Το να παίρνεις τα βουνά με μια Porsche ήταν, είναι και θα είναι πάντα συναρπαστικό. Το να το κάνεις, όμως, με την αμιγώς ηλεκτρική και με δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου Taycan Cross Turismo αποκτά νέα διάσταση, σηματοδοτώντας μια στιγμή-ορόσημο* για την εταιρεία.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Φύγαμε! Δε μας απασχολεί καθόλου αν θα ταλαιπωρηθούμε για την ανεύρεση φορτιστή, πόσο χρόνο θα χάσουμε ή αν είναι κάποιος άλλος ταξιδιώτης στις θέσεις φόρτισης και μας καθυστερήσει. Η νέα άφιξη από την εταιρεία δημιουργίας iconic θερμικών και ηλεκτρικών πειρασμών, την Porsche, δεν μπορεί να μην αντιμετωπιστεί ανάλογα, ειδικά όταν μιλάμε για μια τόσο ιδιάζουσα περίπτωση. Μπορείς να ταξιδέψεις με ένα σύγχρονο και αμιγώς ηλεκτρικό κομψοτέχνημα, προερχόμενο από τους μετρ της Στουτγάρδης, στο εθνικό οδικό δίκτυο του 2022 ή μήπως είναι νωρίς ακόμη για τέτοιου είδους εγχειρήματα; Ο όρος «Cross Turismo» προσδίδει άραγε πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου στην Taycan; Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις, και εμείς είμαστε στην ευτυχή θέση να επιχειρήσουμε να τις απαντήσουμε μέσα από μια ημερήσια εκδρομή στον Παρνασσό!
Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Νέα σελίδα
Σε μια φίρμα κολοσσό της αυτοκίνησης -η οποία κατάφερε μέσα από ουσιαστική δουλειά να μετατρέψει την Cayenne εκείνα τα πρώτα χρόνια της δυσπιστίας («μα καλά, SUV Porsche;») στο απόλυτο best-seller, ενώ το ίδιο κάνει και με την Taycan στις μέρες μας, δικαιώνοντας κατά έναν τρόπο και το «Car of the Century!» από το Μορτφοντέν (εξώφυλλο Μάρτιος 2020)-, δεν μπορείς να μη δείχνεις εμπιστοσύνη και σεβασμό, από το τεχνολογικό «know-how» έως το αριστοτεχνικό μάρκετινγκ της εταιρείας. Περιμένεις με ανυπομονησία μέσα στο 2022 το ντεμπούτο της αμιγώς ηλεκτρικής εκδοχής της Macan, ενώ, όσο και αν αντιμετωπίζεις με θρησκόληπτη αμφιβολία τον εξηλεκτρισμό της εμβληματικής «911», τον οπoίο επιβεβαίωσε με τον πλέον επίσημο τρόπο σε πρόσφατη συνέντευξή του ο CEO της εταιρείας, Όλιβερ Μπλούμε, βάζεις το χέρι σου στη φωτιά και στο ευαγγέλιο της αυτοκίνησης ότι θα είναι αντάξια της ιστορίας του κορυφαίου σπορ μοντέλου όλων των εποχών.
Ερχόμαστε όμως στα δικά μας, με το ταξίδι μας να έχει αρχίσει και ομολογουμένως να είναι κάτι σαν φετιχιστικό μαρτύριο στο ξεκίνημά του, αφού είμαστε μέσα σε «Πόρσε», ταξιδεύοντας πολλές φορές και κάτω από τα όρια και σκεπτόμενοι τη στρατηγική pit stop που πρέπει να ακολουθήσουμε. Να φορτίσουμε λίγα λεπτά στο Σχηματάρι και να φύγουμε για Παρνασσό; Μήπως στην Αταλάντη αλλάζοντας λίγο τον κύκλο του ταξιδιού, ή καλύτερα να πάμε χωρίς στάση μέχρι πάνω και να «μπριζώσουμε» σε μία από τις δύο θέσεις στην έξοδο της Αράχωβας; Αν όμως είναι κατειλημμένες;
Δυστυχώς, αυτά τα ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις στο περίφημο concept «ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα» και ελπίζουμε ότι σε λίγα χρόνια δε θα μας απασχολούν, και στο ταξιδιωτικό μας διάβα θα υπάρχουν πολλοί ταχυφορτιστές ανά τακτά χρονικά -χιλιομετρικά- διαστήματα, ενώ και τα αυτοκίνητα θα έχουν μεγαλώσει πολύ το range τους.
Παίρνουμε το ρίσκο, λοιπόν, και συνεχίζουμε απρόσκοπτα το ταξίδι μας με την εντυπωσιακή καλεσμένη μας, προσπαθώντας να καταλάβουμε το μυστικό αυτού του οχήματος. Αν η Taycan κατάφερε να φέρει στην κοινωνία μας τον «ηλεκτρικό ορισμό» της έννοιας-ιδέας της Porsche, η Cross Turismo κάνει πραγματικότητα αυτό που προσπαθούσε να κάνει η γερμανική εταιρεία τα προηγούμενα χρόνια, δημιουργώντας δηλαδή μια crossover κατασκευή ως γεφύρωμα του χάσματος ανάμεσα στα κουπέ και τα SUV μοντέλα της.
Τα πρώτα θετικά εμπορικά μηνύματα για αυτό το μεγάλο (4.974x1967x1.409 χλστ.) αλλά ταυτόχρονα καλλίγραμμο σπορ και ψηλωμένο crossover με το σήμα της Porsche έχουν αρχίσει ήδη να καταφθάνουν από αγορές-πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση, όπως είναι η Νορβηγία και γενικότερα η Σκανδιναβία, έως και τη δική μας, αφού τα οικονομοτεχνικά ατού είναι υψηλά, και απευθύνονται φυσικά σε όσους διαθέτουν αυτό το μπάτζετ και θέλουν να έχουν μια σύγχρονη Porsche στην κατοχή τους.
Τι διαφοροποιεί όμως την Cross Turismo από την Taycan; Το σημαντικότερο είναι ότι διαθέτει στάνταρντ τετρακίνηση (άρα και τους δύο ηλεκτροκινητήρες), τη μεγάλη μπαταρία (93,4 kWh) performance plus, αερανάρτηση, ένα εξωτερικό προστατευτικό πακέτο Offroad συν αυξημένη απόσταση από το έδαφος έως και 146 χλστ. (127 χλστ. η «απλή») και ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης με την ονομασία «GRAVEL» mode.
Την ίδια ώρα, η σχεδιαστική διαφοροποίηση της ουράς έχει αυξήσει τον αέρα πάνω από τα κεφάλια των πίσω επιβατών (2.904 χλστ. το μεταξόνιο), αλλά και τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, αφού με επιπλέον 39 λίτρα ξεκινάει σε αυτή την περίπτωση από τα 446 λίτρα και, με την απόλυτα επίπεδη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, μπορεί να φτάσει μέχρι τα 1.212 λίτρα, ενώ διαθέσιμος έξτρα χώρος – των 84 λίτρων- υπάρχει κάτω από το εμπρός καπό.
Από εκεί και πέρα, η Cross Turismo βασίζεται στη σχεδιαστική ταυτότητα της Taycan, αν και δεχθήκαμε ερωτήσεις στο ταξίδι μας για το αν είναι κάποια έκδοση της Panamera. Εξαιτίας του πλήρους αεροδυναμικού πακέτου, που περιλαμβάνει τα ενεργά βοηθήματα, όπως τα ενεργά flap της εισαγωγής, την αυξομείωση της απόστασης από το έδαφος και την πλήρη υποδαπέδια κάλυψη, έχει διατηρηθεί ο αεροδυναμικός συντελεστής χαμηλά στο 0,26 (η Taycan 0,22). Μικροαλλαγές επίσης υπάρχουν στη διαμόρφωση του εμπρός αεραγωγού και του πίσω διαχύτη, καθώς και αυτά τα μικρά, προστατευτικά φτερά στη βάση των θόλων, όπως στη δική μας. Επιλογή που προδίδει το πακέτο Offroad, που προσθέτει περιθώριο 10 χλστ. στη στάνταρντ αύξηση των 20 χλστ. της απόστασης από το έδαφος.
Με τις συστάσεις όμως να ολοκληρώνονται, έχουμε φτάσει ήδη στην Αράχωβα, λες και είμαστε πραγματικά πάνω σε μαγικό χαλί, και ευτυχώς βρίσκουμε κενή τη μία από τις δύο θέσεις των φορτιστών της EVziiin, με το κόστος αυτή την εποχή να είναι δωρεάν. «Φουλάρισμα» σε χρόνο ενός γρήγορου καφέ και φύγαμε για Λιβάδι, Κελάρια και Φτερόλακκα!
Αλλαγή σκηνικού και διάθεσης
Πλέον δεν έχουμε κανένα λόγο ανησυχίας για την κατανάλωση ενέργειας, με δεδομένο μάλιστα ότι η εταιρεία αναφέρει ως συνδυασμένη αυτονομία τα 389-456 χλμ., με τα 360 χλμ. ως αυτονομία μεγάλων αποστάσεων. Ό,τι διαπιστώσαμε πως μπορεί να επιτευχθεί και στην πράξη, με ταχύτητες μέσα στα όρια, και ποτέ επιπέδου… Porsche.
Η ηλεκτρική υπόσταση της Cross Turismo βασίζεται, όπως και των Taycan και Audi e-tron GT, στην πλατφόρμα J1 του γερμανικού ομίλου. Ένα κύκλωμα υψηλής τάσης 800V υποστηρίζει τη λειτουργία των δύο ηλεκτροκινητήρων και της μπαταρίας των 93,4 kWh. Η ροπή περνά στο δρόμο μέσω δύο κιβωτίων (μονής σχέσης εμπρός και 2 σχέσεων πίσω), ενώ η ηλεκτρική διασύνδεση δημιουργεί ένα σύστημα τετρακίνησης με πέντε φορές ταχύτερες αντιδράσεις σε σύγκριση με ένα μηχανικό σύστημα. Η συνδυαστική απόδοση ανάλογα με την έκδοση ξεκινάει από τους 380 ίππους, όπως στην περίπτωσή μας (Taycan 4), τους 490 (4S), ενώ συνεχίζει να χρησιμοποιείται η ένδειξη «Turbo» στις κορυφαίες εκδόσεις των 625 ίππων, έστω και αν φυσικά δεν υπάρχει καμία τουρμπίνα. Σημειώστε όμως εδώ ότι στην έκδοση της δοκιμής μας η ισχύς overboost με launch control εκτοξεύεται στους 476 ίππους και η ροπή στα 500 Nm, με τα αντίστοιχα νούμερα της κορυφαίας Turbo S να είναι… 761 ίπποι και 1.050 Nm ροπής!
Ταξιδεύοντας αρχικά, αλλά οδηγώντας όπως της ταιριάζει και σε παρασύρει στη συνέχεια, απολαμβάνεις τη λειτουργία του συστήματος ανάρτησης και το πώς αυτό προσαρμόζεται ανάλογα με τις απαιτήσεις και τα «θέλω» του οδηγού. Αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, συνοδεύεται στάνταρντ -σε όλες τις Cross Turismo- από αερόσουστες και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, ενώ μπορεί να πλαισιωθεί με τα συστήματα ενεργών αντιστρεπτικών δοκών, τετραδιεύθυνσης και μπλοκέ διαφορικού.
Χαρακτηριστική είναι πάντως η φιλοσοφία της εταιρείας σε ό,τι αφορά την ανάκτηση ενέργειας (έστω κι αν έχει αυξηθεί ελαφρά στην περίπτωση της Cross Turismo), η οποία είναι περιορισμένη στο άφημα του πεντάλ του γκαζιού (πολύ μικρότερη ανάδραση σε σχέση με άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) και γίνεται κυρίως όταν ο οδηγός φρενάρει, όπου σχεδόν το 80% των επιβραδύνσεων διενεργείται από τους ηλεκτροκινητήρες, και μόνο σε πιο ακραίες καταστάσεις ενεργοποιείται το συμβατικό κύκλωμα φρένων.
Χάρη σε συστήματα όπως το battery management system predictive και το thermal management system, η μπαταρία διατηρείται πάντοτε σε ιδανική κατάσταση λειτουργίας και στη σωστή θερμοκρασία, προκειμένου να διευκολύνεται η αποτελεσματικότερη φόρτιση, ενώ με το range management prediction ο οδηγός έχει πάντοτε σαφή εικόνα της προβλεπόμενης αυτονομίας (με το σύστημα να λαμβάνει υπ’ όψιν τη χαρτογράφηση, τον καιρό, την κυκλοφορία και τον τρόπο οδήγησης), με σαφείς συστάσεις για τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης. Σημειώστε ότι έχει δυνατότητα φόρτισης 11 kW AC (έξτρα διατίθεται φορτιστής 22 kW) και έως 270 kW σε DC ταχυφορτιστή.
Αυτό που σε κερδίζει με το «καλημέρα» μέσα στην Cross Turismo είναι ότι, ανεξαρτήτως ταχύτητας με την οποία κινείσαι μαζί της, οι θόρυβοι και οι ταλαντώσεις λάμπουν διά της απουσίας τους, και είναι μόνο εκείνη η επιλογή για τον σπορ -ηλεκτρονικό- ήχο εκεί για να σου θυμίσει μέσα σε πόσο αποτελεσματική κατασκευή βρίσκεσαι.
Η ανάρτηση, ακόμη και σε καθεστώς ήπιου εκτός δρόμου που βρεθήκαμε, με το Gravel πατημένο, λειτουργεί υποδειγματικά, ειδικά μάλιστα αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για μια κατασκευή 2.245 κιλών και με ελαστικά, στην περίπτωσή μας, 285/40 R20. Προσοχή όμως εδώ. η Cross Turismo σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις εξαιρετικές offroad δυνατότητες, παραδείγματος χάριν, μιας Cayenne (θυμίζουμε μεταξύ άλλων «σπαστές» αντιστρεπτικές κτλ.), σίγουρα όμως είναι απολαυστική στις εκδρομές, που περιλαμβάνουν και το περίφημο… δεξί φλας για την εκτός δρόμου ήπια πορεία, σε χώμα και χιόνι. Την ίδια στιγμή δεν έχει να ζηλέψει κάτι σε επίπεδο επιδόσεων. Με το launch control, η Taycan 4 Cross Turismo χρειάζεται 5,1 δλ. για το «0-100» (τελική ταχύτητα στα 220 χλμ./ώρα), με τα 200 χλμ./ώρα να έρχονται σε 15,6 δλ. και το 400άρι σε 13,1 δλ. Αυτό όμως που πάντα εντυπωσιάζει σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό είναι οι καταιγιστικές ρεπρίζ, επίπεδου 2,6 δλ.(!) για τα 80-120 χλμ./ώρα.
Τι άλλο είναι σημείο αναφοράς; Χαμογελάς με το πόσο αποτελεσματικά φρενάρεις και την ακινητοποιείς, ενώ απολαμβάνεις το σύστημα διεύθυνσης. Ιδιαίτερα ελαφρύ στην πόλη (σ.σ.: κύκλος στροφής 12 μέτρα), ακριβώς όσο βαρύ θέλεις έξω από αυτήν και με καταιγισμό πληροφοριών και υποδειγματική ακρίβεια, όταν φερθείς με τον τρόπο «Πόρσε»!
Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Θα αφήσει ιστορία!
Θα μας επιτρέψετε μια ριψοκίνδυνη πρόβλεψη. Αυτή η συγκεκριμένη Taycan, η Cross Turismo, θα γράψει τις δικές της χρυσές σελίδες μέσα στην ήδη λαμπρή -όπως εξελίσσεται- πορεία της γκάμας του μοντέλου.
Αυτό σκεφτόμαστε, ενώ ο ρυθμός έχει πέσει και πλέον φορτίζουμε επιστρέφοντας στον ΣΕΑ Αταλάντης (Incharge-nrg), με συνολικό κόστος 15,64 ευρώ για 25,225 kWh σε περίπου 30 λεπτά φόρτισης. Η Cross Turismo πετυχαίνει ίσως τον ιδανικό συνδυασμό ανάμεσα στις ηλεκτρικές προτάσεις που έχουμε οδηγήσει έως σήμερα. Συνδυάζει με αριστοτεχνικό τρόπο τον σπορ χαρακτήρα της «ηλεκτρικής 911», κατά κόσμον Taycan, με τον περιπετειώδη χαρακτήρα που προσδίδουν η στάνταρντ τετρακίνηση, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και το πρόγραμμα Gravel.
Για ακόμα μία φορά, έως την επόμενη, κυρίες και κύριοι στο Τσουφενχάουζεν, σας ευχαριστούμε για όλα αυτά που μας προσφέρετε!_ Μ. Σαλ.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 380 (476) ίπποι (με overboost σε διαδικασία launch control) > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 500 Nm, με overboost σε διαδικασία launch control > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης εμπρός και διπλής σχέσης πίσω > ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια/Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 93,4 kWh > AYTONOMIA: 389-456 χλμ. > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.974×1.967×1.409 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.904 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ EΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: 84/446-1.212 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.245 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,1 δλ. > 0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 15,6 δλ.> 80-120 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 2,6 δλ.> 0-400 ΜΕΤΡΑ: 13,1 δλ.> ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 22,4-26,4 kWh/100 χλμ.> ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ. > ΤΙΜΕΣ: Από 100.300 ευρώ (Taycan 4), από 117.100 ευρώ (4S), από 161.600 ευρώ (Turbo) και από 196.200 ευρώ (Turbo S)
Η ιστορία που γράφει και σίγουρα θα αφήσει η γκάμα της Taycan
Εδώ και κοντά τρία χρόνια η Porsche έχει μπει για τα καλά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με την αμιγώς ηλεκτρική Taycan, ενώ είχαν προηγηθεί αρκετές εξηλεκτρισμένες υβριδικές υλοποιήσεις των υπαρχόντων μοντέλων. Οι επίσημες εκτιμήσεις προβλέπουν ότι το 2025 μία στις δύο νέες Porsche θα είναι εξηλεκτρισμένη, ενώ το 2030 το 80% των πωλήσεών της θα είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητες. Ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche, Όλιβερ Μπλούμε, έχει δηλώσει χαρακτηριστικά: «Έχουμε διαμορφώσει τη στρατηγική των προϊόντων μας με ευέλικτο τρόπο. Σε κάθε κατηγορία μας, διαθέτουμε ήδη μια μεγάλη γκάμα κινητήρων – κινητήρες εσωτερικής καύσης, υβριδικούς και ηλεκτρικούς», και συνεχίζει: «Οι πελάτες μας το περιμένουν και χαιρετίζουν το γεγονός ότι ακολουθούμε μια βιώσιμη προσέγγιση. Συνδυάζουμε τον σπορ χαρακτήρα με τη βιωσιμότητα, και η επιτυχία μας στις παγκόσμιες αγορές αποδεικνύει ότι έχουμε δίκιο».
Όλα αυτά, βέβαια, όταν πίσω στο όχι και τόσο μακρινό 2013 πολλοί είχαν εκφράσει εντονότατες ενστάσεις για το κατά πόσο ένα supercar -ή hypercar αν προτιμάτε- όπως η 918 Spyder μπορεί να έχει στο DNA του plug in-υβριδικά χαρακτηριστικά.
Το πρώτο κιόλας εμπορικό έτος της Taycan ήταν άκρως ενδεικτικό αυτού που έρχεται, αφού οι πάνω από 20.000 πωλήσεις που σημείωσε της επέτρεψαν να ισοφαρίσει ουσιαστικά με το «καλημέρα» την εμβληματική «911», ενώ αυτήν τη στιγμή την έχει ήδη ξεπεράσει. Το πολύτιμο μπόνους για τη γερμανική εταιρεία είναι ότι πάνω από το 40% των πελατών της Taycan είναι νέοι στη μάρκα, χωρίς δηλαδή κάποια προηγούμενη εμπειρία από όλα αυτά που πρεσβεύει το όνομα «Porsche». Καλό το σπορ DNA της Taycan, αλλά όλοι αυτοί οι καινούργιοι πελάτες που θα συνεχίσουν να καταφθάνουν στις εκθέσεις (και στους ιστοτόπους) της εταιρείας, αργά ή γρήγορα θα θέλουν κάτι πιο καθημερινά εκμεταλλεύσιμο. Επειδή λοιπόν η Porsche μας έχει δείξει ότι φροντίζει να διαβλέπει εγκαίρως τις τάσεις που δημιουργούνται, μέχρι να λανσάρει την ηλεκτρική Macan, όπως προείπαμε, το ρόλο αυτόν θα αναλάβει η Taycan Cross Turismo.
Αξίζει να υπογραμμίσει κανείς την ειδοποιό διαφορά στην αρχική έκδοση της Taycan από τις «βασικές» των Sport Turismo και Cross Turismo, όπως της δοκιμής μας. Η μεν πρώτη είναι πισωκίνητη με έναν κινητήρα 408 ίππων, ενώ οι άλλες δύο τετρακίνητες με δύο κινητήρες 476 ίππων._ Μ. Σαλ.