Η γκάμα του Skoda Kamiq εμπλουτίζεται με την έκδοση φυσικού αερίου, όπου τον πρώτο λόγο έχει το χαμηλό λειτουργικό κόστος.
Βέβαια, για να προσδιορίσει κανείς το λειτουργικό κόστος, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζει το περιβάλλον και τις συνθήκες, κάτι που ήταν δύσκολο πριν από λίγο καιρό και σχεδόν αδύνατο σήμερα.
Ανεξαρτήτως πάντως συνθηκών, τα αναμφισβήτητα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου (ένα αέριο μείγμα υδρογονανθράκων με βασικό συστατικό το μεθάνιο), εκτός από το ότι είναι το ασφαλέστερο καύσιμο και δεν μπορεί να νοθευτεί, εντοπίζεται στο ότι είναι πολύ πιο αποδοτικό από το ντίζελ, τη βενζίνη, ακόμα και από το LPG. Η ενέργεια που παράγεται από 1 κιλό συμπιεσμένου φυσικού αερίου ισοδυναμεί με εκείνη που «δίνουν» 2 λίτρα υγραερίου, 1,3 λίτρα ντίζελ και 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης. Από εκεί και πέρα τα οχήματα φυσικού αερίου είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον, καθώς έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (σε αυτές τις δύο εκπομπές «πονούν» οι πετρελαιοκινητήρες), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα οξείδια αζώτου και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου).
Το επόμενο πλεονέκτημα αφορά στο χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, το οποίο όμως βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τις συνθήκες που αναφέραμε στην αρχή. Πριν από λίγο καιρό, η καύση φυσικού αερίου σε ένα αυτοκίνητο εξασφάλιζε μεσοσταθμικά και σε βάθος χρόνου εξοικονόμηση σε χρήμα, που θεωρητικά (αλλά και πρακτικά) μπορούσε να φτάσει έως και το 50% σε σχέση με ένα ισοδύναμο μοντέλο βενζίνης και έως 30% «απέναντι» σε ένα αντίστοιχο ντίζελ. Σήμερα όμως μία από τις ελάχιστες θετικές επιπτώσεις του κωρονοϊού ήταν η σημαντικότατη μείωση στις τιμές των καυσίμων, αλλά όχι του φυσικού αερίου, κάτι που έχει περιορίσει τις προαναφερθείσες διαφορές. Όταν πάντως επιστρέψουμε σε μία κανονικότητα, τότε αυτές οι διαφορές λογικά θα αποκατασταθούν, χωρίς να συνυπολογίζονται οι όποιες μελλοντικές πολιτικές αποφάσεις (που μπορεί να επιβαρύνουν την χρήση ορυκτών καυσίμων έναντι του ηλεκτρισμού).
Ο παράγων G-TEC
Το Κamiq (μαζί με το αντίστοιχο Seat Arona) είναι ουσιαστικά τα μοναδικά SUV μοντέλα που παρέχουν την δυνατότητα καύσης του φυσικού αερίου. Την κίνηση παρέχει ο κατάλληλα τροποποιημένος 3κύλινδρος , 12βάλβιδος 1.000άρης TSI, ο οποίος αποδίδει για την περίσταση 90 ίππους από τις 4.000 έως και τις 5.500 σ.α.λ., σε συνδυασμό με ροπή της τάξης των 160 Nm, τιμή που διατηρείται σταθερή στο φάσμα των 1.800 σ.α.λ. έως και τις 3.800 σ.α.λ..Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι σε σχέση με παλαιότερες υλοποιήσεις, εδώ έχουμε να κάνουμε με την αναβαθμισμένη έκδοση (όπως πάντως και στο Arona CNG) το Kamiq G-TEC εξοπλίζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και τρείς δεξαμενές φυσικού αερίου συνολικής χωρητικότητας 13,8 κιλών, ενώ η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ της βενζίνης έχει περιοριστεί στα 9(!) λίτρα (σε παλαιότερες υλοποιήσεις υπήρχαν δύο δεξαμενές φ.α. και ένα μεγαλύτερο δοχείο βενζίνης). Αυτό σημαίνει ότι εδώ η βενζίνη έχει τον ρόλο του range extender συμπληρώνοντας την αυτονομία (κατά 125 χλμ. με μία ρεαλιστική μέση κατανάλωση 7,2 λτ./100 χλμ.). Με δεδομένο το περιορισμένο δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου αυτό θα εκληφθεί από ορισμένους ως σημαντικό μειονέκτημα. Για τους συνειδητοποιημένους αγοραστές όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, αφού εκείνοι δίνουν πρωταρχική σημασία στην μεγιστοποίηση της αυτονομίας με φ.α., καθώς σπάνια αξιοποιούν την βενζίνη η οποία έτσι και αλλιώς εξατμίζεται όταν δεν χρησιμοποιείται. Να θυμίσουμε ότι ο κινητήρας αρχικά χρησιμοποιεί το φ.α. και όταν αυτό τελειώσει γυρνάει αυτόματα στην βενζίνη.
Αυτονομία και κόστος
Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις, το Kamiq G-Tec έχει μία θεωρητική αυτονομία που ξεπερνάει τα 600 χλμ. (περίπου 400 χλμ. με φ.α. και 200 χλμ. με βενζίνη). Κατά την διάρκεια της δοκιμής, η κατανάλωση φ.α. κυμάνθηκε από 4,4 κιλά/100 χλμ. (πολύ ήρεμη οδήγηση με μικρό φορτίο σε ανοικτό δρόμο) έως και 5,7 κιλά/100 χλμ. Έτσι,η πραγματική αυτονομία βρίσκεται μεταξύ 240 έως και κάτι παραπάνω από 300 χλμ. με φ.α., συν τα 125 χλμ. της βενζίνης. Αυτό μεταφράζεται σε ένα κόστος που κυμαίνεται από 4 έως και 5,2 ευρώ ανά 100 χλμ. (τιμή κιλού φ.α. 0,834 ευρώ). Αν λοιπόν δεχθούμε ως μία μέση τιμή τα 4,5 ευρώ ανά 100 χλμ., αυτό σημαίνει ότι για κάθε 1.000 χλμ. το κόστος ανέρχεται στα 45 ευρώ. Για να υπάρχει μία συγκριτική εικόνα με τα υπόλοιπα καύσιμα την παρούσα στιγμή (με τιμή λίτρου δηλαδή τα 1,2 ευρώ για την βενζίνη και το 1 ευρώ για το πετρέλαιο), το κόστος ανά 1.000 σε ένα αντίστοιχο SUV βενζίνης και πετρελαίου, είναι 87 και 60 ευρώ αντίστοιχα (στην προ κορωνοϊού εποχή το κόστος θα ήταν 115 και 78 ευρώ αντίστοιχα). Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην γκάμα του Kamiq υπάρχει το βενζινοκίνητο TSI των 95 ίππων (17.470 ευρώ, όταν το αντίστοιχο ambition G-Tec τιμάται στα 19.500 ευρώ), ενώ δεν υπάρχει αντίστοιχο ντίζελ Kamiq, μιας και εισάγεται μόνο η έκδοση των 116 ίππων με αυτόματο κιβώτιο (για παράδειγμα ένα χειροκίνητο Seat Arona TDI 90 ίππων τιμάται στα 18.750 ευρώ).
Πίσω από το τιμόνι
Εξωτερικά, η μοναδική διαφοροποίηση έγκειται στην επιγραφή «G-TEC» πίσω δεξιά, και φυσικά στα δύο στόμια πλήρωσης των καυσίμων που βρίσκονται δίπλα δίπλα και αποκαλύπτονται μόλις ανοίξει το κλασικό πορτάκι. Στον πίνακα οργάνων η μόνη διαφορά εντοπίζεται στο μικρό αναλογικό όργανο, το οποίο πλέον δεν απεικονίζει την θερμοκρασία νερού, αλλά την στάθμη του φ.α., ενώ φυσικά υπάρχει και ένα όμοιο όργανο για την βενζίνη. Από εκεί και πέρα στις δύο ψηφιακές οθόνες του πίνακα οργάνων και του συστήματος πολυμέσων, ο οδηγός μπορεί να ενημερώνεται από τις αναλυτικότατες ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού. Χωροταξικά η μόνη επίπτωση εντοπίζεται στον χώρο αποσκευών η χωρητικότητα του οποίου έχει μειωθεί από τα 400 στα 278 λίτρα (οι μειώσεις αυτές πάντως αφορούν το χώρο κάτω από το απόλυτα επίπεδο κάλυμμα. Από εκεί και πέρα η καμπίνα συνεχίσει να ξεχωρίζει για την χρηστικότητα (άφθονες πρακτικές θήκες) και τους χώρους των επιβατών.
Στην καθημερινή χρήση ο οδηγός θα αντιληφθεί την ελαφρώς πιο τραχιά ηχητική χροιά, ενώ ο κινητήρας δείχνει ότι τραβάει καλύτερα μετά τις 2.100 σ.α.λ. Δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο (12,5 δλ. για τα 0-100 χλμ. και 176 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, όταν τα αντίστοιχα νούμερα της βενζινοκίνητης έκδοσης των 95 ίππων είναι 11,1 δλ. και 181 χλμ./ώρα), το κιβώτιο όμως των έξι ταχυτήτων με την κοντή τελική σχέση μετάδοσης (ενδεικτικά η 6η αποδίδει 38 χλμ./ώρα ανά 1.000 σ.α.λ.), καταφέρνει να αντιμετωπίσει το βάρος των 1.332 κιλών (1.214 κιλά ζυγίζει το TSI των 95 ίππων). Καμία επίπτωση από τα επιπλέον κιλά δεν υπάρχει στην οδική συμπεριφορά, καθώς το Kamiq διατηρεί στο ακέραιο τα χαρακτηριστικά για τα οποία μας έχει κερδίσει.
Το Kamiq G-TEC τιμάται στα 19.500 ευρώ για την έκδοση Ambition, που περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 16΄, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρα βροχής και φώτων, infotainment Bolero με οθόνη αφής 8΄ με λειτουργία smartlink και κάμερα οπισθοπορείας, ενώ η πλουσιότερη έκδοση Style ανέρχεται στα 20.500 ευρώ. Mάλιστα το Kamiq G-TEC (όπως και όλα τα υπόλοιπα μοντέλα της Skoda), είναι διαθέσιμο για online παραγγελία, όπου μάλιστα ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επωφεληθεί από ειδικά προνόμια που ισχύουν για ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα μέσω αυτής της υπηρεσίας (δείτε περισσότερα εδώ).
Αν λοιπόν το ζητούμενο είναι ο περιορισμός των λειτουργικών εξόδων, τότε η έκδοση φυσικού αερίου του Kamiq αποτελεί μία πολύ καλή λύση, αν και το ντίζελ δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του κουβέντα. Βλέπεται το βασικό ζήτημα παραμένει το εξαιρετικά περιορισμένο δίκτυο σε σταθμούς φ.α. , με μόλις 14 σημεία σε όλη την Ελλάδα, οκτώ εκ των οποίων βρίσκονται στην Αττική (δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για τις συγκεκριμένες τοποθεσίες αλλά και τις προοπτικές επέκτασης του δικτύου).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΚΑ
Κυβισμός: 999 κ.εκ.
Ισχύς: 90 ίπποι/4.000-5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 160 Nm/1.800-3.800 σ.α.λ.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 χλμ./ώρα: 12,5 δλ.
Τελική ταχύτητα: 176 χλμ./ώρα
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜxΠxΥ: 4.241×1.793×1.527
Μεταξόνιο: 2.651 χλστ.
Χώρος Αποσκευών: 282 – 1.273λίτρα
Βάρος: 1.332 κιλά
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Μέση CNG: 5 κιλά/100 χλμ/ώρα*
Μέση βενζίνης: 7,2 λιτ./100 χλμ.*
Αυτονομία με CNG: 240 – 310 χλμ.*
Αυτονομία με βενζίνη: 125*
Ρεζερβουάρ CNG: 13,8 κιλά
Ρεζερβουάρ βενζίνης: 9 λίτρα
Εκπομπή CO2: 95 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ: 19.500 ευρώ (Ambition)
* τιμή 4ΤΡΟΧΟΙ