Mercedes EQA 250 vs Skoda Enyaq iV 60. Από τη μία η ηλεκτροκίνητη πρόταση ενός Γερμανού premium κατασκευαστή, και από την άλλη η best value for money, από την τσέχικη εταιρεία που ξέρει να το διδάσκει αυτό.
Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης
Εύλογο το ερώτημα: Τοποθετείς απέναντι σε μια Mercedes ένα Skoda, ακόμα και αν το τελευταίο είναι το πιο σύγχρονο και premium που έχει κυλήσει από την τσεχική γραμμή παραγωγής; Δύσκολα, είναι η πιο προφανής απάντηση, αλλά γιατί όχι, από τη στιγμή που ο υποψήφιος αγοραστής -λιανικής ή leasing- έχει όλες τις επιλογές μπροστά του, σαν ανοιχτή βεντάλια; Διαξιφισμοί απόλυτων και πολλαπλών αντιθέσεων, λοιπόν, οι επόμενες σελίδες, αλλά με έναν κοινό παρονομαστή. Δύο κορυφαίες ηλεκτροκίνητες προτάσεις, σε ένα συγκριτικό με πολλά συμπεράσματα.
Mercedes EQA 250 – Skoda Enyaq iV 60: Συστάσεις
Βασισμένη στην πλατφόρμα της GLA, η Mercedes EQA έχει δεχτεί τις αναγκαίες τροποποιήσεις για να υποδεχθεί την μπαταρία και τον ηλεκτροκινητήρα. Εξωτερικά, η ελαφρώς επιμηκυσμένη EQA (διαστάσεων 4.463×1.834×1.620 χλστ. και μεταξονίου 2.729 χλστ.) ξεχωρίζει από την GLA χάρη στην εμπρός μάσκα τύπου black panel και στα ενοποιημένα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, ενώ φοράει ζάντες από 18 έως και 20 ιντσών, ειδικά σχεδιασμένες για το ηλεκτρικό μοντέλο. Νέα είναι η πέμπτη πόρτα, που διαφοροποιεί αρκετά το σχήμα του αμαξώματος αυτού του SUV με την απόσταση των 200 χλστ. από το έδαφος (188 χλστ. το Enyaq iV 60).
Το μοντέλο έχει ξεκινήσει την εμπορική του πορεία με την έκδοση «250», όπως αυτή της δοκιμής μας, όπου ο ηλεκτροκινητήρας είναι εγκατεστημένος στον εμπρός άξονα και αποδίδει 190 ίππους, με τη ροπή του να φτάνει τα 375 Nm. Το ηλεκτρικό μοτέρ μεταφέρει μέσα από ένα κιβώτιο μίας σχέσης την κίνηση στους εμπρός τροχούς, τροφοδοτούμενο από μία μπαταρία ιόντων λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 66,5 kWh με 200 στοιχεία.
Ανοίγοντας τις πόρτες της, το βλέμμα πέφτει πάνω στον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10,25 ιντσών, με τις πληροφορίες να έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης, ενώ νέο είναι το σύστημα πλοήγησης που προβάλλεται στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων. Αναρίθμητα φυσικά τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης της οδήγησης, ενώ δεν μπορείς να μη σημειώσεις πόσο εντυπωσιακός είναι ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, αλλά και το σύνολο της καμπίνας, το βράδυ.
Με τις απαραίτητες πινελιές ώστε να γίνεται άμεσα αντιληπτός ο ηλεκτρικός του χαρακτήρας, το Skoda Enyaq iV χαρακτηρίζεται μεταξύ άλλων από τους μεγάλους θόλους, που φιλοξενούν τροχούς έως και 21 ιντσών, και το εντυπωσιακό αλλά προαιρετικό Crystal Face, μια νέα μάσκα με κάθετες ραβδώσεις που φωτίζονται από 131 LED. Μαζί με τα φώτα πορείας κατά τη διάρκεια της ημέρας και τις μονάδες LED των προβολέων Full LED Matrix, η γρίλια δημιουργεί μια χαρακτηριστική οπτική υπογραφή.
Το Enyaq iV είναι το πρώτο μοντέλο της Skoda που βασίζεται στην ειδικά εξελιγμένη για την ηλεκτροκίνηση αρθρωτή πλατφόρμα MEB του Volkswagen Group. Mε μήκος 4.649 χλστ., πλάτος 1.879 χλστ. και ύψος 1.616 χλστ., προσφέρει εξαιρετικούς χώρους, ακόμα και για τρεις επιβάτες πίσω, οι οποίοι χάρη στο μακρύ μεταξόνιο (2.765 χλστ.) και στην απουσία κεντρικού τούνελ μετάδοσης, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να στριμωχτούν. Σημειώστε εδώ ότι το πορτ μπαγκάζ που προσφέρει είναι από 585 έως 1.710 λίτρα με πεσμένα τα πίσω καθίσματα, και της EQA από 340 έως 1.320 λίτρα αντίστοιχα.
Το μεγάλο ηλεκτρικό τσεχικό SUV ξεκινάει την εμπορική πορεία του με τρεις επιλογές όσον αφορά το μέγεθος της μπαταρίας, με χωρητικότητα 55, 62 και 82 kWh, αντίστοιχα. Στην περίπτωση τη δική μας, η 62άρα μπαταρία τροφοδοτούσε έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 180 ίππους και μέγιστη ροπή 310 Nm, τοποθετημένο στον πίσω άξονα, μεταφέροντας την κίνηση στους αντίστοιχους τροχούς. Άξιο παρατήρησης είναι το γεγονός πως η έκδοση του Enyaq iV με τη μεγαλύτερη μπαταρία μπορεί να πλαισιώνεται από ακόμα έναν κινητήρα, στον εμπρός άξονα, προσδίδοντας στο μοντέλο χαρακτηριστικά τετρακίνησης.
Στο εσωτερικό του τσεχικού μοντέλου, σχεδόν ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε Skoda, με τα δερμάτινα καθίσματα και με το επίσης επενδεδυμένο με δέρμα ταμπλό να αποπνέουν πολυτέλεια. Νέος είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 5,3 ιντσών, στον οποίο προβάλλονται πληροφορίες όπως ταχύτητα, δεδομένα οδήγησης και πλοήγησης, καθώς και τα ενεργά συστήματα υποβοήθησης. Προαιρετικά διατίθεται και με head-up display, αλλά και την τελευταίας γενιάς κεντρική οθόνη αφής (Modular Infotainment Matrix) των 13 ιντσών, που αυτήν τη στιγμή είναι και η μεγαλύτερη σε μοντέλο της Skoda. Ο χειρισμός της γίνεται ανέπαφα, τόσο με κινήσεις των χεριών όσο και με φωνητικό έλεγχο, αν και η πρόσβαση στο μενού απαιτεί μια σχετική εξοικείωση, άρα και τεράστια προσοχή αν γίνεται εν κινήσει, όπως και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις.
Δύσκολη άσκηση
Η ώρα της οδήγησης, λοιπόν. Ξεκινώντας με τη Mercedes EQA, σημειώνεις αμέσως την αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης, ακόμη και σε σχέση με εκείνη που προσφέρει η GLA, εξαιτίας κυρίως της διάταξης πολλαπλών συνδέσμων στο πίσω μέρος, που υιοθετεί η ηλεκτρική πρόταση των Γερμανών, αλλά και του καλύτερα ζυγισμένου πλαισίου, χάρη στην τοποθέτηση της μπαταρίας χαμηλά στο δάπεδο. Το σύστημα πέδησης λειτουργεί υποδειγματικά και ακούραστα, ενώ το τιμόνι διαθέτει τη σωστή δόση υποβοήθησης και προσφέρει την απαραίτητη πληροφόρηση από το δρόμο.
Στον τομέα των επιδόσεων, η EQA 250 δε διαθέτει τον εκρηκτικό χαρακτήρα που συνήθως συναντάμε στις ηλεκτρικές κατασκευές, με το «0-100» να επιτυγχάνεται σε 8,9 δλ. Εντούτοις, τα 375 Nm της ροπής της προσδίδουν ελαστικότητα στην καθημερινή οδήγηση, την ώρα που το βασικό ζητούμενο, η αυτονομία, ανταποκρίνεται στις προσδοκίες. Η Mercedes-Benz ανακοινώνει μια θεωρητική εμβέλεια 426 χλμ., τιμή εφικτή αν το επιδιώξεις, ενώ με έναν μέσο τρόπο οδήγησης, μια πιο ρεαλιστική τιμή πλησιάζει τα 320 χλμ.
Οδηγώντας το Skoda Enyaq, παρατηρείς και σε ξενίζει αρχικά το κάπως βαρύ τιμόνι στις αργές ταχύτητες, το οποίο όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα γίνεται απολύτως αποδεκτό. Η εντυπωσιακή ευελιξία του μοντέλου εντός πόλης (κύκλος στροφής: 10,2 μέτρα), σε συνδυασμό με την πολύ καλή ορατότητα που παρέχει ο σχεδιασμός του αμαξώματός του, σε κάνουν να ξεχνάς το μέγεθός του. Όμως οι τροχοί των 20 ιντσών που φορούσε το αυτοκίνητό μας και παρά την καλή ποιότητα κύλισης που μπορεί να προσφέρει η ανάρτηση, με τη διάταξη των 5 συνδέσμων στον πίσω άξονα, παραείναι μεγάλοι για να διαχειριστούν τις κακοτεχνίες της ελληνικής ασφάλτου, με δεδομένο και το βάρος των περίπου 2 τόνων της κατασκευής. Καλύτερη επιλογή, λοιπόν, οι τροχοί των 19 ιντσών, ενώ υπερβολικοί κρίνονται εκείνοι των 21 ιντσών.
Σε κάθε περίπτωση, στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς η ανάρτηση είναι αποτελεσματική με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης και μικρές κλίσεις στις στροφές, χάρη και στην κατά 12 χλστ. μικρότερη απόσταση του αμαξώματος σε σχέση με την EQA 250.Το σύστημα διεύθυνσης, παρά την ηλεκτρική του αίσθηση, μεταφέρει αρκετές πληροφορίες στα χέρια του οδηγού, ενώ και το σύστημα πέδησης, παρά τα ταμπούρα στον πίσω άξονα, αντεπεξέρχεται άκοπα και αποτελεσματικά όταν χρειαστεί. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα (το ίδιο ακριβώς και στην EQA), και η επιτάχυνση από στάση και έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα εδώ είναι στα 8,7 δλ.
Όσο για την κατανάλωση, κινηθήκαμε εύκολα κάτω από τις 17 kWh/100 χλμ. (16,7 με το Enyaq και 21 kWh/100 χλμ. με την EQA), τιμή εντυπωσιακή όχι μόνο για το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά και γενικότερα για την κατηγορία. Το παραπάνω, στην πράξη και με την μπαταρία των 62 kW, μεταφράζεται σε πάνω από 300 χλμ. με ένα γέμισμα (412 χλμ. αναφέρει η Skoda).
Mercedes EQA 250 – Skoda Enyaq iV 60: Στο τέλος της ημέρας
Η ολοκληρωμένη Mercedes EQA, δύσκολα βρίσκει αντίπαλο εφ’ όλης της ύλης, κάτι που συμβαίνει και σε αυτήν τη γεμάτη από αντιθέσεις αντιπαράθεση, η οποία πέρα από την ολοκληρωμένη οδηγική προσωπικότητα που χαρίζει, προσφέρει και ικανοποιητική αυτονομία, την ώρα που σε συνδυασμό με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η τιμή εκκίνησής της είναι τα 43.600 ευρώ. Κόστος -για ηλεκτρική SUV Mercedes- πραγματικός κόμπος στο λαιμό για τον ανταγωνισμό, ακόμη και για το προκλητικά οικονομικό για αυτά που προσφέρει, Skoda Enyaq iV (από 34.898 ευρώ). Το πιο σύγχρονο, ολοκληρωμένο και ποιοτικό δείγμα γραφής των Τσέχων έως το επόμενο._ Μ. Σαλ.
MERCEDES EQA 250
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 190 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 375 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.463×1.834×1.620 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.729 χλστ. > ΑΠΟΣΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 200 χλστ.> ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 340-1.320 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.040 κιλά > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 66,5 kWh > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ ΑC (3,7): 6 ώρες > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ DC (0%-80% σε 100 kW): 0,5 ώρες > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 426 χλμ.> ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (4Τ): 21 kWh/100 χλμ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,9 δλ.> ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ:160 χλμ./ώρα > ΤΙΜΗ: ΑΠΟ 43.600 ευρώ
SKODA ENYAQ iV 60
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 180 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 310 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.649×1.879×1.616 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.765 χλστ. > ΑΠΟΣΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 188 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 585-1.710 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.895-2.085 κιλά > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 62 kWh > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ AC 7,2 kW (0-100%): 9:30 > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ AC 11 kW (0-100%): 6:15 > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ DC 50 kW (5-80%): 0:55 > ΦΟΡΤΙΣΗ ΜΕ DC 125 kW (5-80%): 0:35 > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 412 χλμ. > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (4Τ): 16,7 kWh/100 χλμ. > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα > ΤΙΜΗ: ΑΠΟ 34.898 ευρώ
MERCEDES EQA 250
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ // ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ // ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΤΑ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
SKODA ENYAQ iV 60
ΥΠΕΡ// ΤΙΜΗ // ΧΩΡΟΙ // ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΚΑΤΑ//ΤΑΜΠΟΥΡΑ ΠΙΣΩ // ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΡΟΧΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΔΟΚΙΜΗΣ