνεται ότι πολύ σωστά η βελτίωση εστιάστηκε κυρίως στην αποτελεσματικότητα και τη δύναμη. Μπορεί οι κορυφαίες εκδόσεις να διαθέτουν πλέον ακόμα και τετραψήφιες ιπποδυνάμεις (1.100 ίπποι για την Turbo GT) προκειμένου να μην μπορεί κάποιος ανταγωνιστής από την Αμερική ή την Κίνα να ισχυρίζεται ό,τι θέλει ελαφρά τη καρδία, η ουσία όμως της βελτίωσης βρίσκεται αλλού, και πιο συγκεκριμένα στο τρίπτυχο: μπαταρία, inverter και κινητήρας.
Ο νέος ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα αποδίδει έως και 80 kW περισσότερη ισχύ από τον προκάτοχό του σε όλα τα μοντέλα. Από εκεί και πέρα, τον δικό τους ρόλο εδώ διαδραματίζουν το νέο inverter με το βελτιστοποιημένο λογισμικό, το νέο σύστημα διαχείρισης θερμότητας, η αντλία θερμότητας επόμενης γενιάς και οι τροποποιήσεις στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας και στον τρόπο λειτουργίας της τετρακίνησης.
H μεγαλύτερη μπαταρία Performance Battery Plus έχει τώρα μικτή χωρητικότητα 105 kWh (έναντι 93 kWh που ήταν πριν) και μεγαλύτερη δυνατότητα φόρτισης, καθώς η μέγιστη ισχύς που μπορεί να υποστηρίξει το ηλεκτρικό κύκλωμα των 800V είναι πλέον τα 320 kW (+50 kW περισσότερο από πριν). Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και η αρχική μονοκινητήρια έκδοση της Porsche Taycan των 435 ίππων έχει εργοστασιακή αυτονομία που φτάνει τα 678 χλμ. (ή τα 821 χλμ. σε αστικές συνθήκες).
Στην περίπτωση, πάντως, της 4S, η αρχιτεκτονική εκτός από τον νέο πίσω κινητήρα (με κιβώτιο διπλής σχέσης) περιλαμβάνει ένα μικρότερο μοτέρ εμπρός (με κιβώτιο μονής σχέσης). Η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 517 ίππους (ή τους σχεδόν 600 ίππους στη διαδικασία του launch control) και τα 710 Nm ροπής.
Οι επιπλέον ίπποι έχουν «κουρέψει» το χρόνο για το «0-100» κατά επιπλέον 0,3 δλ., με την επίδοση να διαμορφώνεται στα 3,7 δλ. Τα 200 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 12 δλ., ενώ για την τυπική ρεπρίζ 80-120 χλμ./ώρα χρειάζονται μόλις 2,1 δλ.
Επί το έργον με την Porsche Taycan 4S
Από την πρώτη φορά, στις αρχές του 2020, που οδηγήσαμε την Τaycan στο πλαίσιο του COTY εκείνης της χρονιάς μέχρι και σήμερα η ηλεκτρική αυτή Porsche μας έχει χαρίσει μαγικές στιγμές απόλαυσης.
Τώρα δεν έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει, αλλά υπερθεματίζει, με σταθερό σημείο αναφοράς το συγκλονιστικό τιμόνι με την υποδειγματική αίσθηση και τη σωστή πληροφόρηση. Μπορεί η τετραδιεύθυνση (έξτρα) να χαρίζει την ευελιξία που χρειάζεται ένα σπορ όχημα με μεταξόνιο σχεδόν 3 μέτρων, η έκπληξη όμως έρχεται από την ανάρτηση.
Η τελευταία διαθέτει πλέον στάνταρντ την αερανάρτηση, που εμπλουτίζεται με το έξτρα σύστημα Active Ride, το οποίο αναλαμβάνει να αντισταθμίζει τις απότομες μεταβολές (στη φάση επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης) κατά τον εγκάρσιο και διαμήκη άξονα.
Ξεχάστε τις ενεργές αντιστρεπτικές, καθώς η διατήρηση του επιπέδου (κυριολεκτικά και μεταφορικά) επιτυγχάνεται με ξεχωριστά μοτέρ και υδραυλικές αντλίες που έχουν ενσωματωθεί ξεχωριστά σε κάθε θάλαμο της αερανάρτησης.
Το αποτέλεσμα είναι ότι ξεχνάς το πρόγραμμα Sport Plus για την πίστα, και αρκείσαι στο Normal. Το feeling μέσα στη στροφή διατηρείται αμετάβλητο ανεξαρτήτως ταχύτητας, αντιμετωπίζοντας με μοναδική αποτελεσματικότητα τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, παρά τους έξτρα τροχούς των 21 ιντσών με το 35άρι προφίλ (πίσω).
Από εκεί και πέρα, είναι μάλλον ανούσιο να μιλάμε για μια βελτίωση 15 κιλών σε μια κατασκευή που ξεπερνάει τους 2,3 τόνους, όπως και για τη δυνατότητα «push to pass», εκτός κι αν συμμετέχεις σε αγώνα και χρειαστεί να προσπεράσεις κάποιον πιο αργό συνδυασμό… στην Eau Rouge στο Σπα.
Αντίθετα, είναι πολύ σημαντικές η αποτελεσματικότερη διαχείριση της ενέργειας και η νέα μεγαλύτερη μπαταρία, αφού με λίγη αυτοσυγκράτηση μπορείς να διατηρείς την κατανάλωση κάτω από τις 20 kWh/100 χλμ., κάτι που μεταφράζεται σε μέση αυτονομία που εύκολα ξεπερνάει τα 400 χλμ., ενώ ακολουθώντας τα όρια μπορείς να φτάσεις στη συμπρωτεύουσα χωρίς στάση για ανεφοδιασμό (σε γρήγορη οδήγηση πάντως εύκολα φτάνεις κατά μέσο όρο τις 25 kWh/100 χλμ.).
Καλοδεχούμενη και η βελτίωση στην αίσθηση του πεντάλ των φρένων, αλλά πέρα από τη μεγαλύτερη ανάκτηση (που σύμφωνα με τη φιλοσοφία της εταιρείας γίνεται κατά βάση από τα φρένα), θα θέλαμε περισσότερες επιλογές από την υπάρχουσα χαμηλή βαθμίδα και το αυτόματο πρόγραμμα.
Υπάρχει ακόμη ελπίδα…
… για τα ηλεκτρικά οχήματα που θέλουν να έχουν έναν σπορ χαρακτήρα. Το Hyundai Ioniq 5N αποτελεί ακόμα μία απόδειξη, και η Porsche Taycan την επιβεβαίωση για άλλη μία φορά, υπερθεματίζοντας με τις προσθήκες σε μπαταρία και ανάρτηση. Αν μάλιστα μπορούσε να εμπλουτιστεί με τα software καλούδια του Ioniq 5N (σε κιβώτιο, ήχο και διαφορικό), τότε θα είχαμε να κάνουμε με το απόλυτο πασπαρτού για κάθε περίσταση._ 4Τ
Porsche Taycan 4S
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 517 ίπποι (598 ίπποι με overboost) >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 710 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: 1 σχέση εμπρός + 2 σχέσεις πίσω >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ:105 kWh (97 net) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.963×1.966×1.379 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.900 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 407 λίτρα (+84 λτ. εμπρός) >ΒΑΡΟΣ: 2.325 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΡΓ./ΔΟΚΙΜΗΣ: 18,7/19,3 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA ΕΡΓ./ΔΟΚΙΜΗΣ: 614/490 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-100% (AC): 11 ώρες (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 18 λεπτά (320 kW) >ΤΙΜΗ: Από 128.250 ευρώ