Η Renault επιμένει στη συνταγή των MPV, αυτήν τη φορά προσθέτοντας ορισμένα SUV στοιχεία στη νέα γενιά του Scenic.
Δύσκολη η απόφαση που έπρεπε να πάρει το ΔΣ της γαλλικής εταιρείας σχετικά με την εξέλιξη (ή όχι) της τέταρτης γενιάς του Scenic. Βλέπετε, τα MPV ποτέ δεν ήταν αρκετά σέξι εμφανισιακά, ενώ είχαν μειωμένο οδηγικό ενδιαφέρον. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κανιβαλιστούν εμπορικά από τα SUV-crossover με τον περιπετειώδη (τουλάχιστον στα χαρτιά και στη συνείδηση των αγοραστών τους) χαρακτήρα.
Δε θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι η σχεδιαστική ομάδα με επικεφαλής τον Λόρενς Βαν Ντεν Άκερ υπερασπίστηκε με θέρμη την πρόταση για τη νέα γενιά Scenic. Ως βάση χρησιμοποιήθηκε το πρωτότυπο R-Space (2011), η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος αυξήθηκε από τα 120 στα 170 χλστ. και, προκειμένου να «γεμίσουν» οι θόλοι των τροχών, τοποθετήθηκαν ζάντες 20 ιντσών (στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις – μία πρωτοτυπία για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία). Οι εξωτερικές διαστάσεις μεγάλωσαν σε σχέση με της τρίτης γενιάς (μήκος: +40 χλστ., πλάτος: +21 χλστ., ύψος: +13 χλστ., μεταξόνιο: +32 χλστ.), οι γραμμές έγιναν πιο δυναμικές και η εταιρική ταυτότητα ενισχύθηκε στη μάσκα με το ογκώδες λογότυπο. Το αποτέλεσμα μπορεί να μην αρέσει σε όλους, αλλά βγάζει ένα δυναμισμό.
Στο εσωτερικό η Renault δεν ακολουθεί το δρόμο της διαφορετικότητας ανάμεσα στα μοντέλα της (όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια). Η σχεδιαστική φιλοσοφία είναι πλέον κοινή (όπως στα Megane και Espace), με την κεντρική κονσόλα να παίζει κυρίαρχο ρόλο – προβάλλεται σε σχέση με το υπόλοιπο ταμπλό. Στην κορυφή της βρίσκεται η οθόνη των πολυμέσων 8,7 ιντσών με προσανατολισμό πορτρέτου (στις πιο πλούσιες εκδόσεις) ή οριζόντιο (μικρότερο μέγεθος – στο βασικό εξοπλισμό). Ευχάριστη έκπληξη το ελληνικό μενού (ακόμα και στην εκφώνηση οδηγιών για το σύστημα πλοήγησης), ενώ ο επεξεργαστής δείχνει γρήγορος. Στα αυτοκίνητα προπαραγωγής που οδηγήσαμε τα υλικά έχουν… διπλή ερμηνεία. Αυτά που βρίσκονται στο πάνω μέρος του ταμπλό είναι ευχάριστα στην υφή, τα πιο χαμηλά είναι σκληρά – δείχνουν μέτρια στην ποιότητα, ενώ, ασκώντας σκληρή κριτική, θα εντοπίσουμε και κάποια ασυνέπεια στη συναρμολόγηση ορισμένων τμημάτων. Στάνταρντ είναι και ο ευανάγνωστος-ψηφιακός πίνακας οργάνων, που έχει μετακομίσει από το κέντρο του ταμπλό (τρίτη γενιά) εμπρός από τον οδηγό.
Πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα υπάρχουν σχεδόν παντού (έχουν διατηρηθεί και εκείνες που βρίσκονται κάτω από τα «πατάκια») και το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο 1/3-2/3, συρόμενο, αλλά όχι και αφαιρούμενο. Η αναδίπλωσή του, δε, γίνεται ηλεκτρικά μέσω διακοπτών στο χώρο αποσκευών ή του R-Link2 στο σύστημα πολυμέσων. Η αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων επέδρασε θετικά στο χώρο αποσκευών (572 λίτρα), όχι όμως και στους χώρους επιβατών, που είναι μικρότεροι από της τρίτης γενιάς και κυμαίνονται στο επίπεδο του νέου Megane (εκτός του χώρου για τα γόνατα, +33 χλστ.).
Το Scenic 4 βασίζεται στο δάπεδο του μικρομεσαίου μοντέλου της Renault. Ως εκ τούτου, μοιράζεται μαζί του μηχανικά μέρη και κινητήρες. Στους βενζινοκινητήρες συναντάμε τον 1.200άρη σε δύο εκδόσεις απόδοσης, 115 και 130 ίππων. Η γκάμα είναι σαφώς πιο πλούσια στους ντίζελ. Ο αειθαλής 1.500άρης είναι διαθέσιμος με 95 ή 110 ίππους και ο 1.600άρης με 130 ή 160 ίππους. Κιβώτια διπλού συμπλέκτη συνοδεύουν (έξτρα) τον ντίζελ 110 PS (7 σχέσεων) και (στάνταρντ) τον 160άρη (6 σχέσεων). Η είδηση έχει να κάνει με το light υβριδικό σύστημα Hybrid Assist. Ο θερμικός κινητήρας (1.5 dCi -110 PS) φορτίζει την μπαταρία των 48 Volt που είναι τοποθετημένη στο πίσω μέρος (η φόρτιση επιτυγχάνεται και κατά την επιβράδυνση). Σε διαδικασία επιτάχυνσης, η ροή ενέργειας αντιστρέφεται και το σύστημα προσφέρει έως 15 Nm επιπλέον ροπής, με προφανή οφέλη στην κατανάλωση (προς το παρόν δε διατίθενται στοιχεία για τις επιδόσεις). Σύμφωνα με τα στελέχη της «Ρεζί», το Hybrid Assist θα τοποθετηθεί και στη νέα γενιά Megane, ενώ μπορεί να συνδυαστεί και με κινητήρα βενζίνης.
Στην κακοσχεδιασμένη διαδρομή πλησίον του Μπορντό, στη Γαλλία, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το βενζινοκίνητο Scenic των 130 ίππων και το ντίζελ Grand Scenic των 160. Ο 1.200άρης δείχνει να κινεί με αξιοπρέπεια το ογκώδες αμάξωμα. Μπορεί στα χαρτιά οι επιδόσεις να εμφανίζονται υποδεέστερες του αντίστοιχου Kadjar, παρ’ όλα αυτά το Scenic επιταχύνει ομαλά και διατηρεί έναν καλό-υψηλό ρυθμό στο ταξίδι. Όλα αυτά, χωρίς η κατανάλωση να ξεφεύγει (είναι… αιώνες πιο οικονομικό από την τρίτη γενιά 1.4 TCe των επίσης 130 ίππων, κάτι που οφείλεται και στις πιο μακριές σχέσεις μετάδοσης). Η κορυφαία προς το παρόν έκδοση είναι ο 1.6 dCi των 160 ίππων, που συνδυάζεται αποκλειστικά με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων. Η συνεργασία των δύο μερών δεν είναι πάντα… αγαστή (ενίοτε εμφανίζεται μία μικρή υστέρηση στις αλλαγές), αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι και ευχάριστη στον χρήστη που θέλει να κινηθεί με προτεραιότητα στην άνεση.
Στο δρόμο το Scenic 4 είναι το πιο ενδιαφέρον της σειράς. Το τιμόνι είναι ακριβές και γρήγορο, με σωστή δόση υποβοήθησης. Η ανάρτηση (με αμορτισέρ τεχνολογίας MTV – multi-tuned valve) διαχειρίζεται εξαιρετικά -τουλάχιστον στους γαλλικούς δρόμους- τις τάσεις του αμαξώματος, σε σημείο να ξεχνάς ότι οι ζάντες είναι 20 ιντσών. Τα στενά ελαστικά (195/55 R20) έχουν επιλεγεί προς όφελος της αεροδυναμικής-κατανάλωσης, και δε φαίνεται να χάνουν εύκολα την πρόσφυσή τους στο δρόμο. Η μόνη παρατήρηση που έχουμε να κάνουμε αφορά τους αεροδυναμικούς θορύβους από την περιοχή των καθρεφτών (από το Clio κρατάει αυτή η κολόνια) σε ταχύτητες πάνω από 120-130 χλμ./ώρα. Φυσικά, για ασφαλή συμπεράσματα θα πρέπει να περιμένουμε τον επόμενο χρόνο, οπότε και το αυτοκίνητο θα εισαχθεί στη χώρα μας._ Γ. Κακ.
Renault Grand Scenic
Παράλληλα με το Scenic παρουσιάστηκε και η επιμηκυσμένη έκδοσή του. Η σχεδίαση δε χάνει κάτι από την ομοιογένεια και τη συμπαγή αίσθηση του… «κοντού», θυμίζοντας αρκετά ένα μικρότερο Espace. Η έκδοση Grand είναι προφανές πως παίζει με τις διαστάσεις (εξωτερικές και εσωτερικές). Εξωτερικά, υπολογίστε +228 χλστ. σε μήκος και +70 χλστ. σε μεταξόνιο, αλλά και 159 χλστ. απόσταση από το έδαφος (αντί 170 του Scenic). Μικρές οι διαφορές και στους χώρους των πίσω επιβατών (πάντα προς όφελος του Grand). Το Grand Scenic είναι διαθέσιμο σε 5θέσια και 7θέσια διάταξη καθισμάτων. Βέβαια, στην τρίτη σειρά είναι εξαιρετικά δύσκολο να καθίσει ενήλικας άνω του 1,70 μ. Μεγάλο ατού ο χώρος αποσκευών, που κυμαίνεται από τα 233 (7θέσιο) έως τα 765 λίτρα (5θέσιο), χωρίς να έχει αναδιπλωθεί η δεύτερη σειρά καθισμάτων.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ 1.2 Tce 1.5 dCi 1.5 dCi Hybrid Assist 1.6 dCi
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.198 κ.εκ. 1.461 2.993
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 115 ίπποι/4.500 σ.α.λ. (130/5.000) 95/4.000 (110/4.000) 110/4.000 130/4.000 (160/4.000)
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 19,4 χλγμ./2.000 σ.α.λ. (20,9/2.000) 24,5/1.750 (26,5/1.750) 26,5/1.750 32,6/1.750 (38,7/1.750)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον
ΠΙΣΩ Ημιάκαμπτος άξονας
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 4.406×1.866×1.653 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.734 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 1.428 κιλά (1.430) 1.430 (1.430) 1.508 1.540 (1.539)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 12,3 δλ. (11,4) 13,7 (12,4) δ.α. 11,4 (10,7)
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 185 (190) χλμ./ώρα 175 (183) δ.α. 190 (200)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 5,8 λίτρα/100 χλμ. (5,8) 3,9 (3,9) 3,5 4,5 (4,5)
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 129 (129) γρ./χλμ. 100 (100) 92 116 (118)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: RENAULT