Οι αιώνιοι αντίπαλοι καλούνται να δώσουν ακόμα μία μάχη. Αυτήν τη φορά με φόντο την πρίζα και τη διεκδίκηση της πιο περίοπτης θέσης στα σεντάν πολυτελείας της μεσαίας κλάσης.
Καθώς έχουμε μπει για τα καλά πλέον στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, τα πράγματα έχουν αρχίσει να αποκτούν μια νέα διάσταση. Μια πλημμύρα νεότευκτων, και όχι μόνο, ηλεκτρικών μοντέλων από Δύση και Ανατολή μπαίνουν όλο και πιο δυναμικά στο παιχνίδι της αμιγούς ηλεκτροκίνησης διεκδικώντας με αξιώσεις το δικό τους μερτικό σε μια «αρένα» που δε γνωρίζει σύνορα και περιορισμούς. Ανάμεσά τους, ωστόσο, υπάρχει ένα εμπορικό σήμα με παγιωμένη αξία, που έχει ήδη κατακλύσει τις αγορές.
Η Tesla έχει ταράξει τα νερά, ειδικά στην Ευρώπη, πιάνοντας κυριολεκτικά στον ύπνο τον ανταγωνισμό. Τόσο με τα «μικρά» Model 3 και Model Y, που πλέον φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των ευρωπαϊκών πωλήσεων, όσο και με το «μεγάλο» Model S τα χρόνια που προηγήθηκαν, το οποίο ήταν το πρώτο μοντέλο ευρείας παραγωγής της εταιρείας του Elon Musk εν έτει 2012, αλλά και το πρώτο EV στην κατηγορία των μεσαίων σεντάν σε παγκόσμιο επίπεδο.
Έκτοτε πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι της ηλεκτρικής κινητικότητας. Και ακόμα περισσότερο στην πάντοτε απαιτητική κατηγορία υψηλού τεχνολογικού κύρους του Model S και των «παραδοσιακών» σεντάν πολυτελείας της μεσαίας κλάσης, στην οποία δεκαετίες τώρα οι Γερμανοί κρατούσαν τα σκήπτρα με τις θερμικές εκδόσεις και παραλλαγές της αειθαλούς Σειράς 5 της BMW (σ.σ.: που φέτος συμπληρώνει αισίως μισό αιώνα ζωής) και της αγέραστης στο πέρασμα του χρόνου E-Class της Mercedes. Πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Οι δύο αιώνιοι αντίπαλοι και… συντοπίτες, από το Μόναχο και τη Στουτγάρδη, αντίστοιχα, έχουν τώρα στο προϊοντικό τους ρόστερ όλες τις απαντήσεις ώστε να πάρουν πίσω το αίμα τους από τους συναδέλφους τους από το Palo Alto και να είναι αυτοί που τελικά θα πρωταγωνιστήσουν στη μάχη της πρίζας στην κατηγορία των «5μετρων» σεντάν πολυτελείας. BMW i5, λοιπόν, εναντίον Mercedes EQE.
Εντός, εκτός…
Τόσο ίδιες αλλά και τόσο διαφορετικές. Ίδιες, καθώς «καταλαμβάνουν» ανάλογο χώρο και επιφάνεια στο δρόμο, με μήκος πολύ κοντά στο άτυπο φράγμα των 5 μέτρων και μεταξόνιο που «ακουμπά» στα 3 μέτρα στην i5 και που τα ξεπερνά κατά 120 χλστ. στην EQE, αλλά και διαφορετικές ταυτόχρονα, καθώς οι στυλίστες τους ακολουθούν το δικό τους μονοπάτι σε επίπεδο αισθητικής. Σαφώς πιο «αγέρωχη» και σπορτίφ, και με εμφανώς πιο αναλογικό σχεδιασμό στο εμπρός μέρος σε σχέση με τη μεγαλύτερη «7άρα», η i5, η οποία βασίζεται σε μια τροποποιημένη εκδοχή της γνωστής πλέον πλατφόρμας CLAR, διατηρεί εν γένει χαμηλούς σχεδιαστικούς τόνους, ανάλογους με εκείνους των θερμικών εκδοχών της, παραπέμποντας σε όψη σε μια τυπική πολυτελή μπερλίνα της μεσαίας κατηγορίας.
Την ίδια ώρα, η ηλεκτρική Mercedes, που αντιθέτως πατά σε μια εξειδικευμένη πλατφόρμα τύπου skateboard ειδικά σχεδιασμένη για EV, προτάσσει ένα σαφώς πιο αντισυμβατικό προσωπείο που θυμίζει 4θυρο κουπέ, με χαμηλότερο ρύγχος, σαφώς πιο κεκλιμένη οροφή και πληθώρα καμπυλών στο πλάι και πίσω, προς όφελος της αεροδυναμικής. Εξού και ο κορυφαίος για την κατηγορία συντελεστής οπισθέλκουσας της EQE (Cd: 0,20), έναντι του 0,23 για την i5.
Κατά αναλογία, η ίδια εικόνα απαντάται και στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων. Η μεταμοντέρνα και πιο «προσγειωμένη» προσέγγιση του εσωτερικού της i5, στο οποίο δεσπόζει το σπορ τιμόνι «Μ» με τη «χορταστική» στεφάνη και το χαρακτηριστικό πλέον Curved Display της BMW με τις ενιαίες οθόνες των 12,3 και 14,9 ιντσών, «συναντούν» τη σικ κομψότητα και τον καθαρό σχεδιασμό της Mercedes, με την κλασική διάταξη των δύο οθονών του πολυ-συστήματος MBUX δεύτερης γενιάς των Γερμανών να κλέβει την παράσταση.
Την ίδια στιγμή, ο οδηγός της i5 κάθεται κατά τι πιο ψηλά σε σχέση με εκείνον της EQE, στοιχείο που αποτελεί μία ακόμα νύξη των δημιουργών της στον «κουπεδοειδή» σχεδιασμό του εκπροσώπου τους στη μεσαία κατηγορία. Αυτό το χαρακτηριστικό γίνεται αισθητό στις επιδόσεις της EQE στον τομέα των χώρων (και στην ορατότητα προς τα πίσω), καθώς οι… πολλές καμπύλες την τοποθετούν πίσω από την i5, τόσο στο διαθέσιμο ύψος για το κεφάλι των πίσω επιβατών όσο και στη χωρητικότητα του χώρου αποσκευών (430 αντί για 490 λίτρα). Ωστόσο, κανένα παράπονο δεν υπάρχει για τον «αέρα» των ποδιών όσων φιλοξενούνται τόσο εμπρός όσο και πίσω, καθώς το επίπεδο πάτωμα αλλά και το γενναιόδωρο μεταξόνιο εξασφαλίζουν επάρκεια πολλών εκατοστών και στις δύο προτάσεις, χωρίς καθοριστικής σημασίας διαφορές στην εν λόγω μάχη ανάμεσα στα δύο μοντέλα.
… και επί τα αυτά
Οι εισαγωγικές εκδόσεις των δύο EV μας φέρουν τους διόλου… διαφωτιστικούς κωδικούς «eDrive40» και «350+», οι οποίοι αντιστοιχούν σε μια διάταξη με έναν ηλεκτροκινητήρα εγκατεστημένο στον πίσω άξονα. Στην περίπτωση της i5, η πέμπτη γενιά του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης eDrive της BMW διαπρέπει, εξασφαλίζοντας ισχύ 340 ίππων και μέγιστη ροπή 430 Nm, σε λειτουργία Sport Boost ή με ενεργοποιημένο το Launch Control. Σε αυτό το σενάριο το «0-100» ολοκληρώνεται σε μόλις 6,0 δλ., ενώ η τελική ένδειξη του κοντέρ σταμάτα στα 193 χλμ./ώρα.
Στο στρατόπεδο της Mercedes ο μοναδικός, επίσης, ηλεκτροκινητήρας παράγει 292 ίππους, αλλά υψηλότερη ροπή, που φτάνει για την περίσταση τα 565 Nm. Εδώ η τυποποιημένη επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 6,4 δλ. και η τελική… σταματά στα 210 χλμ./ώρα. Το υπόλοιπο ηλεκτρικό σκέλος συνίσταται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου πέμπτης για την i5 με ωφέλιμο ενεργειακό περιεχόμενο 81,2 kWh. Εν προκειμένω, το γερμανικό εργοστάσιο υπόσχεται μέγιστη αυτονομία από 497 έως 582 χλμ. με μία πλήρη φόρτιση. Σύμφωνα με την BMW, η μονάδα συνδυασμένης φόρτισης επιτρέπει τη φόρτιση AC με ισχύ έως 11 kW στάνταρντ και έως 22 kW προαιρετικά, ενώ σε ταχυφορτιστή DC έως 205 kW. Σε αυτό το σενάριο, η πλήρωση της μπαταρίας από το 10% στο 80% ολοκληρώνεται περίπου σε 30 λεπτά της ώρας.
Στην περίπτωση της EQE, η μπαταρία με σύσταση σε αναλογία 8:1:1 σε νικέλιο, κοβάλτιο και μαγγάνιο έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 90,6 kWh, υποστηρίζοντας φόρτιση DC έως 170 kW και ΑC στάνταρντ στα 11 kW και προαιρετικά, επίσης, στα 22 kW. Σε ταχυφορτιστή, το εργοστάσιο αναφέρει ότι με μέγιστη ισχύ φόρτισης η πλήρωση από το 10% στο 80%, που είναι και το ιδανικό για τη μακροζωία της μπαταρίας, ολοκληρώνεται σε 32 λεπτά. Σε ό,τι αφορά τη θεωρητική αυτονομία, η Mercedes υπόσχεται από 567 έως 654 χλμ.
Εμείς, κινούμενοι εν Ελλάδι, αυτό που μπορούμε να καταθέσουμε είναι ότι τα 500 χλμ. είναι εφικτά με την «350+» μόνο με συνετούς ρυθμούς οδήγησης και με την ανάκτηση ενέργειας στην ανώτατη από τις τρεις βαθμίδες. Στο ιδανικό αυτό οδηγικό σενάριο, η eDrive40 θα δυσκολευτεί να ακολουθήσει την έτερη Γερμανίδα «σταματώντας» νωρίτερα, περίπου στα 450 χλμ.
Στο δρόμο
Χωρίς να διεκδικεί τον τίτλο του GTI της παρέας, η i5 δείχνει σαφώς το δρόμο στην αντίπαλό της στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Δεν είναι οι παραπανίσιοι ίπποι της, αλλά ο τρόπος που πατά στην άσφαλτο, ακόμα και στη δύστροπη ελληνική, που κάνει τη διαφορά αποζημιώνοντας αυτόν που θα αναζητήσει το κάτι παραπάνω. Τόσο σε πληροφόρηση όσον αφορά το πηδάλιο, όσο και σε ακρίβεια στις πιο «κλειστές» διαδρομές, χάρη και στο έξτρα πακέτο «Μ» με το οποίο ήταν εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Βέβαια, το τελευταίο, χάρη στους μεγαλύτερους τροχούς με τις θηριώδεις για τα ελληνικά δεδομένα ζάντες των 21 ιντσών (255/35 εμπρός, 285/30 πίσω), έχει αντίκτυπο στην άνεση στα «κακοτράχαλα». Ευτυχώς, όχι στο βαθμό που προμηνύει το μέγεθός τους.
Στον αντίποδα, η ΕQE παραμένει λιγότερο «ψυχωμένη». Όντας ένας επιτυχημένος κλώνος της μεγαλύτερης EQS, ισοπεδώνει με τους μικρότερους τροχούς (255/45 R19) και τον πιο ήπιο προσανατολισμό στη ρύθμιση της ανάρτησής της σχεδόν κάθε ανωμαλία του δρόμου, ενώ, παρά τους 2,3 τόνους της και το συγκριτικά πιο «χαλαρό» της τιμόνι, δε θα δυσκολευτεί να ακολουθήσει το ρυθμό της αντιπάλου της με τους εμπρός τροχούς υπό γωνία. Όπως όμως είπαμε και προηγουμένως, τον άτυπο τίτλο του «GTI» της παρέας αυτής αποσπά η μικρή i5, με την αντίστοιχη EQE να κατακτά επάξια εκείνον του «GT».
Υπεράνω τιμής
Στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής, το σίγουρο είναι ότι λεφτά… υπάρχουν. Έτσι, τα 5.400 ευρώ που χωρίζουν τo κόστος των βασικών εκδόσεων των δύο EV μας κάθε άλλο παρά κριτήριο επιλογής θα αποτελέσει. Αντίθετα, αυτό που σίγουρα θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην απόφαση των δυνητικών αγοραστών αναφορικά με το ερώτημα «ποιο από τα δύο;» είναι ο χαρακτήρας που εκπέμπει κάθε πρόταση. Έτσι, αν το ζητούμενο είναι ο σπορ χαρακτήρας στο δρόμο, η ήπια σχεδιαστική προσέγγιση και οι επιδόσεις, τότε η i5 έχει το προβάδισμα. Αν πάλι η άνεση και η «λιμουζινέ» αίσθηση στην οδήγηση, σε συνδυασμό με το διαφορετικό σε επίπεδο σχεδιασμού, έχουν τον πρώτο λόγο, τότε το αστέρι της Στουτγάρδης είναι αυτό που κερδίζει τη μάχη. Εμείς πάλι, με δεδομένες και τις μικρές αποκλίσεις των δύο μοντέλων σε αυτονομία, επιλέγουμε την πρώτη, καθώς και οι… παντρεμένοι έχουν ψυχή στον μαγικό κόσμο της σύγχρονης και πολυτελούς ηλεκτρικής κινητικότητας._ Χ. Α.
BMW I5 EDRIVE40
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 1 ηλεκτροκινητήρας > ΙΣΧΥΣ: 340 ίπποι > ΡΟΠΗ: 430 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ανεξάρτητη πέντε συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 81,2 kWh (ωφέλιμη χωρητικότητα) > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 5.060×1.900×1.515 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.995 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 490 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,0 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 193 χλμ./ώρα > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 20,5 kWh/100 χλμ. > ΜΕΣΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 400-440 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW > ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 205 kW > ΤΙΜΗ: Από 75.100 ευρώ (χωρίς την κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ)
MERCEDES EQE 350+
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 1 ηλεκτροκινητήρας > ΙΣΧΥΣ: 292 ίπποι > ΡΟΠΗ: 565 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Τεσσάρων συνδέσμων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ανεξάρτητη πέντε συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 90,6 kWh (ωφέλιμη χωρητικότητα) > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.946×1.961×1.512 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.120 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 430 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,4 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 19,0 kWh/100 χλμ. > ΜΕΣΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 470-490 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW > ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 170 kW > ΤΙΜΗ: Από 80.500 ευρώ (χωρίς την κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ)
Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος