Οδηγούμε στην Ελλάδα την πλέον σύγχρονη «911» με τούρμπο κινητήρα, και διαπιστώνουμε πως «όλα... αλλάζουν, και όλα ίδια μένουν».
Κάθε φορά που προκύπτει κάτι νέο σε «911», αναρωτιέσαι αν θα υπάρξει κάποια αλλαγή που θα αγγίξει τη φιλοσοφία της, σε μια προσπάθεια να ξεπεραστεί ακόμα και η ίδια της η ιστορία, με άλλοθι τον ανταγωνισμό. Τον εσωτερικό ανταγωνισμό, του γερμανικού γκρουπ, αφού οι πάντες όλοι προσπαθούν, δημιουργούν και φτιάχνουν, μήπως και καταφέρουν να χτυπήσουν την «911». Λάθος επιλογή, που τους στοιχίζει και δίνει την ευκαιρία σε μηχανικούς και στο τμήμα μάρκετινγκ στο Τσουφενχάουζεν να αναβαθμίζουν με αυτόν το σπάνιο τρόπο που τους χαρακτηρίζει και που εκφράζεται μέσα από ό,τι πιο σπάνιο διαθέτει η αυτοκίνηση. Διαχρονική η αξία, που εκτοξεύεται είτε έχεις μια «911» του ’70 είτε μια σύγχρονη «991» σε οποιαδήποτε εκδοχή της. Απλώς, κάτι ο πόλεμος των ρύπων, κάτι το κόστος, κάτι τα R8 και οι «Lambo» που πρέπει να έχουν το χώρο τους, είναι και οι διοικητικές αλλαγές με νόημα και σημασία στο Group, οπότε διαφοροποιείται η σειρά κινητήρων που ξέρεις. Η περιέργεια που προκύπτει λόγω του «μόνο τούρμπο» ενέχει και ανησυχία.
Άλλωστε, κάθε παρέμβαση στο «ωραιότερο πλάσμα του κόσμου» μπορεί να διδάσκεται και ως μεταπτυχιακό της φιλοσοφικής σχολής: σε ένα άτυπο πανεπιστήμιο με έδρα τη Γερμανία, με Γερμανούς στην πρυτανεία, αλλά και με καθηγητές που έχουν σπουδάσει και σε ιταλική σχολή, ώστε η φινέτσα να είναι διακριτικά χαρακτηριστική. Σε αγριεύει, αλλά και σε γαληνεύει. Σε εξιτάρει αρχικά, αλλά στη συνέχεια σου βγάζει τον τρυφερό σου χαρακτήρα, αφού δεν το κρύβει: απαιτεί το σεβασμό σου.
Για την «991» ο λόγος. Αυτήν που με τη σχεδίασή της θα παρασύρει τον αδαή στο δρόμο της αναζήτησης και των συγκρίσεων. «Θυμίζει κουπέ Panamera», το εύκολο σχόλιο, που προδίδει ότι έχει γίνει κατανοητή πλέον η θέση της 4θυρης. «Η Cayman είναι πιο όμορφη, φούσκωσε πολύ η “911”», το σχόλιο του πλέον κλασικού της συντροφιάς, και είναι χαρακτηριστικό πως οι συγκρίσεις μένουν και αφορούν μόνο την οικογένεια. Κάποιος μουρμουράει κάτι για R8, άλλος για i8, που προσεγγίζει αλλιώς, το σέβεσαι, σου αρέσει, και μέχρι εκεί, με αφορμή τη σχεδίαση και την τεχνολογία και τίποτα άλλο, αφού όλοι ξέρουν…
Στο δρόμο!
Στο «τερέν» της. Εκεί που γράφει την ιστορία της. Εκεί από όπου ξεκίνησε και εκεί όπου πορεύεται. Αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά της. Κάθε μέρα και καλύτερη, και τέλεια προσαρμοσμένη στην εποχή της. Έκαναν εξαίρεση με την «993», καθιέρωσαν την GT3, και από εκεί και πέρα το όγδοο θαύμα της αυτοκίνησης, το αυτοκίνητο και του 21ου αιώνα, εξελίσσεται μαγικά, όντας supercar κάτω από όλες τις συνθήκες. Είτε την «τσουλάς» αγουροξυπνημένη, είτε την οδηγείς πραγματικά οπουδήποτε. Απλώς διαμάντι χτισμένο στο ατσάλι. Τέλεια προσαρμογή. Συγκλονιστική ανάρτηση, δεμένη σε ό,τι πιο άκαμπτο έχει προκύψει σε αμάξωμα, κάτι που απέκτησε και άτυπο ISO από την ώρα που την «έκοψαν» χωρίς να τη βλάψουν, για να προκύψουν οι κάμπριο εκδοχές της. Ο νέος κινητήρας; Σε παρασύρει, με αποτέλεσμα από αλλού να ξεκινάς και αλλού να καταλήγεις. Η θέση του κλειδιού, εκεί στα αριστερά, η θέση οδήγησης, που στο δευτερόλεπτο γίνεται τέλεια, και ό,τι βλέπεις κρατώντας το τιμόνι είναι τα στοιχεία που σε συναρπάζουν και ξεχνάς το ζητούμενο. Ρεαλιστικά, είναι και ζήτημα εμπιστοσύνης, αλλά και τιμής. Το ξέρεις. Ακόμα και αν τους αγοράσουν οι Κινέζοι (θα είναι πάντως τραγικό), αυτοί εκεί πάλι Porsche 911 θα φτιάχνουν.
Ο ήχος του νέου τούρμπο επιβεβαιώνει την αρχική σκέψη: «Για το καλό, για το καλύτερο» έγιναν όλες τούρμπο. Μαζεύτηκαν οι διαστάσεις σε κυλινδρισμό, αυξήθηκαν οι τιμές προς κάθε κατεύθυνση, μειώθηκαν οι ρύποι και η κατανάλωση, και όλα αυτά με τον ήχο να παραμένει αναλλοίωτος και να χαρακτηρίζει. Ό,τι και αν έχεις επιλέξει σε άκουσμα. Με ελεύθερες τις εξατμίσεις, αφού όταν τη φωτογραφίζουν θέλεις και τη μουσική σε υψηλούς αλλά και πιο μπάσους τόνους, ενώ όταν ταξιδεύεις με την «911» θέλεις να ζήσεις τη στιγμή με τις γήινες, τις βασικές της ρυθμίσεις. Με τον έλεγχο της πρόσφυσης στη θέση του, τη ρύθμιση μέχρι Sport για λίγο καλύτερη απόκριση σε κάθε άγγιγμα και το καθαρό μυαλό που απαιτείται. Χαλαρά την οδηγείς σε σχέση με τις δυνατότητές της, αλλά δε σε αφήνει να ησυχάσεις. Απολαυστική σε κάθε μέτρο, με κάθε τρόπο, αλλά και απαιτητική. Τη θέλει την προσοχή σου, και δεν το κρύβει. Σε παρασύρει σε ένα διαφορετικό κρυφτό, σε ένα γοητευτικό παιχνίδι, ώστε άνθρωπος και μηχανή να προσαρμόζονται με όρια που προδίδουν σεβασμό στο περιβάλλον. Όπου «περιβάλλον», ο δρόμος με τα χαρακτηριστικά του, αλλά και οι άλλοι, τα άλλα αυτοκίνητα που συναντάς, με οδηγούς που δύσκολα μπορούν να εκτιμήσουν τις διαφορές, οπότε οφείλεις να τους προσεγγίζεις αμυντικά και πολιτισμένα. Πρόκειται για ένα ομοιογενές σύνολο που δένει ιδανικά με τον οδηγό του και ταυτόχρονα πάει ακόμα παραπέρα τις αισθήσεις σου, όντας απολαυστική οπουδήποτε. Ψάξτε, και άλλο τέτοιο αυτοκίνητο δε θα βρείτε, ούτε θα κατασκευαστεί ποτέ ξανά… Μπορεί να χάσει ή να κερδίσει σε μετρήσεις σε πίστα ή σε ευθεία, αλλά οι συγκρίσεις μέχρις εκεί. Η συνέχεια είναι δική της και η προσωπικότητά της σκοτώνει όποιον σκεφτεί ότι μπορεί απευθείας να την ανταγωνιστεί. Μόνο τυχαία δε λείπει από το γκαράζ όποιου ξέρει, ενώ είναι μοναδική στο γκαράζ όποιου το πλάνο ζωής με στόχο το απόλυτο την έχει στην κορυφή της λίστας του.
Ο κινητήρας, όπως τον περίμενες. Τέλειος! Ο καλύτερος κινητήρας που έφτιαξαν ποτέ, με τις προδιαγραφές να λένε τη μισή αλήθεια και το εκπληκτικό της κατασκευής να το διαπιστώνεις στο φυσικό του περιβάλλον. Τοποθετημένος στη θέση του, πίσω, μακριά από την πλάτη σου και με τα χαρακτηριστικά του σε λειτουργία να σφραγίζουν την άποψή μας, που την εκφράσαμε τότε, στο LA, στην επίσημη πρώτη της. Η «991» είναι η καλύτερη «911» όλων των εποχών και, σε όσους σχολιάσουν «αναμενόμενο», απαντάμε ότι δεν έχουν λείψει οι αστοχίες σε εξέλιξη αυτοκινήτων διαχρονικής αξίας. Από την Porsche; Γιατί όχι. Δεν πετυχαίνουν πάντα οι διορθωτικές κινήσεις.
Επί του προκειμένου, στο τέλεια σχεδιασμένο και ρυθμισμένο πλαίσιο με κινητήρες από το πάνω ράφι, τοποθετήθηκε ένα υπερτροφοδοτούμενο διαμάντι με χαρακτηριστικά ατμοσφαιρικού. Γνωρίζαμε καλά και από πρώτο χέρι όλους τους τούρμπο της «997», αλλά δεν μπορούσαμε να υπολογίσουμε τι μας περιμένει. Εκρηκτικά πολιτισμένος από το ρελαντί μέχρι τον κόφτη, που έρχεται πολύ γρήγορα να επιβάλει την αλλαγή στο αυτόματο 7άρι από τα paddles στο τιμόνι. Έχεις και τον επιλογέα που λειτουργεί με το σωστό τρόπο όταν τον τοποθετήσεις στη θέση Manual, αλλά τέτοια paddles τα περιμένεις χρόνια, και δε χάνεις την ευκαιρία. Γρήγορα μάλιστα διαπιστώνεις ότι το PDK βρήκε τον κινητήρα του. Άπαιχτο δέσιμο. Λες και συνδυάστηκαν ερωτικά δύο διαφορετικά ζώδια που τα χαρακτηρίζει η τέλεια σχέση. Δεν υπάρχει επιλογή που θα σε βάλει σε σκέψη. Εδώ, σε αυτήν, με αυτά τα μηχανικά μέρη, δεν υπάρχουν κατά, δεν προκύπτουν ερωτηματικά και, αν βάλεις στην εξίσωση όλες τις επιλογές στον τρόπο σου ή στη λειτουργία κινητήρα-κιβωτίου, ψεγάδι δε θα βρεις.
Η τέλεια σχέση…
Το αυτοκίνητο με τη διαχρονική αξία απέκτησε το σύγχρονο κινητήρα που ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά του. Ο τέλειος συνδυασμός, που συγκλονίζει τον ευφυή άνθρωπο, τον Πραγματικό Οδηγό, σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Δεν τον αναζητά, τον επιβάλλει το σεβασμό η «911», η οποία προσφέρει τη μαγεία που τη χαρακτηρίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Ένα σύνολο από μέταλλο, με ψυχή που μισεί την υπερβολή και δεν το κρύβει. Άλλωστε, μαζί της ταξιδεύει και εξελίσσεται και η φιλοσοφία για τη ζωή του χρήστη που ξέρει γιατί την απέκτησε, αφού είναι λάθος, έγκλημα και αυτοκτονία αν πιστεύεις ότι μια «911» με ή χωρίς τούρμπο απλώς την αγοράζεις. Η αξία της ξεπερνά τις τιμές ίππων και επιδόσεων, όπως και τα ευρώ για μια full extra εκδοχή της. Αν μπορείς να συνυπολογίσεις τα παραπάνω, τότε ζήσε το όνειρο και θα είσαι ευτυχής μαζί της από το πρώτο μέχρι το τελευταίο μέτρο, ακόμα και στην κίνηση, χαϊδεύοντας τιμόνι και πεντάλ, με τον ήχο του κινητήρα στις 1.000 σ.α.λ. να δένει με τη μουσική από το τέλειο ηχοσύστημα. Σύμφωνοι, δεν πρόκειται για μηχανή, αλλά για πλάσμα. Για το ωραιότερο πλάσμα στον κόσμο. Στον κόσμο της αυτοκίνησης, όπου το συναίσθημα βρίσκεται σε διαρκή, σε παντοτινή ερωτική σχέση με την τεχνολογία. Η επιβεβαίωση για το ότι τα διαφορετικά είναι αυτά που δημιουργούν την τέλεια σχέση με διαχρονική πορεία, χωρίς ημερομηνία λήξης._ Σ. Χ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 6κύλινδρος μπόξερ, 2 τούρμπο
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.981 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 420 ίπποι/6.500 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 500 Nm/1.700-5.000 σ.α.λ.
ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο διπλού συμπλέκτη
ΚΙΝΗΣΗ Στους πίσω τροχούς, μπλοκέ διαφορικό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική
ΕΛΑΣΤΙΚΑ 245/35 R20 (Ε), 305/30 R20 (Π)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.499×1.808×1.296 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.450 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 1.440 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,3 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 308 χλμ./ώρα
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ