Ηλεκτρικά χάτσμπακ από αναδυόμενες δυνάμεις με σπορτίφ εσάνς. Κάπως έτσι μπορείς να συνοψίσεις το συναπάντημα του Cupra Born και του MG4 στις ενδυναμωμένες εκδοχές των 231 και των 245 ίππων, αντίστοιχα.
Ηλεκτρικά χάτσμπακ μέρος δεύτερο, και συνεχίζουμε από εκεί που μείναμε πριν από μερικούς μήνες, όταν το MG4 στεκόταν απέναντι στο VW ID.3. Επειδή όμως σε αυτή την ευρασιατική έριδα και τα δύο στρατόπεδα έχουν να επιδείξουν μια γκάμα εκδόσεων που διαρκώς εμπλουτίζεται, δε θα μπορούσαμε παρά να επιστρέψουμε στο ίδιο θέμα, αλλά με κάτι περισσότερο σε χαρακτήρα και καλούδια.
Από τη μία, λοιπόν, έχουμε το MG4, το οποίο μας κέρδισε στην έκδοση των 204 ίππων (τόσο στις σχετικές δοκιμές όσο και καθημερινά, με το όχημα που μας έχει παραχωρήσει η ελληνική αντιπροσωπεία για δοκιμή μακράς διάρκειας) και μας συνεπήρε με την κορυφαία τετρακίνητη έκδοση XPower των 435 ίππων.
Σειρά έχει εδώ η ενδιάμεση κατάσταση, που γεφυρώνει τις προαναφερθείσες εκδόσεις. Πρόκειται στην ουσία για μια εμπλουτισμένη παραλλαγή της μονοκινητήριας υλοποίησης του MG4, όπου σε σχέση με την έκδοση των 204 ίππων, εδώ ο εμπλουτισμός μεταφράζεται σε επιπλέον 41 ίππους, 100 Nm ροπής, 13 kWh στη χωρητικότητα της μπαταρίας και αρκετά στοιχεία εξοπλισμού μέσω της έκδοσης Luxury.
Από την άλλη έχουμε το Born, το οποίο σίγουρα έχει να επιδείξει συγκριτικά μια πιο μακρόχρονη εμπορική πορεία, συνεχίζει όμως να είναι από τους νέους παίκτες στο στίβο των πωλήσεων, καθώς η Cupra χτίζει με προσεκτικά μετρημένη στρατηγική το προφίλ της.
Το Born είναι εκείνο που διαθέτει στην γκάμα του μια αντίστοιχα ενδυναμωμένη εκδοχή με την ονομασία «eBoost», που ανεβάζει την απόδοση στους 231 ίππους. Δυστυχώς, δεν ήταν διαθέσιμη η παραλλαγή με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 77 kWh, οπότε «αρκεστήκαμε» στη βασική έκδοση eBoost, με την μπαταρία των 62 kWh. Κανείς όμως δε μένει με σταυρωμένα χέρια, καθώς η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει τις λεπτομέρειες της νέας, κορυφαίας έκδοσης VZ των 326 ίππων του Born, ενώ, όπως έχουν δηλώσει, το 2030 θα έχουν μόνο ρεύμα.
Αυτό το μεγαλεπήβολο επεκτατικό σχέδιό τους θα αρχίσει να υλοποιείται σύντομα με το Tavascan (ένα μεγάλο ηλεκτρικό κουπέ SUV αντίστοιχο του VW ID.5) και τo 2025 με το μικρό Raval. Σε αυτό το πλάνο, πέρα από την εμπορική διάσταση, υπάρχει και η καθαρά αγωνιστική πτυχή με εμπλοκή στους ηλεκτρικούς θεσμούς του ETCR και Extreme E.
H εικόνα των Born και MG4
Εξωτερικά η συγκεκριμένη παραλλαγή του MG4, παρά τη μουντή γκρίζα απόχρωση, δε χρειάζεται και πολλά στολίδια για να ξεχωρίσει, καθώς η «σπαστή» αεροτομή στην κορυφή της πίσω πόρτας και οι μεγαλύτεροι τροχοί με τις όμορφες ζάντες ελαφρού κράματος των 18 ιντσών φτάνουν και περισσεύουν, αποτελώντας εν πολλοίς το απαραίτητο αλατοπίπερο σε μια ήδη γευστική σχεδιαστική συνταγή, που έχει ως σημείο αναφοράς το χαρακτηριστικό αιχμηρό προφίλ του οχήματος και το ακόμα πιο τολμηρό πίσω μέρος του, με τον τονισμένο διαχύτη.
Οι Ισπανοί, στη δική τους δημιουργία, κατέφυγαν στις χαρακτηριστικές τους ακμές, με ένα έντονα αιχμηρό εμπρός μέρος, χαμηλά πλαϊνά μαρσπιέ και μεγάλους τροχούς (έως 20 ιντσών) να γεμίζουν τους θόλους, ενισχύοντας μια επιβλητική εικόνα, όπου το ιδιαίτερο logo της Cupra και οι χαλκόχρωμες λεπτομέρειες συνεχίζουν να προκαλούν το ενδιαφέρον των περαστικών.
Περνώντας στο εσωτερικό, υπάρχει η κοινή συνισταμένη της λογικής δύο οθονών, μίας μικρότερης για τον πίνακα οργάνων και μίας μεγαλύτερης για το σύστημα πολυμέσων. Στο MG4, τα σπορ καθίσματα της έκδοσης Extended Range και ο πλουσιότερος εξοπλισμός (έκδοση Luxury) έρχονται να αθροίσουν επιπλέον πόντους σε ένα ήδη κομψό και πρακτικό εσωτερικό που -συν τοις άλλοις- δε στερείται χαρακτηριστικών όπως είναι η ποιότητα και η εργονομία.
Η κεντρική οθόνη των 10,25 ιντσών εξακολουθεί να δεσπόζει ψηλά στο κέντρο του ταμπλό, με το «δίμπρατσο» τιμόνι και τη μικρότερη οθόνη των 7 ιντσών ακριβώς πίσω του να δίνουν τον τόνο, δημιουργώντας το απαραίτητα συγκρατημένο σπορτίφ «κλίμα». Ο οδηγός και αυτής της έκδοσης του MG4, χάρη στη σχετικά χαμηλή θέση του ταμπλό, απολαμβάνει εξαιρετική ορατότητα προς τα εμπρός, ενώ αντίθετα προς τα πίσω συνεχίζει να περιορίζεται από τα προσκέφαλα του πίσω καθίσματος.
Όταν ο περιστροφικός επιλογέας του κιβωτίου του MG4 βρίσκεται σε ένα μικρό ράφι στην κονσόλα, εκείνος του Born παραμένει ενσωματωμένος στον μικροκαμωμένο πίνακα οργάνων, ενώ στο κέντρο δεσπόζει η μεγάλη οθόνη των 12 ιντσών με τις συγκριτικά πιο ευανάγνωστες ενδείξεις, τη στιγμή που η ευμεγέθης κεντρική κονσόλα φιλοξενεί αρκετές βαθιές θήκες.
Οι απτικοί διακόπτες του τιμονιού στο Born δεν είναι και ό,τι πιο εύχρηστο υπάρχει (κάτι που ισχύει ακόμα περισσότερο για εκείνους των παραθύρων), ειδικά απέναντι στα mini joystic του τιμονιού στο MG4 και στους μεγάλους παραδοσιακούς διακόπτες για το χειρισμό της κεντρικής οθόνης (με τη μικρή γραμματοσειρά στις ενδείξεις), ενώ το Born υπερέχει ξεκάθαρα σε ό,τι αφορά τη στήριξη των εξαιρετικών μονοκόμματων μπάκετ καθισμάτων.
Από πλευράς μεγέθους, το MG4 είναι οριακά πιο κοντό και χαμηλό από το Born (4.287x1.836x1.504 χλστ. έναντι 4.322x1.809x1.540 χλστ.). Στο μεταξόνιο το Born προηγείται με 2.770 χλστ. έναντι των 2.705 χλστ. του MG4, κάτι που εξασφαλίζει περισσότερο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, ενώ ένα μικρό προβάδισμα έχει το Born και στη χωρητικότητα του -διπλού πατώματος- πoρτ μπαγκάζ των 385 λίτρων, όταν εκείνο του MG4 έχει χάσει μερικά λίτρα, πέφτoντας στα 350 λίτρα.
Το περι-e-χόμενο
Εδώ έχουμε να κάνουμε με πισωμήχανα (άρα και πισωκίνητα) χάτσμπακ, με το MG4 να υπερέχει ελαφρώς σε απόδοση, με 245 ίππους και 350 Nm, έναντι 231 ίππων (μέσω της λειτουργίας eBoost, που επιτρέπει στιγμιαία μεγιστοποίηση απόδοσης με το πάτημα ενός κουμπιού) και 310 Nm του Born. Με δεδομένη τη μικρή διαφορά στο βάρος, θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι η κατάσταση θα ήταν μοιρασμένη, με μία σημαντικότατη όμως διευκρίνιση.
Για να ήταν απόλυτα συγκρίσιμα τα μεγέθη, όπως είπαμε και παραπάνω, εδώ θα έπρεπε να ήταν η κορυφαία (μέχρι στιγμής) έκδοση του Born 231 PS με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 82 kWh, η οποία, όπως είναι φυσιολογικό, είναι σημαντικά βαρύτερη (1.946 κιλά), κάτι που τελικά κολακεύει την αντίστοιχη ελαφρύτερη υλοποίηση της MG, που ζυγίζει 1.751 κιλά έναντι 1.824 κιλών του συγκεκριμένου Born.
Στην πράξη η διαφορά στις επιδόσεις δεν είναι ευδιάκριτη (σχεδόν ταυτόσημος ο χρόνος για τα 0-100 χλμ./ώρα, ενώ είναι θεωρητικό να μιλάς για διαφορές στην τελική ταχύτητα), μιας και η άμεσα διαθέσιμη ροπή του ηλεκτροκινητήρα και τα κιβώτια μονής σχέσης ικανοποιούν «το κοινό περί… σπορτίφ αίσθημα» σε ό,τι αφορά την απόκριση και τις ρεπρίζ.
Πιο αξιοσημείωτες είναι οι διαφορές στο δρόμο. Στο MG4 oι μεγαλύτεροι 18άρηδες τροχοί σε σχέση με την έκδοση των 204 ίππων και το διακριτικά σπορτίφ set-up της ανάρτησης βοηθούν ώστε και αυτή η έκδοση του ηλεκτρικού MG4 να βαθμολογείται με «λίαν καλώς» στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς.
Το MG4 εξακολουθεί να δείχνει τα ίδιο «ζωντανό» και «ανάλαφρο» (όπως και το τιμόνι του), οπότε συνήθως αποφεύγεις να εμπλακείς με τις πλούσιες επιλογές παραμετροποίησης (από το τιμόνι και την ανάκτηση ενέργειας, μέχρι ακόμα και την αίσθηση των πεντάλ!), και προτιμάς να απολαμβάνεις αυτόν τον GT χαρακτήρα, προσπαθώντας τελικά να κερδίσεις κάτι σε αυτονομία, παρά σε απόλυτη ταχύτητα μέσα στη στροφή.
Τα ηλεκτρονικά καλούδια απενεργοποιούνται εν μέρει (σ.σ.: αρκεί να καταφέρεις να… ανακαλύψεις βέβαια πού ακριβώς κρύβεται η σχετική εντολή στην κεντρική οθόνη αφής), αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο.
Από τη μεριά του, το Born νιώθεις ότι υπερθεματίζει, προσθέτοντας ένα «i» στον GT χαρακτήρα. Ακόμα και χωρίς το Performance Pack (20άρες ζάντες και αμορτισέρ με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση), δείχνει πιο σφιχτό από τον αντίπαλό του, όπου οι συγκριτικά μικρότερες διαδρομές της ανάρτησης κοντρολάρουν αποτελεσματικότερα τις αντιδράσεις του αμαξώματος υπό πίεση, με ανάλογη βοήθεια από το γρήγορο και άμεσο τιμόνι.
Αν μάλιστα η άσφαλτος γλιστράει, το ESP στη θέση Sport (επιτρέπει στην ουρά να ανοίξει την τροχιά της, αλλά πάντοτε παραφυλάει, γιατί η αδράνεια μιας τέτοιας μάζας δεν είναι αμελητέα) μπορεί να χαρίσει χαμόγελα ηλεκτρικής απενοχοποίησης, υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για πισωκίνητη υλοποίηση. Σε γενικές γραμμές το Born δεν είναι κουραστικό, αλλά το MG4 δείχνει πιο άνετο στην καθημερινή μετακίνηση σε κακοσυντηρημένους δρόμους.
Κατά τη διάρκεια της συγκριτικής αυτής δοκιμής, φάνηκε ότι το Born τα καταφέρνει λίγο καλύτερα στη διαχείριση της ενέργειας, καθώς σε αστικό περιβάλλον μπορεί να επιτύχει μια χαμηλότερη κατανάλωση, μέχρι και τις 14 kWh/100 χλμ., όταν στο MG4 η αντίστοιχη οικονομική επίδοση βρίσκεται στις 15,5 kWh/100 χλμ. Κατά μέσο όρο υπολογίστε μια μέση κατανάλωση γύρω στις 16,5 kWh/100 χλμ., που μεταφράζεται σε μέση αυτονομία της τάξεως των 350 χλμ. για το Born, όταν οι αντίστοιχες τιμές του MG4 είναι 18,5 kWh/100 χλμ. και 400 χλμ.
Η καρδιά και το μυαλό
Φτάνοντας στο ταμείο, η απόφαση πριν από λίγο καιρό θα ήταν πιο εύκολη, λόγω του ασυναγώνιστου value–for–money της MG, καθώς, σε σχέση με την έκδοση των 204 ίππων που κοστίζει 27.750 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης), το MG4 των 245 ίππων με τη μεγαλύτερη μπαταρία και τον επιπλέον εξοπλισμό της έκδοσης Luxury διατηρείται στα 32.750 ευρώ.
H ελληνική αντιπροσωπεία της Cupra, όμως, χάρη σε ένα προωθητικό πρόγραμμα που τρέχει αυτή την περίοδο για το Born, μας βάζει δύσκολα, καθώς το κόστος του eBoost των 231 ίππων διαμορφώνεται μετά από εκπτώσεις και επιδοτήσεις στα 34.900 και τα 38.500 ευρώ για την έκδοση με τη μικρή και τη μεγάλη μπαταρία, αντίστοιχα.
Το MG4 συνεχίζει λοιπόν να έχει ένα οικονομικό πλεονέκτημα, το οποίο όμως δεν μπορεί να καθορίσει αμετάκλητα προς τα πού θα γύρει η πλάστιγγα. Αυτό θα καθοριστεί κυρίως από το χαρακτήρα, τα καθημερινά «θέλω» του υποψήφιου αγοραστή και τις υποκειμενικές κρίσεις γύρω από την εμφάνιση. Εάν το ζητούμενο είναι ένα σπορτίφ προφίλ, τότε το Born έχει το προβάδισμα, ενώ το MG4 συνεχίζει να επενδύει στην άνεση, δίνοντας στην προκειμένη περίπτωση την ευκαιρία στον προσεκτικό οδηγό να βελτιώσει την αυτονομία._ 4Τ
ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
CUPRA BORN eBOOST 231 PS 58 kWh
ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΧΩΡΟΙ//ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ//ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΚΑΤΑ//ΤΙΜΗ
MG4 245 PS 77 kWh
ΥΠΕΡ//ΤΙΜΗ//ΑΝΕΣΗ//ONE–PEDAL ΑΝΑΚΤΗΣΗ//AYTONOMIA
ΚΑΤΑ//ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΠΙΣΩ
CUPRA BORN eBOOST 231 PS 58 kWh
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Ένας η/κ πίσω >ΙΣΧΥΣ: 231 ίπποι >ΡΟΠΗ: 310 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 62/58 kWh (gross/net) >ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.322x1.809x1.540 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.766 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 385 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.824 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ: 15,7/16,5 kWh/100 χλμ. >MEΣH AYTONOMIA ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ: 420/351 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 6,15 ώρ. (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ DC (5%-80%): 35 λεπτά (120 kW) >ΤΙΜΗ: 34.900 ευρώ (περιλαμβάνει προωθητικό πρόγραμμα και την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά )
MG4 245 PS 77 kWh
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Ένας η/κ πίσω ΙΣΧΥΣ: 245 ίπποι >ΡΟΠΗ: 350 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 77/74,4 kWh (gross/net) >ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.287x1.836x1.504 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.705 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 350 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.751 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 165 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ: 16,5/18,5 kWh/100 χλμ. >MEΣH AYTONOMIA ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ: 520/402 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 38 λεπτά (144 kW) >ΤΙΜΗ: 32.750 ευρώ (περιλαμβάνει την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά )
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ