X
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε την τρίτη γενιά της BMW X1

Η νέα BMW X1 μεγαλώνει σε διαστάσεις, δανείζεται την... μεγαλοπρεπή οθόνη της iX και αποκτά μια αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή.

Η BMW X1, το μικρό SUV της γερμανικής εταιρείας μπαίνει αισίως στην τρίτη του γενιά και έχει ουσιαστικά απέναντί του τον γερμανικό ανταγωνισμό των Audi και Mercedes, που με τα Q3 και GLA στοχεύουν σε ένα αντίστοιχο κοινό. Με το βαυαρικό μοντέλο να έχει ξεκινήσει πρώτο τη σταδιοδρομία του, τo 2009, αποδείχθηκε όλα αυτά τα χρόνια ιδιαίτερα δημοφιλές, καθώς αποτελεί το πιο προσιτό crossover της εταιρείας. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνουν τα 2,7 εκατομμύρια αντίτυπα στα οποία έχει διατεθεί έως το 2022.

Σε αντίθεση με το αρχικό μοντέλο που ήταν πισωκίνητο, η δεύτερη γενιά υιοθέτησε την εμπρός κίνηση στις βασικές της εκδόσεις, όπως και η αντίστοιχη Σειρά 1, και σήμερα, ύστερα από επτά χρόνια, ήρθε η ώρα της αντικατάστασής της με ένα νέο αυτοκίνητο, το οποίο διαθέτει την ίδια αρχιτεκτονική όσον αφορά το σύστημα μετάδοσης. Φυσικά, όπως και στον προκάτοχό του, τα πιο ισχυρά σύνολα θα συνδυάζονται με κίνηση σε όλους τους τροχούς.

Το δάπεδο του αυτοκινήτου αποτελεί μια τροποποιημένη εκδοχή εκείνου που υιοθετήθηκε και στο προηγούμενο μοντέλο, με στόχο εκτός των άλλων να μπορεί να υποδεχθεί την μπαταρία της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης με την οποία εμπλουτίζεται η γκάμα της νέας BMW X1.

Οι βασικές αγορές της BMW X1 είναι με σειρά σπουδαιότητας εκείνες της Γερμανίας, της Αμερικής, της Αγγλίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας, ενώ όταν μιλάμε για Ασία, ουσιαστικά τον κύριο λόγο έχει η αγορά της Κίνας, στην οποία διατίθεται μια εκδοχή με μεγαλύτερο μεταξόνιο – εν προκειμένω αυτή της τρίτης γενιάς βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της εξέλιξης.

Με το σύνολο των συστημάτων κίνησης να είναι διαθέσιμο εξαρχής, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το προσδοκώμενο μεταξύ των διαφορετικών τεχνολογιών, καθώς οι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις αναμένεται πως θα αντιπροσωπεύουν το 43% των συνολικών πωλήσεων (31% αμιγώς ηλεκτρικές και 12% επαναφορτιζόμενες ηλεκτρικές), ενώ από το εναπομείναν 57% με τα συμβατικά κινητήρια σύνολα, μόνο το 16% θα αφορά ντίζελ!

Εντός έδρας

Για τη διοργάνωση της δημοσιογραφικής αποστολής δεν επελέγη κάποιο μεσογειακό τουριστικό θέρετρο, ως είθισται, αλλά το εργοστάσιο παραγωγής του αυτοκινήτου στο Ρέγκενσμπουργκ της Γερμανίας. Η συγκεκριμένη πόλη, άλλοτε σημαντικό και πολιτιστικό κέντρο και σήμερα μια ζωντανή φοιτητούπολη, βρίσκεται 125 χιλιόμετρα βόρεια του Μονάχου και διαθέτει ένα πανέμορφο ιστορικό κέντρο που τέμνεται από τον Δούναβη.

Το εργοστάσιο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1986, κατασκευάζοντας τη θρυλική Ε30, και σήμερα, πέραν της BMW Χ1, από τις γραμμές παραγωγής βγαίνουν επίσης η Σειρά 1, η Σειρά 2 Gran Tourer και η Χ2, απασχολεί δε περί τους 9.000 εργαζομένους από 53 χώρες. Έπειτα από μια σύντομη ξενάγηση στο εργοστάσιο, με καλυμμένες φυσικά τις κάμερες των κινητών, ξεκίνησε η διαδικασία των test drive.

Η νέα BMW X1 σε κερδίζει με το που την αντικρίζεις, καθώς διαθέτει μια ισορροπία ανάμεσα στο δυναμισμό και την αίσθηση στιβαρότητας – μονολιθικό χαρακτήρισε το σχήμα της ο σχεδιαστής Jacek Peplowski, που με τον αεροδυναμιστή Sven Pfoertsch, οι οποίοι παρευρέθησαν στην παρουσίαση, εξέφρασαν από κοινού την ικανοποίησή τους πως δε χρειάστηκαν εκατέρωθεν υποχωρήσεις στην υλοποίηση του τελικού σχήματος, το οποίο χαρακτηρίζεται από ένα συντελεστή οπισθέλκουσας 0,26.

Η εντελώς κάθετη διαμόρφωση της μάσκας φιλοξενεί τα σημαντικά διευρυμένα χαρακτηριστικά «νεφρά», τα οποία δεν έχουν εν προκειμένω λάβει τις εξωφρενικές διαστάσεις που συναντάμε στα πιο μεγάλα μοντέλα της εταιρείας.

«Οι περισσότεροι εξετάζουν το ρύγχος ενός αυτοκινήτου, προσπαθώντας να διαπιστώσουν κατά πόσο είναι αεροδυναμικό ένα αυτοκίνητο, όμως το πιο σημαντικό σημείο στην αεροδυναμική μελέτη ενός μοντέλου είναι η διαμόρφωση της ουράς, έτσι ώστε να απομακρύνεται ο αέρας όσο το δυνατόν πιο μακριά», μας είπε ο αεροδυναμιστής της Χ1.

Από πλευράς διαστάσεων, το νέο μοντέλο είναι συνολικά διευρυμένο -σχεδόν ταυτόσημο σε μέγεθος με την πρώτη BMW Χ3-, έχοντας κερδίσει έναντι του προκατόχου του 53 χλστ. στο μήκος (4.500 χλστ.), 44 χλστ. στο ύψος, 24 χλστ. στο πλάτος και 22 χλστ. στο μεταξόνιο.

Το αποτέλεσμα είναι μια εντυπωσιακή αίσθηση ευρυχωρίας, που για το δικό μας μέσο ανάστημα (1,78) άφηνε στο πίσω κάθισμα αέρα περί τις δύο παλάμες για τα γόνατα και μία για το κεφάλι. Αντίστοιχα, για το χώρο αποσκευών (540-1.600 λίτρα) η εταιρεία ανακοινώνει μια αύξηση στη μεταφορική ικανότητα 50 λίτρων. Να σημειώσουμε πως παρέχεται ως έξτρα η δυνατότητα επιλογής συρόμενου πίσω καθίσματος, που με μια διαδρομή 130 χλστ. προσφέρει έξτρα ευελιξία στο ταξίδι.

Η μεγάλη αλλαγή, πάντως, όσον αφορά τη νέα γενιά γίνεται αισθητή μόλις περάσεις στη θέση του οδηγού. Κάθεσαι ψηλά, διαθέτοντας μια εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα, και τα νέα (έξτρα) καθίσματα αποδεικνύονται, όπως διαπιστώσαμε στη συνέχεια, πολύ άνετα και συγκρατούν σωστά το σώμα.

Φυσικά, στην καμπίνα του νέου εσωτερικού κυριαρχεί η πολύ καλή ποιότητα των υλικών, ενώ η εταιρεία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη λεπτή κυρτή οθόνη, το BMW Curved Display, που πρωτοείδαμε στην ηλεκτρική iX, συνδυάζοντας μια οθόνη 10,25 ιντσών για τον πίνακα οργάνων, και 10,7 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων.

Η συγκεκριμένη επιλογή διευκόλυνε τον παράλληλο περιορισμό των φυσικών διακοπτών, γεγονός που δεν μπορούμε να πούμε πως μας ευχαρίστησε, εντούτοις εξοικονομήθηκε έτσι χώρος στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας, όπου για πρώτη φορά συναντάμε μια έξυπνη θέση υποδοχής του κινητού τηλεφώνου, με την επιφάνεια για την ασύρματη φόρτιση να βρίσκεται σε μια όρθια, ελαφρώς κεκλιμένη θέση.

Το «αιωρούμενο» υποβραχιόνιο με το ενσωματωμένο πάνελ χειριστηρίων αποτελεί επίσης μια πρακτική λύση που συνδυάζεται με ικανούς αποθηκευτικούς χώρους για μικροαντικείμενα, ακριβώς από κάτω.

Τέλος, ο αυξημένος αυτός βαθμός ψηφιοποίησης του νέου μοντέλου συνδυάζεται επίσης με μια σημαντικότερη γκάμα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.

Η γκάμα των κινητήρων της BMW X1

Η νέα BMW X1 διατίθεται αρχικά με μια γκάμα δύο πετρελαιοκίνητων εκδόσεων (18d και xDrive23d με 150 και 211 ίππους) και δύο βενζίνης (18i και xDrive 23i, με 136 και 218 ίππους), που σε όλες τις περιπτώσεις συνδυάζονται με ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων. Πέραν του μικρού βενζινοκινητήρα, με χωρητικότητα 1,5 λίτρο, τα υπόλοιπα σύνολα είναι 2λιτρα.

Τις αρχικές αυτές εκδόσεις πολύ σύντομα θα συμπληρώσουν η αμιγώς ηλεκτρική BMW iX1 xDrive30 (313 PS), δύο ακόμα «συμβατικές» εκδόσεις (xDrive 20d με 163 ίππους και 20i με 170 ίππους) και δύο plug-in υβριδικά μοντέλα (xDrive25e με συνδυαστική ισχύ 245 ίππους και xDrive30e με 326 ίππους). Όλες οι συμβατικές εκδόσεις, πλην των βασικών βενζίνης και πετρελαίου, διαθέτουν ήπια υβριδική τεχνολογία 48V.

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας ανέφεραν πως τόσο στα βενζινοκίνητα σύνολα όσο και στα ντίζελ έχει ξανασχεδιαστεί το 90% των τμημάτων με στόχο τη βελτιστοποίηση της απόδοσής τους, ενώ επίσης ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως στα επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα, χάρη στην μπαταρία χωρητικότητας 14,2 kWh, η ονομαστική ηλεκτρική αυτονομία αγγίζει τα 92 χλμ., κατά πολύ περισσότερο από τις μέσες ημερήσιες αστικές μετακινήσεις.

Για πρώτη φορά ηλεκτρική η BMW Χ1

Η BMW iX1 xDrive30 είναι το πρώτο τετρακίνητο της BMW στη συγκεκριμένη κατηγορία. Οι μονάδες κίνησης στον εμπρός και τον πίσω άξονα αποδίδουν συνολικά 313 ίππους, τιμή στην οποία συνυπολογίζεται η προσωρινή στιγμιαία αύξηση ισχύος (boost mode), η οποία ενεργοποιείται μέσω ενός paddle στο αριστερό μέρος του τιμονιού και έχει διάρκεια περί τα 10 δλ. Πληθωρική είναι και η συνδυαστική ροπή των δύο ηλεκτροκινητήρων, που φτάνει τα 494 Nm.

Η δύναμη του αυτοκινήτου δεν είχε πρόβλημα να μεταφερθεί χωρίς απρόοπτα στους βρεγμένους γερμανικούς δρόμους, χάρη στο ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης, επιταχύνοντας μάλιστα με εντυπωσιακό τρόπο το βαρύ αμάξωμα της ηλεκτρικής έκδοσης (2.085 κιλά μαζί με τον οδηγό, κάπου μισό τόνο περισσότερο σε σχέση με τα 1.573 κιλά της πιο ελαφριάς εκδοχής του μοντέλου).

Έτσι, η BMW iX1 xDrive30 ολοκληρώνει το τυπικό «0-100» σε 5,6 δευτερόλεπτα, με την τελική να περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα. Η μπαταρία υψηλής τάσης διαθέτει χωρητικότητα 64,7 kWh και υπόσχεται αυτονομία 414-440 χλμ., ενώ μπορεί να φορτιστεί με ισχύ 130 kW, έτσι που η πλήρωση για το 10%-80% της χωρητικότητάς της μπορεί να πραγματοποιηθεί σε 29 λεπτά.

Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης, το μέγεθος της ανάδρασης μπορεί να ρυθμιστεί χειροκίνητα, μέσα από το μενού του infotainment, όμως αναμφίβολα η αυτόματη λειτουργία είναι πιο αποδοτική και λαμβάνει υπόψη στοιχεία από την εμπρός κυκλοφορία (μέσω της κάμερας του αυτοκινήτου) ή από το σύστημα πλοήγησης.

Στο δρόμο, πέρα από τη δύναμή της, η ηλεκτρική Χ1 εντυπωσιάζει με την εξαιρετική κύλισή της, παρά το αυξημένο βάρος που επιβάλλει την τοποθέτηση σφιχτότερων ελατηρίων, αλλά και τη συνολικά συμπαγή αίσθηση που προσφέρει.

BMW X1 xDrive23i

Spoiler alert!

Φοβόμαστε πως δε θα χρειαστεί να φτάσετε στο τέλος του κειμένου για να σας αποκαλυφθεί η υπεροχή της νέας BMW X1, που πέρα από πρακτικές υπόσχεται και συναρπαστικές μετακινήσεις χάρη στον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα που συνοδεύει κάθε μοντέλο του Βαυαρού κατασκευαστή.

Δεν είναι πως οι 18d και 23i που οδηγήσαμε πέραν της ηλεκτρικής έκδοσης- βάζουν φωτιά στο δρόμο. Ειδικά στην πρώτη θα θέλαμε να φιλτράρεται πιο αποδοτικά η χροιά του πετρελαιοκινητήρα, ενώ το αυτοκίνητό μας δε διέθετε δυνατότητα χειροκίνητης επιλογής της ταχύτητας, κάτι ίσως αναμενόμενο σε ένα βασικό μοντέλο.

Εντούτοις, στο δρόμο το πλαίσιο αποδεικνύεται εντυπωσιακά ζυγισμένο, και αυτό παρά τα 45άρια λάστιχα σε τροχούς 19 ιντσών, που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, τα οποία θα μπορούσαν να «πληγώσουν» την άνεση της ανάρτησης. Να σημειώσουμε πως όλες οι εκδόσεις της BMW Χ1 διατίθενται στάνταρντ με ζάντες ελαφρού κράματος 17 ιντσών, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης τροχών 20 ιντσών, κάτι όμως που μάλλον δε θα αποτελεί την ιδανική επιλογή για τους ελληνικούς δρόμους.

Στην πολύ καλή οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, αναμφίβολα έχουν παίξει το ρόλο τους η εξαιρετική ακαμψία της κατασκευής, το μακρύτερο μεταξόνιο, τα φαρδύτερα μετατρόχια σε σχέση με του προηγούμενου μοντέλου, αλλά και οι επιμέρους αναβαθμίσεις στην εμπρός ανάρτηση. Στον εμπρός άξονα διατίθενται επίσης τα έξτρα αμορτισέρ μεταβαλλόμενης απόσβεσης, ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων.

Αντίστοιχα, η αίσθηση που προσφέρει το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετική και οι κλίσεις του αμαξώματος παραμένουν περιορισμένες, παρά την απόσταση των 205 χλστ. που χωρίζουν το τελευταίο από το έδαφος. Τέλος, η προαιρετική, προσαρμοζόμενη ανάρτηση «M» διαθέτει μεταβλητή απόσβεση βάσει της συχνότητας των κραδασμών και συνδυάζεται με σπορ σύστημα διεύθυνσης και μειωμένη απόσταση από το έδαφος κατά 15 χλστ.

Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε την πολύ καλή λειτουργία του συστήματος πλοήγησης, βασισμένου σε χαρτογράφηση της Here, ενώ ιδιαίτερα βοηθητικό αποδείχθηκε και το σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας, που υπερθέτει τις οδηγίες πλοήγησης πάνω στην πραγματική εικόνα από το δρόμο.

Σε μια εποχή, λοιπόν, που οι mainstream αυτοκινητοβιομηχανίες διεκδικούν τον τίτλο του premium, η BMW έρχεται να υπερασπιστεί τον τίτλο της με έναν νέο παίκτη, που «παίζει μπάλα» σε όλα τα σημεία του γηπέδου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: TOM KIRKPATRICK

BMW X1 sDrive18d

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: π/κ με διπλό τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.995 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/3.750-4.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 360 Nm/1.500-2.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Τριών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.500×1.845×1.642 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.692 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 540 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.650 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 4,9-5,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 129-144 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 48.200 ευρώ

Οι τιμές της νέας BMW X1 στην Ελλάδα

BMW X1 sDrive18i >36.920 ευρώ

BMW X1 xDrive23i >45.000 ευρώ

BMW X1 Drive18d >48.200 ευρώ

BMW X1 xDrive23d >53.650 ευρώ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!