Πρώτη οδηγική γνωριμία με το Skoda Superb τέταρτης γενιάς, στην πόλη Karlovy Vary της Τσεχίας.
Κείμενο – Drone: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Petr Homolka (Skoda)
Τόσο με στέισον βάγκον αμάξωμα όσο και χάτσμπακ (όπως τα συγκεκριμένα της γνωριμίας αφού η παρουσίαση του στέισον είχε προηγηθεί χρονικά), το νέο Skoda Superb υπερβαίνει σε μήκος -και στους δύο τύπους αμαξώματος- τα 4,9 μ., ενώ κοινός παρονομαστής είναι το πολύ μεγάλο μεταξόνιο των 2.841 χλστ.
Συγκεκριμένα, τα χάτσμπακ της γνωριμίας μας -στην πόλη που φημίζεται για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι- έχουν μήκος 4.912 χλστ., πλάτος 1.849 και ύψος 1.481 χλστ., με το βάρος τους να είναι από 1.484 έως 1.809 κιλά, ανάλογα με την έκδοση. Ο δε χώρος αποσκευών, όντας αυξημένος σε σχέση με το παρελθόν κατά 20, ανέρχεται πλέον στα 645 λίτρα με τα πίσω καθίσματα στην κανονική τους θέση και φτάνει τα 1.795 όταν αυτά είναι κάτω.
Παράλληλα, το νέο Skoda Superb, σε αυτήν την τέταρτη γενιά του είναι εφοδιασμένο με περισσότερες τεχνολογίες, 10 στο σύνολο αερόσακους και 28 Simply Clever χαρακτηριστικά που τονίζουν έτι περαιτέρω την πρακτικότητα του μοντέλου.
Σημειώστε, για παράδειγμα, ένα μοναδικό, ηλεκτρικά ελεγχόμενο ρολό που λειτουργεί ως κάλυμμα χώρου αποσκευών στο Skoda Superb Estate, το κεντρικό υποβραχιόνιο για τα πίσω καθίσματα με ενσωματωμένη θήκη tablet και τη διπλή τσέπη αποθήκευσης στο πίσω μέρος κάθε μπροστινού καθίσματος για να χωράει έγγραφα ή περιοδικά καθώς και smartphone. Η… γνωστή θήκη για ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού εξακολουθεί ασφαλώς να δίνει το «παρών» και στο νέο μοντέλο.
Skoda Superb: Ανοίγοντας τις πόρτες
Ανοίγοντας τις πόρτες του νέου Skoda Superb, βλέπεις αμέσως τη μεγάλη κεντρική οθόνη των 13 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό να κυριαρχεί και να συνδυάζεται με παραδοσιακά πλήκτρα κάτω από αυτήν, στην κεντρική κονσόλα, που παρέχουν πρόσβαση στον έλεγχο του κλιματισμού, κάτι το οποίο ομολογουμένως μας αρέσει και βοηθάει εξαιρετικά στον τομέα της εργονομίας και της πρακτικότητας. Μάλιστα, αυτά τα τρία περιστροφικά χειριστήρια έχουν ενσωματωμένη οθόνη 1,25 ιντσών (32 χλστ.).
Η λειτουργικότητα των μικρών οθονών εξαρτάται από το επίπεδο εξοπλισμού. Πιο αναλυτικά, τα δύο εξωτερικά χειριστήρια ελέγχουν τη θερμοκρασία της καμπίνας αλλά και των καθισμάτων, τα οποία είναι κλιματιζόμενα, ανάλογα με την έκδοση. Το μεσαίο χειριστήριο προσφέρει πρόσβαση στην ένταση της φωνής του συστήματος ήχου, στην ταχύτητα του ανεμιστήρα του κλιματιστικού, στην κατεύθυνση του αέρα αλλά και στα προγράμματα οδήγησης (Eco, Comfort, Normal, Sport και Individual). Η εναλλαγή μεταξύ των λειτουργιών γίνεται με την πίεση του χειριστηρίου ή μέσω διαμόρφωσης από το infotainment.
Εμπρός από τον οδηγό βρίσκεται ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 10 ιντσών, ενώ παράλληλα υπάρχει head-up display που προβάλλει τις βασικές πληροφορίες εμπρός από το οπτικό πεδίο του οδηγού και μακριά μέσα στο παρμπρίζ. Ωστόσο, από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι αυτή της μεταφοράς του επιλογέα ταχυτήτων. Από τη βάση της κεντρικής κονσόλας μετακόμισε στην κολόνα του τιμονιού. Έτσι, απελευθερώθηκε αρκετός χώρος στην κονσόλα και ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα (απολαυστικό το μασάζ που προσφέρουν, επιλέγοντάς το από το αντίστοιχο μπουτόν στην βάση των καθισμάτων), βελτιώνοντας την πρακτικότητα και των δύο διαθέσιμων μοντέλων.
Skoda Superb: Βενζίνη, diesel, hybrid και plug-in hybrid
Όλες οι εκδόσεις του νέου Superb είναι εφοδιασμένες με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG), με τον σχετικό επιλογέα να φιλοξενείται πλέον στην κολόνα του τιμονιού.
Εκτός από δύο βενζινοκινητήρες (1.5 TSI και 2.0 TSI) και δύο ντίζελ (2.0 TDI), ένα ολοκαίνουργιο ήπιο υβριδικό (1.5 TSI mHEV) και ένα νέο plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης με αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία είναι πλέον διαθέσιμο. Το τελευταίο, συνδυάζεται με έναν 1.500άρη TSI κινητήρα απόδοσης 150 ίππων να συμπληρώνει πλέον τον ηλεκτροκινητήρα. Η μέγιστη ισχύς του συστήματος των 204 ίππων περνά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός DSG κιβωτίου 6 σχέσεων.
Η μπαταρία υψηλής τάσης έχει χωρητικότητα 25,7 kWh και εξασφαλίζει ηλεκτρική αυτονομία 100 χιλιομέτρων. Επιπλέον, η Skoda αύξησε τον μέγιστο ρυθμό φόρτισης σε wallbox και σημεία φόρτισης AC από 3,6 σε 11 kW. Η plug-in υβριδική έκδοση επιτρέπει επίσης φόρτιση DC με μέγιστη ισχύ 50 kW. Όπως και πριν, η φόρτιση είναι επίσης δυνατή στα 2,3 kW από οικιακή πρίζα 230 V.
Ο βασικός κινητήρας είναι ένας 1.5 TSI με ήπια υβριδική τεχνολογία και απόδοση 150 ίππων και συνδυάζεται με τεχνολογία ενεργών κυλίνδρων τελευταίας γενιάς (ACT+). Υπάρχουν επίσης δύο εκδόσεις 2.0 TSI που αποδίδουν 204 ίππους και 265 ίππους. Ο κορυφαίος βενζινοκινητήρας συνδυάζεται κατ’ αποκλειστικότητα με τετρακίνηση, όπως και ο ισχυρότερος ντίζελ, ένας 2.0 TDI των 193 ίππων. Ο βασικός ντίζελ είναι επίσης 2λιτρος, με 150 ίππους. Όλοι οι βενζινοκινητήρες και οι ντίζελ συνδυάζονται με DSG κιβώτιο 7 σχέσεων.
Skoda Superb: Οδηγώντας
Παρά το βάρος του αμαξώματος, η ανάρτηση του αυτοκινήτου πραγματικά το «απογειώνει», τόσο σε επίπεδο άνεσης όσο και γενικότερα οδικής συμπεριφοράς. Με ένα Skoda Superb, και μάλιστα με όποιο μηχανικό σύνολο και αν συνδυάζεται και παρά το γεγονός ότι δεν είναι αυτός ο ρόλος, μπορείς να κινηθείς πολύ γρήγορα!
Το σύνολο γεμίζει με σιγουριά τον οδηγό του, ενώ η ποιότητα κύλισης λειτουργεί σαν «μαγικό χαλί», όπως λέμε χαρακτηριστικά. Στον ανοιχτό δρόμο είναι εξαιρετικά αθόρυβο και τα καθίσματά του πολύ ξεκούραστα. Σύστημα διεύθυνσης όπως θα ήθελες από μια τέτοια κατασκευή, και φρένα πραγματικά εξαιρετικά, σε κάθε περίπτωση και ρυθμό!
Αυτό που πραγματικά όμως σε εντυπωσιάζει και σε «χαλαρώνει» θα λέγαμε είναι η απίστευτη αυτονομία που σου χαρίζει το νέο Skoda Superb κάτι το οποίο οφείλεται και στο μεγάλο ρεζερβουάρ των 66 λίτρων (45 στην έκδοση plug-in hybrid). Σημειώστε νούμερα επιπέδου 1.100 χλμ. για το 1.5 TSI και 1.200 χλμ. για το 2.0 TDI με τις αντίστοιχες καταναλώσεις σύμφωνα με το εργοστάσιο να είναι 5,2 και 4,9 λίτρα/100 χλμ. αντίστοιχα και εμάς να βλέπουμε άνετα 6,5 λίτρα μέσης κατανάλωσης με το 1.5 TSI και χωρίς καμία παραχώρηση στην κίνησή μας.
Το αναμενόμενο, λοιπόν, από το υπερπλήρες σε σχέση με αυτά που υπόσχεται και στο τέλος της ημέρας χαρίζει απλόχερα, Skoda Superb, του οποίου τη νέα γενιά αναμένουμε στη χώρα μας περίπου τον Οκτώβριο με Νοέμβριο. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η ελληνική αντιπροσωπεία, σε πρώτη φάση, θα φέρει δύο εκδόσεις όσον αφορά τον κινητήρα, την 1.5 TSI και την 2.0 TDI σε κάθε περίπτωση 150 ίππων και με την κίνηση αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς._ Μ. Σαλ.
SKODA SUPERB 1.5 TSI
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000 – 6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500 – 3.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (DSG) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.912×1.849×1.481 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.841 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 645 – 1.795 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.484 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 225 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5,2 – 5,8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 118 – 132 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Αναμένεται. Τον Οκτώβριο στην Ελλάδα.
SKODA SUPERB 2.0 TDI
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: π/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.968 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/3.000 – 4.200 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 360 Nm/1.600 – 2.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (DSG) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.912×1.849×1.481 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.841 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 645 – 1.795 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.587 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 225 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 4,9 – 5,3 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 127 – 141 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Αναμένεται. Τον Οκτώβριο στην Ελλάδα.
Skoda Superb: Η ιστορία
Το όνομα «Superb» είδε για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας στις 22 Οκτωβρίου του 1934 με αφορμή την πρεμιέρα του μοντέλου S 640. Το αυτοκίνητο της τσεχικής εταιρείας, το οποίο είχε μήκος 5,5 μ., πλάτος 1,7 μ. και ύψος 1,66 μ., παρουσιάστηκε στον τότε CEO της Skoda, Karel Loevenstein, τον Ιανουάριο του 1935, με την παραγωγή του να ξεκινάει τον Μάρτιο του ίδιου έτους. Η κορυφαία του έκδοση έπαιρνε κίνηση από έναν 6κύλινδρο κινητήρα 2,5 λίτρων, με απόδοση 55 ίππων. Η ζήτηση για το μοντέλο άρχισε με το πέρασμα του χρόνου να αυξάνεται, με τους αγοραστές της κλειστής ή της ανοιχτής εκδοχής του να χρειάζεται να περιμένουν προκειμένου να αποκτήσουν το νέου τους απόκτημα τέσσερις ή οκτώ εβδομάδες, αντίστοιχα.
Σχεδόν κάθε χρόνο η Skoda εισήγαγε στο Superb σημαντικές αναβαθμίσεις σε εξοπλισμό και κινητήρες. Μετά την έκδοση SV, η τσέχικη εταιρεία παρουσίασε το 1938 το Superb OHV, το οποίο κινούνταν από έναν 6κύλινδρο κινητήρα 3.137 κ.εκ. που απέδιδε 80 ίππους. Λίγο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και πριν σταματήσει η παραγωγή αυτοκινήτων της Skoda, η εταιρεία παρουσίασε την έκδοση «4000» του Superb με 8κύλινδρο σε διάταξη V κινητήρα.
Το 1946 η Skoda έβαλε ξανά μπροστά τις μηχανές της παράγοντας εκδόσεις του Superb με ανανεωμένους κινητήρες. Όλα όμως τελείωσαν το 1949 και για πολιτικούς, όπως εξηγεί η ίδια η Skoda, λόγους, ύστερα από την παραγωγή 1.000 και πλέον αντιτύπων για πολιτική χρήση και 1.660 για στρατιωτική, υπό τη διακριτική ονομασία «S 952» και «S 956».
Το 2001 το όνομα «Superb» επιστρέφει στο παγκόσμιο αυτοκινητικό λεξιλόγιο. Ύστερα από την παραγωγή 136.068 Superb πρώτης γενιάς έως και το 2008, η Skoda παρουσιάζει το μοντέλο της δεύτερης, ενώ ένα χρόνο αργότερα την πρεμιέρα της πραγματοποιεί η έκδοση Combi με χώρο αποσκευών από 633 έως και 1.865 λίτρα. Έως και το 2015, όταν το Superb MkII παρέδωσε τη σκυτάλη στο μοντέλο της τρίτης γενιάς, η Skoda παρήγαγε 404.756 αντίτυπα της 4θυρης έκδοσης και 217.734 της Combi. H τρίτη γενιά του μοντέλου δέχτηκε το 2019 μια σημαντική αναβάθμιση, με την plug-in hybrid έκδοση iV να αποτελεί μεταξύ άλλων τη σημαντικότερη νέα προσθήκη στην γκάμα.