Honda Jazz e:HEV Crosstar και Audi A1 Citycarver. Δύο σουπερμίνι με διαφορετική τεχνολογική προσέγγιση αλλά και αρκετά κοινά στοιχεία, όπως είναι η αυξημένη απόσταση από το έδαφος σε σχέση με τις «συμβατικές» εκδόσεις τους, διασταυρώνουν τα ξίφη τους.
Το Honda Jazz, στη νέα του γενιά, διατίθεται πλέον και σε μια υπερυψωμένη εκδοχή, την Crosstar, με την οποία το εμβληματικό ιαπωνικό μοντέλο εκπροσωπείται πλέον και στη δημοφιλή κατηγορία των crossover. Το Crosstar μοιράζεται τα ίδια μηχανικά μέρη και τα ίδια χαρακτηριστικά εσωτερικού με την κανονική έκδοση, αλλά διαθέτει αυξημένη απόσταση από το έδαφος (152 χλστ. αντί για 136 που απέχει το «απλό»), ιδιαίτερα εξωτερικά γνωρίσματα που να αναδεικνύουν τον πιο περιπετειώδη χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ενσωματωμένες ράγες οροφής, όπως επίσης αδιάβροχη επένδυση καθισμάτων. Εξωτερικά το αυτοκίνητο συνεχίζει τη γνώριμη σχεδιαστική γλώσσα του Jazz, με το μήκος του να διαμορφώνεται στα 4.090 χλστ. (4.044 το «απλό») για το Crosstar, το οποίο διαθέτει επίσης μεγαλύτερο πλάτος και ύψος, και συγκεκριμένα 1.725 και 1.556 χλστ., αντί για 1.694 και 1.526 χλστ., αντίστοιχα. Οριακά μεγαλύτερο και το μεταξόνιο της έκδοσης Crosstar, με 2.520 χλστ. αντί για 2.517 της συμβατικής.
Το αντίστοιχο Audi A1 Citycarver απέχει 40 χλστ. περισσότερο από το έδαφος σε σχέση με το «απλό» Α1 (σύνολο 144 χλστ.), με τα 5 από αυτά τα χιλιοστά να έχουν προκύψει από τα μεγαλύτερα ελαστικά και τις 17άρες ζάντες (φτάνουν προαιρετικά έως και τις 18 ίντσες). Από εκεί και πέρα, μιλάμε για το ίδιο compact σύνολο, διαστάσεων 4.046×1.756×1.483 χλστ. και με μεταξόνιο 2.566 χλστ. Μεγαλύτερη αλλά και με διαφοροποιημένο σχήμα είναι η εμπρός γρίλια της οκταγωνικής μάσκας, παραπέμποντας στα SUV (Q) μοντέλα της μάρκας, ενώ επανασχεδιασμένα είναι και τα πλευρικά προστατευτικά. Τα προστατευτικά του κάτω μέρους είναι βαμμένα στο χρώμα του ανοξείδωτου χάλυβα, τονίζοντας και «προμηνύοντας» τις εκτός δρόμου βλέψεις του Audi A1 Citycarver, ενώ πολλές είναι και οι δυνατότητες εξατομίκευσης της εξωτερικής εμφάνισης του μοντέλου, όπως για παράδειγμα η μαύρη οροφή και το κόκκινο χρώμα του αυτοκινήτου της συγκριτικής δοκιμής μας.
Λειτουργικότητα εναντίον πολυτέλειας
Το ευρύχωρο σαλόνι του Honda Jazz, με τους πολλούς χώρους για μικροαντικείμενα, αποτελεί σήμα κατατεθέν του μοντέλου από το 2001, που γνωρίσαμε την πρώτη γενιά του. Βολευόμαστε στα ξανασχεδιασμένα φαρδύτερα εμπρός καθίσματα, που περιλαμβάνουν ειδικά μαξιλάρια στήριξης, αντικαθιστώντας το προηγούμενο σύστημα με ελατήρια, για πιο ξεκούραστα μακρινά ταξίδια. Η βελτιωμένη σχεδίαση των πίσω καθισμάτων και η πιο παχιά επένδυση αυξάνουν επίσης την άνεση για τους πίσω επιβάτες, οι οποίοι νιώθουν εξαιρετικά άνετα, αφού τα γόνατά τους απέχουν σχεδόν δύο παλάμες από το εμπρός κάθισμα με έναν κανονικού αναστήματος οδηγό. Το μυστικό για τη μεγιστοποίηση του χώρου στην καμπίνα είναι η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ στο κέντρο το πλαισίου, κάτω από τα εμπρός καθίσματα.
Με τον τρόπο αυτόν, το Jazz διατηρεί τα ευέλικτα πίσω καθίσματα Magic Seats, που παρέχουν τη δυνατότητα να ανασηκώνονται και να αναδιπλώνονται ανάλογα με τα μεταφερόμενα αντικείμενα. Η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, με το ιδιαίτερα μάλιστα χαμηλό κατώφλι, φτάνει τα 298 λίτρα έως 1.199 (304 έως 1.205 στη συμβατική έκδοση). Παρατηρούμε το φρέσκιας σχεδίασης ταμπλό, που περιλαμβάνει έναν ψηφιακό πίνακα 7 ιντσών και την οθόνη αφής των 9 ιντσών, το οποίο διακρίνεται από μια λιτή σχεδίαση αλλά και από μία φάσα από μαλακό υλικό που το διατρέχει απ’ άκρη σ’ άκρη. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το νέο Honda Jazz ξεχωρίζει για τη νέα γενιά των συστημάτων συνδεσιμότητας, ένας τομέας που έχρηζε βελτίωσης στα μοντέλα της εταιρείας, με τη νέα οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων να λειτουργεί πολύ πιο αποδοτικά πλέον.
Από την άλλη, στο A1 Citycarver όλα φαντάζουν γνωστά, με την κορυφαία για τα δεδομένα της κατηγορίας ποιότητα του εσωτερικού (μαλακά και αφρώδη υλικά με υποδειγματική συναρμογή σχεδόν παντού) αλλά και τους καλούς χώρους να ανήκουν στα σημεία αναφοράς, και παρά το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση έχει τον πρωταθλητή αυτού του τομέα απέναντί του. Highlight ο στάνταρντ και πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών αλλά και η ψηφιακή οθόνη 10,1 ιντσών, στο κέντρο του ταμπλό. Το βασικό σύστημα MMI στην κεντρική κονσόλα παρέχει πρόσβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες του Audi connect, ενώ το προαιρετικό σύστημα MMI Navigation plus με MMI touch μπορεί να ελέγχεται μέσω της οθόνης αφής των 10,1 ιντσών, ή ακόμη και μέσω φωνητικού ελέγχου. Το μοντέρνο και ευχάριστο στυλ και η απαράμιλλη ποιότητα δεν έχουν την παραμικρή επιβάρυνση στον τομέα της πρακτικότητας του συνόλου, με το εσωτερικό του Audi A1 Citycarver να προσφέρει πολλές θήκες για μικροαντικείμενα, ικανοποιητικούς χώρους για τέσσερις ενήλικες αλλά και ένα πορτ μπαγκάζ από 335 έως 1.090 λίτρα, με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα.
e-HEV & e-CVT vs TFSI & S tronic
Το νέο Honda Jazz έρχεται αποκλειστικά με το υβριδικό σύστημα κίνησης της εταιρείας, που αποτελεί μικρογραφία εκείνου του CR-V. Στην περίπτωση του Jazz, ο 1.5 i-VTEC (αντί του 2λιτρου συνόλου που συναντάμε στο CR-V) συνεργάζεται με δύο ηλεκτρικά μοτέρ, εκ των οποίων το ένα φροντίζει για την κίνηση του Jazz και το άλλο λειτουργεί ως γεννήτρια. Στο πρωτότυπο αυτό υβριδικό σύστημα, αντί κατά περίπτωση το ηλεκτρικό μοτέρ απλώς να συνεπικουρεί την κίνηση του αυτοκινήτου, εν προκειμένω έχει τον κύριο λόγο. Αυτό προκύπτει τόσο από τη συνδεσμολογία των μηχανικών μερών όσο και από την απόδοσή τους. Στη λειτουργία Hybrid Drive, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης (98 ίπποι/131 Nm), αντί να κινεί τους τροχούς, είναι συνδεδεμένος με τη γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Τόσο η γεννήτρια όσο και η μπαταρία του υβριδικού συστήματος (που φορτίζει κατά την επιβράδυνση) τροφοδοτούν με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα των 109 ίππων και μέγιστης ροπής 253 Nm, που τελικά κινεί το αυτοκίνητο. Ακούγεται περίπλοκο, αλλά με τον τρόπο αυτόν η Honda κατάφερε να απαλλαγεί από το κιβώτιο ταχυτήτων. Υπάρχει μόνο μία κατάσταση λειτουργίας (Engine Drive), που ενεργοποιείται μεταξύ 80 και 120 χλμ./ώρα, στην οποία ο θερμικός κινητήρας, μέσω ενός συμπλέκτη, συνδέεται απευθείας με τους (εμπρός) κινητήριους τροχούς μέσω ενός ζεύγους γραναζιών. Ο λόγος είναι πως στις συγκεκριμένες συνθήκες ο κινητήρας κύκλου Άτκινσον διαθέτει τη βέλτιστη απόδοση λειτουργίας. Αυτή άλλωστε είναι η όλη φιλοσοφία του υβριδικού συστήματος, να διατηρούνται οι στροφές και το φορτίο του 1.500άρη κινητήρα στη βέλτιστη περιοχή απόδοσης.
Στον τομέα της κινητήριας δύναμης, όσον αφορά την πρόταση της Audi, εμπορικός μονόδρομος για την ελληνική αγορά ο γνωστός μας 1.5 TFSI του VW Group, με δυνατότητα απενεργοποίησης των κυλίνδρων, για μείωση σε εκπομπές ρύπων και κατανάλωση. Θυμίζουμε ότι αποδίδει 150 ίππους στις 5.000 με 6.000 σ.α.λ. και η ροπή του φτάνει στα 250 Nm μόλις από τις 1.500 σ.α.λ. και έως τις 3.500. Συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων ή προαιρετικά με το διπλού συμπλέκτη (S tronic) των 7 σχέσεων, όπως αυτό της δοκιμής μας. Ανάμεσα στις δύο εκδοχές υπάρχει μία ελάχιστη διαφορά 5 κιλών στα συνολικά βάρη. Συγκεκριμένα, 1.275 κιλά με χειροκίνητο κιβώτιο και 1.280 κιλά με το αυτόματο. Σημειώστε εδώ ότι το βάρος του Jazz Crosstar είναι 1.253 με 1.255 κιλά.
Πώς λειτουργούν στην πράξη οι παραπάνω συνδυασμοί; Οδηγώντας αρχικά το νέο Honda Jazz σε αστικό περιβάλλον, εκμεταλλεύεσαι το σύστημα που εναλλάσσεται μεταξύ των προγραμμάτων EV Drive και Hybrid Drive, με την αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία να αντιπροσωπεύει το 85% του χρόνου κίνησης με ταχύτητες έως 40 χλμ./ώρα και αυτό να σε βοηθάει να πετυχαίνεις με άνεση εξαιρετικές τιμές μέσης κατανάλωσης και αυτονομίας. Θέλει προσπάθεια για να περάσεις τα 5 λίτρα/100 χλμ., ενώ πραγματικά το ντεπόζιτο δε λέει να αδειάσει, θυμίζοντας αυτονομία ντίζελ προτάσεων. Το μυστικό είναι ότι ουσιαστικά η μπαταρία παρέχει απευθείας ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα, με τον τελευταίο να αναλαμβάνει αποκλειστικά την κίνηση του αυτοκινήτου.
Τι μας ενοχλεί; Όπως σε σχεδόν όλες τις υβριδικές προτάσεις, η ενεργοποίηση και η λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης δε διαθέτει τη γραμμική συμπεριφορά ενός συμβατικού αυτοκινήτου, σε σχέση με τη χρήση του πεντάλ γκαζιού. Αυτό σημαίνει πως ο 1.5 i-VTEC μπορεί να τεθεί ξαφνικά σε λειτουργία και να ανεβάσει συγκεκριμένες στροφές όταν η διαδρομή γίνει ανηφορική ή όταν ο οδηγός θελήσει να επιταχύνει. Αντίθετα, όμως, με την περίπτωση του CR-V, εν προκειμένω ο θόρυβος είναι αρκετά έντονος, κάνοντας παραπάνω από αισθητή τη μετάβαση από την ηλεκτρική στην υβριδική λειτουργία και σαφέστατα ενοχλητική στον ήχο.
Στον τομέα των επιδόσεων, ο κατασκευαστής δίνει 9,9 δλ. για το περίφημο «0-100» (9,4 δλ. για το «απλό») για ένα μοντέλο που ζυγίζει από 1.253 έως 1.255 κιλά ανάλογα με την έκδοση (1.228-1.246 το συμβατικό) και τελική ταχύτητα 173 χλμ./ώρα (175). Οι αντίστοιχες τιμές της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2, σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, διαμορφώνονται στα 4,8 λίτρα/100 χλμ. (4,5) και στα 110 γρ./χλμ. (102). Όπως σας προαναφέραμε, στην περίπτωση του νέου Honda Jazz αυτά τα νούμερα δεν είναι όνειρα θερινής νυκτός, αλλά τα πετυχαίνεις πολύ εύκολα, αφού και η μέση κατανάλωση της συγκριτικής μας δοκιμής κυμάνθηκε στα 4,9 λίτρα/100 χλμ. Στους ελληνικούς δρόμους, ακόμα και σε ήπιο χώμα, το οποίο τολμάς να πατήσεις εξαιτίας της απόστασης των 152 χλστ. από το έδαφος, το σύνολο προσφέρει συμπαθητική άνεση. Οι κλίσεις του αμαξώματος διατηρούνται σε λογικό επίπεδο, πολύ μακριά όμως από τα οδηγικά μας «θέλω» αλλά και από τα υψηλά στάνταρντ που έχουν προσεγγίσει πλέον τα σύγχρονα σουπερμίνι της κατηγορίας. Το τιμόνι μεταβλητής υποβοήθησης -κάτι ασυνήθιστο για την κατηγορία- διαθέτει σωστή αίσθηση για καθημερινή χρήση, σίγουρα όμως δεν ενδείκνυται για γρήγορο ρυθμό, τόσο στην αμεσότητα όσο και στις πληροφορίες που αυτό περνάει στα χέρια του οδηγού.
Όπως και να έχει, ο σπορτίφ χαρακτήρας δεν είναι το κύριο προαπαιτούμενο από ένα τέτοιο φιλόξενο, πρακτικό και ασφαλέστατο μοντέλο. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι οι Ιάπωνες, πέρα από τους δέκα αερόσακους με τους οποίους το έχουν εφοδιάσει (μεταξύ των οποίων και ένας ανάμεσα στους δύο μπροστινούς επιβάτες), το έχουν γεμίσει με μια πλήρη γκάμα προηγμένων χαρακτηριστικών ασφάλειας και συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, τα οποία πολλές φορές συναντάμε σε αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών, και αυτό σίγουρα είναι στα υπέρ του.
Οδηγώντας το Audi A1 Citycarver, σημειώνεις αμέσως την υποδειγματικά πολιτισμένη λειτουργία του TFSI των 150 ίππων αλλά και το πόσο καλά αυτός συνεργάζεται με το 7τάχυτο S tronic. Οι γρήγορες και στο χαμηλό επίπεδο του στροφομέτρου αλλαγές (και με paddles πίσω από το τιμόνι – το Jazz δεν έχει) παίζουν το ρόλο τους και στη σχετικά μαζεμένη μέση κατανάλωση που επιτυγχάνεις μαζί του, η οποία τις μέρες της δοκιμής μας οριακά πέρασε τα 8 λίτρα/100 χλμ. – 8,2 λίτρα για την ακρίβεια. Το Citycarver όμως είναι οριακά καλύτερο στον τομέα της άνεσης ακόμη και σε σχέση με το Sportback Α1, και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάρτησή του έχει μεγαλύτερη διαδρομή, λόγω της αυξημένης απόστασης από το έδαφος. Την ίδια ώρα, οι εξαιρετικές ρυθμίσεις στον τομέα των αναρτήσεων σε συνδυασμό με το άκαμπτο πλαίσιο δεν επιτρέπουν την εμφάνιση μεγάλων κλίσεων του αμαξώματος (γέρνει μόνο σε έντονη πίεση και λίγο παραπάνω από το «απλό», σε σημείο ώστε να νιώθεις πολλές φορές ότι είσαι μέσα σε μοντέλο μεγαλύτερης κατηγορίας, με την πρόσφυση να είναι υποδειγματική).
Εκτός δρόμου; Ναι μεν τα +40 χλστ. τού χαρίζουν έναν παραπάνω αέρα και εξαλείφουν το επιπλέον άγχος σε κάποιους δρόμους με λακκούβες και σε ήπιες (πατημένες) χωμάτινες διαδρομές που οδηγούν σε όμορφες παραλίες, αλλά μέχρι εκεί. Το μοντέλο της Audi, όπως και της Honda, δε συνδυάζεται με τετρακίνηση, και τα ελαστικά τους είναι καθαρά ασφάλτινων προδιαγραφών. Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για το υπερυψωμένο Jazz. Ναι μεν ένα λιγότερο άγχος ότι «δε θα βρω από κάτω», αλλά έως εκεί.
Η ψήφος μας
Είναι αυτή η ολοκληρωμένη οδηγική συμπεριφορά του Audi A1 Citycarver καλύτερη στα σημεία ακόμα και από αυτήν που προσφέρει η Sportback έκδοση του σουπερμίνι, που δε μας αφήνει περιθώρια να κοιτάξουμε προς… Ιαπωνία μεριά για τον νικητή. Σε αυτό προσθέστε την premium αίσθηση και ουσία, αλλά ακόμη και την καλύτερη τιμή για ένα αυτοκίνητο με επιδόσεις 150 ίππων σε σχέση με τον αντίπαλό του των 109 ίππων. Την ίδια ώρα, το νέο Honda Jazz αφορά τους πιο συνειδητοποιημένους οικολογικά, οι οποίοι, όσο και να ψάξουν, δε θα βρουν αυτοκίνητο της συγκεκριμένης κατηγορίας με ανάλογους χώρους και πολυμορφικά χαρακτηριστικά από την πάλαι ποτέ κραταιά αυτοκρατορία των MPV. Ένα πραγματικό πολυεργαλείο που αρνείται να πάει στο πρατήριο καυσίμων είναι πάντα χρήσιμο, άλλωστε._4Τ
JΑΖΖ e:HEV CROSSTAR
> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 109 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 253 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
> ΚΙΒΩΤΙΟ: eCVT > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
> ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.090×1.725×1.556 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.520 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 298-1.199 λίτρα
> ΒΑΡΟΣ: 1.253-1.255 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 152 χλστ.
> 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 173 χλμ./ώρα
> ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 4,9 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 110 γρ./χλμ.
> ΤΙΜΗ: 29.000 ευρώ
AUDI A1 CITYCARVER 35 TFSI S TRONIC
> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
> ΚΙΒΩΤΙΟ: Aυτόματο 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη (S tronic) > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
> ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.046×1.756×1.483 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.566 χλστ.
> ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 335-1.090 λτ. > ΒΑΡΟΣ: 1.280 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 144 χλστ.
> 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,2 λτ./100
> ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 120 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: 27.620 ευρώ
JΑΖΖ e:HEV CROSSTAR
ΥΠΕΡ // ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ // ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΚΑΤΑ // ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ) // ΤΙΜΗ
AUDI A1 CITYCARVER 35 TFSI S TRONIC
ΥΠΕΡ // ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ// ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ // ΚΙΒΩΤΙΟ// PREMIUM ΥΛΙΚΑ
ΚΑΤΑ // ΧΩΡΟΙ (ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)