Μπορεί παντού να δεσπόζουν τα SUV, η νέα τάση όμως θέλει κάτι περισσότερο crossover, όπως είναι το νέο Peugeot 3008, που αναπόφευκτα βρίσκει στο δρόμο του την καθιερωμένη Mercedes GLA, με φόντο τις μικρές mild-hybrid βενζινοκίνητες -και φυσικά αυτόματες- εκδόσεις.
Στην ευρύτερη εικόνα, δεν μπορεί κανείς να μην συμπεριλάβει και τα ετεροθαλή αδελφάκια αυτών των μοντέλων, που συνθέτουν μια παραπλήσια στρατηγική για Mercedes και Peugeot στα C-SUV.
Καθώς λοιπόν αμφότεροι διαθέτουν τα τυπικά ευρύχωρα οικογενειακών προδιαγραφών SUV -βλέπε GLB και «5008» με τις 7θέσιες προεκτάσεις τους-, υπήρχε το περιθώριο για κάτι πιο ιδιαίτερο σε σχεδιαστικό επίπεδο για το αμέσως προηγούμενο σκαλοπάτι στην γκάμα τους.
Πρώτη η Mercedes το αντιλήφθηκε αυτό, μετουσιώνοντας την GLA πρώτης γενιάς με την υπόσταση ψηλωμένου χάτσμπακ, σε ένα κομψό crossover. Μεγαλύτερη ήταν η απόσταση που διήνυσε το «3008», αφού από το ένα (συντηρητικό) άκρο βρέθηκε στο ακριβώς απέναντι.
Η πρώτη γενιά ξεκίνησε ως ένα «στρουμπουλό» ουδέτερο MPV, η δεύτερη μετουσιώθηκε σε ένα ξεχωριστό SUV και η τρίτη έβαλε πλώρη για τα crossover, υιοθετώντας άφθονα ρηξικέλευθα στοιχεία από κουπέ (και όχι μόνον) σχήματα.
Η εμφάνιση της Mercedes GLA και του Peugeot 3008
Όπως λοιπόν το «408» έσπασε τα σεντάν δεσμά του, έτσι και το Peugeot «3008» αποστασιοποιείται πλέον από τα τυπικά SUV, όντας κάτι μεταξύ fastback και coupe. Πολλές ξενόφερτες λέξεις θα πει κανείς, όλες όμως εξαιτίας των προσταγών της εποχής, που από τη μία θέλει απόσταση από το έδαφος, άρα crossover, και από την άλλη ιδανική αεροδυναμική προσέγγιση, εξού και το «κόψιμο» της ουράς σε liftback.
Το αποτέλεσμα οπτικά είναι εντυπωσιακό, κάτι που μάλλον οφείλεται στις έντονες ακμές στο πίσω μέρος με το κάθετο τελείωμα, αλλά εξίσου εντυπωσιακό είναι το νέο ρύγχος. Η λεπτή μπάρα στο πάνω μέρος περιλαμβάνει τους μακρόστενους προβολείς και ολογράφως το μοντέλο, αλλά ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής είναι η περίτεχνη μάσκα, με κεντρικό θέμα τον θυρεό της Peugeot και τις «νυχιές» στα άκρα από τα φώτα ημέρας.
Η Mercedes GLA, αν και περισσότερα χρόνια στην αγορά, δεν περνάει απαρατήρητη, κάτι που δεν οφείλεται τόσο στην ηπιότερη σχεδιαστική της προσέγγιση, όσο στη φανταχτερή βυσσινί απόχρωση, στις εντυπωσιακές έξτρα 20άρες ζάντες και στο bodykit της έκδοσης AMG.
Στο εσωτερικό θα πρέπει να αποδώσουμε τα ιστορικά εύσημα στη Mercedes, η οποία πριν από μερικά χρόνια ρίσκαρε με την πρωτοποριακή επιλογή του ενιαίου πάνελ οθονών για τα όργανα και τα πολυμέσα, μιας και δικαιώθηκε απόλυτα ύστερα από τη σχεδόν καθολική υιοθέτηση παρόμοιων λύσεων από τον ανταγωνισμό.
Η Peugeot από τη μεριά της είχε και εκείνη χαράξει από πολύ νωρίς τον δικό της δρόμο με το πρώτο i-Cockpit. Σε αυτό το νέο «3008» έρχεται η ώρα για το επόμενο επίπεδο. Με την είσοδο στο αυτοκίνητο, τις εντυπώσεις κερδίζει η οθόνη των 21 ιντσών του νέου -«Panoramic», όπως λέγεται πλέον- i-Cockpit.
Η οθόνη είναι υψηλής ανάλυσης και μοιάζει να αιωρείται πάνω από το ταμπλό, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν το μικρό τιμόνι και τα πλήκτρα αφής i-Toggles, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα παραμετροποίησης, δίνοντας γρήγορη πρόσβαση σε δέκα λειτουργίες που θα επιλέξει ο κάτοχος του αυτοκινήτου.
Με απόλυτα κριτήρια, η εικόνα των πλαστικών ίσως να μην είναι εφάμιλλη με του απερχόμενου μοντέλου, «διαθλάται» όμως μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό από: κρυφούς φωτισμούς, πολυεπίπεδες εναλλαγές με έντονες ακμές και μερικά ιδιαίτερα υλικά, όπως το ύφασμα Rimini, που καλύπτει σημαντικά τμήματα στις πόρτες, στο ταμπλό και στην κεντρική κονσόλα.
Παρά τη μείωση των φυσικών διακοπτών, τα παραμετροποιήσιμα i-Toggles σώζουν την κατάσταση σε ό,τι αφορά την άμεση πρόσβαση στον κλιματισμό και στα συστήματα υποβοήθησης, ενώ η τοποθέτηση του μίνιμαλ επιλογέα ταχυτήτων στο ταμπλό έχει δημιουργήσει ορισμένες πρακτικές λύσεις αποθήκευσης για μικροαντικείμενα.
Στην GLA η εικόνα παραμένει γνώριμη, με τις ενοποιημένες οθόνες των 10,25 ιντσών έκαστη, ενώ στην κεντρική κονσόλα η πρόσφατη ανανέωση έφερε την αντικατάσταση του touchpad από μία μικρή εσοχή για μικροαντικείμενα, ο διακόπτης επιλογής των προγραμμάτων οδήγησης δεν είναι πλέον περιστροφικός, ενώ αξιοσημείωτη είναι η (έξτρα) δυνατότητα τοποθέτησης αναγνώστη δακτυλικού αποτυπώματος!
Διαφορές δεν υπάρχουν πια σε ό,τι αφορά τη θέση οδήγησης. Τα πρότυπα της GLA, στην οποία κάθεσαι σχετικά όρθια και ψηλά (αυτή η κόκκινη διέθετε τα έξτρα σπορ καθίσματα), ασπάζεται πλέον και το «3008». Η αναθεώρηση του i-Cockpit δε σε υποχρεώνει πια να βάζεις ψηλά το κάθισμα και χαμηλά το τιμόνι, προκειμένου να διαβάζεις τα όργανα.
Τώρα διαλέγεις με μεγαλύτερη ευχέρεια τη θέση που σου ταιριάζει, εκμεταλλευόμενος και το κάθισμα με την άφθονη πλευρική στήριξη. Σε ό,τι αφορά χωροταξικά θέματα, αν και το «3008» υπερέχει ελαφρώς στο μήκος του αμαξώματος και του μεταξονίου, το τελικό αποτέλεσμα δε γέρνει την πλάστιγγα υπέρ κάποιου.
Στο «3008» η κλίση της οροφής πίσω δεν έχει επιφέρει σημαντικές συνέπειες στο χώρο των επιβατών, μιας και το πίσω κάθισμα έχει τοποθετηθεί αρκετά χαμηλά, ώστε να αφήνει αέρα για τα κεφάλια τους, ενώ και η αύξηση του μεταξονίου αφήνει ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών κανονικού αναστήματος.
Στην GLA ένας πέμπτος επιβάτης θα ενοχληθεί από το ιδιαίτερα ογκώδες κεντρικό τούνελ της μετάδοσης, αλλά από εκεί και πέρα οι άλλοι δύο «ένοικοι» πίσω θα βολευτούν χωρίς άλλα θέματα. Στο χώρο αποσκευών, πάντως, η επικράτηση του «3008» είναι ξεκάθαρη, λόγω της μεγαλύτερης χωρητικότητας (520 λίτρα, έναντι 435 λίτρων της GLA) και του καθίσματος που διαιρείται σε τρία τμήματα, ενώ η GLA διαθέτει ένα απόλυτα τετραγωνισμένο σχήμα.
Mild power
Μία γρήγορη ματιά στην γκάμα αρκεί για να αποδείξει τη συντριπτική υπεροχή της GLA στην ποικιλία των διαθέσιμων εκδόσεων. Τη στιγμή που το «3008» διαθέτει δύο υβριδικές (μία mild-hybrid και μία plug-in hybrid) και τρεις ηλεκτρικές εναλλακτικές, η Mercedes προσφέρει ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος επιλογών βενζίνης, πετρελαίου, phev και αμιγώς ηλεκτρικών υλοποιήσεων, με κερασάκι τα επίπεδα ιπποδύναμης (που φτάνουν μέχρι τις σπορ AMG), αλλά και την ύπαρξη εκδόσεων με παραδοσιακή τετρακίνηση.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως βρισκόμαστε στα χαμηλότερα στρώματα της γκάμας των δύο μοντέλων, ενώ ένα χειροκίνητο κιβώτιο αποτελεί πια μακρινή ανάμνηση. Από αυτή την έκδοση των 136 ίππων ξεκινούν οι επιλογές του «3008», ενώ σε ό,τι αφορά την GLA μπορεί εδώ να έχουμε να κάνουμε με τη 200άρα των 163 ίππων, που μέχρι πρότινος σηματοδοτούσε το κάτω άκρο της γκάμας, τώρα πια πάντως υπάρχει και το χαμηλότερο όριο της GLA 180 των 136 ίππων, η οποία όμως δεν ήταν διαθέσιμη.
Ούτως ή άλλως, ο υποψήφιος αγοραστής του γερμανικού μοντέλου που ελκύεται από τον luxury χαρακτήρα της GLA, και με δεδομένο το έτσι κι αλλιώς υψηλό τιμολογιακό αντίτιμο, είναι μάλλον ανούσιο να εστιάσει στη μικρή διαφορά των 3.000 ευρώ (44.500 και 47.500 για τις GLA 180 και 200, αντίστοιχα).
Κοινό χαρακτηριστικό εδώ είναι το οικολογικό «επίχρισμα» ενός mild-hybrid υβριδικού συστήματος, που είναι μεν γνωστό εδώ και αρκετό καιρό στο στρατόπεδο της Mercedes, για την Peugeot όμως είναι κάτι νέο, που εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς σε όλα τα μοντέλα της.
Γενικότερα η φιλοσοφία των συστημάτων είναι παραπλήσια, καθώς αποτελούνται από μικρούς τούρμπο βενζινοκινητήρες άμεσου ψεκασμού, όπου ο ηλεκτροκινητήρας έχει ενσωματωθεί στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ενώ το ήπιο υβριδικό σύστημα 48V συνοδεύεται από μία μικρή επαναφορτιζόμενη μπαταρία λιθίου.
Από εδώ και πέρα ξεκινούν οι (μικρές) διαφορές, με κυριότερη την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα, που φτάνει τους 14 ίππους στην GLA και τους 29 ίππους στο «3008». Όπως και να έχει πάντως, η μικρή απόδοση και το μεγάλο βάρος αυτών των οχημάτων (1.570 κιλά για την GLA και 1.648 για το «3008») σημαίνουν ότι η δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης περιορίζεται μόνο σε συνθήκες χαμηλού φορτίου λειτουργίας με μικρές ταχύτητες, ενώ η κυριότερη αποστολή τους είναι να υποβοηθούν τον θερμικό κινητήρα κατά την εκκίνηση ή στο ταξίδι με σταθερή ταχύτητα.
Η μόνη ίσως στιγμή που μπορεί κάποιος να αντιληφθεί την ύπαρξη του υβριδικού συστήματος είναι κατά τη φάση της επιβράδυνσης ή κατά το ρολάρισμα σε κατωφέρειες, οπότε γίνεται ανάκτηση ενέργειας φορτίζοντας την μπαταρία.
Η άλλη αξιοσημείωτη διαφορά έχει να κάνει με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, σε ό,τι αφορά όχι τόσο τον αριθμό των σχέσεων (7 για την GLA και 6 για το «3008»), όσο τη συνολικότερη λειτουργία. Θα περίμενε κανείς ότι η μετάβαση από το εξαιρετικό ΕΑΤ8 (με μετατροπέα ροπής) σε αυτό το 6άρι διπλού συμπλέκτη θα ήταν δύσκολη για την Peugeot, και το «3008» ειδικότερα. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει, μιας και το νέο δημιούργημα του ομίλου Stellantis λειτουργεί αρκετά γλυκά, αν και ιδανικά θα θέλαμε να είχε και μια 7η σχέση.
Αυτή η ομαλότητα στη λειτουργία γίνεται ακόμα πιο εμφανής απέναντι στο αντίστοιχο κιβώτιο της Mercedes, το οποίο είναι απότομο ακόμα και σε ήπια αστική χρήση και αντιδρά κάπως ξερά στις εντολές του γκαζιού.
Από εκεί και πέρα, το γερμανικό κινητήριο σύνολο, όπως είναι αναμενόμενο, δείχνει πιο γεμάτο σε όλο το φάσμα λειτουργίας, εξασφαλίζοντας κάπως καλύτερες επιδόσεις, κάτι που αντικατοπτρίζεται στο χρόνο της επιτάχυνσης από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα (8,9 δλ. έναντι 10,2 δλ. του «3008»).
Αυτή η μικρή ευχέρεια δύναμης επιτρέπει στην GLA 200 να τα καταφέρει λίγο καλύτερα κυρίως στην κατανάλωση στον ανοιχτό δόμο (7,3 έναντι 8 λτ./100 χλμ.), καθώς στην καθημερινή οδήγηση ενδείξεις άνω των 9 λτ./100 χλμ. είναι ο κοινός κανόνας, και θα χρειαστεί αρκετή εγκράτεια από τον οδηγό για να αξιοποιήσει σωστά τα υβριδικά χαρακτηριστικά προς όφελος της κατανάλωσης.
Στο δρόμο
Έχοντας αρκετά δείγματα γραφής από την GLA μέχρι τώρα, περιμέναμε με αρκετό ενδιαφέρον την απάντηση του «3008» σε αυτήν τη νέα του γενιά. Το «3008» κινείται με την αρχοντιά που μας είχε συνηθίσει η προηγούμενη γενιά, μόνο που τώρα έχουν επιλεγεί λίγο πιο σφιχτές ρυθμίσεις.
Αυτές επ’ ουδενί δε δημιουργούν καταστάσεις 208 GTI, αλλά πάντως μειώνουν τις κλίσεις στις στροφές που συνοδεύουν μια κατασκευή αυτού του βάρους και της απόστασης από το έδαφος. Το «3008» ταξιδεύει με σταθερότητα, χωρίς να ταλαιπωρεί τους επιβάτες του, ακόμα και αν ο οδηγός βγάλει φλας και μπει στο χωματόδρομο.
Δε φτιάχτηκε για αυτό (από πριν απουσίαζε έτσι και αλλιώς η τετρακίνηση), αλλά δε θα πει όχι σε μια ήπια εκδρομή, αρκεί να προστατεύεις σαν κόρη οφθαλμού τα ασφάλτινα ελαστικά.
Με κοινό παρονομαστή αυτήν τη στιβαρή αίσθηση, η GLA προσφέρει περισσότερες επιλογές στο setup της ανάρτησης. Εδώ έχουμε να κάνουμε με αυτό που η εταιρεία κωδικοποιεί ως χαμηλωμένη ανάρτηση άνεσης και, σε συνδυασμό με την πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, προσφέρει μια ωραία ποιότητα κύλισης, όταν ο ημιάκαμπτος άξονας του «3008» θα «φανερωθεί» μόνο στις απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες.
Μάλιστα, η δική μας GLA τα καταφέρνει ικανοποιητικά ακόμα και στη μέτρια ελληνική άσφαλτο, παρά τους συγκεκριμένους έξτρα 20άρηδες τροχούς με το 45άρι προφίλ. Αυτοί οι τροχοί τής χαρίζουν αμεσότητα στις στροφές, ενώ για το κάτι παραπάνω ο υποψήφιος αγοραστής δεν έχει παρά να επιλέξει το ηλεκτρονικό σύστημα μεταβαλλόμενης απόσβεσης. Το τιμόνι της GLA είναι γρήγορο, αλλά εκείνο του «3008» αποδεικνύεται πιο άμεσο, κάτι που ισχύει και για το σύστημα πέδησης.
Μια άκρως συναισθηματική απόφαση
Όταν φτάνει η ώρα του ταμείου, είναι πολύ δύσκολο να βάλεις την SUV λογική πάνω από το crossover συναίσθημα, ακόμα και αν κλείσεις τα μάτια στο όνομα του κατασκευαστή (για ορισμένους αγοραστές το «αστέρι» έχει τέτοια βαρύτητα, που δεν κοιτούν κάτι άλλο).
Ο βασικότερος λόγος έχει να κάνει με τη σχεδίαση, μιας και το αιχμηρό «3008» βρίσκει απέναντί του την ηπιότερη προσέγγιση της GLA, με τη χαρακτηριστικά διαχρονική κομψότητα. Ανάλογα αισθήματα όμως προκαλεί και το εσωτερικό, υπεράνω ποιοτικών διακρίσεων, όπου πέρα από μια σχετική χωροταξική ισοδυναμία (όπου πάντως το γαλλικό πορτ μπαγκάζ υπερέχει), το «3008» μοιάζει με φουτουριστικό πρωτότυπο απέναντι στην πρώτη διδάξασα αυτής της digital εποχής.
Ακόμα και αν βρισκόμαστε σε υψηλά τιμολογιακά επίπεδα, σίγουρα δεν μπορεί κάποιος να παραβλέψει το πλεονέκτημα του «3008» (36.900 ευρώ, έναντι 47.500 ευρώ της GLA 200 και 44.500 ευρώ της GLA 180). Με απόλυτα κριτήρια, η GLA 200 έχει ένα μικρό δυναμικό προβάδισμα (που εξανεμίζεται στη μικρότερη GLA 180) απέναντι σε αυτό το νέο 3008 hybrid, μιας και δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με κατασκευές που ζυγίζουν περί τους 1,6 τόνους, όπου οι mild-hybrid ενέσεις δεν αρκούν για να φέρουν τα πάνω κάτω στην κατανάλωση, όπως συμβαίνει με τις plug-in υβριδικές εναλλακτικές._ 4Τ
ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
MERCEDES GLA 200 160 PS
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ//ΑΠΟΔΟΣΗ
ΚΑΤΑ//ΤΙΜΗ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ
PEUGEOT 3008 HYBRID 136 e-DCS6
ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ//ΤΙΜΗ
ΚΑΤΑ//ΑΠΟΔΟΣΗ//ΒΑΡΟΣ
MERCEDES GLA 200
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.332 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 163 (+14) ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 270 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.412×1.834×1.616 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.729 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 424-1.420 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.570 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 152 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 47.500 ευρώ
PEUGEOT 3008 HYBRID 136 e-DCS6
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 136 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 21 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 51 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.542×1.895×1.641 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.739 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 520-1.480 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.648 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 201 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 123 γρ./χλμ. >TIMH: 36.900 ευρώ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ