Το νέο Santa Fe παραμένει πιστό στα «ήθη και έθιμα» των προκατόχων του, συνεχίζοντας να αποτελεί το διαχρονικό στολίδι της γκάμας των SUV μοντέλων της Hyundai - πολλώ δε μάλλον στην κορυφαία plug-in υβριδική εκδοχή του. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την Αράχωβα, που δεν απεμπολεί τα κάλλη της και τα παραδοσιακά στοιχεία που την καθιέρωσαν ως must προορισμό για σύντομες (και όχι μόνον) αποδράσεις από το κλεινόν άστυ.
Λίγοι ενδεχομένως είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι το Santa Fe είναι το μακροβιότερο SUV της Hyundai που πωλείται αδιάλειπτα στις κατά τόπους αγορές της Ευρώπης από το 2001 έως και σήμερα έχοντας στην πλάτη του στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιφέρεια της υφηλίου περισσότερες από 400.000 πωλήσεις.
Όντας πλέον στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του, μέσα από μια σειρά κάθε άλλο παρά επιδερμικών προσθηκών, βελτιώσεων και αναβαθμίσεων, το μεγάλο D-SUV των Κορεατών αποκτά ρόλο ναυαρχίδας, και καθίσταται μία ακόμα πιο αξιοπρόσεκτη και -γιατί όχι;- premium επιλογή για όλους όσοι αναζητούν ένα προσεγμένο σε κάθε του πτυχή οικογενειακό μοντέλο με επαρκή απόσταση από το έδαφος, τολμηρή σχεδίαση, υψηλό επίπεδο άνεσης στο ταξίδι και πραγματικά… συναρπαστικούς χώρους για πέντε, έξι ή ακόμα και επτά επιβάτες στο εσωτερικό του. Ό,τι καλύτερο, με απλά λόγια, για μια ολιγοήμερη συμβίωση μαζί του, που για την περίσταση συνοδεύεται από μια απόδραση-αστραπή σε έναν διαχρονικό, ξεχωριστό και εξίσου premium, θα λέγαμε, προορισμό, που απέχει μόλις 170 χλμ. από το πολύβουο και «στενάχωρο» κέντρο της πρωτεύουσας: την Αράχωβα.
Πάμε Αράχωβα;
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, με το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο, από την Αθήνα έως και την έξοδο της ΕΟ προς Κάστρο και Ορχομενό, να αποτελεί σίγουρα ένα από τα αγαπημένα τερέν του «δικού μας» λευκού Santa Fe. Το νέο σύστημα των Κορεατών, που ελέγχει τη ροή του αέρα και την κίνησή του στο χώρο του κινητήρα επιτρέποντας καλύτερη διάχυση της θερμότητας, η βελτιωμένη αεροδυναμική, ως απόρροια των σμιλευμένων εξωτερικών επιφανειών (Cd: 0,33), και η «μετακόμιση» ουκ ολίγων εξαρτημάτων με μεγάλο βάρος χαμηλά «μέσα» στην πλατφόρμα (σ.σ.: ίδια με αυτήν του ομογάλακτου Kia Sorento) που χαμηλώνει το κέντρο βάρους, προσφέρουν χωρίς «ναι μεν άλλα» μια αψεγάδιαστη ποιότητα κύλισης.
Κυριολεκτικά χαίρεσαι να ταξιδεύεις μαζί του, είτε στις εμπρός είτε στις πίσω θέσεις-πολυθρόνες της 6θέσιας έκδοσης της δοκιμής μας, καθώς δεν είναι μόνο το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου που φτάνει στα αυτιά σου το στοιχείο που κάνει τη διαφορά σε σχέση με αντίστοιχου μεγέθους κατασκευές, αλλά και η «δεμένη» ρύθμιση της ανάρτησης, που δεν αφήνει το αμάξωμα να «πλέει» όταν αποφασίσεις να αξιοποιήσεις πλήρως στην ευθεία τους 265 συνδυαστικούς ίππους του plug-in υβριδικού συστήματος κίνησης της Hyundai. Το τελευταίο έχει στην καρδιά του τον γνωστό και καταξιωμένο πλέον 1.600άρη T-GDi των 180 ίππων κι έναν ψυχωμένο ηλεκτροκινητήρα 66,9 kW, που αντλεί ενέργεια από μια συμπαγή μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 13,8 kWh.
Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα ψηλωμένο GTi σε επίπεδο επιδόσεων, αλλά για ένα ταχύ cruiser, καθώς τα παραπανίσια κιλά της παραλλαγής με τα διακριτικά «phev» (από 2.005 έως και 2.112 κιλά για τις πλούσια εξοπλισμένες 7θέσιες εκδόσεις) είναι διακριτά στο τέρμα γκάζι, ακόμα και στο πρόγραμμα Sport, που συνδυάζει με επαρκή ενεργειακά αποθέματα στην μπαταρία την ικμάδα των δύο μονάδων. Οπότε… επιλέγεις πιο ήπιες ρυθμίσεις και «ακουμπάς» στο πολύ καλό και ομαλό στη διαδοχή των 6 σχέσεων αυτόματο κιβώτιο των Κορεατών, προκειμένου να φτάσεις ατσαλάκωτος και με κατανάλωση υγρού καυσίμου κάτω από την ένδειξη «7» στο δεύτερο σκέλος του ταξιδίου σου, που θα σε οδηγήσει στον τελικό προορισμό σου – εν προκειμένω στο επαρχιακό δίκτυο που οδηγεί από την πόλη της Λειβαδιάς στην Αράχωβα.
Το στολίδι του Παρνασσού και της Hyundai
Είναι αρχές Οκτωβρίου και, παρά τον δυνατό φθινοπωρινό ήλιο, ο αέρας σε υψόμετρο 960 μ., όπου και βρίσκεται η Αράχωβα χτισμένη με αμφιθεατρική «στάση», είναι ήδη αρκετά ψυχρός. Σε αντίθεση με ό,τι εισπράττουν τα μάτια και οι αισθήσεις σου από τη στιγμή που θα εγκαταλείψεις σε ασφαλές «καταφύγιο» τον τετράτροχο σύντροφό σου και αποφασίσεις να περιηγηθείς πεζός στους κεντρικούς δρόμους του «στολιδιού του Παρνασσού».
Οι άνθρωποι εδώ είναι παραδοσιακά φιλόξενοι, χαμογελαστοί και ευδιάθετοι, ενώ καθετί που τους «περιτριγυρίζει» -από τα πετρόχτιστα σπίτια και σοκάκια έως τις υποδομές και το φυσικό τοπίο- αποπνέει τη δέουσα απλότητα και αρχοντιά. Δυστυχώς, δεν υπάρχει χρόνος για… τουρισμό προκειμένου να περιηγηθούμε στα καταστήματα πώλησης παραδοσιακών προϊόντων, να απολαύσουμε σε κάποιο από τα αναρίθμητα εστιατόρια και ταβέρνες του μεγάλου αυτού χωριού τη ρουμελιώτικη γαστρονομία ή, πολύ περισσότερο, να φιλοξενηθούμε σε ένα από τα ουκ ολίγα προσεγμένα καταλύματα της «Μυκόνου του χειμώνα». Με το φως να αρχίζει σιγά σιγά να χάνεται, ύστερα από ένα σύντομο διάλειμμα για ανασυγκρότηση και τις απαραίτητες φωτογραφικές λήψεις, επιβιβαζόμαστε ξανά στο «στολίδι της Hyundai» περνώντας μέσα από τον κεντρικό δρόμο της ντίβας του Παρνασσού με κατεύθυνση το χιονοδρομικό κέντρο, που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα μακριά.
Με μήκος που ακουμπά αισίως πλέον τα 4,8 μ., το Santa Fe σίγουρα δε θα νιώσει και τόσο άνετα στους στενούς «εσωτερικούς» δρόμους της Αράχωβας, παρά τους άφθονους αισθητήρες, την… αφ’ ψηλού ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και το ελαφρύ του τιμόνι, που κάνει τους ελιγμούς μια διαδικασία ρουτίνας. Σε λίγα λεπτά όμως βρισκόμαστε στο Λιβάδι με την κοσμοπολίτικη αύρα, και αμέσως μετά στο δρόμο που οδηγεί στον πιο δημοφιλή χειμερινό προορισμό της περιοχής. Αυτή την εποχή του χρόνου ο δρόμος προς το χιονοδρομικό κέντρο είναι κυριολεκτικά έρημος – και κατ’ επέκταση όλος δικός μας, δίχως τις… κακοτοπιές που μπορεί να συνεπάγεται η παρουσία πολλών SUV ή ακόμα και χιονιού.
Μολαταύτα, το σύστημα τετρακίνησης του Santa Fe, το γνωστό μας HTRAC, δηλώνει «παρών» όταν ο ρυθμός ανεβαίνει (στo πρόγραμμα Sport, μάλιστα, η ροπή που φτάνει στους πίσω τροχούς μπορεί να φτάσει έως και το 50% της μέγιστης), προσφέροντας ουδέτερη συμπεριφορά σε συνδυασμό με υψηλό επίπεδο πρόσφυσης, που εγγυώνται οι 19άρηδες τροχοί. Περιθώρια για… υπερβολές ασφαλώς και υπάρχουν, μιας και το καλοστημένο πλαίσιο συγχωρεί τα λάθη, παρά το γεγονός ότι και εδώ το βάρος γίνεται αισθητό στα «σφιχτά» κομμάτια. Αλλά μέχρις εκεί, καθώς κάθε τάση του εμπρός μέρους πνίγεται εν τη γενέσει του από τα καλορυθμισμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Με όλες τις ανέσεις
Φτάνοντας ψηλά, στη… Μέκκα του σκι και με τις απαραίτητες εργασίες προετοιμασιών του χιονοδρομικού κέντρου ενόψει του χειμώνα που ήδη βρίσκεται προ των πυλών να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ήρθε η ώρα για μία ακόμα στάση και περιήγηση – αυτήν τη φορά όχι στη «γυμνή» από χιόνι πίστα, αλλά στο φιλόξενο εσωτερικό του νέου Santa Fe.
Εδώ είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι η κορεατική εταιρεία επιχείρησε να προσδώσει μια premium αύρα, τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και σε ποιότητα. Το ταμπλό διαθέτει νέο ντιζάιν σε σχέση με πριν, τα υλικά που το απαρτίζουν είναι προσεγμένα στο σύνολό τους, ενώ χαρακτηριστική είναι τόσο η αιωρούμενη οθόνη των 10,25 ιντσών στο μέσον του ταμπλό, όσο και η φαρδιά και «ενιαία» κονσόλα, στην οποία βρίσκονται εγκατεστημένοι αρκετοί διακόπτες, χειριστήρια και μοχλοί – ανάμεσα τους και ο περιστροφικός για το Terrain Mode με τη διπλή λειτουργία, με τα προγράμματα οδήγησης Eco, Sport και Smart να επιλέγονται με τη στροφή του προς αριστερά, και τα Sand, Snow και Mud στα δεξιά.
Συνολικά μετρήσαμε σχεδόν σαράντα μπουτόν και διακόπτες, και αυτό είναι σίγουρα ένα απρόσμενο… throwback σε μια εποχή που οι περισσότεροι κατασκευαστές ενσωματώνουν πολλές, αν όχι όλες από τις επιμέρους λειτουργίες ελέγχου «μέσα» στις οθόνες. Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος εξοικείωσης για το πού είναι τι είναι απαραίτητος για τον ευκαιριακό οδηγό, όχι όμως και για τους υπόλοιπους, που γρήγορα θα συνηθίσουν την… ασυνήθιστη για την εποχή επιλογή των Κορεατών. Από εκεί και πέρα, το Santa Fe είναι ένα πραγματικά ευρύχωρο SUV, με άφθονο «αέρα» για τα κεφάλια και τα πόδια των επιβατών – αλλά και για τα πέδιλα των επίδοξων σκιέρ. Η αναδίπλωση των δύο ανεξάρτητων καθισμάτων της δεύτερης σειράς του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, πίσω από εκείνα των εμπρός επιβατών, είναι μια εύκολη διαδικασία, όπως και η επιβίβαση στα πλήρως αναδιπλούμενα της τρίτης, τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν με μικρές παραχωρήσεις δύο επίσης επιβάτες χαμηλού έως και μέσου το πολύ αναστήματος στο ταξίδι Αθήνα-Αράχωβα.
Στο δρόμο της επιστροφής
Για το γυρισμό δεν επιλέγουμε τα ορεινά ασφάλτινα «μονοπάτια» που ακολουθήσαμε πριν από μόλις λίγες ώρες, αλλά το κατάφυτο βόρειο τόξο του βουνού που οδηγεί μέσα από γνώριμες «ειδικές διαδρομές» χαμηλά στην πόλη της Αμφίκλειας και από εκεί στην Τιθορέα, τη Χαιρώνεια και τη διασταύρωση για Ορχομενό, λίγο έξω από τη Λειβαδιά.
Το πρώτο, κατηφορικό σκέλος αυτής της διαδρομής, που είναι και το πιο ενδιαφέρον τόσο οδηγικά όσο και… τουριστικά, αποτελεί μια καλή ευκαιρία για τα φρένα του Santa Fe να αποδείξουν την αντοχή τους, αλλά και για την ίδια την μπαταρία προκειμένου να ανακτήσει μέρος της χαμένης της ενέργειας, ώστε ο ηλεκτροκινητήρας να δηλώσει ξανά βροντερό «παρών», συνεισφέροντας με όλη του τη θέρμη στους 180 ονομαστικούς ίππους του θερμικού. Σε επίπεδο ηλεκτρικής αυτονομίας, πάντως, μην περιμένετε θαύματα, καθώς μόλις 40 πραγματικά χιλιόμετρα είναι εφικτά αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Τιμή ωστόσο που σίγουρα δε δυσαρεστεί, ούσα ταυτόχρονα επαρκής για μίνι οικολογικές εξορμήσεις με επίκεντρο την αρχόντισσα του Παρνασσού, σ’ ένα ειδυλλιακό περιβάλλον στο οποίο ο θόρυβος αλλά και κάθε λογής ρύποι περισσεύουν.
Συνολικά, η γεύση που σου αφήνει τόσο η Αράχωβα, ο πιο δημοφιλής και κοσμοπολίτικος χειμερινός προορισμός της Κεντρικής Ελλάδας, όσο και η πέριξ περιοχή συνάδει απόλυτα με το προφίλ που προτάσσει σήμερα η κορυφαία παραλλαγή του Santa Fe. Ένα όχημα «ελεύθερου χρόνου», όπως συνηθίζαμε να αποκαλούμε στο παρελθόν τα αυτοκίνητα του συγκεκριμένου είδους, που δε διστάζει να κοιτά στα μάτια τον ανταγωνισμό των D-SUV, παρέχοντας στον οδηγό του τη δέουσα αρχοντιά με τον τρόπο που πατά σε άσφαλτο -και γιατί όχι στο χώμα-, αλλά και βασιλικές ανέσεις στους υπολοίπους με τους χώρους που προσφέρει η προσεγμένη σε κάθε της πτυχή καμπίνα του. Και όλα αυτά, με λογικό κόστος χρήσης, χάρη στη χαμηλή κατανάλωση που εγγυάται το υβριδικό σύστημα κίνησης – υπό την προϋπόθεση πάντα ότι τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο._ Χ. Α.
TIPS
Τι να δείτε: Το Λαογραφικό Μουσείο > Την Πλατεία Λάκκα > Τα γραφικά σοκάκια > Το όμορφα ξωκλήσια του Αγ. Ιωάννη και της Ευαγγελίστριας με τον ιερό της βράχο > Την εκκλησία του Αγ. Γεωργίου > Το Ρολόι, στο Βράχο της Ώρας
Τι να κάνετε: Σκι και snowboard τους χειμερινούς μήνες στις πίστες συνολικού μήκους άνω των 20 χλμ. του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού > Πεζοπορία στα αναρίθμητα μονοπάτια της περιοχής > Ποδήλατο στον Εθνικό Δρυμό Παρνασσού > Οργανωμένες περιηγήσεις με ATV ή buggy οχήματα
Τι να αγοράσετε: Τα περίφημα αραχωβίτικα υφαντά
Τι να γευτείτε: Το περίφημο παραδοσιακό τυρί φορμαέλα > Τα γλυκά του κουταλιού και τις δίπλες > Τα ντόπια κρέατα, όπως το κατσίκι στη λαδόκολλα > Τις χειροποίητες χυλοπίτες, τον παραδοσιακό τραχανά, τις χωριάτικες πίτες και τις διάφορες ποικιλίες από σαρμάδες > Μένοντας μακριά από το τιμόνι, το «τσίπουρο του Βασιλιά»
Τι να έχετε οπωσδήποτε μαζί σας: Βαρύ ρουχισμό τους χειμερινούς μήνες > Ένα ζευγάρι αντιολισθητικές αλυσίδες για την περίοδο Νοεμβρίου-Απριλίου
HYUNDAI SANTA FE 1.6 T-GDi PLUG-IN HYBRID
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ > ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ (β/κ): 180 ίπποι/5.000 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ (β/κ): 265 Nm/1.500-4.500 σ.α.λ. > ΙΣΧΥΣ (η/κ): 91 ίπποι > ΡΟΠΗ (η/κ): 304 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 265 ίπποι/5.500 σ.α.λ. > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 350 Nm/1.000-5.000 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,8 kWh > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.785×1.900×1.710 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.765 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 578-685 λίτρα (7θέσιο, έως τη 2η σειρά) > ΒΑΡΟΣ: Από 2.005 κιλά (7θέσιο) > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 187 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,5 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 37 γρ./χλμ. > ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 40 χλμ.