Μια αντιπαράθεση μεταξύ Peugeot 308 και VW Golf, είναι πάντοτε επίκαιρη, όπου εδώ τον πρώτο λόγο έχουν οι 3κύλινδροι βενζινοκινητήρες και τα αυτόματα κιβώτια.
Κάτι τέτοιες περιπτώσεις λειτουργούν ως μια υπενθύμιση του πόσο έχουν αλλάξει τα αυτοκινητικά δρώμενα. Βλέπετε, κάποτε η συγκεκριμένη αντιπαράθεση θα άγγιζε τα όρια του συνταρακτικού, καθώς πρόκειται για δύο μοντέλα με τεράστια προϊστορία, που πάντοτε ήταν στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας, του οδηγικού ενδιαφέροντος και των πωλήσεων. Σήμερα, όμως, η σκυτάλη όλων των παραπάνω έχει περάσει στα κάθε λογής, ύφους και μεγέθους SUV, που έχουν καθιερωθεί και διευρύνουν συνεχώς το προβάδισμά τους. Τα χάτσμπακ όμως αντιστέκονται σθεναρά (για να θυμόμαστε, ήταν κάποτε ο νεωτερισμός έναντι των κλασικών σεντάν), διατηρώντας ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς, αλλά και ένθερμους υποστηρικτές.
Ας ξεκινήσει ο διαχωρισμός μεταξύ «308» και Golf
Η αλήθεια είναι ότι όσο περισσότερο εξοικειώνεσαι με τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, τόσο ανακαλύπτεις διαφορές στον τρόπο υλοποίησης της φιλοσοφίας του κάθε κατασκευαστή, που περιλαμβάνει μια δυναμικότερη προσέγγιση για την Peugeot, έναντι της παραδοσιακής ουδετερότητας που συνοδεύει για σχεδόν μισό αιώνα το Golf της VW.
Αυτό γίνεται προφανές με το «καλημέρα» σε επίπεδο σχεδίασης. Στο «308» τον πρώτο λόγο έχουν ο δυναμισμός και η εξωστρέφεια. Με κεντρικό θέμα το σκουρόχρωμο σήμα που σηματοδοτεί τη νέα εποχή της εταιρείας, το εμπρός μέρος προκαλεί αίσθηση με τη μεγάλη μάσκα, τους μακρόστενους προβολείς (φυσικά τεχνολογίας LED) και τους φωτιστικούς «χαυλιόδοντες» που εκτελούν και χρέη φλας.
Η ουρά όμως δίνει ακόμα περισσότερο χαρακτήρα με τα φουσκώματα των θόλων και τη λεπτή πτύχωση στα φανάρια, που δε θα μπορούσαν να μην ενοποιούνται σε ένα σκουρόχρωμο σύνολο, σύμφωνα με τα πρότυπα της Peugeot. Η βασική σιλουέτα προδίδει τη διαφορά στην προσέγγιση. Το «308», με το μακρύ ρύγχος, τη μετατοπισμένη προς τα πίσω καμπίνα και τη χαμηλή οροφή αποπνέει μια κουπέ αύρα, όταν το Golf επιμένει σε μια πρακτικότερη προσέγγιση με μεγαλύτερο ύψος, πιο τετραγωνισμένης διαμόρφωσης.
Το Golf είναι φανερό ότι προσπαθεί να βαδίσει στα χνάρια των προγόνων του, με το συγκρατημένο σχεδιαστικό προφίλ και την έλλειψη διχαστικών νεωτερισμών να αποτελούν βασικά στοιχεία της σχεδιαστικής συνταγής. Η αναγραφή του ονόματος στο κέντρο της πέμπτης πόρτας και το «νυσταγμένο» ρύγχος της λεπτής μάσκας με τους καμπυλόγραμμους προβολείς προσπαθούν να δώσουν μια νεανικότερη νότα.
Mέχρι εκεί, όμως, καθώς το γερμανικό αυτοκίνητο είναι διαθέσιμο μόνο στην αρχική έκδοση Life (δεν προσφέρεται δηλαδή η πιο σπορτίφ, R Line), τη στιγμή που στο απέναντι στρατόπεδο υπάρχει μια πολύ μεγαλύτερη γκάμα εξοπλιστικών εκδόσεων, με την ανάλογη οπτική «γαρνιτούρα».
Στο ίδιο μήκος κύματος εκτυλίσσεται και η εσωτερική αντιπαράθεση. Αν το εξωτερικό απλώς σε προϊδεάζει, το εσωτερικό είναι εκείνο που δηλώνει ξεκάθαρα ότι το «308» έχει κάνει το παραπάνω βήμα για να βρεθεί μεταξύ των premium ανταγωνιστών. Το ντιζάιν, το φινίρισμα και φυσικά η ποιότητα των υλικών δίνουν το στίγμα της κατασκευής, με φόντο αυτή την αναβαθμισμένη εκδοχή του i–Cockpit. Την παράσταση κλέβουν η αμφιθεατρική διαμόρφωση του διώροφου ταμπλό με τον κρυφό φωτισμό, οι εναλλαγές των υλικών και η ευφυέστατη διαμόρφωση της κεντρικής κονσόλας, ενώ πλέον υπάρχει χώρος για τα πάντα (η εταιρεία ανακοινώνει μια συνολική χωρητικότητα των διαφόρων θηκών για μικροαντικείμενα, που φθάνει τα 34 λίτρα).
Εργονομικά προβλήματα δεν υπάρχουν, αλλά κάποια στοιχεία χρειάζονται εξοικείωση. Η άποψη της Peugeot για τη θέση οδήγησης είναι γνωστή, και το «308» δεν αποτελεί εξαίρεση, όπου πάντως το κάθισμα στηρίζει πολύ σωστά το σώμα. Το πίσω τζάμι είναι σχετικά μικρό, αλλά υπάρχει η βοήθεια από την υψηλής ανάλυσης κάμερα οπισθοπορείας στις επιτόπιες μανούβρες.
Πλήρως παραμετροποιήσιμες είναι πάντως οι οθόνες του πίνακα οργάνων, του συστήματος πολυμέσων, αλλά και αυτή η μακρόστενη οθόνη i–toggle, που περιλαμβάνει τα έξι βασικά μενού λειτουργιών, χωρίς αυτό να καταργεί τη σειρά των φυσικών διακοπτών που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.
Το Golf, από τη μεριά του, συνεχίζει να εκπέμπει σε πιο μίνιμαλ και ήπιους τόνους, παρά την επανάσταση που επιχείρησε να κάνει μέσω μιας σχεδόν ολοκληρωτικής ψηφιοποίησης. Μπορεί η διπλή ψηφιακή οθόνη, ο διαισθαντικός έλεγχος και τα δύο μικρά πάνελ με διακόπτες αφής να είναι μέσα στο «τεχνο-γκάτζετ» πνεύμα της εποχής, κάπως έτσι όμως μετριάζεται αυτή η φιλικότητα και η καθολική λειτουργική απλότητα που συνόδευε παραδοσιακά το γερμανικό χάτσμπακ. Το κάθισμα μπορεί να μην προσφέρει την ίδια πλευρική στήριξη με εκείνη του «308», πολύ γρήγορα όμως θα βρεις μια θέση που να σε βολεύει.
Χωροταξικά οι διαφορές δεν είναι μεγάλες, με δεδομένες και τις παραπλήσιες διαστάσεις. Το Golf έχει ένα μικρό προβάδισμα στις πίσω θέσεις, καθώς η τετραγωνισμένη διαμόρφωση της οροφής δημιουργεί λίγο περισσότερη ευρυχωρία έναντι του «308», με τα μικρότερα πίσω παράθυρα και τη χαμηλή οροφή. Από την άλλη, όμως, το γαλλικό χάτσμπακ έχει ένα σαφές προβάδισμα στην ονομαστική χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ (προσφέροντας συνολικά 412 λίτρα έναντι 381 λίτρων του γερμανικού χάτσμπακ), με το Golf να αντιπροτάσσει μια απόλυτα τετραγωνισμένη διαμόρφωση.
Στην καθημερινότητα
Μέσα στο πνεύμα των νέων συνθηκών που επικρατούν, αυτό που κάποτε αντιμετωπιζόταν ως πολυτέλεια, σήμερα πλέον έχει καθιερωθεί ως μια ανάγκη που έχει προκύψει σε ολοένα και περισσότεροι αγοραστές. Ο λόγος φυσικά για το αυτόματο κιβώτιο, που καθόρισε και την επιλογή των εκδόσεων αυτής της συγκριτικής δοκιμής. Η Peugeot ακολουθεί μια μονοδιάστατη λογική στην απόδοση του «308», με το ορόσημο των 130 ίππων να προσφέρεται είτε από τον 1.200άρη Puretech βενζίνης είτε από τον 1.500άρη Blue HDi πετρελαίου, μιας και οι ισχυρότερες (και ακριβότερες) plug–in υβριδικές εκδόσεις είναι μια πολύ διαφορετική περίπτωση.
Το Golf, από τη μεριά του, έχει το σπορτίφ κομμάτι της γκάμας των 200+ ίππων (μέσω βενζίνης, πετρελαίου ή plug–in υβριδικών υλοποιήσεων), αλλά για τη βάση της γκάμας υπάρχουν οι TSI EVO κινητήρες. Οπότε, μεταξύ του 4κύλινδρου 1.5 των 150 ίππων (ο 130άρης δεν προσφέρεται με αυτόματο κιβώτιο) και του 3κύλινδρου 1.0 των 110 ίππων επιλέξαμε τον τελευταίο, που έχει και τον ίδιο αριθμό κυλίνδρων με τον Γάλλο.
Επί του προκειμένου, το «308», λόγω απόδοσης και πυκνότερης κλιμάκωσης κιβωτίου, έχει ένα μικρό προβάδισμα στις επιδόσεις (9,7 δλ. έναντι 10,2 δλ. του Golf) και στην τελική ταχύτητα (210 χλμ./ώρα έναντι 202 χλμ./ώρα του Golf), κάτι που αντικατοπτρίζεται στη σπιρτάδα και την αμεσότητα με την οποία αντιδρά στις εντολές του δεξιού πεντάλ (σε σχέση με τον αντίπαλό του), ειδικά μάλιστα στο σπορ πρόγραμμα λειτουργίας.
Ούτε όμως αυτός ο τομέας θα μπορούσε να εξαιρεθεί από τη συνολικότερη τάση διαχωρισμού στη φιλοσοφία των δύο αυτοκινήτων. Βλέπετε, ο TSI EVO έχει έναν οικολογικότερο προσανατολισμό, με έμφαση στην οικονομία καυσίμου και κυριότερα τεχνολογικά highlights τη λειτουργία σε κύκλο Μίλερ και την τουρμπίνα με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, ενώ το γράμμα «e» στην ονομασία προδίδει τον εξηλεκτρισμό μέσω 48V κυκλώματος. Το αποτέλεσμα (σε σύγκριση πάντα με τον απερχόμενο TSI των 115 ίππων) είναι μια ελαφρώς φιμωμένη λειτουργία στην απόκριση, ένα μικρό «σκαλοπάτι» γύρω στις 2.000 σ.α.λ. και οι κάπως πιο ράθυμες αλλαγές στο DSG των 7 σχέσεων. Το όφελος όμως έρχεται από το θέμα της κατανάλωσης, με μια μέση τιμή γύρω στα 6,5 λτ./100 χλμ., τη στιγμή που ο Γάλλος αντίπαλος φλερτάρει με τα 8 λτ./100 χλμ.
Το τελευταίο κομμάτι σε αυτό το παζλ διαφορετικότητας έρχεται από τον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, με κοινή απήχηση σε ένα κοινό που δε συμπαθεί τα ψηλά SUV και συνεχίζει να προτιμά τη γνώριμη οδηγική συνταγή ενός κλασικού χάτσμπακ. Το «308» μετουσιώνει τον οπτικό δυναμισμό σε μια αντίστοιχη συμπεριφορά στο δρόμο. Το πρώτο στίγμα είναι η αμεσότητα που εισπράττει ο οδηγός από το γρήγορο τιμόνι και τα φρένα με τη μηδενική νεκρή διαδρομή του μεσαίου πεντάλ. Η απόσβεση των ατελειών του οδοστρώματος είναι πολύ ικανοποιητική, ενώ το ίδιο μπορεί να λεχθεί και για τις αντιδράσεις του αμαξώματος στις στροφές. Καθοριστική σε αυτό είναι και η συμβολή των χαμηλοπρόφιλων 17άρηδων τροχών, που δίνουν καλύτερη ακρίβεια στο στρίψιμο.
Από τη μεριά του, το Golf σε αυτή την απλή έκδοση δε διστάζει να θυσιάσει ένα μέρος των δυναμικών χαρακτηριστικών, για χάρη της άνεσης. Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης είναι συγκριτικά πιο μαλακές, αντιδρώντας καλύτερα στις άσχημες εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, έχοντας και την πολύτιμη βοήθεια των 16άρηδών τροχών, της all–time classic (και οικονομικής) διάστασης 205/55-16. Σίγουρα, αν προσπαθήσεις να ανεβάσεις ρυθμό, το Golf δε θα σε προδώσει (αυτό το εγγυώνται η φιλική υποστροφή και το μη απενεργοποιούμενο ESP), ο Γάλλος αντίπαλος όμως δίνει το κάτι παραπάνω στο feeling.
Εν κατακλείδι
Συνοψίζοντας τη συγκεκριμένη αντιπαράθεση, θα λέγαμε ότι το εξωστρεφές «308» βρίσκει απέναντί του το εσωστρεφές Golf, με τον υποψήφιο αγοραστή να καλείται να επιλέξει αυτό που του ταιριάζει. Αυτό ισχύει κατά βάση στην εξωτερική σχεδίαση και την εσωτερική εικόνα, ενώ στην οδική συμπεριφορά το «308» ξεδιπλώνει μερικά ωραία δυναμικά χαρακτηριστικά, όταν το Golf επενδύει στην άνεση. Κινητήρας και κιβώτιο δίνουν μια πιο σπιρτόζικη χροιά στο «308», όταν το Golf επιλέγει πιο οικολογικά μονοπάτια, αφήνοντας το κάτι παραπάνω στις μεγαλύτερες εκδόσεις του._ 4Τ
PEUGEOT 308 1.2 PureTech 130 ΕΑΤ8
ΥΠΕΡ//ΣΧΕΔΙΑΣΗ//ΕΙΚΟΝΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ //ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ
ΚΑΤΑ//ΤΙΜΗ
VW GOLF 1.0 eTSI MHEV 110 PS DSG
ΥΠΕΡ//ΑΝΕΣΗ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ//ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
ΚΑΤΑ//ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
PEUGEOT 308 1.2 PureTech 130 ΕΑΤ8
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ:130 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.367×1.859×1.441 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 412–1.323 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.364 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,9 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 128 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 31.500 ευρώ
VW GOLF 1.0 eTSI MHEV 110 PS DSG
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 110 ίπποι/σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 200 Nm/2.000-3.000 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.284×1.789×1.491 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.619 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 381-1.237 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.302 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 202 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 118 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 24.950 ευρώ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ