Σε αυτή την αντιπαράθεση plug-in υβριδικών SUV, το αθλητικό Cupra Formentor βρίσκει απέναντί του το καταξιωμένο Peugeot 3008.
Στις εποχές που διανύουμε, η προσαρμογή στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες αποτελεί αναπόφευκτο κανόνα επιβίωσης. Κάτι που φαίνεται πως βρίσκει απόλυτη εφαρμογή στην περίπτωση των plug–in υβριδικών SUV, έστω και αν η ολοένα και αυξανόμενη απήχησή τους οφείλεται στα κίνητρα που συνοδεύουν την εταιρική χρήση. Η αυξανόμενη δημοτικότητα δεν ισχύει μόνο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και στην εγχώρια αγορά.
Το καταξιωμένο Peugeot 3008, αφού κατάφερε να εδραιωθεί στις premium προτάσεις της κατηγορίας μεταξύ των κορυφαίων Γερμανών και Σουηδών ανταγωνιστών, καλείται τώρα να αντιμετωπίσει μια νέα, αναδυόμενη πρόκληση· αυτήν της Cupra, η οποία με αιχμή του δόρατος το Formentor έχει βάλει πλώρη για το συγκεκριμένο segment. Σε αυτό λοιπόν το segment των μικρομεσαίων SUV plug–in υβριδικών οχημάτων, τον πρώτο εμπορικό λόγο έχουν οι Γερμανοί (βλέπε Mercedes GLA και BMW X1), ακολουθεί το Jeep Compass, ενώ λίγο πιο πίσω βρίσκονται οι Γάλλοι (Peugeot 3008 και DS7) και οι Σουηδοί (Volvo XC40).
Στο άμεσο μέλλον όμως περιμένουμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες αφίξεις, όπως την plug–in έκδoση των 275 ίππων της Alfa Romeo Tonale αλλά και τη νέα γενιά της BMW X1 (σε εκδόσεις απόδοσης με 245 και 326 ίππους). Υπάρχει όμως και η πολυαναμενόμενη περίπτωση του Peugeot 408, το οποίο διαθέτει ένα fastback αμάξωμα (θα έλεγε κανείς ότι μορφολογικά ίσως είναι πιο κοντά στο crossover Formentor σε σχέση με το «3008»), το οποίο θα δανειστεί τα plug–in συστήματα των 180 και των 225 ίππων που πρωτοείδαμε στην τελευταία γενιά του χάτσμπακ «308».
Διαφορά ύφους μεταξύ «3008» και Formentor
Για το «3008» οι συστάσεις είναι περιττές. Πρόκειται για ένα κανονικό SUV που ξεκίνησε τη σύγχρονη καριέρα του το 2016 και υποβλήθηκε τ0 2021 σε ένα facelift που αναδιαμόρφωσε κυρίως την εικόνα του ρύγχους. Η επιβλητική εμφάνιση και η χαρακτηριστική σχεδίαση καμουφλάρουν έντεχνα τις γενναιόδωρες διαστάσεις (χάρη και στο σχεδιαστικό τρικ της πίσω κολόνας), δίνοντας μια δυναμική εικόνα, παρά τα 1.624 χλστ. του συνολικού ύψους.
Σε αυτό το σημείο όμως είναι που το Formentor καταφέρνει να διαφοροποιηθεί σε ύφος. Με την crossover φιλοσοφία του και το χαμηλότερο συνολικό ύψος των 1.510 χλστ. αποπνέει μια κουπέ αύρα, που ενισχύεται από τις «χάλκινες» λεπτομέρειες (βλέπε σήμα και ψευτο-απολήξεις εξάτμισης) και τις εντυπωσιακές ζάντες. Στο χαμηλό και φαρδύ αμάξωμα, το σχεδιαστικό εύρημα που τονίζει το δυναμισμό του Formentor είναι οι έντονες πτυχώσεις στην ουρά, κάτι που του επιτρέπει να μην είναι ούτε ένα ψηλότερο Leon, ούτε ένα «καθαρόαιμο» SUV.
Στο εσωτερικό υπάρχει μια κοινή οδηγοκεντρική αφετηρία, αλλά από εκεί και πέρα δε λείπουν οι διαφορές. Ο δυναμισμός του Formentor υλοποιείται εξαρχής από τη θέση στην οποία τοποθετεί τον οδηγό του. Φοράς το μονοκόμματο μπάκετ που σε στηρίζει περίφημα, ενώ αντικρίζεις μέσα από το μακρόστενο παρμπρίζ αυτήν τη χαρακτηριστική εικόνα που δημιουργεί το ιδιαίτερα φαρδύ με έντονες πτυχώσεις καπό και την αμφιθεατρική φωτεινή οριοθέτηση που δίνει η λεπτή αυτή λωρίδα που κοσμεί το ανώτερο τμήμα του ταμπλό τη νύχτα.
Η θέση οδήγησης των Peugeot είναι σήμα κατατεθέν του γαλλικού Λέοντα και το «3008» δεν αποτελεί εξαίρεση, με το μίνιμαλ τιμόνι και τον ψηλά τοποθετημένο πίνακα οργάνων να διχάζουν τις γνώμες των εκάστοτε οδηγών. Ανάλογος διχασμός παρατηρείται στο Formentor αναφορικά με τις full–digital οθόνες και τους ελάχιστους φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα. Ο μέσος χρήστης θα υιοθετήσει ευκολότερα το interface λειτουργίας του «3008», τόσο με τους όμορφα τοποθετημένους διακόπτες όσο και με τη γενικότερη λειτουργία του συστήματος πολυμέσων.
Στους χώρους ένα μικρό προβάδισμα έχει το «3008», αν και θεωρητικά θα περίμενες το Formentor με το χαμηλό ύψος και το ογκώδες κεντρικό τούνελ να υστερεί περισσότερο, όπου ακόμα και τρεις επιβάτες κανονικού αναστήματος που θα βρεθούν στα πίσω καθίσματα δε θα εκφράσουν ιδιαίτερα παράπονα. Η επικράτηση του γαλλικού SUV, πάντως, είναι ξεκάθαρη στο χώρο αποσκευών, ο οποίος έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα (395 λίτρα έναντι 345 του Formentor) και χαμηλότερο κατώφλι φόρτωσης.
Υβριδικές εξισώσεις
Cupra και Peugeot προσφέρουν το καθένα από ένα ζευγάρι εναλλακτικών plug–in εκδόσεων, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία «χτισίματος». Στο γερμανο-ισπανικό στρατόπεδο τα επιμέρους στοιχεία των δύο εκδόσεων είναι ίδια και το διαφορετικό αποτέλεσμα στη συνδυαστική απόδοση προκύπτει μέσω λογισμικού. Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, η αντιπαράθεση λαμβάνει χώρα μεταξύ της ισχυρότερης έκδοσης των 245 ίππων του Formentor και της μικρότερης έκδοσης των 225 ίππων του «3008», το οποίο προσφέρεται και σε ισχυρότερη παραλλαγή με 300 ίππους και τετρακίνηση.
Εν προκειμένω, αμφότερα τα αυτοκίνητα είναι προσθιοκίνητα, με το Formentor να υπερτερεί στην επιτάχυνση από στάση (7 δλ. έναντι 8,7 δλ. του «3008») και το «3008» να διαθέτει ελαφρώς υψηλότερη τελική ταχύτητα (225 χλμ. έναντι 210 χλμ. του Formentor). Παρόμοια είναι και η αρχιτεκτονική των υβριδικών συστημάτων, όπου τον υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα (ισχυρότερος αυτός του «3008» με 180 ίππους έναντι 150 ίππων του γερμανικού TSI) πλαισιώνει ένας ηλεκτροκινητήρας που ενσωματώνεται στο αυτόματο κιβώτιο (6 σχέσεων στο Formentor και 8 στο «3008»), ενώ η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία μπαταρία (οριακά μεγαλύτερη εκείνη του «3008» με 13,2 kWh έναντι 12,8 kWh του Formentor) που βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα.
Με δεδομένο το διόλου ευκαταφρόνητο βάρος (1.699 κιλά για το Formentor έναντι 1.835 κιλών του «3008»), η ειδοποιός διαφορά στη λειτουργία έχει να κάνει με το κιβώτιο, όπου εκείνο του «3008» αποδεικνύεται ομαλότερο στις αλλαγές σχέσεων και στο kickdown, με αμεσότερες αντιδράσεις στη διαδικασία εμπλοκής των δύο μονάδων κίνησης. Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική αυτονομία, το Peugeot διατηρεί ένα οριακό προβάδισμα (με 50 χλμ. υπό ιδανικές συνθήκες, έναντι 45 χλμ. του Formentor), ενώ με αφόρτιστη μπαταρία το Formentor τα καταφέρνει ελαφρώς καλύτερα στη μέση κατανάλωση βενζίνης (6,1 λτ./100 χλμ., έναντι 7,3 του «3008»).
Σε κάθε περίπτωση, ο οδηγός θα πρέπει να εξοικειωθεί με τη σωστότερη οδηγική αξιοποίηση του υβριδικού συστήματος αλλά και της ανάκτησης της ενέργειας (τρεις βαθμίδες για το Formentor, έναντι δύο του «3008»), ενώ εκ των ων ουκ άνευ είναι το θέμα της τακτικής φόρτισης (όπου έτσι στις καθημερινές μετακινήσεις η κατανάλωση μπορεί να διατηρείται ακόμα και κάτω από τα 2 λτ./100 χλμ.).
Στο δρόμο, πάντως, οι διαφορετικές προτεραιότητες αποκαλύπτονται με το «καλημέρα». Ο σπορτίφ χαρακτήρας έχει τον πρώτο λόγο στο Formentor, όταν το «3008» ποντάρει σε μια πιο «στρογγυλεμένη» ποιότητα κύλισης. Οι μαλακές ρυθμίσεις και η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος συνθέτουν στο Peugeot έναν πολύ ωραίο ταξιδιάρικο χαρακτήρα, με ορισμένες εκδρομικές προεκτάσεις. Το Formentor από τη μεριά του καταθέτει μια αμεσότερη αίσθηση στις στροφές, απόρροια του σαφέστερου σε αίσθηση τιμονιού, των σφιχτότερων ρυθμίσεων και των ελαστικών με το χαμηλότερο προφίλ, κάτι όμως που «κοστίζει» στην απόσβεση των εγκάρσιων ανωμαλιών (ευτυχώς πάντως που υπήρχαν και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ).
Η ώρα του λογαριασμού
Μπορεί στον τιμοκατάλογο το Formentor των 245 ίππων να υπερέχει εκκινώντας από τα 42.890 ευρώ, έναντι 46.500 ευρώ του 3008 225 PS, δε θα πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι αυτά τα plug–in οχήματα απευθύνονται κατά βάση σε εταιρικούς χρήστες. Αν λοιπόν βγάλουμε από την εξίσωση το κόστος και τα παραπλήσια υβριδικά πεπραγμένα στις επιδόσεις, στην κατανάλωση και στην αυτονομία, ο παράγων που θα καθορίσει την τελική επιλογή, πέρα από την εμφάνιση, έχει να κάνει με το χαρακτήρα της κάθε κατασκευής, όπου το οικογενειακά ταξιδιάρικο «3008» θα βρει απέναντί του το σπορτίφ Formentor._ 4Τ
CUPRA FORMENTOR 1.4 TSI 245 PS VZ e–HYBRID
ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ//ΤΙΜΗ//ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΕΞΤΡΑ)
ΚΑΤΑ//ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΡΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ
*ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
PEUGEOT 3008 HYBRID 225 e–EAT8
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ//ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΚΙΒΩΤΙΟΥ//ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ
ΚΑΤΑ//ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
*ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
CUPRA FORMENTOR 1.4 TSI 245 PS VZ e-HYBRID
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.395 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 250 Nm/1.550-3.500 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 116 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 330 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 245 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 400 Nm >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 12,8 kWh >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.450×1.839×1.510 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 345 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.699 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,1 λτ./100 χλμ.* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 32 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ (ΜΕΣΗ/ΠΟΛΗ): 45/55 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 5/3,3 ώρες (2,3/3,6 kW) >ΤΙΜΗ: 42.890 ευρώ
*ΜE ΑΦΟΡΤΙΣΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ
PEUGEOT 3008 HYBRID 225 e–EAT8
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 180 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 300 Nm/3.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 110 ίπποι/2.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 320 Nm 500-2.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 225 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 360 Nm >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,2 kWh >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.447x1.906x1.624 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 395-1.357 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.835 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 225 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,3 λτ./100 χλμ.* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 31 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ (ΜΕΣΗ / ΠΟΛΗ): 50 / 63 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 3,25 / 1,45 ώρες (3,7 / 7,4 kW) >ΤΙΜΗ ΑΠΟ: 46.500 ευρώ
*ΜΕ ΑΦΟΡΤΙΣΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ