Παραφράζουμε τη λέξη «revolution», όχι γιατί η Renault κάνει κάποια επανάσταση, αλλά γιατί με το νέο ηλεκτρικό «5άρι» (όπως και με ό,τι νεο-ρετρό ακολουθήσει) επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα βλέπουμε και θα αντιμετωπίζουμε από εδώ και πέρα ένα μικρό αυτοκίνητο.
Πόσα μοντέλα άραγε μπορούν να πουν σήμερα ότι έχουν έναν πραγματικό πρόγονο; Αν πρόκειται για θερμικά, τότε οι υποψήφιοι είναι πολλοί. Αν όμως πρόκειται για ηλεκτρικά, τότε ο εκλεκτός είναι μάλλον μόνο ένας. Λένε ότι η ζωή κύκλους κάνει, αλλά στην περίπτωση του ηλεκτρικού Renault 5 έχουμε να κάνουμε με έναν κύκλο που χρειάστηκε πάνω από μισό αιώνα για να ολοκληρωθεί.
Είμαστε στο μακρινό 1972, όταν σχεδόν ταυτόχρονα με το πρώτο Renault 5 παρουσιάστηκε, σε συνεργασία με την EDF, μια πειραματική ηλεκτρική παραλλαγή του, ενώ έξι χρόνια αργότερα στην Αμερική το «Le Car», όπως ονομαζόταν εκεί το «5άρι», μετατράπηκε ξανά σε ηλεκτρικό για μερικά μόνο αντίτυπα. Αυτός ο κύκλος εξηλεκτρισμού ολοκληρώνεται πια με ένα μαζικής πλέον παραγωγής Renault 5 προσαρμοσμένο στο «σπινθηροβόλο» πνεύμα της εποχής που διανύουμε, συνδυάζοντας ρετρό και φουτουριστικά (σύμφωνα με τον όρο που χρησιμοποιεί ο υπεύθυνος σχεδιασμού, Ζιλ Βιντάλ) στοιχεία σχεδίασης με τεχνολογικές καινοτομίες, κυρίως όμως ξυπνώντας το συναίσθημα.
Το νέο και αποκλειστικά ηλεκτρικό Renault 5 αποκαλύφθηκε επίσημα στην περασμένη Έκθεση της Γενεύης στα τέλη Φεβρουαρίου (η γαλλική εταιρεία είχε φροντίσει να στρώσει το χαλί με ένα πρωτότυπο που εμφανίστηκε τρία χρόνια νωρίτερα), οδηγήθηκε πρώτα στη Δανία, στο πλαίσιο του Tannistest (την προκαταρκτική διαδικασία για την επιλογή της επτάδας μοντέλων που θα διεκδικήσουν τον τίτλο «Car Of The Year» για το 2025) και στη συνέχεια μας στάλθηκε «συστημένο» με γαλλικές πινακίδες υπόψη του δικού μας εκλέκτορα, της Ελένης Ξενάκη, για ένα εγχώριο ρεπεράζ εντυπώσεων, εν αναμονή του λανσαρίσματος στην Ελλάδα, που προγραμματίζεται να γίνει οσονούπω.
Φάτε μάτια (ανατολικά) ψάρια
Έχουμε αρχίσει να κατακλυζόμαστε από οχήματα που μας έρχονται από τα βάθη της Ανατολής (και όχι μόνο), τα οποία, λες και ακολουθούν τις επιταγές μιας σιωπηλής generic σχεδιαστικής ταυτότητας, μοιάζουν πια ολοένα και περισσότερο μεταξύ τους, τόσο ώστε ούτε δεύτερες, τρίτες και τέταρτες ματιές αρκούν για να σβήσουν το βλέμμα απορίας που σχηματίζεται ακόμα και στους πιο ενημερωμένους. Μπορεί το κάστρο των Ευρωπαίων κατασκευαστών να δέχεται απανωτά εμπορικά και τεχνολογικά χτυπήματα, αλλά τα σχεδιαστικά «τείχη» φαίνεται ότι αντέχουν, ακόμα και όταν ποντάρουν σε ρετρό στοιχεία, όπως περίτρανα απέδειξαν τα Fiat 500 και MINI. Τo Renault 5 (όπως και τα Renault 4 και Twingo που θα ακολουθήσουν) δεν έχει μόνο το όνομα, αλλά και τη χάρη, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να δείχνει προς το μέλλον, τιμώντας ταυτόχρονα το παρελθόν της εταιρείας.
Ο σχεδιασμός του R5 είναι απολύτως εμπνευσμένος από το «5άρι» του 1971, με πινελιές και από τη δεύτερη γενιά του 1984, που ονομαζόταν «Super 5». Παραπέμπει στο ορίτζιναλ τρίπορτο μοντέλο, αλλά με το γνωστό τρικ των κρυμμένων πίσω χειρολαβών διαθέτει πέντε πόρτες σε ένα μικρό αμάξωμα με μήκος λιγότερο από 4 μέτρα και ένα μεταξόνιο που μόλις και ξεπερνάει τα 2,5 μέτρα. Η οπτική ψηλάφηση του αμαξώματος θα μπορούσε να έχει τον τίτλο: «Βρείτε όσο περισσότερες παραπομπές στο παρελθόν και κερδίστε». Το hands-free ξεκλείδωμα συνοδεύεται από μια ηχητική και φωτιστική υπερπαραγωγή. Μόλις ακουστεί ο ηλεκτρονικός ήχος καλωσορίσματος, ανάβουν τα ιδιόμορφα φωτιστικά σώματα, τα ορθογώνια φώτα ημέρας (μια παρόμοια απεικόνιση υπάρχει και στο κάλυμμα των κυρίως προβολέων που τονίζεται μέσω οπίσθιου φωτισμού) χαμηλά στον προφυλακτήρα, παραπέμποντας στα πάλαι ποτέ προβολάκια ομίχλης.
Το εντυπωσιακότερο εφέ όμως είναι ο αριθμός «5» που σχηματίζεται από επιμέρους μπάρες (οι οποίες αναβοσβήνουν ενημερώνοντας για την πορεία της φόρτισης) σε μια επιφάνεια του καπό που θυμίζει κάτι από την εισαγωγή αέρα του παλιού μοντέλου. Το σχήμα των θόλων, οι αναλογίες των πλευρών, οι γραμμές των παραθύρων δείχνουν προς τον πρόγονο, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στο πίσω μέρος, με τα κόκκινα κάθετα φώτα και τα μικρά εξογκώματα να τονίζουν τους φουσκωμένους θόλους, όπως στο εμβληματικό widebody 5 Turbo. Ακόμα και τα χρώματα δίνουν ένα ρετρό στίγμα, όπως η συγκεκριμένη pop πράσινη απόχρωση με τη μαύρη οροφή (που οριοθετείται από ένα κόκκινο σιρίτι, θυμίζοντας κάτι από την υδρορροή του παλιού). Η όλη διχρωμία αποδείχθηκε σωτήρια στο σκοτάδι της νυχτερινής μας φωτογράφισης. Η εικόνα εντός είναι πολύ περισσότερο σύγχρονη και όχι ρετρό, μια σύνθεση από ποιοτικά και στο μεγαλύτερο μέρος τους ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά, σε ένα ταμπλό που από τον πρόγονο δανείζεται τη διπλή δομή εμπρός από τον συνοδηγό.
Ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,1 ιντσών (με δυνατότητα επιλογής πέντε διαφορετικών προβολών) αναλαμβάνει την ενημέρωση του οδηγού, μαζί με την κεντρική οθόνη διαγωνίου 10 ιντσών, που «τρέχει» το σύστημα OpenR Link και τις εφαρμογές Google. Πέρα από την υποστήριξη των Android auto και Apple Car Play, η Renault έχει προσθέσει στο «5» και το avatar «Reno», έναν εικονικό βοηθό που μπορεί να προτείνει ρυθμίσεις ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης και που διαχειρίζεται διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου ενσωματώνοντας τεχνολογία GhatGPT.
Καλωσορίζουμε την επιλογή της εταιρείας να μεταφέρει από άλλα μοντέλα τη σειρά διακοπτών για τον έλεγχο του κλιματισμού, όχι όμως και την 3+1 διάταξη μοχλών (μάλιστα χωρίς ο επιλογέας του κιβωτίου να διαθέτει θέση «P») στην κολόνα του τιμονιού. Το τελευταίο θα μπορούσε να έχει μια πιο ρετρό διάθεση, περίπου όπως τα σχεδόν μπάκετ καθίσματα, που παραπέμπουν σε εκείνα του 5 Turbo. Οι πολύ compact διαστάσεις του Renault 5 το τοποθετούν ανάμεσα στα Twingo και Clio, κάτι που έχει άμεση επίπτωση στους προσφερόμενους χώρους. Πίσω θα καθίσουν μόλις δύο επιβάτες, με αναμενόμενες υποχωρήσεις ως προς τον διαθέσιμο χώρο για τα πόδια (σε αρκετά κεκλιμένη στάση μάλιστα), ενώ κάποιοι ψηλότεροι θα διαμαρτυρηθούν και για την απόσταση που περισσεύει από την καπιτονέ επένδυση της οροφής. Αντίστοιχα και ο χώρος αποσκευών με το ψηλό κατώφλι περιορίζεται στα 277 λίτβρα (σύμφωνα πάντα με τη μέθοδο μέτρησης VDA dm3), όπου πάντως υπάρχει ένας μικρός υποδαπέδιος χώρος 27 λίτρων για την τακτοποίηση των καλωδίων φόρτισης.
Η τεχνολογία και η πράξη
Το ότι δεν πρόκειται για κάποια επανάσταση φαίνεται στο τεχνολογικό υπόβαθρο. Το «5άρι» είναι το πρώτο μοντέλο που βασίζεται στη νέα πλατφόρμα AmpR Small, χάρη στην οποία εξοικονομείται περίπου το ένα τρίτο του κόστους σε σύγκριση με το Zoe. Θα υπάρξουν και μικρότερες εκδοχές, αλλά στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με έναν λογικό συνδυασμό μπαταρίας τεχνολογίας NMC των 52 kWh και ενός κινητήρα 150 ίππων. Αυτό μεταφράζεται σε 8 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και τελική 150 χλμ./ώρα για αυτό το σουπερμίνι των 1.449 κιλών. Τις ημέρες που είχαμε το R5 στη διάθεσή μας καταγράψαμε μια μέση αστική κατανάλωση 15 kWh/100 χλμ. Τιμή που θέλει αρκετή προσπάθεια για να κατέβει χαμηλότερα, ενώ είναι αρκετά εύκολο να παρασυρθείς και να σκαρφαλώσεις πάνω από τις 17 kWh/100 χλμ. Οι δυνατότητες φόρτισης καθορίζονται στα 11 kW (AC) και στα 100 kW (DC), που σημαίνει ότι θα χρειαστούν 4,5 ώρες και 30 λεπτά, αντίστοιχα, για αναπλήρωση του 80% περίπου της χωρητικότητας.
Για την ανάρτηση, η Renault επέλεξε ένα μείγμα που αποτελείται από τα εμπρός γόνατα ΜακΦέρσον του Clio και την πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων του Megane. Αφού λοιπόν δεν έχει κανένα νόημα να ανατρέχουμε στα οδικά χαρακτηριστικά των προγόνων, το σημείο εκκίνησης των συγκριτικών εντυπώσεων προέρχεται από το Clio. Το R5, λοιπόν, με τα φαρδύτερα μετατρόχια, το μικρότερο μεταξόνιο και το πολύ χαμηλότερο κέντρο βάρους που χαρίζει η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο (με τα επιπλέον κέρδη στην ακαμψία που αυτό συνεπάγεται), συνθέτει μια go kart αίσθηση, που θυμίζει κάτι από MINI. Καθοριστική η συμβολή του συστήματος διεύθυνσης με ακτίνα στροφής 10,3 μέτρα και με 2,6 στροφές από άκρη σε άκρη, που χαρίζει εξαιρετική ευελιξία.
Στο εσωτερικό περνούν ελάχιστοι κραδασμοί, και πολλοί λιγότεροι μεταφέρονται στα χέρια του οδηγού από το σύστημα διεύθυνσης, που έχει αίσθηση ακόμα και στο πρόγραμμα Comfort (Sport, Eco και Perso τα υπόλοιπα διαθέσιμα). Εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίο «ακούει» σε κάθε εντολή του οδηγού, αντιδρώντας άμεσα και με τη σιγουριά των αντιδράσεων που χαρίζουν η προσθιοκίνητη μετάδοση και η πίσω ανάρτηση. Η τελευταία αναλαμβάνει να διατηρήσει ένα ωραίο επίπεδο άνεσης, έχοντας τη βοήθεια των τροχών των 18 ιντσών με το 55άρι προφίλ. Αν και η ανάκτηση της ενέργειας διαθέτει μόνο μία ισχυρότερη βαθμίδα (θέση Β στον επιλογέα του κιβωτίου), λειτουργεί σωστά, αλλά χρειάζεται μια περίοδο προσαρμογής μέχρι να συνηθίσεις το brake-by-wire σύστημα πέδησης (χωρίς δηλαδή κάποια μηχανική διασύνδεση), με το σφιχτό πεντάλ των φρένων και τη μικρή διαδρομή.
Για ακόμα μία φορά σε αυτοκίνητο του γαλλικού ομίλου, καλοδεχτήκαμε το διακόπτη που σου δίνει άμεση πρόσβαση στις προσωπικές επιλογές διαχείρισης των συστημάτων υποβοήθησης (χωρίς να αποσπάται έστω και για μία στιγμή η προσοχή από τον δρόμο), εκτιμήσαμε τις λειτουργίες βαθμολόγησης του οδηγικού μας στυλ σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την οικονομία, ενώ βολευτήκαμε εύκολα στο σχεδόν μπάκετ κάθισμα με την ωραία στήριξη (στη μέση και όχι στους ώμους), προσπαθώντας να συνηθίσουμε τις δυσκολίες που προβάλλουν οι φαρδιές πίσω κολόνες και τα μεγάλα πίσω προσκέφαλα στην ορατότητα.
Κάνοντας ταμείο
Η τελική τιμή φυσικά δεν έχει καθοριστεί ακόμη, αλλά εάν δεχθούμε ως σημείο εκκίνησης τα περίπου 32.000 ευρώ που ξεκινάει στη Γαλλία το 150άρι αυτών των σελίδων (οι μικρότερες εκδόσεις των 95 και 120 ίππων ξεκινούν από τα 25.000 και 28.000 ευρώ, αντίστοιχα), τότε υπολογίζεται ότι μετά την κρατική επιδότηση το κόστος θα διαμορφωθεί περίπου στα 25.000 ευρώ, όπου χωρίς να σπάει τα ταμεία, αποδεικνύεται μια τίμια πρόταση για ένα ηλεκτρικό σουπερμίνι (με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε χωροταξικό επίπεδο), με ξεχωριστό ντιζάιν, πολύ ευχάριστη οδική συμπεριφορά και ανταγωνιστικά τεχνικά χαρακτηριστικά._ 4Τ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Εμπρός ηλεκτροκινητήρας ΙΣΧΥΣ: 110 kW (150 PS) ΡΟΠΗ: 245 Nm ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 52 kWh ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.922×1.774×1.498 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 χλστ. ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 277 λίτρα ΒΑΡΟΣ: 1.449 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 150 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 14,9 kWh/100 χλμ. ΜΕΣΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 350 χλμ. ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-100% (AC): 4 ώρες 30 λεπτά (11 kW) ΦΟΡΤΙΣΗ 15%-80% (DC): 30 λεπτά (100 kW) ΤΙΜΗ: Αναμένεται
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ