Δύο δημοφιλή compact SUV, όπως το ανανεωμένο Renault Captur και το Opel Mokka, φορούν το υβριδικό τους κοστούμι, ακονίζουν τα εμφανισιακά τους ξίφη και ρίχνονται στη μάχη της καθημερινότητας.
Τα B–SUV, που πριν από χρόνια δεν ήταν παρά ελαφρώς ψηλωμένες εκδόσεις των χάτσμπακ αδελφών τους με μια ελαφρώς πιο περιπετειώδη φορεσιά, σήμερα έχουν εξελιχθεί σε πλήρως αυτόνομα μοντέλα, με τη σχεδίαση να έχει τον πρώτο λόγο.
Τέτοια ήταν από την αρχή η περίπτωση του Renault Captur, το οποίο από την πρώτη στιγμή στάθηκε στα δικά του πόδια και ποτέ δεν προσπάθησε να δημιουργήσει συνειρμούς με το Clio.
Η ηγετική θέση του Captur είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς έπειτα από έντεκα χρόνια εμπορικής σταδιοδρομίας και δύο γενιές, παρουσιάζεται με περισσότερα από 2.000.000 αντίτυπα σε ενενήντα χώρες του πλανήτη.
Διαφορετική είναι η περίπτωση του Mokka, το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του ως η ευρωπαϊκή εκδοχή του αμερικανικού Chevrolet Trax, επί εποχής GM. Όταν όμως άρχισαν να μπαίνουν οι βάσεις του ομίλου Stellantis, τότε το Mokka δανείστηκε την πλατφόρμα της Peugeot και προσπάθησε να στριμωχτεί μεταξύ Crossland και Grandland.
Τώρα πάντως έφτασε η ώρα της ανανέωσης και για τα δύο, με τη Renault να φρεσκάρει την εμφάνιση του Captur μέσα-έξω, όταν η Opel υιοθετεί με τη σειρά της το υβριδικό σύστημα που καθιερώνεται πλέον σε όλα τα μοντέλα του ομίλου Stellantis.
Εξωστρέφεια
Για αρκετό καιρό στην κατηγορία, το Nissan Juke ήταν εκείνο που κρατούσε το λάβαρο της εξωστρέφειας και της έντονης σχεδίασης. Πλέον όλοι θέλουν να εντυπωσιάσουν, και δεν το κρύβουν.
Το νέο Captur είναι άμεσα διακριτό από το διαφορετικό εμπρός μέρος που ακολουθεί πιστά τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της γαλλικής φίρμας, η οποία υποστηρίζεται από τα μεγαλύτερα Rafale και Symbioz, που δε θα αργήσουν να φτάσουν στην εγχώρια αγορά.
Οι μεγαλύτερες αλλαγές εντοπίζονται στο νέο ρύγχος. Εδώ το Nouvel’ R σήμα της Renault δεσπόζει στο κέντρο της μάσκας με την έντονη πτύχωση, τα πιο λεπτά φωτιστικά σώματα και τα νέα ευμεγέθη φώτα LED ημέρας (για μια στιγμή έχεις την εντύπωση ότι αυτά εκτελούν χρέη προβολέων).
Αντίθετα, το πίσω μέρος μάλλον κρίθηκε ότι ήταν ήδη αρκετά προχωρημένο, και έτσι το νυστέρι δε χρειάστηκε να μπει βαθιά, με τις αλλαγές να περιορίζονται στο διάφανο κάλυμμα των φωτιστικών σωμάτων, στο σήμα και στο διαχύτη.
Η άποψη της Opel εξαρχής βασίστηκε στην εξωστρέφεια και στα trendy χαρακτηριστικά εξατομίκευσης της εμφάνισης (κάτι στο οποίο και το Captur δίνει μεγάλη έμφαση). Το Mokka ήταν από τα πρώτα μοντέλα της Opel που λανσάρισαν το Opel Vizor, αυτό το χαρακτηριστικό κλειστό πάνελ στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου που ενσωματώνει τη μάσκα, τα φωτιστικά σώματα και το σήμα της εταιρείας, το οποίο τονίζεται από την κεντρική πτύχωση του καπό. Αν εξαιρέσει κανείς το σήμα στην πίσω πόρτα, το Opel Mokka Hybrid δεν ξεχωρίζει σε τίποτε από τα υπόλοιπα «αδερφάκια» του.
Λιγότερο εκτεταμένες είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό του ανανεωμένου Captur. Συγκεκριμένα, έχουν χρησιμοποιηθεί νέα υλικά και επενδύσεις, όπου στη συγκεκριμένη έκδοση Techno ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι 7 ιντσών και πλαισιώνεται από την κάθετη οθόνη των 10,4 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων R Link (στην πλουσιότερη έκδοση Esprit Alpine βρίσκουμε τον μεγαλύτερο πίνακα οργάνων των 10,2 ιντσών, ενώ το σύστημα πολυμέσων εμπλουτίζεται με σύστημα πλοήγησης και ενσωματωμένες υπηρεσίες της Google).
Τα περιστροφικά χειριστήρια του αυτόματου κλιματισμού της προηγούμενης γενιάς καταργήθηκαν και αντικαταστάθηκαν από μία σειρά πλήκτρων στη βάση της οθόνης. Η απόκριση της οθόνης είναι πολύ καλή, ενώ εύχρηστα είναι τα διάφορα μενού.
Ευεργετική είναι η επιλογή My Safety, που απλοποιεί τη διαχείριση των διαφόρων συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης. Έτσι, ο οδηγός δημιουργεί τον δικό του συνδυασμό επιλογών, τον οποίο μπορεί να ανακαλεί πολύ εύκολα σε κάθε εκκίνηση, με το πάτημα του σχετικού διακόπτη στα αριστερά του ταμπλό (αλλιώς μένουν ενεργοποιημένα όλα τα επιμέρους συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης).
Στα αξιοσημείωτα θα πρέπει να συμπεριλάβουμε τη βαθμολογία που απονέμει το σύστημα ελέγχου της έκδοσης Techno, αναφορικά με το πόσο οικονομικός αλλά και πόσο ασφαλής(!) είναι ο εκάστοτε τρόπος οδήγησης.
Αυτό που παραμένει αναλλοίωτο είναι η επιμονή της Renault στη δημιουργία μιας ποιοτικής εικόνας, κάτι στο οποίο συμβάλλουν οι επιλογές υλικών όπως τα μαλακά στην υφή πλαστικά, το ύφασμα και ορισμένες οικολογικές επενδύσεις.
Πολύ λιγότερες είναι οι αλλαγές στην περίπτωση του Mokka, όπου μόνο οι πιο παρατηρητικοί θα εντοπίσουν τα «υβριδικά» γραφικά για τη ροή της ενέργειας, τα οποία μπορούν να απεικονίζονται στις ψηφιακές οθόνες 7 ιντσών των οργάνων και του infotainment.
Αυτά ενημερώνουν τον οδηγό πότε κινείται μόνο με ηλεκτρικό ρεύμα (τότε η ένδειξη της ταχύτητας απεικονίζεται με μπλε χρώμα), ενώ δείχνουν την τρέχουσα κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας και τη ροή ενέργειας.
Σε αυτό προσθέστε την ύπαρξη αρκετών φυσικών διακοπτών για διάφορες επιμέρους λειτουργίες (μεταξύ αυτών και κάποιων συστημάτων υποβοήθησης), όπως και για τον κλιματισμό.
Σε χωροταξικό επίπεδο, το Captur εκμεταλλεύεται τη μικρή υπεροχή του σε ό,τι αφορά τις διαστάσεις (ειδικά μήκους και μεταξονίου), για να πάρει κεφάλι στη μάχη των χώρων. Στο πάντοτε ευρύχωρο για τα δεδομένα της κατηγορίας εσωτερικό του «μικρού» Captur, το συρόμενο κατά 16 εκ. πίσω κάθισμα συνεχίζει να προσφέρει αρκετές δόσεις πρακτικότητας και ευελιξίας στην καθημερινή συμβίωση (για τους πίσω επιβάτες υπάρχουν ξεχωριστοί αεραγωγοί και θύρες φόρτισης), εξασφαλίζοντας την ίδια στιγμή ένα χώρο αποσκευών μεταβλητής χωρητικότητας 404 έως 518 λτ. (σύμφωνα με το πρότυπο VDA dm3).

Renault Captur
Το κάλυμμα του δαπέδου του πορτ μπαγκάζ δημιουργεί μια ενιαία, ομαλή επιφάνεια όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα, για ακόμα μεγαλύτερη μεταφορική ευελιξία, όμως θα θέλαμε να αναδιπλώνεται και η πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού, προκειμένου να είναι εύκολη η μεταφορά αντικειμένων με μεγάλο μήκος.

Opel Mokka
Το Opel Mokka θα φιλοξενήσει τέσσερις επιβάτες κανονικού αναστήματος και 350 λίτρα αποσκευών, χωρίς όμως να συγκαταλέγεται στα πλέον ευρύχωρα μοντέλα της κατηγορίας, με βασικό μείον την όχι και τόσο εύκολη πρόσβαση για μεγαλόσωμους επιβάτες στις πίσω θέσεις (εξαιτίας της σχεδίασης του τελειώματος της οροφής αλλά και του ογκώδους μαρσπιέ) και τον συγκριτικά λιγότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών.
Στον αστερισμό του mild υβριδισμού τα Mokka και Captur
Έχουμε τονίσει πολλές φορές ότι τέτοια mild συστήματα, όπως αυτά που συνοδεύουν τα Mokka και Captur, αποτελούν μια ενδιάμεση λύση σε σχέση με πλήρως υβριδικές υλοποιήσεις (όπως αυτή του Captur E–Tech 145), μιας και ο ρόλος τους είναι καθαρά επικουρικός στην επιτάχυνση, ενώ διαθέτουν και μια μικρή δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας, προκειμένου να μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου.
Σίγουρα πάντως η βελτίωση σε σχέση με μη υβριδικές υλοποιήσεις είναι αρκετά σημαντική, όπως στην περίπτωση του υβριδικού Mokka, το οποίο επιτυγχάνει μια μείωση της κατανάλωσης σε σύγκριση με την αντίστοιχη, αμιγώς θερμική έκδοση 1.2 ΕΑΤ8, που φτάνει έως και 20% σύμφωνα με τον κατασκευαστή.
Χάρη στο ηλεκτρικό μοτέρ των 29 ίππων, το Mokka φανερώνει πιο συχνά τα εξηλεκτρισμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας του (υποβοήθησης και ανάκτησης) σε αστικές συνθήκες, όταν στο Captur οι αντίστοιχες λειτουργίες είναι πολύ διακριτικότερες.
Αυτό καταδεικνύεται και στην κατανάλωση, όπου χωρίς μεγάλη προσπάθεια το Mokka μπορεί να πλησιάσει προς τα 6 λτ./100 χλμ., όταν στο Captur χρειάζεται ο οδηγός να ακολουθήσει ένα πολύ ήπιο στυλ οδήγησης, προκειμένου να βρίσκεται γύρω στα 7 λτ./100 χλμ.
Σίγουρα το συγκεκριμένο Captur των 160 ίππων έχει προβάδισμα στην απόδοση (η αντίστοιχη με το Mokka έκδοση 140 ίππων του Captur δε συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο), κάτι που μετουσιώνεται όμως μόνο σε καλύτερη επίδοση για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα. (8,5 δλ. έναντι 9,1 δλ. του Mokka των 136 ίππων), μιας και το μοντέλο της Opel επιτυγχάνει σημαντικά υψηλότερη τελική ταχύτητα (207 χλμ./ώρα έναντι 174 χλμ./ώρα του Cαptur των 160 ίππων).
Πέρα από την απόδοση, διαφορές εντοπίσαμε στο θέμα του κιβωτίου, αν και στα δύο οχήματα ο οδηγός έχει ένα περιθώριο επεμβάσεων μέσα από τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης. Το EDC κιβώτιο της Renault αξιοποιεί την καλή κλιμάκωση των 7 σχέσεων διατηρώντας έναν σβέλτο ρυθμό στον ανοιχτό δρόμο, σε χαμηλές ταχύτητες όμως είναι κάπως απότομο στην απόκριση. Η σειριακή δυνατότητα επιλογής των σχέσεων (μόνο μέσω των paddles στο τιμόνι, και όχι από τον επιλογέα) διατηρείται για πολύ σύντομο διάστημα, καθώς η μονάδα ελέγχου σπεύδει να επαναφέρει την αυτόματη λειτουργία (επιλέγοντας πάντως μέσω του συστήματος multi sense το πρόγραμμα Sport, οι αλλαγές γίνονται λίγο πιο αργά).
Το Start/Stop δεν είναι τόσο αρμονικό στη λειτουργία του, ενώ στις πολύβουες διασταυρώσεις θέλει λίγη προσοχή κατά την εκκίνηση όταν είναι ενεργοποιημένο το auto hold, καθώς δε λείπουν κάποια απότομα τινάγματα. Σε αντίστοιχες συνθήκες το e-DCT της Opel έχει πιο ομαλή λειτουργία, έχει την ελαστικότητα που περιμένεις από ένα όχημα σχεδόν 140 ίππων, αλλά θα θέλαμε να διέθετε 7η σχέση.
Αλλαγές συναντάμε στην ανάρτηση του ανανεωμένου Renault Captur. Αν και η αρχιτεκτονική παραμένει αμετάβλητη με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω (όπως και στο Opel Mokka), το νέο πακέτο περιλαμβάνει νέα γεωμετρία πλαισίου και επαναρυθμισμένα αμορτισέρ.
Το τελικό αποτέλεσμα επιτρέπει στο νέο Captur να διατηρήσει την ευχάριστη συμπεριφορά που γνωρίζαμε, με ομοιογενή οδικά χαρακτηριστικά, περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές και άνεση υψηλού επιπέδου, μόνο που τώρα η απόσβεση έχει ποιοτικότερα χαρακτηριστικά λειτουργίας.
Χάρη και στους 18άρηδες τροχούς, που εξασφαλίζουν αρκετά καλή πρόσφυση στην άσφαλτο, το νέο Captur έχει ελαφρώς πιο άμεσες αντιδράσεις στις εντολές του τιμονιού. Το τιμόνι με τη σειρά του έχει διαφορετικό σετάρισμα, όντας αρκετά άμεσο και με σωστό βάρος.
Από τη μεριά του, το Mokka αποδεικνύεται συγκριτικά ελαφρώς πιο αποτελεσματικό στον τρόπο με τον οποίο απορροφάει τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, αλλά το τιμόνι του έχει μια πιο αόριστη αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας.
Κοινό στοιχείο και στα δύο αυτά B-SUV είναι η ικανοποιητική απόσταση από το έδαφος, που επιτρέπει τις ήπιες εκτός δρόμου περιηγήσεις, αλλά μέχρι εκεί, δεδομένου των ασφάλτινων ελαστικών.
Καταλήγοντας
Το ανανεωμένο Captur έρχεται να ενισχύσει την επιτυχημένη παρουσία της Renault στην κατηγορία των B-SUV. Η γκάμα του δίνει μια ευχέρεια στους υποψήφιους αγοραστές να επιλέξουν αυτό που τους ταιριάζει.
Με δεδομένη την… αλμυρή τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης 160 DC Techno (30.450 ευρώ), μάλλον θα στρεφόμασταν είτε στα 21.950 ευρώ της εισαγωγικής έκδοσης διπλού καυσίμου, είτε στα 30.850 ευρώ της full hybrid έκδοσης των 145 ίππων.
Στη συγκεκριμένη τώρα αντιπαράθεση με το Mokka, οι εντυπώσεις είναι μοιρασμένες σε ό,τι αφορά την εικόνα, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των mild hybrid συστημάτων, με το Captur να υπερέχει σε χωροταξικό επίπεδο και το Mokka να έχει το πλεονέκτημα της χαμηλότερης τιμής (25.650 και 29.600 ευρώ για τις εκδόσεις Edition και Edition Plus)._ 4Τ
ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
OPEL MOKKA 1.2 HYBRID 136 e-DCT6
ΥΠΕΡ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ//TIMH
ΚΑΤΑ//ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΠΙΣΩ ΘΕΣΕΙΣ
RENAULT CAPTUR mhev 160 EDC
ΥΠΕΡ//ΧΩΡΟΙ//ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΤΑ//TIMH
OPEL MOKKA 1.2 HYBRID 136 e–DCT6
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 136 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 28 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 55 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.151x1.791x1.534 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.561 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 350-1.105 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.287 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 207 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,7 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 110 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 25.650 ευρώ
RENAULT CAPTUR mhev 160 EDC
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 160 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 270 Nm/1.800-3.750 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.239×1.797×1.584 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.639 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ:404-518 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.298 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 174 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 7,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 132 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 30.450 ευρώ