Από τη μία το εγχώρια «αναγεννημένο» Skoda Fabia και από την άλλη το ατμοσφαιρικό Suzuki Baleno προσαρμόζουν το θέμα του σουπερμίνι σε μικρές και προσιτές εκδόσεις.
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ από εκεί που σταματήσαμε, με τη δοκιμή του Ka+. Σε αυτό το ενδιάμεσο σκαλοπάτι μεταξύ των κατηγοριών Α και Β, στο οποίο μέχρι τώρα βασίλευε το Nissan Micra (το καινούργιο μοντέλο, που αναμένεται την άνοιξη, προβιβάζεται πλέον στα ανώτερα επίπεδα της κατηγορίας), συναντάμε μοντέλα όπως το Mitsubishi Space Star και το Suzuki Swift, αλλά και τις μικρές (από πλευράς ιπποδύναμης) εκδόσεις των κλασικών σουπερμίνι μοντέλων. Βέβαια, όταν λέμε λιγότερο ισχυρές, υπάρχει και ένα όριο στο πόσο χαμηλά θεωρούμε εμείς ότι μπορεί να κατέβει κάποιος προκειμένου να εξοικονομήσει λίγα ευρώ. Και αυτό γιατί δεν μπορεί να μιλάμε για τετράμετρα σουπερμίνι αυτοκίνητα και να θεωρούμε ότι με ατμοσφαιρικούς κινητήρες 70 έως 80 ίππων (αφήνουμε ένα ερωτηματικό μέχρι να δοκιμάσουμε κάποιο από τα σουπερμίνι μοντέλα του γκρουπ VAG, στα οποία πλέον τοποθετείται το ατμοσφαιρικό 3κύλινδρο σύνολο του 1,0 λίτρου με 75 ίππους) μπορούν να εκπληρώσουν κάτι παραπάνω από βασικές μεταφορικές ανάγκες σε ένα αστικό πεδίο δράσης. Υπάρχουν και κάποιες μίνιμουμ απαιτήσεις ενεργητικής ασφάλειας, ειδικά εάν η καμπίνα καταλαμβάνεται από περισσότερα του ενός άτομα. Οπότε καλό θα ήταν ο υποψήφιος αγοραστής να επενδύσει κάτι παραπάνω στο θέμα του κινητήρα.
Δύση εναντίον Ανατολής
Ή, για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, μια αντιπαράθεση μεταξύ ευρωπαϊκής και ασιατικής φιλοσοφίας. Από τη μία το Skoda Fabia είναι προσανατολισμένο κατεξοχήν στη γηραιά ήπειρο, ενώ στα διαφημιστικά σποτ που σηματοδοτούν το νέο εγχώριο εμπορικό του ξεκίνημα το Fabia (όπως και άλλα μοντέλα του Τσέχου κατασκευαστή) δε διστάζει να παρουσιαστεί με εντονότερα ελληνικά στοιχεία στο χαρακτήρα του. Βέβαια, οι γερμανικές επιρροές είναι εμφανείς, σε ό,τι έχει να κάνει τόσο με την αισθητική όσο και με την ποιότητα κατασκευής. Πρόκειται για την τρίτη γενιά του σουπερμίνι της Skoda, το οποίο, αν και παρουσιάστηκε το 2014, εντούτοις δείχνει πολύ νέο, μιας και δεν κατάφερε να κυκλοφορήσει ευρέως στην εγχώρια αγορά. Από την άλλη, το Baleno δεν κρύβει την απωανατολίτικη καταγωγή του. Μπορεί κάποιες σχεδιαστικές -και όχι μόνο- επιλογές να ξενίζουν (όπως τα φώτα με τη μάσκα εμπρός ή εκείνο το εξ ολοκλήρου χρωμιωμένο σπόιλερ στην πέμπτη πόρτα), αλλά σίγουρα κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει τη Suzuki ότι τα αυτοκίνητά της μοιάζουν μεταξύ τους – σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές, όπου έχεις την εντύπωση πως διατηρούν μια υπερβολική ομοιογένεια στα μοντέλα τους από κατηγορία σε κατηγορία. Αν και θα μπορούσε να αναπαραγάγει το ομολογουμένως αρκετά επιτυχημένο σχεδιαστικό θέμα του Swift, προτίμησε να ακολουθήσει μια ευρύτερη γκάμα θεμάτων, που ξεκινάει από το πιο ουδέτερο Celerio και φθάνει μέχρι το αιχμηρό S-Cross, το οποίο ανανεώθηκε πρόσφατα.
Με μια γρήγορη ματιά θα έλεγε κανείς ότι οι σιλουέτες των δύο αυτοκινήτων είναι αρκετά διαφορετικές. Το Fabia μοιάζει πιο στενό και ψηλό, ενώ το Baleno δείχνει πλατύ και χαμηλό. Αν ανατρέξει όμως κανείς στις διαστάσεις, θα διαπιστώσει ότι οι διαφορές αυτών των δύο -παρά κάτι τετράμετρων- σουπερμίνι είναι μικρές. Ο μοναδικός τομέας στον οποίον παρατηρείται μια αξιοσημείωτη διαφορά είναι το μεταξόνιο. Με 2.520 χλστ., το Baleno προσφέρει εσωτερικούς χώρους που θα ζήλευαν ακόμα και κάποια μικρομεσαία μοντέλα, κάτι που γίνεται προφανές μόλις βρεθείς στις πίσω θέσεις του. Εξίσου καλά τα καταφέρνει και σε ό,τι έχει να κάνει με το χώρο αποσκευών, η χωρητικότητα του οποίου φθάνει στα 355 λίτρα, με το διπλό δάπεδο να προσφέρει κάποιες επιπλέον δυνατότητες, διευκολύνοντας τη διαδικασία φόρτωσης και εκφόρτωσης. Το Fabia δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι υστερεί στον τομέα των χώρων, αφού προσφέρει αρκετά ικανοποιητικές συνθήκες, τόσο στις πίσω θέσεις όσο και στο πορτ μπαγκάζ, το οποίο φτάνει στα 330 λίτρα. Έχει όμως την ατυχία να συναντάει απέναντί του το Baleno, το οποίο μαζί με το πιο «πολυμορφικίζον» Honda Jazz αποτελεί αυτήν τη στιγμή τις κορυφαίες προτάσεις στην κατηγορία Β, αναφορικά με το θέμα των χώρων. Σε πρακτικό επίπεδο δεν είχαμε κάποιο παράπονο, μιας και τα δύο μοντέλα διαθέτουν μια πλήρη σειρά αποθηκευτικών λύσεων στο εσωτερικό τους. Αυστηρά σκουρόχρωμα και στις δύο περιπτώσεις, με το Fabia να έχει ένα μικρό προβάδισμα, λόγω της εικόνας των υλικών αλλά και διχρωμίας στο ταμπλό. Το προβάδισμά του συνεχίζεται και σε ό,τι έχει να κάνει με τη θέση οδήγησης, με τον οδηγό του να βρίσκει λίγο πιο εύκολα μια βολική θέση και το κάθισμα να στηρίζει πιο αποτελεσματικά το σώμα.
Τα ευκόλως εννοούμενα
Αν και οι κινητήρες των δύο αυτοκινήτων μοιάζουν, τελικά ένα στοιχείο είναι εκείνο που κάνει τη διαφορά, και αυτό είναι το τούρμπο. Ο 1.200άρης TSI του γερμανικού γκρουπ στην πιο βασική μορφή του αποδίδει 90 ίππους, όσους δηλαδή και ο Ιάπωνας αντίπαλός του. Η ύπαρξη του τούρμπο, όμως, κάνει τη διαφορά στη ροπή, η οποία είναι υψηλότερη (160 έναντι 120 Nm), ενώ αποδίδεται και σε πολύ χαμηλότερες σ.α.λ. (1.400 έναντι 4.000 σ.α.λ.). Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ελαστικότητα, καθώς ο γερμανικός κινητήρας «ξυπνάει» από χαμηλά, και δε χρειάζεται ο οδηγός να τον «ξεζουμίζει» ασχολούμενος συνέχεια με το κιβώτιο. Με δεδομένο ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με τις λιγότερο ισχυρές εκδόσεις (αμφότερα διαθέτουν εναλλακτικές με 110 ίππους, το μεν Fabia με τον ίδιο κινητήρα, το δε Baleno μέσω του νέου υπερτροφοδοτούμενου 1.000άρη Boosterjet), το ζητούμενο δεν είναι για τον οδηγό να μπαίνει στα κόκκινα, αλλά να εκμεταλλεύεται τα περιθώρια της ελαστικότητας εντός του φάσματος λειτουργίας.
Αυτό έρχεται απολύτως φυσικά στον TSI, κάτι όμως που μόνο αυτονόητο δεν είναι στο αντίπαλο στρατόπεδο. Αν μάλιστα είχαμε να κάνουμε με έναν πιο παλιό ατμοσφαιρικό κινητήρα, οι διαφορές σε σχέση με τον άμεσου ψεκασμού TSI θα ήταν κάτι παραπάνω από εμφανείς. Ο συγκεκριμένος όμως Dualjet της Suzuki (δεν είναι ακριβώς ίδιος με την έκδοση των 94 ίππων που φοράει το Swift, καθώς έχει δεχθεί αρκετές επιμέρους βελτιώσεις) μας επιφύλασσε μια μίνι έκπληξη. Αποδείχθηκε εξαιρετικά άμεσος στις εντολές του δεξιού πεντάλ, ανεβάζοντας με προθυμία τη βελόνα του στροφομέτρου, ενώ επιτυγχάνει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων (98 γρ./χλμ., έναντι 107 γρ./χλμ του Fabia). Στη ζωντάνια του συνόλου συμβάλλουν και οι αλλαγές που έχουν γίνει (με κυριότερη το σύστημα διπλού ψεκασμού σε κάθε κύλινδρο), το χαμηλό βάρος των 865 κιλών, αλλά και η σχετικά κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου. Δεν είναι τυχαίο ότι, μόλις στην πρώτη απόπειρα εκκίνησης από στάση στην ευθεία των μετρήσεων, το χρονόμετρο σταμάτησε στα 11,5 δλ., αρκετά πιο χαμηλά δηλαδή από τα 12,3 δλ. που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, ακολουθώντας κατά πόδας τον αντίπαλό του. Βέβαια, μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν, και έτσι η ισορροπία αποκαθίσταται στον τομέα των ρεπρίζ. Όσο ανεβαίνουν οι σχέσεις του κιβωτίου, τόσο ανοίγει η ψαλίδα, και οι διαφορές με 5η στο κιβώτιο είναι σημαντικές, παρά μάλιστα το γεγονός ότι αυτή η σχέση στο βαρύτερο Fabia είναι αρκετά πιο μακριά (είπαμε, το τούρμπο δεν κρύβεται). Για τα δεδομένα της κατηγορίας και σε επίπεδο απλών εκδόσεων, το Baleno είναι πιο γρήγορο από το 1.200άρι Peugeot 208 των 82 ίππων, χάνει στις λεπτομέρειες από ένα 6τάχυτο Yaris 1.33, ενώ συνολικά το προβάδισμα σε αυτήν την υποομάδα ανήκει στο Fiesta των 100 ίππων (αφήνουμε ένα ερωτηματικό για το Ibiza των 95 ίππων, μιας και ο νέος 3κύλινδρος 1.000άρης TSI έχει κλέψει τις εντυπώσεις όπου τον έχουμε συναντήσει). Οι διαφορές πάντως μεταξύ Fabia και Baleno δεν αντικατοπτρίζονται στο θέμα της κατανάλωσης, μιας και τα δύο αυτοκίνητα καταναλώνουν κατά μέσο όρο λίγο κάτω από τα 7 λίτρα/100 χλμ. Όσο πάντως πιέζονται, τόσο ανοίγει η ψαλίδα εις βάρος του Baleno, ενώ με προσεκτική οδήγηση και τα δύο αυτοκίνητα μπορούν να επιτύχουν τιμές κάτω από τα 6 λίτρα/100 χλμ.
Άνεση εναντίον… περισσότερης άνεσης
Με μια ταυτόσημη αρχιτεκτονική αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) και τις μαλακές ρυθμίσεις να έχουν τον πρώτο λόγο, το τελικό αποτέλεσμα είναι ελαφρώς διαφορετικό. Απόλυτη προσήλωση στο θέμα της άνεσης επιδεικνύει το Baleno, ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται κάποιες θυσίες. Οι κλίσεις είναι λίγο μεγαλύτερες, προκειμένου να απορροφούνται όσο το δυνατόν περισσότερες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Μόνο κάποιες έντονες εγκάρσιες κακοτεχνίες φέρνουν στα όριά τους τους αποσβεστήρες, με το 55άρι προφίλ των 16ιντσων τροχών να συμβάλλει σε αυτό. Παρ’ όλα αυτά, το Baleno δε θα προβληματίσει τον οδηγό του υπό πίεση στις στροφές, μιας και συμπεριφέρεται απόλυτα προβλέψιμα. Η μοναδική ουσιαστική παραχώρηση που πρέπει να γίνει αφορά το τιμόνι. Είναι αργό (είχαμε καιρό να συναντήσουμε μια κρεμαγιέρα με 3,5 στροφές από άκρη σε άκρη), κόβει όμως αρκετά (9,8 μ. είναι ο κύκλος στροφής, έναντι 10,6 μ. του Fabia), ενώ η ηλεκτρική υποβοήθησή του πνίγει την όποια αίσθηση, αποκόπτοντας τον οδηγό από τα τεκταινόμενα στους κινητήριους τροχούς. Έτσι, το τιμόνι του μόνο στο παρκάρισμα αποδεικνύεται εύχρηστο, λόγω της έντονης υποβοήθησης. Από την άλλη μεριά, το Fabia παρουσιάζει ένα πιο καλοζυγισμένο προφίλ. Με έναν πιο ισορροπημένο συνδυασμό ελατηρίων αμορτισέρ και ένα ελαφρύ, αλλά σαφώς καλύτερο σε αίσθηση τιμόνι, το Fabia καλύπτει αποτελεσματικά πολλές απαιτήσεις. Είναι εξίσου άνετο, χωρίς να αντιδρά απότομα στις εγκάρσιες ανωμαλίες, είναι αρκούντως ευέλικτο μέσα στην κίνηση, παρκάρει εύκολα, ενώ θα κινηθεί σβέλτα όταν αυτό του ζητηθεί, έστω και αν κάτι τέτοιο δεν είναι μέσα στις άμεσες προτεραιότητές του. Υπερέχει σε ό,τι έχει να κάνει με τα φρένα (τόσο στην αίσθηση του πεντάλ όσο και στην αποτελεσματικότητα, καθώς για την ακινητοποίηση από τα 120 χλμ./ώρα χρειάζεται 58,4 μ. έναντι 63,6 μ. του αντιπάλου του), αλλά και με το κούμπωμα των σχέσεων στον επιλογέα του κιβωτίου. Αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι και τα δύο αυτοκίνητα προσφέρουν ένα πλήρες πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων, όπου το αυτόματο φρενάρισμα σε περίπτωση ανίχνευσης εμποδίου ανήκει στο πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού (GLX) του Baleno, ενώ το αντίστοιχο Front Assist προσφέρεται ως έξτρα εξοπλισμός σε όλες τις εκδόσεις του Fabia.
Η λύση
Το πιο συγκροτημένο οδηγικό προφίλ του Fabia είναι αυτό που τελικά του χαρίζει την επικράτηση σε αυτήν την αντιπαράθεση. Πλαισιωμένο από έναν κινητήρα που μπορεί να μη βάζει φωτιά στην άσφαλτο, αλλά επικρατεί του αντιπάλου του στις λεπτομέρειες και μια αρκούντως ευρύχωρη καμπίνα, το Fabia καλείται να βρει τη χαμένη του εμπορικότητα. Από την άλλη, το Baleno κουβαλάει στις αποσκευές του το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα των μεγάλων χώρων και την πολύ καλή φήμη του κατασκευαστή στα μέρη μας. Ο κινητήρας του αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη, τηρουμένων των ατμοσφαιρικών αναλογιών, ενώ μπορεί να μην απευθύνεται σε πιο ανήσυχους οδηγούς, το επίπεδο άνεσης όμως που προσφέρει καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας του αγοραστικού κοινού._ 4Τ
SKODA FABIA 1.2 TSI 90 PS
+ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ/ΡΕΠΡΙΖ/ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
– ΕΛΛΕΙΨΗ 6ης ΣΧΕΣΗΣ
SUZUKI BALENO 1.2
+ ΧΩΡΟΙ/ΑΝΕΣΗ/ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (GLX)
– ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Σε ό,τι αφορά το κόστος, το σημείο εκκίνησης και για τα δύο αυτοκίνητα είναι σχεδόν ταυτόσημο. Το Skoda Fabia στη βασική έκδοση Active τιμάται στα 12.000 ευρώ, αν και θα πρέπει κανείς να στραφεί στην έκδοση Ambition των 13.100 ευρώ, λόγω στοιχείων όπως είναι οι τροχοί 15 ιντσών και τα πίσω δισκόφρενα, αλλά και για πιο πρακτικά χαρακτηριστικά, όπως είναι ο υπολογιστής ταξιδίου και το διαιρούμενο πίσω κάθισμα. Το Baleno στη βασική έκδοση GL (11.900 ευρώ) συνεπάγεται λιγότερες παραχωρήσεις στον εξοπλισμό, ενώ επίσης στους πίσω τροχούς του υπάρχουν ταμπούρα. Η επόμενη έκδοση GL+ των 12.550 ευρώ διαθέτει επιπλέον στοιχεία, όπως ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, φώτα Xenon και προβολείς ομίχλης, αλλά ο εξοπλισμός της πλουσιότερης GLX των 14.080 ευρώ είναι πραγματικά εντυπωσιακός, καθώς διαθέτει τα πάντα (οθόνη πολυμέσων με πλοήγηση, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος και προσαρμοζόμενου[!] cruise control).
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ AΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ