Οδηγώντας το Skoda Fabia R5 του 2 φορές Πρωταθλητή Ελλάδος στα ράλλυ, Σωκράτη Τσολακίδη.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ και, λίγες ώρες πριν από την εκκίνηση του Ράλλυ στη Λάρισα, ο Σωκράτης Τσολακίδης μάς εμπιστεύεται και, επιτέλους, οδηγούμε R5! Τι περισσότερο θα του είχες ζητήσει;
Στους Γόννους, εκεί με τις φουρκέτες -άλλοτε χώμα, σήμερα άσφαλτος-, οδηγήσαμε το Traffic-Skoda Fabia R5 με το οποίο οι Σωκράτης Τσολακίδης-Χάρης Δήμος κέρδισαν το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ του 2017. Τον πλέον σοβαρό και διαχρονικά σημαντικό θεσμό των ελληνικών αγώνων, τουλάχιστον όσο ακόμα στο ημερολόγιό του εντάσσεται το Ράλλυ Ακρόπολις.
Αγώνας όπου έλαμψαν οι Πρωταθλητές, με το Fabia της ουγγρικής Eurosol του Γιάνος Πουσκάντι ντυμένο με την ασφάλτινη εξάρτυσή του. Με ρυθμίσεις ανάλογες εκείνων που είχε και στο επετειακό Ράλλυ Δ.Ε.Θ., το οποίο ο συνδυασμός επίσης κέρδισε λίγες εβδομάδες νωρίτερα. Με τον Σωκράτη Τσολακίδη συνεννοείσαι γρήγορα, χωρίς προλόγους και εισαγωγές. «Να φωτογραφίσουμε», προτείνεις με χαμόγελο, και συνεχίζεις: «Να οδηγήσουμε!».
«Έγινε!»
H απάντησή του μία λέξη για κάτι από τα παλιά, και παίρνει διαστάσεις με ρίσκο, αφού δεν πρόκειται για εργοστασιακή συμμετοχή, αλλά για σοβαρή ιδιωτική προσπάθεια, με το κόστος κάθε δραστηριότητας να επιβαρύνει τον οδηγό. Η Kosmocar παρακολουθεί με ευγένεια και στηρίζει διακριτικά, οπότε το βάρος το σηκώνει η οικογένεια Τσολακίδη. Άλλωστε, η παρουσία όλων τους παντού και πάντα χαρακτηρίζει διαχρονικά το μέταλλό τους, με επιτυχίες εντός ειδικών διαδρομών, από το μπάκετ, αλλά και εκτός, από το γραφείο και το γυμναστήριο, με τον Βασίλη Τσολακίδη να έχει γράψει την ιστορία του στην ενόργανη γυμναστική.
Ο Σωκράτης, είπαμε, τη μοιράζει τη δική του ανάμεσα στο μπάκετ και στο γραφείο, αλλά είναι η οικογένειά του το μεγάλο του μέλημα, αφού και τα τέσσερα αδέλφια ζουν ο ένας για τον άλλον και όλοι για τα παιδιά τους, έχοντας ψηλά και τους φίλους τους, αυτούς που εμπιστεύονται. Όπως ο συνοδηγός, πρωταθλητής Χάρης Δήμος, που κάθεται δίπλα στον Σωκράτη, έχοντας κοινή φιλοσοφία για τη ζωή και το motorsport. Σεμνά, ταπεινά και αποτελεσματικά, με λίγα λόγια και άψογα περάσματα, με το θέαμα να συνδυάζεται με την ουσία. Ένας σπάνιος άνθρωπος ο Χάρης, απλός και φιλικός, κοσμεί τους ελληνικούς αγώνες σε πανελλήνιο επίπεδο, με το παλμαρέ του να λάμπει καταρχήν από τη συμπεριφορά του.
Η συνεννόηση για την υλοποίηση του «Έγινε!» είχε να κάνει με το πού και το πότε, και ήταν οι λεπτομέρειες που επιβεβαίωσαν την εμπιστοσύνη και απογείωσαν το εγχείρημα στις σελίδες μας και, κυρίως, στην καρδιά μας. Σήμερα, σε μια εποχή που το «ναι μεν, αλλά» αποτελεί τρόπο ζωής.
Παλιότερα ήταν μόνο ο χαρισματικός Άρης Βωβός που ρίσκαρε μαζί μας λίγες ώρες πριν από το Δ.Ε.Θ., και οδηγήσαμε Focus RS. Πλέον είμαστε στο 2017, και ανάλογη εμπιστοσύνη εισπράξαμε από τον κ. Χρυσόστομο Καρέλλη με το 208 R2, λίγο πριν από την έναρξη του Ακρόπολις, αλλά και σήμερα, από τον Σωκράτη Τσολακίδη. Περιπτώσεις όπου τη διαφορά μπορεί να μην την κάνουν οι αριθμοί δίπλα στο «R». Είναι οι άνθρωποι που προδίδουν το μέγεθος, αυτοί που σε στηρίζουν παίρνοντας και ρίσκο, και είναι σαφές πως τους οφείλεις!
Στους Γόννους…
Στο δρόμο που κάποτε άνοιγε τον κύκλο μιας σειράς διαδρομών με κατάληξη την Καλαμπάκα. Τότε πολύ καλό χώμα, σήμερα -κρίμα- άσφαλτος. Συνθήκες ιδανικές, πάντως, αφού η κίνηση είναι περιορισμένη και οι κάτοικοι συνεργάσιμοι, ενώ ο δρόμος ελέγχεται εύκολα. Με τον ολυμπιονίκη Βασίλη Τσολακίδη να ελέγχει τις διασταυρώσεις (τιμή μας) και φίλους συναθλητές-πρωταθλητές σε θέσεις-κλειδιά. Ο Θάνος, ο Θ.Η., τριάντα τρία χρόνια δίπλα μας, εκεί και για πάντα μαζί. Για την ουσία που συνδέεται με την οδήγηση, τα προκαταρκτικά τα συντονίζει ο παλιόφιλος Νίκος Τριανταφύλλου και για τη συνέχεια, που αφορά και την ασφάλεια ανθρώπων και μηχανής, το πήρε πάνω του ο ίδιος ο Γιάνος, που κάθισε δίπλα μας χωρίς πάθος, αλλά και χωρίς φόβο.
Οδήγησα!
Επιτέλους. Αν και ο Γιάνος κάθισε δεξιά για να «βλέπει» και να βοηθήσει, αποδείχθηκε και εξαιρετικός συνοδηγός, έχοντας τα δύο του μάτια συνδεδεμένα με διπλή ευθύνη. Στο δρόμο, όπου «πάμε Στράτη, ευθείες είναι» (παρά τα χασίματα και τις ύπουλες καμπές), αλλά και με υποδείξεις για τη λειτουργία της πολεμικής μηχανής. Άλλωστε, αυτός ξέρει ότι πρέπει να ολοκληρωθεί η φωτογράφιση και να πάνε ο Σωκράτης με τον Χάρη στην πανηγυρική εκκίνηση, όπου η παρέλαση των τοπικών αρχόντων, και την επομένη να πυροβολήσουν ώστε απλά και γρήγορα να προσθέσουν, πλήρωμα και ομάδα, έναν ακόμα τίτλο στο παλμαρέ τους. Ο ίδιος, βέβαια… καταδικάστηκε από τον Τσολακίδη, που πληρώνει και δεν του αρέσουν οι αντιρρήσεις, να εμπιστευτεί τη μηχανή του και την ακεραιότητά του σε έναν 60χρονο πρώην οδηγό αγώνων, που οπτικά και λόγω κιλών, δεν τον εμπνέει κιόλας.
Ψύχραιμος όμως. Στιγμιαία πρέπει να σκέφτηκε «αφού δε χωράς, Μr Stratis, θα γλιτώσουμε», αλλά το θέλαμε πολύ και δεν το κρύψαμε. Στριμωγμένος, ακόμα και ο μισός έξω, «θα οδηγήσω και θα φωτογραφίσουμε, Μr Janos». Άντε να του εξηγήσεις πόσο εύκολο είναι όλο αυτό ακόμα κι έτσι, σε σχέση με το δεξιοτίμονο Micra στους Πενταγιούς, αλλά δεν είναι της στιγμής, ενώ τότε ήταν 1990 και σήμερα 2017, και μόνο στο μυαλό σου ήταν σαν χθες…
Σήμερα…
Το σίγουρο είναι πως δεθήκαμε, και ας μην καθίσαμε σωστά. Καμία σχέση με σωστή θέση οδήγησης και, σε σχέση με τον Σωκράτη, είμαστε 2/1 – όντας ξανά υπέρβαρος ο υπογράφων. Καμία σχέση με «Στρατισίνο», αλλά είναι η ευθύνη που επιβάλλει τη σύνεση, και βέβαια την προσαρμογή. Ατού μας η εμπειρία, κάτι που η κακή φυσική κατάσταση δεν περιορίζει.
Δε σβήνει, και είναι ο Γιάνος που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη διαχείριση της μηχανής. Όπως όλα τα αγωνιστικά -και όχι μόνο- αυτοκίνητα, στο «σιγά» και στο «πάμε βόλτα για φωτογράφιση» όλα δείχνουν και είναι εύκολα, ενώ θέλουν τρόπο για να οδηγήσεις και να διεκδικήσεις-κερδίσεις. Ως θεατής, παρακολουθώντας τον Λάμπρο Αθανασούλα και τον Σωκράτη Τσολακίδη, σκέπτεσαι «μπορώ κι εγώ», αφού το κάνουν να φαίνεται εύκολο. Απλώς, όποιος αξιολογεί με αυτόν τον τρόπο είναι επιεικώς επιπόλαιος. Αρκεί μια διερευνητική βόλτα για να αντιληφθείς πόσο μεγάλοι, πόσο ποιοτικοί είναι ο Λάμπρος και ο Σωκράτης, που είναι και εντελώς διαφορετικοί σε στυλ. Αντίστοιχα, καταλαβαίνεις πόσο σημαντικοί για το σπορ μας και τον θεατή είναι ο Γιώργης Φιλιππίδης, που «πήγε» σε πολλές ε.δ. του Ράλλυ Ακρόπολις, και ο Διαμαντής Τζαμπάζης, που σε κάθε ασφάλτινο αγώνα είναι και καλύτερος, και μακάρι να επιστρέψει και να μείνει.
Μεγάλη υπόθεση τα αυτοκίνητα-πολεμικές μηχανές που φέρνουν και κρατούν τον κόσμο, και ο σεβασμός μας για όσους τα οδηγούν χτυπάει κόκκινο. Θέλουν τρόπο και κόπο. Σκέψη και ταλέντο και, το σίγουρο, δεν πάνε μόνα τους. Πιστεύαμε πως θα οδηγήσουμε ένα «Ν» με καλό κιβώτιο και φρένα, και από τα πρώτα μέτρα ξέρεις ότι έχεις στα χέρια σου ένα παλιό WRC επιπέδου Cordoba, με κινητήρα που δε σκοτώνει, αλλά και δεν υστερεί. Σύνολο με επίπεδη λειτουργία, και είναι ο ρόλος του οδηγού να τον αξιοποιήσει μέσα από ένα τέλεια ρυθμισμένο πλαίσιο. Αν βασιστείς στο «σταματάω-ξεκινάω», δε θα πας πουθενά. Δεν κάνει τίποτα μόνο του. Δεν κοροϊδεύεις με δαύτο. Έχεις φρένα για πίστα, αλλά θέλουν σύνεση στην εκτίμηση των μέτρων και στη διαχείρισή τους, αφού πρέπει να διατηρείς τη φόρα σου, να στρίψεις ψύχραιμα και, έχοντας γκάζι στην έξοδο, να συνεχίσεις διατηρώντας υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, οπότε θα προκύψει ο καλός χρόνος. Το ζητούμενο.
Οι τάσεις είναι υποστροφικές αν οδηγήσεις συμβατικά με κλειδωμένο το αριστερό πόδι και διορθώνεις με το χειρόφρενο, και η εικόνα και η συμπεριφορά αλλάζουν αν γνωρίζεις την τέχνη και το τοποθετήσεις στο φρένο, ειδικά στο χώμα. Τέτοια περιθώρια δεν έχουμε, ενώ αλλάζουμε στις 6.500 σ.α.λ., με την κόκκινη ένδειξη να ανάβει από τις 6.000 και τον κόφτη να λειτουργεί λίγο πριν από τις 8.000 σ.α.λ. «Σαν ατμοσφαιρικό», σκέφτεσαι, σε σχέση με τις παραπάνω τιμές, αλλά η αίσθηση είναι γνήσια τουρμπάτη και τη λειτουργία του κινητήρα είσαι καταδικασμένος να τη συνδυάσεις με το 5άρι σειριακό κιβώτιο, ενώ είναι το κλασικό μαρκούτσι στο δεξί σου χέρι που προδίδει ότι πρόκειται για R5, και όχι για WRC. Ρaddles, τουλάχιστον άμεσα δεν πρόκειται να δούμε (για λόγους κόστους), αλλά κανένα πρόβλημα: ο επιλογέας είναι εύχρηστος, τον βρίσκεις αμέσως και χαίρεσαι την πολύ μικρή του διαδρομή. Ο συμπλέκτης είναι μόνο για να ξεκινήσεις, και αν στο «πάμε σβέλτα» όλα συντονίζονται αρμονικά, στο «βολτάροντας» νιώθεις ανασφάλεια, αφού το ξέρεις πως πρόκειται για πολεμική μηχανή που δεν της αρέσουν οι μετριότητες.
Εργαλείο…
Καλά φτιαγμένο, με το δικό μας σχεδόν καινούργιο, σε κατάσταση που σπάνια θα βρεις, και είναι οι τέλειες διαστάσεις του Fabia που επιτρέπουν στους τεχνικούς της Skoda να εξελίσσουν ιδανικά. Σήμερα το Skoda Fabia R5 είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στην κατηγορία του σε άσφαλτο και χώμα, όντας πρωταγωνιστής στο WRC-2, στο ΕRC και σε Εθνικά Πρωταθλήματα, όπως το δικό μας, χάρη στους Σωκράτη Τσολακίδη-Χάρη Δήμο. Έλαμψαν στο Ακρόπολις, κέρδισαν το Δ.Ε.Θ. Όντας δε 1οι και στη Λάρισα, ο οδηγός διπλασίασε τους τίτλους του και ο υπέροχος συνοδηγός του γεύτηκε το πρώτο του πρωτάθλημα.
Μας εμπιστεύτηκαν, και αυτή εδώ η αγωνιστική γνωριμία ξεπερνά την τυπική διαδικασία, και είναι το συναίσθημα που συναντά την ουσία, και προκύπτει αποτέλεσμα που χαρακτηρίζει το περιοδικό μας και τον φίλο Σωκράτη Τσολακίδη. Μακάρι να βρει το χρόνο, και το 2018 η συμμετοχή να κοσμεί τον πίνακα του Ράλλυ Ακρόπολις, και όχι μόνο._ Σ.Χ.
Skoda Fabia R5
KINHTHΡΑΣ: Yπερτροφοδοτούμενος, 4κύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.620 κ.εκ.
ΙΣΧΥΣ: 280 ίπποι/4.750 σ.α.λ.
ΡΟΠΗ: 420 Nm/4.750 σ.α.λ.
ΚΙΒΩΤΙΟ: Σειριακό 5 σχέσεων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, μηχανικό εμπρός και πίσω διαφορικό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΜΗΚ.xΠΛ.: 3.944×1.820 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.230 κιλά
ΦΡΕΝΑ: 355 χλστ. (άσφαλτος) / 300 χλστ. (χώμα)
ΝΤΕΠΟΖΙΤΟ: FIA 82,5 λίτρων
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 8×18 (άσφαλτος) / 7×15 (χώμα)
Το έκαναν ξανά!
Η Skoda αποτελεί μία από τις παραδοσιακές δυνάμεις στο χώρο των αγώνων ράλλυ. Μπορεί σε επίπεδο WRC τα αποτελέσματα να μην είναι αντίστοιχα με την εμπλοκή της, αλλά τα τελευταία χρόνια είναι κυρίαρχη στις μικρότερες κατηγορίες. Αρχικά με το Fabia προδιαγραφών S2000, και από το 2015 με το υπερτροφοδοτούμενο Fabia R5. Η επιτυχία των Τσέχων έγκειται στο γεγονός ότι η εμπλοκή τους είναι ξεκάθαρα εργοστασιακή. Το τμήμα της Skoda Motorsport είναι αντίστοιχο με αυτό των ομάδων του WRC, και αυτός είναι ο λόγος που το Fabia προδιαγραφών R5 είναι το κορυφαίο της κατηγορίας.
Όταν παρουσιάστηκε η συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων, η βασική της φιλοσοφία ήταν να διατηρηθεί το κόστος κατασκευής, και φυσικά κτήσης, σε χαμηλό επίπεδο. Όριο τέθηκαν τα 180.000 ευρώ, αλλά αυτές οι τιμές σήμερα έχουν ξεπεραστεί κατά πολύ. Με γνώμονα το κόστος, στη σχεδίαση και κατασκευή των R5 έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά μηχανικά μέρη που προέρχονται από μοντέλα παραγωγής, περιορίζοντας τη χρήση εξωτικών υλικών. Για παράδειγμα, το τούρμπο του Fabia, αν και διαφοροποιημένο, προέρχεται από το Audi S3! Ο κινητήρας επιβάλλεται να είναι υπερτροφοδοτούμενος 1.600 κ.εκ. άμεσου ψεκασμού, με το στόμιο του τούρμπο να περιορίζεται στα 32 χλστ. Η ισχύς του αγγίζει τους περίπου 280 ίππους στις 6.000 σ.α.λ., ενώ η ροπή ξεπερνά τα 40 χλγμ. και είναι διαθέσιμη από τις 2.500 σ.α.λ. Σημειώστε ότι, για λόγους αξιοπιστίας, ο κόφτης έχει τοποθετηθεί στις 7.500 σ.α.λ.
Στη Skoda ένα πρόβλημα που αντιμετώπισαν ήταν ότι στο Group δεν υπήρχε υπερτροφοδοτούμενο σύνολο με τη συγκεκριμένη χωρητικότητα! Κάτι που ουσιαστικά ανάγκασε τους Τσέχους τεχνικούς να χρησιμοποιήσουν τον κινητήρα των 1.800 κ.εκ., και να τον υποκυβίσουν. Βέβαια, μη φανταστείτε ότι έχει την αξιοπιστία του δικού σας 1.8 TSI, αφού έπειτα από κάθε 2.000 χλμ. είναι επιβεβλημένος ο έλεγχός του. Η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς, αλλά χωρίς κεντρικό διαφορικό. Το κιβώτιο είναι σειριακό 5 σχέσεων. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος του αυτοκινήτου περιορίζεται στα 1.200 κιλά, την ώρα που το μέγιστο πλάτος αγγίζει τα 1.820 χλστ._ Π. Τ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ