X
Συγκριτικές δοκιμές

Συγκρίνουμε: Cupra Born 231 eBoost – Cupra Leon e-Hybrid 245

H Cupra με το αμιγώς ηλεκτρικό Born και το υβριδικό Leon αξιοποιεί σε διαφορετικές δόσεις τον ηλεκτρισμό, με στόχο να διεγείρει τις σπορτίφ διαθέσεις του οδηγού.

H Cupra διαθέτει στην γκάμα της τις γρήγορες εκδόσεις των Ateca και Leon και αποκλειστικά το Forementor, στο οποίο το συνταρακτικό 5κύλινδρο VZ5 των 390 ίππων μπορεί να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον (δείτε εδώ περισσότερα από την επίσημη παρουσίαση στην γενέτειρα του), η πραγματική εμπορική ουσία όμως βρίσκεται στις μικρότερες εκδόσεις και φυσικά στα plug in υβριδικά μοντέλα .

Στην Cupra, ωστόσο, δεν περιορίζονται σε αυτά, μιας και, όπως έχουν δηλώσει, το 2030 θα έχουν μόνο… ρεύμα. Αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιό τους ξεκινάει σε πρώτη φάση με το Born και θα πλαισιωθεί το 2024 από το Tavascan (ένα μεγάλο κουπέ SUV) και τo 2025 από ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης(!) βασισμένο στο Urban Rebel Concept (φυσικά και τα δύο θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά). Σε αυτό το πλάνο, πέρα από την εμπορική διάσταση, υπάρχει και η καθαρά αγωνιστική πτυχή με εμπλοκή στους ηλεκτρικούς θεσμούς του ETCR και του Extreme E

Τα διακριτικά, των Cupra Born και Leon

Λίγο τα σήματα, λίγο οι χάλκινες λεπτομέρειες, έρχεται στο τέλος και η σιλουέτα του Born να διατηρήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των περαστικών. Αναμφισβήτητα δυναμική εικόνα, και δεν μπορείς να μην εστιάσεις στις λεπτομέρειές του, όπου το ενός όγκου σχήμα αυξάνει την ιδιαιτερότητα του θεάματος με την aurora blue απόχρωση.

Στο εσωτερικό προσπαθείς να μην ασχολείσαι με τις παραξενιές των συστημάτων multimedia και την έλλειψη φυσικών διακοπτών, εστιάζοντας κυρίως στα πολύ καλά μπάκετ καθίσματα που προσφέρουν άφθονη στήριξη.

 

Στον αντίποδα, απολαμβάνεις τον ψηφιακό πίνακα οργάνων του Leon, κάτι που δεν μπορείς να πεις για εκείνον του Born (με τη δυσφορία να αυξάνεται εξαιτίας των πολυδιακοπτών για τα παράθυρα).

Χωροταξικά στο Leon δε θα νιώσεις στριμωγμένος, αλλά το επίπεδο πάτωμα του Born δημιουργεί μια αίσθηση ευρυχωρίας, που ενισχύεται και στις αποσκευές (385 λίτρα έναντι 270 του Leon).

Η ηλεκτρική δόση

Όχι, δεν αναφερόμαστε σε κάποιον διακανονισμό εξόφλησης λογαριασμών (που έτσι κι αλλιώς έχουν πάρει φωτιά), αλλά στο βαθμό διείσδυσης του ηλεκτρισμού στο σύστημα κίνησης των δύο αυτών οχημάτων, όπου καθένα αντιπροσωπεύει και μία διαφορετική κατασκευαστική πλατφόρμα της μητρικής εταιρείας.

Στη μία γωνία, λοιπόν, του ρινγκ, εκπροσωπώντας την καταξιωμένη MQB πλατφόρμα, βρίσκεται η δυνατότερη εκδοχή της υβριδικής υλοποίησης (με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα) των Γερμανών. Σε αυτή την ισχυρότερη παραλλαγή των 245 ίππων (υπάρχει και η έκδοση Mid με συνδυαστικά 204 ίππους), ένας 1.400άρης TSI, που αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής, συνεργάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 115 ίππων, με το συνδυαστικό αποτέλεσμα να αποδίδει 400 Nm ροπής. Ρόλο συντονιστή έχει αναλάβει ένα DSG κιβώτιο 6 σχέσεων, ενώ η ηλεκτρική ενέργεια παρέχεται από μία μπαταρία χωρητικότητας 12,8 kWh.

Στην άλλη γωνιά, με τα μπλε, είναι η νεότερη ηλεκτρική πλατφόρμα MEB, με τα φαινομενικά ανεξάντλητα περιθώρια άρθρωσης κινητήρων και μπαταριών που πρώτο το αδελφό VW ID.3 εισήγαγε. Στη συγκεκριμένη αδελφή εκδοχή του Born, ο ηλεκτροκινητήρας των 204 ίππων ενδυναμώνεται με το πακέτο eBoost (που εκτός από την αύξηση της ισχύος στους 231 ίππους, συνοδεύεται από μεγαλύτερης διάστασης τροχούς και εμπρός φρένα) και συνδυάζεται εδώ με την ενδιάμεση μπαταρία των 58 kWh.

Η έκδοση eBoost προσφέρεται και με τη μεγαλύτερη των 77 kWh, ενώ η γκάμα θα ξεκινάει από τη μικρή έκδοση των 150 ίππων με 45άρα μπαταρία και θα συνεχίζεται με τη στάνταρντ έκδοση των 204 ίππων με 58άρα μπαταρία

Ας παραθέσουμε τώρα μερικά νούμερα, προτού περάσουμε στο «ζουμί» της ιστορίας, που δεν είναι άλλο από την οδήγηση. Ο ηλεκτροκινητήρας του Leon μπορεί να έχει σχεδόν τη μισή ιπποδύναμη από εκείνον του Born, αλλά υπερέχει οριακά από μόνος του σε ροπή (πόσω μάλλον, όταν εμπλέκεται και το θερμικό μοτέρ) – μη βιαστείτε όμως να εξαγάγετε συμπέρασμα, καθώς υπάρχουν και τα κιβώτια.

Ο ηλεκτρισμός συνεπάγεται ένα επιπλέον βάρος, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην μπαταρία, γεγονός που στην περίπτωση του υβριδικού Leon μεταφράζεται σε κάτι λιγότερο από 1.700 κιλά, ενώ για το αμιγώς ηλεκτρικό Born υπολογίστε τουλάχιστον 1.824 κιλά.

Με αυτό λοιπόν υπόψιν, δεν είναι τυχαίο ότι ο χρόνος για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα είναι σχεδόν ίδιος και στις δύο περιπτώσεις (6,6 δλ. για το Born και 6,7 δλ. για το Leon). Αν όμως κοιτάξει κανείς το θέμα της τελικής ταχύτητας, τότε οι διαφορές είναι μεγάλες, κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι ο ηλεκτρισμός δε «συμπαθεί» την παρατεταμένη πίεση που προϋποθέτει η επίτευξη μιας υψηλής ταχύτητας.

Το υβριδικό Leon μπορεί να βασιστεί εύκολα στον θερμικό κινητήρα (με μία περιστασιακή ηλεκτρική συνεισφορά) για να αγγίξει τα 225 χλμ./ώρα, κάτι που ουσιαστικά απαγορεύεται σε ένα τυπικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ακόμα και αν αυτό κουβαλάει μία σπορτίφ αύρα. Έτσι, εδώ, για λόγους προστασίας του κυκλώματος και περιορισμού της κατανάλωσης, το κοντέρ του Born δε θα ξεπεράσει τα 160 χλμ./ώρα.

Μιλώντας για κατανάλωση, η εικόνα στο Born είναι συγκριτικά απλούστερη σε σχέση με την υβριδική μεταβλητότητα του Leon. Στο Born, λοιπόν, η μέση τιμή διαμορφώνεται γύρω στις 21,5 kWh/100 χλμ., ενώ μια ρεαλιστική αυτονομία σε μικτές συνθήκες είναι γύρω στα 300 χλμ. Όσο κινείται κανείς σε αστικό περιβάλλον με αποτελεσματική εκμετάλλευση της ανάκτησης, μπορεί να διατηρείται γύρω στις 18 kWh/100 χλμ., ενώ αν παρασυρθείς από το χαρακτήρα του Born, η τιμή εύκολα ξεπερνάει τις 26 kWh/100 χλμ.

Στο Leon η προαναφερθείσα μεταβλητότητα στη μέση τιμή της κατανάλωσης οφείλεται στη συνέπεια του οδηγού σχετικά με τη φόρτιση της μπαταρίας, η οποία μπορεί να του δίνει από 35 έως 55 χλμ. αμιγούς ηλεκτρικής αυτονομίας, ανάλογα με το πόσο βαρύ είναι το δεξί πόδι. Με περιστασιακή αξιοποίηση της βενζίνης, η κατανάλωση μπορεί να διατηρείται σε απρόσμενα χαμηλό επίπεδο, ενώ όσο αραιώνουν τα διαστήματα φόρτισης η κατανάλωση σταθεροποιείται στα 5 με 6 λτ./100 χλμ. και αυξάνεται πάνω από τα 8 λτ./100 χλμ. σε ένα μεγάλο ταξίδι ή όταν ο κινητήρας καλείται να φορτίζει την μπαταρία.

Η οδηγική διέγερση

Σε προκαλούν να τα οδηγήσεις με το «καλημέρα», αν και απαιτείται μια περίοδος οδηγικής εξοικείωσης με την «ηλεκτροΰφαντη» φιλοσοφία τους. Στο Leon η υβριδική λογική σημαίνει ότι η εκκίνηση γίνεται πάντοτε ηλεκτρικά, με τον οδηγό να επιλέγει εάν θέλει να συνεχίσει αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές μια πιο έντονη πίεση στο δεξί πεντάλ ενεργοποιεί το βενζινοκινητήρα (αλλά όχι για μεγάλα διαστήματα).

Φιλότιμος ο TSI, αλλά μία (ή και δύο) επιπλέον σχέσεις στο κιβώτιο θα πρόσφεραν μία αποτελεσματικότερη κλιμάκωση. Θα ορκιζόταν μάλιστα ο αμύητος ότι κάποιος μηχανικός μάγος κατάφερε να στριμώξει έναν V6 κάτω από το καπό, κάτι που διόλου δεν τον απογοητεύει, ακόμα και όταν μαθαίνει ότι το μπάσο γουργουρητό που φτάνει στα αυτιά του (στο πρόγραμμα Cupra) είναι αποτέλεσμα ενός ψηφιακού συνθεσάιζερ μέσω των ηχείων.

Σε φυσιολογική χρήση το Leon τα καταφέρνει μια χαρά, καθώς η πίσω ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ φροντίζει να περιορίζει τις αναπόφευκτα ξερές αντιδράσεις των 19άρηδων τροχών με το 35άρι προφίλ, ενώ το καλό ζύγισμα των μαζών (η μπαταρία βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα) χαρίζει ένα ωραίο πάτημα στις γρήγορες ανοιχτές στροφές.

Από την άλλη, όμως, όσο αυξάνεται η πίεση στις κλειστές στροφές, αυτοί οι τροχοί με τα Bridgestone Potenza S005 προσπαθούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά την πρόσφυση. Ένα μπλοκέ διαφορικό θα βοηθούσε (βλέπε Golf GTI), ειδικά όταν παρεμβάλλεται η ροπή του ηλεκτροκινητήρα και ορισμένα υποστροφικά φαινόμενα κάνουν την εμφάνισή τους.

Στον αντίποδα, το Born ανατρέπει τελείως αυτά που φαντάζεσαι ότι θα προκύψουν από τον συγκεκριμένο συνδυασμό ύψους, μεγάλου βάρους και πίσω κίνησης. Κατ’ αρχάς δε χρειάζεται να είσαι τόσο προσεκτικός με το γκάζι, το οποίο στο Born (όπως και σε όλα τα ηλεκτρικά) παραπέμπει περισσότερο σε ομαλότατο ρεοστάτη αυξομείωσης έντασης, χάρη στη μονή σχέση και τη γραμμικότατη απόκριση.

Κατόπιν, απλώς αδυνατείς να πιστέψεις ότι αυτή η εξαιρετική κύλιση του Born προέρχεται από τροχούς 20 ιντσών (καταλυτική η συνεισφορά και εδώ των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ), προτού έρθει η πρώτη στροφή. Το ηλεκτρικό αυτό Cupra αντιδρά αστραπιαία στις εντολές του γρήγορου τιμονιού (με μεταβλητό βήμα κρεμαγιέρας, όπως και στο Leon), οι κλίσεις δε γίνονται αντιληπτές και τα χαζοσπιναρίσματα απλώς απουσιάζουν, απόρροια ενός αρκετά χαμηλού κέντρου βάρους (η υλοποίηση της Cupra χαμηλώνει το Born 15 χλστ. εμπρός και 10 χλστ. πίσω).

Ο οδηγός θα πρέπει να έχει το νου του μόνο σε κάποια κυματοειδή ανωμαλία που ίσως συναντήσει μέσα σε μια πιεσμένη στροφή, η οποία δεν μπορεί να απορροφηθεί από τα ελαστικά και τις μικρές διαδρομές της ανάρτησης. Αν μάλιστα η άσφαλτος γλιστράει, το ESP στη θέση Sport (επιτρέπει στην ουρά να ανοίξει την τροχιά της, αλλά πάντοτε παραφυλάει γιατί η αδράνεια μιας τέτοιας μάζας δεν είναι αμελητέα) μπορεί να χαρίσει χαμόγελα, όμοια με εκείνα των παλιότερων BMW (και των ακόμα πιο παλιών Alfa Romeo).

Τα φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων (όπως και στο Leon), ενώ αξιοσημείωτη είναι η διαφορά στη διαβάθμιση της ανάκτησης ενέργειας, μεταξύ Leon (τρεις εναλλακτικές) και Born (μόνο η θέση Β στο κιβώτιο αυξάνει κάπως την ανάσχεση). Η ύπαρξη των ταμπούρων στους πίσω τροχούς, που έχει επιλέξει η γερμανική εταιρεία για τις ηλεκτρικές υλοποιήσεις, πρόκειται για ζήτημα οικονομίας, παρά αποτελεσματικότητας, μιας και στην πλειονότητά τους οι επιβραδύνσεις γίνονται μέσω ανάκτησης.

Ο tempora, o mores

Φτάσαμε άραγε στο σημείο που για μία γερή δόση σπορ χαρακτήρα θα προϋποτίθεται πρίζα; Όχι ακόμη, μιας και ένα καλοστημένο χάτσμπακ με έναν θερμικό κινητήρα και λιγότερα κιλά θα συνεχίσει να καλύπτει τις απαιτήσεις του σκληροπυρηνικού κοινού, εντός αλλά και εκτός πίστας, αν και οι προδιαγραφές ρύπων θα δυσκολεύουν διαρκώς την επιβίωσή τους.

Τα plug-in υβριδικά, λόγω κόστους και νομοθεσίας, απευθύνονται σε εταιρικούς χρήστες με διαφορετικές προτεραιότητες, όπου το Cupra Leon θα έχει μια δύσκολη αποστολή απέναντι στο οικονομικότερο Seat Leon και σε μια ελαφρώς ακριβότερη πλειάδα σύγχρονων phev SUV, όπως το αδελφό Formentor.

To Born όμως είναι άλλη περίπτωση, καθώς «ενισχύει» τη βασική συνταγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τόσο στο μάτι όσο και στην αίσθηση στο δρόμο. Αν εξασφαλίσει κανείς τις προϋποθέσεις για τη φόρτιση, τότε το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, ειδικά μάλιστα συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης._ 4Τ

CUPRA BORN 231 eBOOST (58 kWh)

ΜΟΝΑΔΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ πίσω > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ η/κ: 231 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ η/κ: 310 Nm > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 58 kWh ιόντων λιθίου > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο μονής σχέσης > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Γόνατα ΜακΦέρσον/Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.322×1.809×1.540 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.766 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 385 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.824 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,6 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα* > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 10%-80% AC/DC: 3,7 ώρ. (11 kW)/35 λεπτά (120 kW) > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΔΟΚΙΜΗΣ: 216-325 χλμ. > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 21,5 kWh/100 χλμ. > ΤΙΜΗ: 42.900 ευρώ (34.900 με επιδότηση) *ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

CUPRA LEON e-HYBRID 245

ΜΟΝΑΔΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ (εμπρός) > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.395 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 115 ίπποι ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 245 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 250 Nm/1.550-3.500 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 330 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 400 Nm ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 12,8 kWh ιόντων λιθίου ¨> ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς ¨> ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Γόνατα ΜακΦέρσον/Τεσσάρων συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.398×1.799×1.467 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.683 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 270 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.671 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,7 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 225 χλμ./ώρα* > ΦΟΡΤΙΣΗ (AC 3,6/2,3 kW): 3,33/5 ώρες > ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 35-55 χλμ. > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,7 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 31 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: 40.890 ευρώ *ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!