Η υβριδική έκδοση της Panamera αναβαθμίζεται με δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από το οικιακό ηλεκτρικό δίκτυο, βελτιωμένη απόδοση, καλύτερες επιδόσεις και χαμηλότερη κατανάλωση, αποδεικνύοντας πως ένα σπορ αυτοκίνητο της πολυτελούς κατηγορίας μπορεί να είναι και φιλικό προς το περιβάλλον.
ΤΟ σκέφτομαι πολύ σοβαρά: να αρχίσω να τσιρίζω, να ξαναρχίσω το κάπνισμα, να ανοίξω την πόρτα και να πηδήξω; Δεν πάει άλλο! Το να οδηγείς σε δημόσιους δρόμους με ρυθμούς που επισύρουν ποινή παρακώλυσης της κυκλοφορίας είναι από μόνο του ανόητο. Το να το κάνεις όντας πίσω από το τιμόνι μιας Porsche θα πρέπει να τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος και δημόσια διαπόμπευση, ιδίως στη Γερμανία! Να σε ξυρίζουν γουλί, να σου κρεμάνε ταμπέλα «Με 30 χλμ./ώρα σε Porsche» και να σε περιφέρουν από τη Στουτγάρδη μέχρι το Μόναχο και από το Βόλφσμπουργκ έως το Τσουφενχάουζεν. «Δεν ήθελα, κύριε δικαστά, με αναγκάσανε»… Tο Ε-Ηybrid Challenge, ένας μίνι διαγωνισμός οικονομίας που εμπνεύστηκε η γερμανική εταιρεία, ήταν ο μοναδικός τρόπος να πεισθούν οι παρευρισκόμενοι δημοσιογράφοι να οδηγήσουν σε ρυθμούς ευρωπαϊκού κύκλου μέτρησης κατανάλωσης. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Βελτιώσεις που αφορούν τη θερμική απόδοσή του υπέστη και ο V6 κινητήρας εσωτερικής καύσης των 2.995 κ.εκ., που πληροί τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων Euro 6
Plug-in!
Η Panamera Ε-Ηybrid είναι το μοντέλο που αντικαθιστά την υβριδική έκδοση της 4θυρης λιμουζίνας της Porsche, με ειδοποιό διαφορά τη δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από το οικιακό ηλεκτρικό δίκτυο. Αυτό, με τη σειρά του, σημαίνει πως μπορεί να τοποθετηθούν μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία -που να προσφέρει μια αξιοπρεπή δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης- αλλά και ισχυρότερο ηλεκτρικό μοτέρ, που θα υποβοηθά ακόμα πιο αποτελεσματικά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όπερ και εγένετο. Στο παράλληλο υβριδικό σύστημα που μεταφέρει την κίνηση στους πίσω τροχούς μέσω του 8τάχυτου tiptronic, η νέα μπαταρία ιόντων λιθίου των 9,4 kW έχει πέντε φορές μεγαλύτερη χωρητικότητα σε σχέση με την παλιότερη νικελίου-υδριδίου μετάλλου. Διαθέτει επίσης μεγαλύτερη πυκνότητα ισχύος, χωρίς να καταλαμβάνει περισσότερο χώρο κάτω από δάπεδο του χώρου αποσκευών. Το ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει μέγιστη ισχύ 95 ίππων, 48 περισσότερους από την προηγούμενη έκδοση, με σχεδόν ίδιο βάρος, ενώ και η ροπή του αυξήθηκε στα 31,6 χλγμ.
Βελτιώσεις που αφορούν τη θερμική απόδοσή του υπέστη και ο V6 κινητήρας εσωτερικής καύσης των 2.995 κ.εκ., που πληροί τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων Euro 6, το σύστημα ψύξης μπαταρίας και ηλεκτροκινητήρα και το λογισμικό του συμπλέκτη ελέγχου του ηλεκτρικού μοτέρ. Αποτέλεσμα: η Panamera Ε-Ηybrid είναι αποδοτικότερη και πιο γρήγορη από την προηγούμενη «συμβατική» υβριδική έκδοση. Με συνδυαστική ισχύ 416 ίππων και ροπή 60,1 χλγμ. επιταχύνει στα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 5,5 δλ., ενώ η τυποποιημένη κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 3,1 λίτρα/100 χλμ. με εκπομπή CO2 71 γρ./χλμ. Τιμή που επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση των μεγαλύτερων μπαταριών, που προσφέρουν έως και 36 χλμ. μηδενικής κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπής ρύπων (στον ευρωπαϊκό κύκλο μέτρησης). Μέχρι τα 135 χλμ./ώρα μπορεί να κινηθεί η Panamera αμιγώς ηλεκτρικά, με επιτάχυνση 0-50 χλμ./ώρα σε 6,1 δλ., ενώ σε πραγματικές συνθήκες κίνησης η αυτονομία κυμαίνεται από 18 έως 36 χλμ., ανάλογα με τον οδηγό και τη θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Στην πράξη
Στο εσωτερικό το αναλογικό ταχύμετρο έχει αντικατασταθεί από ένα ευανάγνωστο όργανο μέτρησης ισχύος, που πληροφορεί τον οδηγό για τις απαιτήσεις ενέργειας του υβριδικού συστήματος ή το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας. Η ένδειξη στάθμης του ρεζερβουάρ καυσίμου συμπληρώνεται από την αντίστοιχη της μπαταρίας, και όλες οι σχετικές με την αυτονομία, την κατανάλωση ή τη ροή ενέργειας πληροφορίες είναι διαθέσιμες στην κεντρική οθόνη αφής του αυτοκινήτου. Η ένδειξη ταχύτητας απεικονίζεται μόνο ψηφιακά, στο κάτω μέρος του κεντρικά τοποθετημένου στροφομέτρου. Στην κεντρική κονσόλα υπάρχουν δύο νέα μπουτόν επιλογής προγραμμάτων κίνησης, Ε-Charge και E-Power (αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τον αριθμό των ήδη υπεράριθμων διακοπτών). Πέραν τούτων, ο χαρακτήρας της Panamera διατηρείται αναλλοίωτος. Η μίζα βρίσκεται φυσικά στη σωστή θέση, αριστερά, όπως και σε κάθε Porsche που σέβεται τον εαυτό της, ενώ ακόμα και εξωτερικά μόνο οι βαμμένες σε φωσφοριζέ πράσινο δαγκάνες των δισκόφρενων και η επιγραφή «e-hybrid» στα πλευρά του αυτοκινήτου θα κινήσουν υποψίες για τη διαφορετικότητα της εν λόγω έκδοσης.
Ξεκινάμε τελείως αθόρυβα, αφού αυτόματα ενεργοποιείται κατά την εκκίνηση το ηλεκτρικό πρόγραμμα κίνησης. Μόνο ο θόρυβος κύλισης των ελαστικών ακούγεται (245/50 ZR 18 εμπρός – 275/45 ZR 18 πίσω) και το βλέμμα καρφώνεται ασυναίσθητα στην υπολειπόμενη αυτονομία. Η «ηλεκτρική» επιτάχυνση δεν εντυπωσιάζει όπως στο Tesla, για παράδειγμα, αλλά η δυνατότητα χρήσης της ηλεκτροκίνησης έως τα 135 χλμ./ώρα είναι ένα αδιαμφισβήτητο προσόν, που σου επιτρέπει πρακτικά να κινηθείς με μηδενική κατανάλωση όποτε και όπου το επιθυμείς. Με την απενεργοποίηση του Ε-Power η Panamera περνά σε φάση υβριδικής μετάδοσης, όπου το έξυπνο σύστημα ελέγχου καθορίζει τον ιδανικό τρόπο πρόωσης και αποθήκευσης ενέργειας ανά πάσα στιγμή. Εδώ, πατώντας βαθιά το γκάζι στο πάτωμα, η Ε-Ηybrid αποδεικνύεται μια πραγματική Porsche, με την επιτάχυνση, τις επιδόσεις αλλά και τον ήχο που όλοι θα περιμέναμε. Ε, ναι, δεν κάναμε μόνο διαγωνισμούς οικονομίας στη Γερμανία… Εξάλλου, στο 80% της διαδρομής του πεντάλ γκαζιού, όπως και σε κάθε kickdown ή στο πρόγραμμα Sport, ενεργοποιείται ο ηλεκτροκινητήρας, προσφέροντας επιπλέον ώθηση στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Με τη μέγιστη ροπή διαθέσιμη από τις 1.250 σ.α.λ. τα καταφέρνει, μάλιστα, εξαίσια στην απόκριση γκαζιού, χωρίς να ζορίζεται από το βάρος των 2.095 κιλών (285 κιλά περισσότερo σε σχέση με τη συμβατική Panamera S). Το τιμόνι μοιάζει ελαφρώς βελτιωμένο, αφού το επιπλέον βάρος αντισταθμίζει την έντονη υποβοήθηση.
Στο εσωτερικό το αναλογικό ταχύμετρο έχει αντικατασταθεί από ένα ευανάγνωστο όργανο μέτρησης ισχύος, που πληροφορεί τον οδηγό για τις απαιτήσεις ενέργειας του υβριδικού συστήματος ή το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας.
Από την άλλη, η στάνταρντ αερανάρτηση θα αποσβέσει όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, έχοντας πάντα όμως -ακόμα και στην πιο μαλακή ρύθμιση- μια κάπως σφιχτή αίσθηση. Λογική συνέπεια η εντονότερη μεταφορά βάρους στις στροφές, που δε θα επηρεάσει ιδιαίτερα την οδική συμπεριφορά. Πατώντας το μπουτόν E-Charge, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για τη φόρτιση της μπαταρίας, γεγονός που αυξάνει το φορτίο του βενζινοκινητήρα και, κατά συνέπεια, το βαθμό απόδοσής του. Αποτελεί την ιδανική ρύθμιση για κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, που θα επιτρέψει στη συνέχεια την είσοδο στην πόλη με πλήρως φορτισμένη μπαταρία. Τέλος, σημαντική διαφορά σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις έχει η μαλακή αίσθηση του πεντάλ φρένων, που προφανώς επηρεάζεται από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, χωρίς άλλες αρνητικές επιπτώσεις στη δύναμη ή την αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης.
Διαγωνισμός οικονομίας…
Και όσον αφορά την κατάληξη του διαγωνισμού οικονομίας, μήκους 52 χλμ., που οργάνωσε η Porsche γύρω από τη Στουτγάρδη; Στα πρόθυρα υστερίας, φτάνουμε κάποτε στον προορισμό μας -το εντυπωσιακό μουσείο της γερμανικής εταιρείας-, με το οικονομόμετρο να δείχνει 3,6 λίτρα/100 χλμ. Εντάξει, μας κορόιδευε όλος ο κόσμος στο δρόμο, αλλά τουλάχιστον έχουμε, για παρηγοριά, το βραβείο στο τσεπάκι. Φευ! Υπήρξε συνάδελφος που πέτυχε κατανάλωση διαδρομής 2,8 λίτρα/100 χλμ. Βενζίνης, όχι… λαδιού. Εντάξει, αυτή είναι η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι: φέρνω την ψιλή, γράψτε την ταμπέλα που θα κρεμάσουμε στον κατάπτυστο νικητή – με φωσφοριζέ πράσινο μαρκαδόρο, παρακαλώ!_ Νίκος Κουνίτης