Η άφιξη του Toyota Yaris Cross, και μάλιστα στην ατμοσφαιρική του εκδοχή, μας έβγαλε στο δρόμο με ακόμα πέντε συμφέρουσες και υπερυψωμένες προτάσεις της κατηγορίας των B-SUV.
Κοινή συνιστώσα των αυτοκινήτων της δοκιμής μας είναι μεταξύ άλλων η εμπορική-εισαγωγική τους έκδοση. Και τα έξι είναι βενζινοκίνητα, με το ατμοσφαιρικό Toyota Yaris Cross να διαφοροποιείται έναντι των υπερτροφοδοτούμενων ανταγωνιστών του, και το Seat Arona εν προκειμένω να διαθέτει διπλό σύστημα τροφοδοσίας, βενζίνης και φυσικού αερίου.
TOYOTA YARIS CROSS 1.5 125
Το πολυαναμενόμενο Toyota Yaris Cross ήρθε με στόχο αποκλειστικά την κορυφή.
Το Toyota Yaris Cross βασίζεται στο Yaris τελευταίας γενιάς (πλατφόρμα GA-B), σχεδιαστικά όμως έχει τη δική του ταυτότητα, με τις ακμές του να παραπέμπουν περισσότερο στα Lexus νέας κοπής, ειδικά στο πίσω μέρος. Ως προς τις διαστάσεις, τοποθετείται στον μέσο όρο της κατηγορίας (διαστάσεις 4.180×1.765×1.595 χλστ.), κάτι που ισχύει και για τους διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες του. Ένας κανονικού αναστήματος οδηγός θα αφήσει περίπου μία παλάμη «αέρα» για τα γόνατα του πίσω επιβάτη, ο οποίος αντίστοιχο χώρο έχει και πάνω από το κεφάλι του. Παρά το αυξημένο πλάτος κατά 20 χλστ. συγκριτικά με του απλού Yaris, για τον τρίτο επιβάτη στο πίσω μέρος θα χρειαστεί να γίνουν υποχωρήσεις, όπως όμως, κακά τα ψέματα, σε κάθε πρόταση αυτής της κατηγορίας. Ο χώρος αποσκευών στο Yaris Cross φτάνει στα 397 λίτρα (320 στις τετρακίνητες εκδόσεις), και περιλαμβάνει κάποιες έξυπνες λύσεις, με αποθηκευτικό χώρο δύο επιπέδων και σύστημα με ιμάντες πρόσδεσης. Οι Ιάπωνες σημειώνουν, μάλιστα, πως με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων, που στις πλουσιότερες εκδόσεις διαιρείται σε ποσοστό 40:20:40, το Yaris Cross μπορεί να μεταφέρει δύο ποδήλατα.
Συνολικά το εσωτερικό αφήνει θετική εντύπωση, με τα υλικά, ακόμα και τα σκληρά πλαστικά που ποσοτικά υπερέχουν, να διακρίνονται για την ποιότητα και τη συναρμογή τους. Χώροι για μικροαντικείμενα υπάρχουν παντού, σε απόλυτα πρακτικά και έξυπνα σημεία, πλην των δύο θέσεων για ποτήρια, που καλύπτονται από το υποβραχιόνιο στις εκδόσεις που διαθέτουν τέτοιο.
Κορυφαίο πλαίσιο και μηχανικό κιβώτιο
Στη βάση του το Toyota Yaris Cross προσφέρεται με το ατμοσφαιρικό σύνολο του 1,5 λίτρου (125 ίπποι και 155 Nm ροπής), που συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο, όπως αυτό της δοκιμής μας, ή CVT. Η πολύ καλή θέση οδήγησης, με τα σχετικά ψηλά τοποθετημένα καθίσματα και την απρόσκοπτη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση, σου φτιάχνει την ημέρα από το ξεκίνημά της. Το ατμοσφαιρικό σύνολο στέκεται στο ύψος των περιστάσεων απέναντι στα υπερτροφοδοτούμενα της κατηγορίας (ενδεικτικά: 10,9 δλ. το «0-100» με μηχανικό κιβώτιο, 11,7 δλ. με CVT, ενώ 11,2 δλ. χρειάζεται το Hybrid), με το Yaris Cross μάλιστα να επικρατεί (εκτός των Puma και Juke) στην επιτάχυνση από στάση και έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα, εξαιτίας και του χαμηλού για τα δεδομένα βάρους των 1.110 κιλών.
Την ίδια ώρα η τιμή μέσης κατανάλωσης (κυμαίνεται στα 7,5 λίτρα/100 χλμ.) είναι -αναμενόμενα- υψηλότερη σε σχέση με την έκδοση με το υβριδικό σύστημα, με την οποία σημειώναμε άνετα μέση τιμή επιπέδου 5,1 λίτρων/100 χλμ. Υψηλότερος είναι και ο θόρυβος ο οποίος φτάνει στην καμπίνα από το μοτέρ, σε σχέση με την υβριδική εκδοχή.
Από εκεί και πέρα, όμως, το Toyota Yaris Cross σε κερδίζει αμέσως με τη στιβαρότητα του πλαισίου του και την αποτελεσματικότητα της ανάρτησης, την ώρα που οι κλίσεις στο αμάξωμα με την απόσταση των 170 χλστ. από το έδαφος είναι εμφανώς περιορισμένες. Το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων είναι κορυφαίο στην αίσθηση αλλά και στην πράξη, ενώ το βαρύ (τεχνητά όμως) σύστημα διεύθυνσης αντεπεξέρχεται σε επίπεδο πληροφόρησης και αμεσότητας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.490 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 125 ίπποι/6.600 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 153 Nm/4.800-5.000 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.180×1.765×1.595 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.560 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.110 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 397-1.097 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 7,5 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 130-140 γρ./χλμ. >TIMH: Από 17.470 ευρώ
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ//ΠΛΑΙΣΙΟ//ΚΙΒΩΤΙΟ
ΚΑΤΑ//ΘΟΡΥΒΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΤΕΡ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
CITROEN C3 AIRCROSS 1.2 PURETECH 110
Ανανεώθηκε το περασμένο καλοκαίρι και, βασισμένο στην άνεση και την ευρυχωρία, διεκδικεί με αξιώσεις σημαντικό μερίδιο στη δύσκολη αυτήν κατηγορία.
Στο ανανεωμένο Citroen C3 Aircross αντιλαμβάνεσαι σχεδόν αμέσως τις αλλαγές στο εμπρός μέρος. Το ρύγχος είναι πλήρως ανασχεδιασμένο, με πολλές και έντονες ακμές, σε σύγκριση με τις απαλές καμπύλες του απερχόμενου μοντέλου, ενώ διαθέτει νέα μάσκα με καινούργιο γεωμετρικό μοτίβο, όπου το ανώτερο τμήμα συνεχίζει να ενώνει το σήμα της εταιρείας με τα μακρόστενα φώτα ημέρας, και το κατώτερο τμήμα της ενώνεται με τους νέους, επίσης μακρόστενους προβολείς, που είναι πλέον τεχνολογίας LED, από την αρχική έκδοση. H τεράστια εισαγωγή, που καλύπτει τη βάση του προφυλακτήρα, χαρακτηρίζεται από ένα νέο, «κοίλο» μοτίβο, είναι πλέον μεγαλύτερη και φτάνει μέχρι το κατώτερο άκρο, το οποίο οριοθετείται από τις ασημί λεπτομέρειες της ποδιάς και τους μίνιμαλ προβολείς ομίχλης.
Το εσωτερικό του γαλλικού μοντέλου διατηρεί τη γνώριμη εικόνα, με τις προσπάθειες των ανθρώπων της εταιρείας σε αυτή την ανανέωση να εστιάζουν σε θέματα τεχνολογίας και πρακτικότητας. Το ανασχεδιασμένο χειρόφρενο δημιούργησε χώρο για δύο επιτέλους κανονικές ποτηροθήκες, κάτι που απελευθέρωσε την κοιλότητα στη βάση της κεντρικής κονσόλας, η οποία μπορεί πλέον να φιλοξενήσει αρκετά μικροαντικείμενα. Φυσικά, υπάρχουν και οι γενναιόδωρες θήκες στις πόρτες, που μπορούν να φιλοξενήσουν πιο ογκώδη αντικείμενα, όπως μεγάλα μπουκάλια. Διαθέσιμη είναι τώρα μία νέα οθόνη 9 ιντσών, με μεγαλύτερη ευκρίνεια και καλύτερη ευχρηστία. Στις πλευρές της δεν υπάρχουν οι γνωστές επιφάνειες αφής για τις βασικές λειτουργίες. Αυτές πλέον είναι προσβάσιμες μέσω ενός φυσικού διακόπτη στη βάση της οθόνης, που ενεργοποιεί το κεντρικό μενού.
Η εκμετάλλευση των χώρων ήταν πάντοτε ένα από τα ατού του Citroen C3 Aircross. Στις πίσω θέσεις οι επιβάτες έχουν άφθονο χώρο για το κεφάλι και τα πόδια, ενώ το συρόμενο κάθισμα μπορεί να μεταβάλει τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ από 410 έως και 520 λίτρα. Ένα επιπλέον χρήσιμο στοιχείο που μπορεί να αποδειχθεί καταλυτικό εάν χρειαστεί να μεταφερθούν αντικείμενα με μεγάλο μήκος είναι η δυνατότητα ανάκλισης της πλάτης του καθίσματος του συνοδηγού.
Πάνω απ’ όλα η άνεση
Κάτω από το καπό στο μοντέλο της δοκιμής μας βρίσκεται ο 3κύλινδρος τούρμπο 1.2 των 110 ίππων με το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων, ο οποίος κινεί με αξιοπρέπεια το γαλλικό μοντέλο. Σημαντική η παρουσία -στις καλές εκδόσεις- του συστήματος επαυξημένης πρόσφυσης Grip Control, το οποίο μαζί με το Hill Descent μπορεί να δώσει μία επιπλέον βοήθεια σε δύσκολες καταστάσεις μειωμένης πρόσφυσης.
Οδηγώντας το Citroen C3 Aircross καταλαβαίνεις αμέσως για ποιο λόγο έχει δημιουργηθεί και με ποιο σκεπτικό έχει στηθεί. Όταν ο ρυθμός ανέβει, οι κλίσεις του αμαξώματος αυξάνονται, η πλευρική στήριξη των καθισμάτων αποδεικνύεται λίγη και το σύστημα διεύθυνσης αποκαλύπτει την ανάλαφρη αίσθησή του. Η ανάρτηση, όμως, με τις μαλακές ρυθμίσεις της απορροφά τις περισσότερες κακοτεχνίες του οδοστρώματος και η άνεση είναι διάχυτη παντού και πάντα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 110 ίπποι/5.500 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 205 Nm/1.750 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.154x1.756x1.597 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.604 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.179 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 178 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 410-1.289 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 11,4 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 186 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,8 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 135-136 γρ./χλμ. >TIMH: Από 19.500 ευρώ
ΥΠΕΡ//ΑΝΕΣΗ//ΕΥΧΡΗΣΤΙΑ//GRIP CONTROL
ΚΑΤΑ//ΟΔΗΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
FORD PUMA 1.0T mHEV 125
Στα τέλη των ’90s ήταν ένα διαφορετικό μικρό κουπέ, σήμερα όμως είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και οδηγοκεκτρικά B–SUV της αγοράς.
Το Ford Puma, στην τωρινή εκδοχή του, δεν μπορεί καν να θεωρηθεί ως ο απόγονος εκείνου του μικρού κουπέ (1997-2002), αλλά ουσιαστικά αποτελεί ένα μοντέλο από λευκό χαρτί, του οποίου το όνομα αναβιώνει. Για να ακριβολογούμε, είναι από τα κορυφαία B-SUV της εποχής μας, που βασίζεται στην πλατφόρμα του Fiesta. Θέλοντας να βελτιώσουν όμως τα κεκτημένα που έχουν να κάνουν με τα δυναμικά χαρακτηριστικά, οι μηχανικοί της Ford τοποθέτησαν έναν πιο σφιχτό ημιάκαμπτο άξονα πίσω, μεγαλύτερα αμορτισέρ με επανασχεδιασμένα σινεμπλόκ και top mounts, σε σχέση με το σουπερμίνι τους.
Ανοίγοντας τις πόρτες του νέου Ford Puma, προβάλλει ένα οικείο εσωτερικό, καθώς θυμίζει εκείνο του Fiesta, με ψηλότερα όμως τοποθετημένη θέση οδήγησης, πλουσιότερο εξοπλισμό και σημαντικά «καλούδια». Εκτός από το σύστημα πολυμέσων Sync3, το Puma διαθέτει και μια πλήρως παραμετροποιήσιμη ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων. Η καμπίνα διακρίνεται για τις χωροταξικές της ιδιότητες, ενώ το ίδιο ισχύει και για το χώρο αποσκευών των 456 λίτρων.
Κάτω από το δάπεδο βρίσκεται προαιρετικά το MegaBox, ένας χώρος 80 λίτρων ο οποίος δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων με ύψος έως 1,15 μ. Το κάλυμμα του δαπέδου, όταν δε χρειάζεται, μπορεί να αποθηκευτεί όρθιο πίσω από τα καθίσματα, ενώ η πέμπτη πόρτα διαθέτει δυνατότητα hands-free ανοίγματος με μία κίνηση του ποδιού.
Αυτό που σίγουρα θα θέλαμε για την ιδανική θέση οδήγησης είναι το τιμόνι να είχε μεγαλύτερη διαδρομή ως προς τον διαμήκη άξονα. Αξιοσημείωτο είναι ότι στον -κορυφαίο- βασικό εξοπλισμό υπάρχει το μπουτόν για τα πέντε διαφορετικά προφίλ οδήγησης, που εκτός από τα Normal, Sport και Eco, περιλαμβάνει το Slippery (επεμβαίνει στο ESC και στο Traction Control για αποτελεσματικότερη λειτουργία σε επιφάνειες μειωμένης τριβής – λάσπη, χιόνι, πάγος) καθώς και το Trail, που συμβάλλει στη διατήρηση της ταχύτητας κύλισης του αυτοκινήτου σε σαθρές επιφάνειες.
Κινητήρας και τιμόνι στα σημεία αναφοράς
Κάτω από το καπό συναντάμε τον καταξιωμένο 3κύλινδρο 1.000άρη EcoBoost κινητήρα, στην περίπτωσή μας με 125 ίππους και μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων (διατίθεται και με διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων), ο οποίος για πρώτη φορά υιοθετεί ήπια υβριδικά χαρακτηριστικά (mild hybrid). Με τη χρήση μίας γεννήτριας 11,5 kW με ιμάντα, μπορεί να ανακτά την ενέργεια πέδησης, η οποία αποθηκεύεται σε μία αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 48V. Η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται επικουρικά κατά τη φάση της επιτάχυνσης, αλλά και για τη λειτουργία δευτερευόντων ηλεκτρικών συστημάτων.
Οδηγώντας το Ford Puma, σημειώνεις αμέσως τη στιβαρότητα του συνόλου και την ποιότητα κύλισης, με την ανάρτηση να δουλεύει πολύ προοδευτικά (ST-Line άλλωστε) και το σύστημα διεύθυνσης να είναι στο γνωστό και αγαπημένο μας -Ford- επίπεδο, σε μια γκάμα που προσφέρει -θυμίζουμε- έως και το Ford Puma ST. Η χροιά του 3κύλινδρου μοτέρ γίνεται αντιληπτή όταν ανέβει ο ρυθμός, όχι όμως σε ενοχλητικό σημείο, ενώ το καλό μεσοδιάστημα απόδοσης του κινητήρα είναι από τις 2.000 έως τις 5.000 σ.α.λ., με τη διαφορά του στις επιδόσεις από τα υπόλοιπα της παρέας μας να είναι άμεσα αντιληπτή, με κόστος όμως την υψηλότερη μέση κατανάλωση της ημέρας (7,9 λίτρα/100 χλμ). Σημαντικό στοιχείο για την επιλογή του και η 8ετής εγγύηση.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 125 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 210 Nm/1.750 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.186×1.805×1.537 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.280 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 164 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 456 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 191 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,9 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 121 γρ./χλμ. > TIMH: Από 23.833 ευρώ
ΥΠΕΡ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ//ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ//ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
ΚΑΤΑ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ//TIMH (ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)
HYUNDAI KONA 1.0T 120
Η ανανεωμένη πρόταση από την Κορέα διαθέτει σύγχρονη τεχνολογία και αγχολυτικά στοιχεία για την καθημερινότητα.
Με την έλευση του Kona το 2017, η Hyundai κατέστησε σαφές πως επιδιώκει να βρεθεί ανάμεσα στις κορυφαίες επιλογές των B–SUV, εστιάζοντας στην αγορά της Ευρώπης, ενώ πρόσφατα το μοντέλο ανανεώθηκε υπό μορφή facelift. Μια βασική διαφορά έγκειται στην αύξηση του μήκους κατά 40 χιλιοστά, φτάνοντας τα 4.205 χλστ. (μεταξόνιο 2.600 χιλιοστά). Επιπλέον, νέα είναι τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED, που βρίσκονται κάτω από τα φώτα ημέρας.
Το εμπρός μέρος του ανανεωμένου Hyundai Kona διαθέτει μικρές διαφοροποιήσεις. Η ανασχεδιασμένη μάσκα και η ποδιά, που δείχνει να «αγκαλιάζει» τον αεραγωγό, διαμορφώνουν μια ομοιογενή εικόνα, τη στιγμή που το μακρύτερο καπό έχει πιο απότομη κλίση από την πρώτη εκδοχή του μοντέλου. Οι προφυλακτήρες εμπρός και πίσω είναι ανασχεδιασμένοι, ενώ συνολικά το αμάξωμα χαρακτηρίζεται από γωνίες, που σε συνδυασμό με την πίσω αεροτομή τονίζουν τον σπορ χαρακτήρα του Kona.
Περνώντας στην καμπίνα, το νέο Hyundai Kona διαθέτει τον καλαίσθητο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών που έχουμε γνωρίσει σε άλλα μοντέλα της μάρκας, ενώ στον τομέα της ευρυχωρίας το Kona παραμένει άνετο για μετακίνηση τεσσάρων επιβατών. Η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ έχει αυξηθεί στα 374 λίτρα, ενώ αν πέσουν τα πίσω καθίσματα μπορεί να φτάσει έως τα 1.156 λίτρα (κάθισμα διαιρούμενο και 60:40).
Όσον αφορά τα τεχνολογικά συστήματα υποβοήθησης οδηγού, το νέο Hyundai Kona έχει γίνει αποδέκτης των τελευταίων εξελίξεων του πακέτου SmartSense. Έτσι, το σύστημα αυτόματης πέδησης έχει δυνατότητα ανίχνευσης πεζών και δίτροχων ή τετράτροχων οχημάτων, ενώ άξιο αναφοράς, ειδικά για κίνηση εντός πόλης, είναι το Σύστημα Προειδοποίησης Εκκίνησης Προπορευόμενου Οχήματος (LVDA), που με έναν διακριτικό ήχο ειδοποιεί τον οδηγό πως το αυτοκίνητο που ήταν σταματημένο ακριβώς μπροστά, ξεκίνησε την πορεία του.
Καλή ροπή, αγχολυτικό εντός πόλης
Το ανανεωμένο Hyundai Kona, όπως αυτό της συγκριτικής δοκιμής μας, είναι εφοδιασμένο με τον 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα που αποδίδει 120 ίππους στις 6.000 στροφές, και συνδυάζεται είτε με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT) 7 σχέσεων είτε με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων. Χάρη στη ροπή των 200 Nm που αποδίδεται μεταξύ 2.000 και 3.500 στροφών, το σύνολο είναι εύστροφο και γραμμικό, ενώ, παρά τους 3 κυλίνδρους, ο ήχος του κινητήρα δε γίνεται ενοχλητικός. Το ελαφρύ τιμόνι, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του συστήματος διεύθυνσης εν γένει, καθιστά την καθημερινή συνύπαρξη του οδηγού με το Kona ιδιαίτερα ευχάριστη εντός πόλης, αλλά όταν ο ρυθμός ανέβει θα ήθελες ιδανικά περισσότερες πληροφορίες.
Θυμίζουμε βέβαια εδώ, για τους πιο απαιτητικούς ή ανήσυχους σε αυτό τον τομέα, ότι η γκάμα του μοντέλου είναι γεμάτη, προσφέροντας ακόμη και τις κορυφαίες «Ν» εκδόσεις. Με απόσταση 170 χλστ. από το έδαφος, το Kona μπορεί να κινηθεί σε καλό χωματόδρομο, ενώ το εκάστοτε πρόγραμμα (ECO, Normal, Sport) παραμετροποιεί αναλόγως την απόδοση του αυτοκινήτου. Προαιρετικά διαθέτει και τη λειτουργία 4x2 DCT Drive/Terrain Mode Select (Πάγος, Χιόνι, Άμμος, Λάσπη) για βελτιωμένη πρόσφυση. Σε γενικές γραμμές η ποιότητα κύλισης βρίσκεται σε καλό επίπεδο, ενώ οι βελτιωμένες ρυθμίσεις της ανάρτησης και η απόδοση των φρένων δημιουργούν ένα αξιόλογο πακέτο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 998 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 120 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 200 Nm/2.000-3.500 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.205×1.800×1.565 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.600 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.267 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 374-1.156 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 11 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 182 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 132-137 γρ./χλμ. > TIMH: Από 18.590 ευρώ (19.490 ευρώ ως 48V Hybrid)
ΥΠΕΡ//TIMH//ΚΑΛΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ//ΑΓΧΟΛΥΤΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΚΑΤΑ//ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΤΟΝ ΣΒΕΛΤΟ ΡΥΘΜΟ
NISSAN JUKE 1.0 DIG–T 114
Ο ιδρυτής της κατηγορίας των B–SUV έχει επιστρέψει σε αυτήν του τη γενιά πιο φιλόξενος, και βελτιωμένος στην ουσία.
Το Nissan Juke νέας γενιάς βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-B, με το μοντέλο να είναι 75 χλστ. μακρύτερο, 29 χλστ. φαρδύτερο και 13 χλστ. ψηλότερο σε σχέση με τον πρόγονό του, ενώ το μεγάλο πλέον μεταξόνιό του έχει φτάσει τα 2.636 χλστ. Όλον αυτό τον παραπάνω αέρα που προκύπτει από τις αυξημένες διαστάσεις, τον αντιλαμβάνεσαι αμέσως όταν μπεις σε ένα Juke νέας γενιάς. Εμπρός, ο οδηγός έχει πλέον στη διάθεσή του και τηλεσκοπική ρύθμιση του τιμονιού, με τη θέση οδήγησης να κρίνεται εξαιρετική, κάτι στο οποίο συμβάλλει και η -σωστά- ψηλή θέση του επιλογέα. Αλλά και για τους πίσω επιβάτες είναι αισθητή η διαφορά, με τον σημαντικά παραπάνω «αέρα» για τα γόνατά τους (+58 χλστ.) και πάνω από το κεφάλι τους (+11 χλστ.). Επίσης, στο χώρο των αποσκευών, όπου «πονούσε» αισθητά το προηγούμενο μοντέλο, πλέον είναι διαθέσιμα 422 λίτρα (χωρίς εφεδρικό τροχό) και έως 1.305 με πεσμένα τα πίσω καθίσματα. Μοναδική μας ένσταση στον χωροταξικό τομέα είναι η περιορισμένη πίσω ορατότητα και οι λιγότερες θήκες για μικροαντικείμενα, πάντα με αυστηρά συγκριτικά στοιχεία, σε σχέση με άλλες προτάσεις του συγκριτικού μας.
Την ίδια ώρα, εξαιρετικά αναβαθμισμένη είναι η αισθητική αλλά και η ποιότητα των υλικών του εσωτερικού, με το πάνω μέρος του ταμπλό να είναι καλυμμένο από μαλακά πλαστικά. Από εκεί και πέρα, σημειώστε αναλογικό πίνακα οργάνων με ψηφιακή οθόνη ενδείξεων ανάμεσα σε ταχύμετρο και στροφόμετρο και 8άρα οθόνη που δεσπόζει στο κέντρο, από την οποία ελέγχεται το εύχρηστο σύστημα ψυχαγωγίας και διασύνδεσης NissanConnect.
Ένας μόνο κινητήρας αλλά αισθητά βελτιωμένο στο σύνολο
Κάτω από το καπό συναντάμε -αποκλειστικά- το 3κύλινδρο σύνολο με υπερτροφοδότηση 1.0 DIG–T, που πλέον, λόγω νέων δεδομένων που έχουν να κάνουν με ρύπους και κατανάλωση, αποδίδει 114 ίππους/5.000 σ.α.λ. (αντί για 117) και μέγιστη ροπή 180 Nm ροπής, η οποία σε λειτουργία overboost αγγίζει για λίγα δευτερόλεπτα τα 200 Nm στις 3.000 σ.α.λ., συνδυάζεται δε με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων (όπως το δικό μας) ή με 7άρι διπλού συμπλέκτη, το οποίο κολακεύει το σύνολο στην καθημερινότητα (αν και υπολείπεται σε επιδόσεις), παρά την κάπως απότομη αντίδρασή του στα ξεκινήματα, στην οποία όμως εκπαιδεύεσαι και γρήγορα τη συνηθίζεις.
Σε καθεστώς πίεσης, το Nissan Juke σου βγάζει έναν σπορτίφ χαρακτήρα, αφού νιώθεις να το «φοράς» καλά, ενώ και οι νέες ρυθμίσεις στο ηλεκτρικό αλλά βαρύ τιμόνι και στην ανάρτηση (ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω) έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο, στο οποίο θα εκμεταλλευτείς και τα εξαιρετικά φρένα. Δεν «κοπανάει» ούτε στις κακοτεχνίες, σε σημείο να θυμίζει μεγαλύτερο μοντέλο, οι κλίσεις είναι περιορισμένες παρά τα 172 χλστ. που απέχει το αμάξωμα από το έδαφος, ενώ το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, αν και δεν αφαιρείται εντελώς, επεμβαίνει τόσο όσο πρέπει, χωρίς να φιμώνει τις διαθέσεις του οδηγού.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 114 ίπποι/5.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 200 Nm/3.000 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.210×1.800×1.595 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.250 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 172 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 422-1.305 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,7 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 135-142 γρ./χλμ. >TIMH: Από 18.700 ευρώ
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ//ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΡΕΝΩΝ
ΚΑΤΑ//ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
SEAT ARONA 1.0 TGI CNG 90
Μια εξαιρετική πρόταση βασισμένη στο χαμηλό λειτουργικό κόστος, που αδικείται από το μικρό έως ανύπαρκτο δίκτυο CNG στην Ελλάδα.
Από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε το 2017 το Seat Arona, έχει διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία, ενώ στην πρόσφατη ανανέωσή του ξεχωρίζουν τα νέα φωτιστικά σώματα, που είναι πλέον στάνταρντ τεχνολογίας LED (Eco LED στις απλές εκδόσεις και Full LED στις πλουσιότερες) και οι προβολείς ομίχλης, που πλέον έχουν μετακομίσει ψηλά στον προφυλακτήρα και πλαισιώνονται από την ανασχεδιασμένη μάσκα και τη μεγάλη εισαγωγή στο κάτω μέρος. Στο πίσω μέρος ανασχεδιάστηκε ο διαχύτης και μεγάλωσε το σπόιλερ, με τη συνολική εικόνα να συμπληρώνουν νέες επιλογές στις ζάντες και στα χρώματα του αμαξώματος.
Στο νέο ταμπλό του Seat, που είναι κατασκευασμένο πλέον από μαλακά πλαστικά, ξεχωρίζουν η αιωρούμενη πλέον οθόνη του συστήματος πολυμέσων (8,25 ή 9,2 ιντσών ανάλογα με την έκδοση), οι ανασχεδιασμένοι αεραγωγοί (προαιρετικά μπορούν να διαθέτουν περιμετρικό φωτισμό LED και έγχρωμα περιγράμματα) και το νέο τιμόνι με επένδυση δέρματος nappa. Φυσικά, εναλλακτικά του κλασικού πίνακα με τα στρογγυλά αναλογικά όργανα προσφέρεται το ψηφιακό Digital Cockpit, στο οποίο ο οδηγός μπορεί μέσω διακόπτη στο τιμόνι να μεταβάλλει τη διάταξη στην απεικόνιση των πληροφοριών.
Ουσιαστικές χωροταξικές αλλαγές δεν υπάρχουν, καθώς στις πίσω θέσεις οι επιβάτες απολαμβάνουν μια ικανοποιητική ευρυχωρία· ο χώρος αποσκευών των αμιγώς βενζινοκίνητων εκδόσεων έχει χωρητικότητα 400 λίτρων, ενώ αυτής με CNG περιορίζεται στα 282 λίτρα.
Ο -αναμενόμενα- βασιλιάς της οικονομίας
Στην γκάμα των κινητήριων συνόλων δε συναντάμε κάποιο πετρελαιοκίνητο σύνολο, μιας και η επιλογή του γερμανικού γκρουπ για ένα χαμηλό κόστος χρήσης στη μικρή κατηγορία είναι η υποστήριξη της τεχνολογίας διπλού καυσίμου βενζίνης και φυσικού αερίου (TGI), ή CNG, όπως επίσης θα το βρείτε να αναφέρεται. Οι αμιγώς βενζινοκίνητες επιλογές, λοιπόν, ξεκινούν με τον 1.000άρη TSI είτε των 95 είτε των 110 ίππων (πρότασή μας στην γκάμα), και συνεχίζουν με τον 1.500άρη των 150 ίππων (αυτές των 110 και 150 ίππων μπορούν να συνδυαστούν με αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων), αλλά και την έκδοση φυσικού αερίου (CNG: Compressed Natural Gas) με τον 3κύλινδρο και 12βάλβιδο 1.000άρη κινητήρα των 90 ίππων με το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων, την οποία και επιλέξαμε για αυτό το συγκριτικό ως μια εναλλακτική πρόταση. Μια πρόταση η οποία θα είχε ακόμη περισσότερες προοπτικές αν το δίκτυο φυσικού αερίου ήταν μεγαλύτερο στην Ελλάδα. Τα ρεζερβουάρ των 13,8 κιλών φυσικού αερίου και των 9 λίτρων βενζίνης σού χαρίζουν συνδυαστική αυτονομία στην πράξη περίπου 350 χιλιομέτρων με χαμηλό κόστος, αλλά θα πρέπει να κινείσαι κυρίως εντός των τειχών της πόλης για να μπορείς να εφοδιάζεσαι με CNG (σε ελάχιστα σημεία), και να έχεις τη βενζίνη μόνο για ώρα ανάγκης.
Από εκεί και πέρα, μπορεί η συγκεκριμένη έκδοση να υστερεί στις επιδόσεις σε σχέση με τα υπόλοιπα του συγκριτικού (ενδεικτικά τα 13,2 δλ. για το «0-100»), αλλά σε κερδίζει με την ομοιογένειά της σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, παρά το αυξημένο βάρος (σύνολο 1.311 κιλά) σε σχέση με του βενζινοκίνητου Arona TSI, αλλά και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος (190 χλστ.) έναντι των υπολοίπων, που του εξασφαλίζει ένα προβάδισμα όταν κινείσαι σε ανώμαλο έδαφος.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 90 ίπποι/4.000-5.500 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 160 Nm/1.800-5.500 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.154x1.780x1.529 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.566 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.311 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 190 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 282 λτ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 178 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,5 κιλά/100 χλμ. & 7,5 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 101-109 γρ./χλμ. > TIMH: Από 18.890 ευρώ
ΥΠΕΡ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ//ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΛΟΓΩ CNG
ΚΑΤΑ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ//ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
B-SUV: Πόσο απέχουν από το έδαφος;
Μπορεί να μην είναι τετρακίνητα, αλλά είναι B–SUV, και αυτή η παραπάνω απόσταση από το έδαφος τους δίνει ένα πλεονέκτημα κίνησης σε ήπιους χωματόδρομους. Αν μάλιστα εκμεταλλευτείς σωστά τα αντίστοιχα προγράμματα, σε όσα έχουν, και προσθέσεις και μία ανάλογη -των εκάστοτε συνθηκών- τετράδα ελαστικών, οι δυνατότητες εκτοξεύονται. Συγκεκριμένα, λοιπόν: Toyota Yaris Cross: 170 χλστ. > Citroen C3 Aircross: 178 χλστ. > Ford Puma: 164 χλστ. > Hyundai Kona: 170 χλστ. > Nissan Juke: 172 χλστ. > Seat Arona: 190 χλστ.
Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης, Θάνος Ηλιόπουλος